2013-10-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Tror aldrig den funktionen kommer, det kommer döda de redan döda marknaderna ännu mer.

Nej det verkar föga troligt.

Däremot hade det vart roligt att höra vad som händer på den danska och svenska marknaden. Vi är många som har väldigt avtagande avkastning på dessa marknader och jag tvivlar på att det bara är slumpen som gör att vi har så dålig avkastning. Rent spontant känns det som TB haft för mkt kapital att låna ut på dessa marknader och därför sänkt kraven på låntagarna, då de inte har "nåt" att förlora på detta förfarandet.
Citera
2013-10-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Ajdå 4,75%.
Ni inser väll att ni dessutom kommer bli rånade när ni gör ett uttag, rånade på alla förlängda räntor på ännu ikke återbetalda lån. En siffra som inte går att se. Ett helt vidrigt system för sparare.

Förlängningsräntorna borde förstås stanna kvar hos den som haft sina pengar utlånade under den tiden. Det är rättmätig avkastning för pengar som man haft utlånade.

Men, så länge du är långsiktig och låter dina pengar ligga år efter år, så kommer du tjäna mycket på att det ser ut såhär. Du får nämligen kontinuerligt överta andra långivares lån tillsammans med räntor (när de gör uttag), och får därmed massa gratis ränta, eftersom du får ränta för en tidsperiod då det inte är du som har bundit upp dina pengar.

Det här kan jag nog inte se som något annat än ett styrmedel från TBs sida. De vill gynna långsiktigt sparande, och vill dämpa viljan att ta ut pengarna.

Det dröjer förmodligen inte särskilt länge innan du har tjänat mer på det här upplägget än utan det.
TBs spartjänst är för långsiktigt sparande och det är därför inte konstigt på något vis att de gynnar långsiktiga sparare.
Senast redigerad av Madnug 2013-10-03 kl. 11:37.
Citera
2013-10-03, 11:28
Medlem
cyTs och AcesinExile, ja ni har förstås rätt. Det vore faktiskt inte bra att låta nervösa investerare få stirra sig blinda på sådana siffror. De skulle styra alla marknader med sin konstanta jakt på bästa marknaden. Hela systemet skulle kollapsa.

Att TB haft för mycket kapital att låna ut på vissa marknader är en intressant teori.
Så snart tillgången på kapital överstiger efterfrågan tjänar TB mer på att inte vara så noga med kreditbedömningen, eftersom de får sina pengar direkt från långivaren, dvs garanterad vinst vid varje utlåning. Detta kan man göra ända tills hela kapitalöverskottet matats ut på nya låntagare.

Men när tillgången understiger efterfrågan är det istället av största vikt att pengarna betalas tillbaka snabbt så att de kan lånas ut igen ( = ny låneavgift dragen från långivare direkt till TB). Här är det för TB (kortsiktigt sett) maximalt fördelaktigt att lånen betalas tillbaka omedelbart (samma dag de tas). Därför är det i det stadiet lite bättre låntagare som är absolut intressantast.

Långsiktigt sett behöver förstås TB att långivare tycker avkastningen är intressant, varför det i situationen högre efterfrågan än tillgång, blir mest profitabelt med lån som betalas tillbaka dag 15 = maximal omsättning och avkastning för långivare och TB.

Skulle vara intressant att höra de diskussioner som TB's spindoctors har... Väldigt intressant.
Citera
2013-10-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Men hallå tänk efter lite. Om du tar ut dina pengar som är utlånade, och ändå ska ha förlängningsräntor på dessa pengar, vad händer då om du sätter in samma pengar igen på TB? Du får förlängningsränta på samma pengar IGEN. Då kan du alltså ta ut och sätta in samma pengar en miljard gånger och få en miljard x förlängningsräntor. Jättebra! Eller..?

Du blir INTE rånad på förlängda räntor på icke återbetalda lån. Du överlåter lånet till någon annan som nu tar över risken och binder sitt kapital, och därför såklart ska ha avkastningen för det.

