2013-08-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Flashback--
Jag kan inte med absolut säkerhet säga att detta är en medveten form av ponzi, jag spekulerar bara baserat på mina erfarenheter, det finns oändliga exempel, och jag har t ex sett många webföretagsrep göra precis så här. Konceptet ger möjligheten i en verksamhet som jag knappast tror kommer att kunna bli en ekonomisk braksuccé.

Jag nöjer mig i första hand med att, som du, konstatera att TB inte är riskfritt och på sikt absolut inte kommer att kunna leverera över 10%, och om dom på sikt finns kvar, och hur länge isåfall, så är frågan
om de kanske runt 5% som dom isåfall faktiskt kommer att kunna leverera är värt risken.

Det är värdefullt med den typen av synpunkter, och lite perspektiv som ges av att de som varit med lite längre ger sina two cents.
Jag måste inflika/rätta mig själv: att jo, de garanterar i princip 12%. På flera ställen kring inlägg 50-60 (säkert äldre inlägg med) säger man "räkna med 12%". De har också använt orden "låg risk".

Så i princip hävdar deras representant att man kan garantera 12% till låg risk. Ja, det är ju faktiskt sådant som gör det hela misstänkt. Jag har inte hört någon anse det seriöst att garantera över 10% till låg risk.
(Edit: rapporten från Axier equities som de länkar till under fliken Om TrustBuddy anger "Hög risk". Att man på sidan länkar till ett sådant dokument får väl anses utgöra ett medgivande att risken är hög. Att representanten anser risken vara låg kan bero på så mycket att jag avstår från att kommentera det för tillfället.)

Du tar upp frågan om att de skulle försvinna. Vilka skulle tecknen på ngt sådant kunna vara? Vad skulle man kunna hålla utkik efter?
Senast redigerad av Madnug 2013-08-13 kl. 21:26. Anledning: Tillägg
Citera
2013-08-13, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
cyTs

Varför förklarar man sig inte själva? Om det nu är så enkelt så är det väl bara att bemöta med fakta.

Och angående inlägget du länkade till: Jag har sett det. Det är bara inte svar nog. Som marknadsförare på TB kan han nog få en minut med VD för att få förklarat för sig hur det hänger ihop så att han kan sköta sitt jobb och upprätthålla varumärkets värde. Det är förmodligen mindre kostsamt för dem än att 23 personer ringer och frågar ut VD om saken. Inte sant?

Edit: utelämnade att konstatera att VD nog inte är så pigg på den typen av kundkontakt. Det är sådant man har kundtjänst till. Att hänvisa till honom för en sådan fråga är inte ett sätt att ge kunden svar på frågan. Det är ett sätt att bli av med frågan.

De har ju förklarat själva? Där ifrån jag hämtat infon.
Citera
2013-08-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
De har ju förklarat själva? Där ifrån jag hämtat infon.

Du menar alltså att "[...] beror på bokföringsmässiga skäl." är en förklaring?
Det är inte en förklaring som ger någon som helst inblick i rimligheten. Man hänvisar inte till något relaterat fackbegrepp som går att söka på, man redogör inte för vilka fördelar och nackdelar aktuellt samt övriga alternativ har för företaget (och dess klienter). Det här inser representanten och skriver: "Jag önskar jag kunder förklara detta bättre men då jag jobbar med marknadsföring hos TrustBuddy så är jag tyvärr inte insatt i detaljerna kring just detta."

Som förklaring hade han, lite raljerande uttryckt, alltså lika gärna kunna sagt att det beror på hur stjärnorna står.

Jag kan inte säga något om motiven bakom detta. Jag kan bara konstatera att det inte duger som svar.
Senast redigerad av Madnug 2013-08-14 kl. 00:08. Anledning: Ordupprepning
Citera
2013-08-14, 09:09
Medlem
Hej alla Flashbackare.

