2008-07-11, 19:52
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerklaren
Mmm...om du byter perspektiv då? Låt säga att du ser på två foton, föreställande samma föremål från två olika vinklar vid samma "tidpunkt". Föremålet kan förhålla sig olika till sin omgivining och uppvisa varierande egenskaper, men denna förändring från foto till foto är inte över tid.
Det finns ingen förändring i att det är 23 grader i Stockholm men 37 i Bangkok. Förändringen i ditt exempel kommer in i mitt byte av perspektiv, vilket innebär att jag vid två olika tidpunkter tittar på två olika foton, alltså en förändring över tid.
Citera
2008-07-12, 12:28
Bannlyst
GMT är ett mänskligt påfund! Siderisk tid är också ett mänskligt påfund för att beskriva himlakropparnas rörelse i förhållande till jorden.

Det finns en livsprocess som vi kan beskriva med hjälp av olika tidsbegrepp. Behovet av att kommunicera och beskriva (logiskt förklara) är upphovet till våra tidsbegrepp.

Vi kan ju till och med bestämma att "tiden" skall ändras genom att införa sommartid.

Livet är det som sker mellan födelsen och döden. När födelsen sker är omtvistat. Döden är lättare att beskriva eftersom död är motsatsen till liv.

Tiden "före kristus" är helt beroende av att kristus levt eller
Citera
2008-07-13, 13:11
Bannlyst
Självklart är koordinerad universell tid (GMT/UTC) ett mänskligt påfund.

Tiden ur ett vetenskapligt perspektiv är ju något vi använder för att mäta ordning och längden på händelser. Människan har ju mätt tid av händelser genom att jämföra med olika cykliska förlopp. Som tex. Solens rörelse på himlen (jordens rotation), hjärtslag, svängningar hos en pendel, perioder av strålningen från cesium.

Men vad tid verkligen är är väldigt svårt att säga. Vi vet hur vi upplever tiden: Linjär. Är verkligen vår resa genom tiden linjär? Vi skulle inte uppleva det ifall den inte vore det.

Sen när man ska kolla på det ur ett relativistisk perspektiv att olika observatörers tid går olika snabbt jämfört med varandra. Och olika observatörer rör sig olika snabbt beroende på vilken observatör man är. Då känns det som att all uppfattning man har om tiden försvinner.

Slutsatts: Jag har ingen aning om vad tiden är.
Citera
2008-07-13, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g.en
GMT är ett mänskligt påfund! Siderisk tid är också ett mänskligt påfund för att beskriva himlakropparnas rörelse i förhållande till jorden.

Det finns en livsprocess som vi kan beskriva med hjälp av olika tidsbegrepp. Behovet av att kommunicera och beskriva (logiskt förklara) är upphovet till våra tidsbegrepp.

Vi kan ju till och med bestämma att "tiden" skall ändras genom att införa sommartid.

Livet är det som sker mellan födelsen och döden. När födelsen sker är omtvistat. Döden är lättare att beskriva eftersom död är motsatsen till liv.

Tiden "före kristus" är helt beroende av att kristus levt eller

GMT är ett mänskligt påfund för att mäta tiden, GMT och tid är inte samma sak, käj?

Precis som vi kan sätta ut olika rumskordinater finns det också en tidskordinator, en fjärde kordinator, en fjärd dimension.

Vi träffas på X gatan Y, våning Z klockan TID.
Käj?

Tid existerar, alla som säger något annat är dumma flummare som tror dom vet bättre!
Citera
2008-07-13, 23:07
Medlem
Med förändring i åtanke: Om man skjuter in ambivalens?
Citera
2008-07-14, 02:30
Medlem
sanasawas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farlig!
GMT är ett mänskligt påfund för att mäta tiden, GMT och tid är inte samma sak, käj?

Precis som vi kan sätta ut olika rumskordinater finns det också en tidskordinator, en fjärde kordinator, en fjärd dimension.

Vi träffas på X gatan Y, våning Z klockan TID.
Käj?

Tid existerar, alla som säger något annat är dumma flummare som tror dom vet bättre!

Först säger du att tid och klocktid inte är samma sak och sen försöker du förklara vad tid är genom att prata om klockor.
Citera
2008-07-14, 13:48
Medlem
A-Hs avatar
Egentligen kan man lika gärna ställa frågan "finns jag?" För att finnas måste detta finnas tid.
Citera
2008-07-14, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-H
Egentligen kan man lika gärna ställa frågan "finns jag?" För att finnas måste detta finnas tid.

Ja så kan man se det. Om man definierar tid som förändring. Förändring kan vara en tanke eller en upplevelse så väl som materia eller energi i rörelse. Tid = medvetande?
Citera
2008-07-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanasawa
Först säger du att tid och klocktid inte är samma sak och sen försöker du förklara vad tid är genom att prata om klockor.

Just för att klockan 13.20 är en tidpunkt, klockan skulle kunna vara 13.19, då äre 60 sekunder tidigare, en måttenhet skapad av människan för att mäta tiden?
Citera
2008-07-17, 01:10
Medlem
trinitass avatar
Tiden är väll konstant beroende på hur fort man färdas så kommer tiden för dig att alltid vara den samma.
Citera
2008-07-17, 01:31
Bannlyst
Jag upplever tid som levande. Finns då tid? Ja svarar ni.

Jag upplever inte tiden som död. Finns då tid?
Citera
2008-07-17, 01:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-H

Om alla levande varelser dör. Finns då tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in