Något annat är omöjligt och fullständigt pantat.

Kan var och en som läser här förstå detta nu en gång för alla?

Så kan man ju också se på det om man väljer att se det helt genom TBs ögon.

För att förlänga ett lån på 2500kr betalar kunden 285kr i avgift till TB som i sin tur ger oss långivare ett förskott på räntan med ca 75kr. Men man kan ju även se det som att kunden verkligen betalar ränta när han förlänger lånet, dvs att 210kr är avgift till TB och 75kr är ränta till långivarna.
Citera
2013-10-03, 11:39
Medlem
Hehe, du hann före mig AcesinExile och förevigade mitt misstag

Jag ändrade mig lite som du ser ovan .. ^^
Citera
2013-10-03, 17:17
Medlem
Hur ser det ut för trustbuddys verksamhet i Sverige nu när regeringen i en lagrådsremiss menar att konsumentverket ska ha möjlighet att ta ut en sanktionsavgift på upp till 10 miljoner kronor av snabblåneföretag som inte noggrant kontrollerar låntagarens förmåga att återbetala lånet?
http://www.svd.se/naringsliv/snabblaneforetag-kan-fa-boter_8576176.svd

Sedan nyheten kom ut idag har ju kursen sjunkit en del, är det något vi bör ha i åtanke eller kan Trustbuddy med en roll som p2p-låneföretag gå runt detta då det är privatpersoner som lånar av varandra? Känns som att trustbuddy borde anses vara mer PK än de andra då det är p2p.

offtopic: Fan va regeringen ska flörta med vänsterfolk, snacka om att de vill känna sig duktiga genom att sparka på snabblåneföretag nä, ett riktigt högerparti som värnar om den fria marknaden vore nåt.
Citera
2013-10-04, 08:45
Medlem
Jag hade uppfattat det som att förluster realiseras ett fåtal gånger under året.

Men senaste 2 veckorna har 3 stycken förluster realiserats. En ganska liten för två veckor sedan, en rätt stor vid månadsskiftet, och så en ytterst liten idag.

Har något ändrats i systemet så att det kommer ett gäng förluster i kortare intervaller (oaktat storlek)?
Det här är ju sådant som man kan informera om. Kundkontakten och information om vad man gör och vad som händer, vad som är på gång och vad som har gjorts är bedrövlig.

Den här utlovade närvaron från TB blev kortvarig..
Senast redigerad av Madnug 2013-10-04 kl. 08:50.
Citera
2013-10-04, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Jag hade uppfattat det som att förluster realiseras ett fåtal gånger under året.

Men senaste 2 veckorna har 3 stycken förluster realiserats. En ganska liten för två veckor sedan, en rätt stor vid månadsskiftet, och så en ytterst liten idag.

Har något ändrats i systemet så att det kommer ett gäng förluster i kortare intervaller (oaktat storlek)?
Det här är ju sådant som man kan informera om. Kundkontakten och information om vad man gör och vad som händer, vad som är på gång och vad som har gjorts är bedrövlig.

Den här utlovade närvaron från TB blev kortvarig..

jepp, förluster idag igen. men efter svaret från någon mindre vettig person på mitt förra inlägg så var jag tydligen helt okunnig och ej alls läst tråden. så detta är tydligen helt som det ska vara och normalt...
Citera
2013-10-04, 17:07
Medlem
Well, så som du uttryckte dig framstod du som helt oresonlig och obalanserad. Vad du sedan reagerade över, att förluster realiserats oftare än någon på TB har tillkännagivit (antar jag?), försvann ju helt i det, och blir i princip irrelevant när det uttrycks på det viset också. För alla som läser dvs.