Jag ser att det skrivits väldigt mycket sen jag gick på semester. Då det är många frågor kan det resultera i att vissa frågor kan bli obesvarade. Jag ska göra mitt bästa för att ni alla ska få svar och om det är någon som känner att deras fråga blivit obesvarad så beror det inte på att vi valt att ignorera den utan för att den helt enkelt missats i bruset av frågor.

Om er fråga blir obesvarad ber jag er ställa den igen.

tgv23000
Citat:
Nu tycker jag personligen att en del av kritiken är obefogad, ingen kunde förutse Lehman Brothers kollaps och att de hade paketerat in subprimelån i A-grade obligationer.

Men ändå ett lite orosmoln, kan ni på TrustBuddy berätta jur det hela slutade, jag vet att det varit rättsmål, hur gick det, är Acta nedlagt, är någon i Trustbuddy delaktig i dagens Acta, blev någon i Trustbuddy dömd????

Jag kommer inte uttrycka mig om företaget Acta och dess tidigare verksamhet och inte heller lämna några kommentarer angående vår styrelse och deras tidigare uppdrag. Istället rekommenderar jag dig att kontakta VD eller kontaktpersoner på Acta om du vill ha svar på dessa frågor.

---------

XwaX
Citat:
Hur lång tid bör man förvänta sig att dessa pengar är inlåsta?
Och varför jag har en negativ ränta de senaste 3 månaderna kan man också fundera över.
"Ränta 3 senaste månaderna -6,56%"

När du genomför ett maximal uttag, alltså 90% av kapitalet så kan du förvänta dig att det kan dröja runt 1 år innan de sista lånen av de totalt 10% blir återbetalda. Du kan ta ut de resterande 10% löpande. Om de sista 10% består av 10 lån á 100 kr kommer du kunna ta ut 100 kr när första lånet blir återbetalt osv. Du behöver alltså inte vänta till alla 10% blir återbetalda innan uttag kan genomföras.
Anledningen till att du får en minusränta de senaste 3 månaderna beror på att ränta som tillhör aktiva lån flyttas med lånen när du genomför uttaget. Då sjunker totalräntan och du får således en negativ ränta för den senaste tiden.

---------

maptune
Citat:
Men jag funderar hur TB ordnar med skatt

TrustBuddy har tidigare redovisat ränta till skatteverket när den realiserats. Det betyder att ingen ränta rapporterats till skatteverket om inget uttag gjorts som omfattar mer än insatt kapital. Det kommer med största sannolikhet komma en ändring på detta inför 2013 års deklaration. I dagsläget har jag tyvärr ingen information om hur upplägget kommer se ut. Men ni kan se detta som information om att det kan komma en ändring.

---------

Sokrates77
Citat:
Vad har ni för kreditkrav ? Beskriv dem!

Jag kan tyvärr inte uppge exakt hur våra kreditkrav ser ut. Vi använder oss av creditsafe för att genomföra kreditupplysningen. De sammanställer en score för varje kund som vi använder oss av. Denna score kopplas ihop med faktorer som vi själva valt att kolla på och därigenom gör vi vår kreditbedömning. Jag förstår att ni kan tycka att detta är ett luddigt svar, men all information gällande ett företags interna beslutsprocesser är tyvärr inte offentlig information.

---------

Madnug
Citat:
Förlusterna för långivare utgörs av att lån inte betalas tillbaka, de går till inkasso. Detta innebär väl att TrustBuddy säljer skulden till inkassobolaget, och därmed får tillbaka största delen av pengarna?
Är de kreditförluster som slås ut på alla långivare mellanskillnaden mellan den verkliga skulden och summan inkassobolaget betalar för skulden?
Vi har tidigare i tråden förklarat vad vi definierar som en förlust och hur den sprids ut på långivarna.

