Min teori kring de dalande räntorna är:
En relativ stor del av lånen hamnar hela tiden hos personer som har svårt att betala tillbaka. Eftersom dessa låntagare inte betalar så blir lånen liggande där. Ju längre tid du har pengar hos trustbuddy ju större del av dina pengar ligger hos sådana låntagare.
Ur det perspektivet är förluster "bra", hur kan en förlust vara bra undrar nog många.....
Jo detta är bra för att det löser upp dåliga krediter, istället för att 100 kronor sitter fastlåsta hos nån som inte betalar månad efter månad är det bättre att ta en förlust på 1-2% och få loss 99 kronor där det gör lite mer nytta.
Jag tror med andra ord att den ändring som trustbuddy har gjort i sverige där man verkar dra förluster varje vecka kommer att leda till att man får mer ränta, skall bli intressant och se om jag har rätt de kommande månaderna.
Det som talar emot mitt resonemang är den Danska marknaden där man hela tiden har dragit förluster löpande, men jag tror att betalnings villjan på den danska marknaden är så overhört låg från början så att den åtgärden inte har hjälpt.
Kan också konstatera att Trustbuddy verkar helt ha dött i den här tråden och att man inte heller får några svar på specialsuport@trustbuddy.se heller.... man undrar ju om han blivit sjukskriven eller vad som har hänt. Man börjar ju dra öronen åt sig när svaren helt plötsligt slutar att komma.....
Måste man numera ringa dem om man vill stoppa all utlåning?