När jag räknar på förlusternas storlek så är det inte något som är konstigt. Men att inte information kommer ut om hur det hela fungerar, varför det realiseras små skvättar här och där, och vilka ändringar som gjorts/ska göras relaterat till det osv osv, är det som jag tycker är bedrövligt.
Ett system som hanterar mina pengar vill jag kunna förstå till fullo. Det betyder att alla förändringar i systemet ska aviseras och förtydligas.

Sen gällande information till långivare:
Att man säger en sak och sedan gör en annan (säger att man kommer återuppta närvaron i tråden, men sedan försvinner igen, utan förklaring) är ytterligare något som är bedrövligt. Det signalerar ju att man kanske gör något annat än man säger även när det gäller andra saker...

Den här kritiken ska inte blandas ihop med annan kritik. Jag tycker konceptet och företagsidén och företaget är Greit. Men fan så mycket bättre en del saker kunde göras..
Citera
2013-10-05, 09:54
Medlem
Har testat TB nu snart ett år, inget större belopp.
De har under de 10 månaderna gett mig:

Ränta 3 senaste månaderna: 0,01%
Ränta 6 senaste månaderna: 2,83%
Ränta 12 senaste månaderna: 11,79%

Dock ser jag i grafen ett kraftigt fall på 95 kr mellan den 27/9 och 30/9.
Det kanske inte är så kraftigt då de som har mer innestående säkert har större
dropp de datumen, men man börjar ju fundera vad som sker.
Citera
2013-10-05, 13:11
Medlem
Har haft TB nu i snart 1.5år och första året så hade jag bra ränta i 6månader, sen dalade räntenivån drastiskt och sen när de stora ränteförlusterna kom för ca 4-5 månader sen gjorde jag ett 90% uttag.

Ränta 6 senaste månaderna #
-11,80%

Nu kan man se att det kostade mig ca 12% i ränta att ta ut 90% av pengarna.

På de här ca 5månaderna som jag har haft mitt uttag har jag kunnat ta ut ca 15% av mina 10% som finns kvar på kontot.
Helt sjukt vilken tid det tar att få ut alla pengar. Jag gissar runt 1.5 år att få ut de resterande pengarna..

Just nu är det nästan bara räntan som finns kvar, så jag kommer att få ca 7-8% ränta på insatt kapital på 2-3år med ett 90% uttag.

Mitt råd, gör inte 90% uttaget.

Jag tippar på att alla har fått bra ränte i 6-8månader för att sen dala, och jag tror att i längden kommer man absolut inte få sina 12% / år.
Citera
2013-10-05, 21:22
Medlem
Min teori kring de dalande räntorna är:

En relativ stor del av lånen hamnar hela tiden hos personer som har svårt att betala tillbaka. Eftersom dessa låntagare inte betalar så blir lånen liggande där. Ju längre tid du har pengar hos trustbuddy ju större del av dina pengar ligger hos sådana låntagare.

Ur det perspektivet är förluster "bra", hur kan en förlust vara bra undrar nog många.....

Jo detta är bra för att det löser upp dåliga krediter, istället för att 100 kronor sitter fastlåsta hos nån som inte betalar månad efter månad är det bättre att ta en förlust på 1-2% och få loss 99 kronor där det gör lite mer nytta.

Jag tror med andra ord att den ändring som trustbuddy har gjort i sverige där man verkar dra förluster varje vecka kommer att leda till att man får mer ränta, skall bli intressant och se om jag har rätt de kommande månaderna.

Det som talar emot mitt resonemang är den Danska marknaden där man hela tiden har dragit förluster löpande, men jag tror att betalnings villjan på den danska marknaden är så overhört låg från början så att den åtgärden inte har hjälpt.

Kan också konstatera att Trustbuddy verkar helt ha dött i den här tråden och att man inte heller får några svar på specialsuport@trustbuddy.se heller.... man undrar ju om han blivit sjukskriven eller vad som har hänt. Man börjar ju dra öronen åt sig när svaren helt plötsligt slutar att komma.....

Måste man numera ringa dem om man vill stoppa all utlåning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in