Hej alla Flashbackare.
Jag ser att det skrivits väldigt mycket sen jag gick på semester. Då det är många frågor kan det resultera i att vissa frågor kan bli obesvarade. Jag ska göra mitt bästa för att ni alla ska få svar och om det är någon som känner att deras fråga blivit obesvarad så beror det inte på att vi valt att ignorera den utan för att den helt enkelt missats i bruset av frågor.
Om er fråga blir obesvarad ber jag er ställa den igen.
tgv23000
Citat:
Nu tycker jag personligen att en del av kritiken är obefogad, ingen kunde förutse Lehman Brothers kollaps och att de hade paketerat in subprimelån i A-grade obligationer.
Men ändå ett lite orosmoln, kan ni på TrustBuddy berätta jur det hela slutade, jag vet att det varit rättsmål, hur gick det, är Acta nedlagt, är någon i Trustbuddy delaktig i dagens Acta, blev någon i Trustbuddy dömd????
Jag kommer inte uttrycka mig om företaget Acta och dess tidigare verksamhet och inte heller lämna några kommentarer angående vår styrelse och deras tidigare uppdrag. Istället rekommenderar jag dig att kontakta VD eller kontaktpersoner på Acta om du vill ha svar på dessa frågor.
---------
XwaX
Citat:
Hur lång tid bör man förvänta sig att dessa pengar är inlåsta?
Och varför jag har en negativ ränta de senaste 3 månaderna kan man också fundera över.
"Ränta 3 senaste månaderna -6,56%"
När du genomför ett maximal uttag, alltså 90% av kapitalet så kan du förvänta dig att det kan dröja runt 1 år innan de sista lånen av de totalt 10% blir återbetalda. Du kan ta ut de resterande 10% löpande. Om de sista 10% består av 10 lån á 100 kr kommer du kunna ta ut 100 kr när första lånet blir återbetalt osv. Du behöver alltså inte vänta till alla 10% blir återbetalda innan uttag kan genomföras.
Anledningen till att du får en minusränta de senaste 3 månaderna beror på att ränta som tillhör aktiva lån flyttas med lånen när du genomför uttaget. Då sjunker totalräntan och du får således en negativ ränta för den senaste tiden.
---------
maptune
Citat:
Men jag funderar hur TB ordnar med skatt
TrustBuddy har tidigare redovisat ränta till skatteverket när den realiserats. Det betyder att ingen ränta rapporterats till skatteverket om inget uttag gjorts som omfattar mer än insatt kapital. Det kommer med största sannolikhet komma en ändring på detta inför 2013 års deklaration. I dagsläget har jag tyvärr ingen information om hur upplägget kommer se ut. Men ni kan se detta som information om att det kan komma en ändring.
---------
Sokrates77
Citat:
Vad har ni för kreditkrav ? Beskriv dem!
Jag kan tyvärr inte uppge exakt hur våra kreditkrav ser ut. Vi använder oss av creditsafe för att genomföra kreditupplysningen. De sammanställer en score för varje kund som vi använder oss av. Denna score kopplas ihop med faktorer som vi själva valt att kolla på och därigenom gör vi vår kreditbedömning. Jag förstår att ni kan tycka att detta är ett luddigt svar, men all information gällande ett företags interna beslutsprocesser är tyvärr inte offentlig information.
---------
Madnug
Citat:
Förlusterna för långivare utgörs av att lån inte betalas tillbaka, de går till inkasso. Detta innebär väl att TrustBuddy säljer skulden till inkassobolaget, och därmed får tillbaka största delen av pengarna?
Är de kreditförluster som slås ut på alla långivare mellanskillnaden mellan den verkliga skulden och summan inkassobolaget betalar för skulden?
Vi har tidigare i tråden förklarat vad vi definierar som en förlust och hur den sprids ut på långivarna.
---------
emalan
Citat:
Lite information jag fick på telefon från trustbuddy för några veckor sedan. Uttag på mindre än 5000 kr godkänns inte, detta pga kostnader för trustbuddy när långivare gör uttag. Så har man satt in mindre än 5000 kr eller tagit ut så man har mindre än 5000 kr kvar på marknaden så är ända sättet att få ut de sista pengarna att stoppa utlåning och invänta att ALLT ska bli återbetalat. Detta fick jag förklarat för mig när jag försökte ta ut 90% från marknader där jag satt in mindre än 5000 kr på test...
Jag ser att många av er har frågat om detta och är nyfikna på ett svar.
Det stämmer att vi har en gräns på minst 5000 för överföringar och uttag från och till ett utländskt konto. Notera att detta alltså gäller sparande på andra marknader än den inhemska. Det betyder att om du är Svensk kund så kan du ta ut 1 kr från ditt Svenska konto. Vill du göra en överföring från ditt Svenska konto till ditt Norska så kräver vi att du minst ska överföra 5000 SEK. Detsamma gäller om du sedan vill överföra pengar från ditt Norska konto till ditt Svenska. Detta gäller även på uttag från det utländska kontot.
Anledningen till att vi införde denna gräns var på grund av att många långivare missbrukade överföringsfunktion och överförde små belopp på så lite som 1 kr från sitt Svenska konto till sitt Norska och sedan tillbaka eller vidare till en annan marknad.
Då TrustBuddy har byggt upp en tjänst där det inte ska kosta långivaren någonting att spara pengar så står TrustBuddy för kostnaden som är kopplad till denna utlandsbetalning som sker vid överföringen. Pengarna flyttas alltså mellan olika klientmedelskonton och inte bara som en siffra på er skärm. Denna kostnad ligger på några hundralappar och blev en ren förlustaffär för TrustBuddy. Istället för att belasta kunden med denna kostnad valde vi att lägga en minsta gräns för dessa transaktioner.
Jag hoppas detta förklarar anledningen till införande av denna gräns och inser att den inte implementerats "för att förstöra för långivaren" utan för att det rent ekonomiskt är ohållbart. Istället för att straffa långivaren med dyra transaktionsavgifter så valde TrustBuddy istället att införa begränsningen.
Vi har dock märkt att det uppstått ett följdproblem på grund av detta för vissa småsparare som sparar små belopp, under 5000, på utländska marknader då de försöker göra uttag eller överföringar. Vi håller på att se över detta och kommer komma med en lösning. Viktigt att tänka på är att lösningar på problem inte kommer över en natt, så det kan tyvärr dröja lite med detta. Vi hoppas att ni har överseende med detta.
---------
Repus
Citat:
Förluster registreras ett par gånger per år? menar du verkligen allvar? Jag har under Juli månad följande förluster registrerade datum för mig 1,2,4,5,11,12,18,26 på den Danska marknaden. Ett par gånger per vecka verkar vara mer överensstämmande
Sen börjar det bli högtid att på allvar gå ut och berätta vad som är fel på den danska marknaden. Jag vet att man skall kolla på långsikt osv men jag ser ju vart trenden är på väg, under Juli månad var min ränta-förluster på 150 kronor detta med ca 130 000 danska kronor på kontot det motsvarar väl lite drygt 1 promille i avkastning.
Fungerar det nu att göra uttag på den danska kontot genom att stoppa utlåningen där?
Vår riktlinje är att förluster ska realiseras ett antal gånger per år. I Danmark har man valt att redovisa förluster mer löpande än på den Svenska marknaden. Därför får du fler men mindre förlustregistreringar där. Båda alternativen löper över tid jämnt ut. Vill du ha mer exakt information om hur det går för den Danska marknaden bör du kontakta deras kundtjänst. Eller kontakta mig på support@trustbuddy.com så ska jag kolla på ditt konto.
---------
cyTs
Citat:
När kommer dessa uppdateringar?
Jag vill inte ha all utlåning stoppad ett år bara för jag vill tömma kontot i ett land...
Era hjälpsidor är fortfarande på spanska...
Jag får fortfarande mail om det svenska kontot fast jag sätter in pengar på andra, nu t.ex. på det finska.
Tack för dina konkreta frågor cyTs.
Funktionen att kunna stoppa utlåningen i ett enskilt land vid överföring är under arbete. Tyvärr har jag inget exakt datum på när detta kommer att levereras och på grund av semestertider har det tagit lite längre tid än väntat. Men jag ber dig och alla andra här på forumet att ha lite tålamod med oss så kommer ni se att det kommer en lösning.
Angående hjälpasidorna så har detta tidigare rapporterats vidare till ansvarig avdelning och uppdatering inväntas. Detsamma gäller inbetalningsavierna som är felaktiga. Jag gör mitt yttersta för att se till att processen gällande dessa påskyndas då det, precis som ni alla skriver, ger ett dåligt intryck av TrustBuddy.
---------
AcesinExile
Citat:
Frågan var att jag fått in en massa 1 öringar, med benämningen ränta. Fast jag har inga såna små lån som bör generera så låga räntor.
Det är som vanligt svårt att säga exakt vad dessa transaktioner är då jag inte kan titta på ditt konto. Men en kvalificerad gissning skulle vara att du har väldigt lite pengar i ett lån, några kronor, och när detta lån förlängs får du 2.79% på dessa kronor vilket blir något öre i ränta.
Skicka gärna ett mail till specialsupport@trustbuddy.com så kan jag kolla närmare på ditt ärende.