---------

emalan
Citat:
Lite information jag fick på telefon från trustbuddy för några veckor sedan. Uttag på mindre än 5000 kr godkänns inte, detta pga kostnader för trustbuddy när långivare gör uttag. Så har man satt in mindre än 5000 kr eller tagit ut så man har mindre än 5000 kr kvar på marknaden så är ända sättet att få ut de sista pengarna att stoppa utlåning och invänta att ALLT ska bli återbetalat. Detta fick jag förklarat för mig när jag försökte ta ut 90% från marknader där jag satt in mindre än 5000 kr på test...
Jag ser att många av er har frågat om detta och är nyfikna på ett svar.
Det stämmer att vi har en gräns på minst 5000 för överföringar och uttag från och till ett utländskt konto. Notera att detta alltså gäller sparande på andra marknader än den inhemska. Det betyder att om du är Svensk kund så kan du ta ut 1 kr från ditt Svenska konto. Vill du göra en överföring från ditt Svenska konto till ditt Norska så kräver vi att du minst ska överföra 5000 SEK. Detsamma gäller om du sedan vill överföra pengar från ditt Norska konto till ditt Svenska. Detta gäller även på uttag från det utländska kontot.
Anledningen till att vi införde denna gräns var på grund av att många långivare missbrukade överföringsfunktion och överförde små belopp på så lite som 1 kr från sitt Svenska konto till sitt Norska och sedan tillbaka eller vidare till en annan marknad.
Då TrustBuddy har byggt upp en tjänst där det inte ska kosta långivaren någonting att spara pengar så står TrustBuddy för kostnaden som är kopplad till denna utlandsbetalning som sker vid överföringen. Pengarna flyttas alltså mellan olika klientmedelskonton och inte bara som en siffra på er skärm. Denna kostnad ligger på några hundralappar och blev en ren förlustaffär för TrustBuddy. Istället för att belasta kunden med denna kostnad valde vi att lägga en minsta gräns för dessa transaktioner.
Jag hoppas detta förklarar anledningen till införande av denna gräns och inser att den inte implementerats "för att förstöra för långivaren" utan för att det rent ekonomiskt är ohållbart. Istället för att straffa långivaren med dyra transaktionsavgifter så valde TrustBuddy istället att införa begränsningen.

Vi har dock märkt att det uppstått ett följdproblem på grund av detta för vissa småsparare som sparar små belopp, under 5000, på utländska marknader då de försöker göra uttag eller överföringar. Vi håller på att se över detta och kommer komma med en lösning. Viktigt att tänka på är att lösningar på problem inte kommer över en natt, så det kan tyvärr dröja lite med detta. Vi hoppas att ni har överseende med detta.

---------

Repus
Citat:
Förluster registreras ett par gånger per år? menar du verkligen allvar? Jag har under Juli månad följande förluster registrerade datum för mig 1,2,4,5,11,12,18,26 på den Danska marknaden. Ett par gånger per vecka verkar vara mer överensstämmande
Sen börjar det bli högtid att på allvar gå ut och berätta vad som är fel på den danska marknaden. Jag vet att man skall kolla på långsikt osv men jag ser ju vart trenden är på väg, under Juli månad var min ränta-förluster på 150 kronor detta med ca 130 000 danska kronor på kontot det motsvarar väl lite drygt 1 promille i avkastning.
Fungerar det nu att göra uttag på den danska kontot genom att stoppa utlåningen där?
Vår riktlinje är att förluster ska realiseras ett antal gånger per år. I Danmark har man valt att redovisa förluster mer löpande än på den Svenska marknaden. Därför får du fler men mindre förlustregistreringar där. Båda alternativen löper över tid jämnt ut. Vill du ha mer exakt information om hur det går för den Danska marknaden bör du kontakta deras kundtjänst. Eller kontakta mig på support@trustbuddy.com så ska jag kolla på ditt konto.

---------

cyTs
Citat:
När kommer dessa uppdateringar?
Jag vill inte ha all utlåning stoppad ett år bara för jag vill tömma kontot i ett land...
Era hjälpsidor är fortfarande på spanska...
Jag får fortfarande mail om det svenska kontot fast jag sätter in pengar på andra, nu t.ex. på det finska.
Tack för dina konkreta frågor cyTs.
Funktionen att kunna stoppa utlåningen i ett enskilt land vid överföring är under arbete. Tyvärr har jag inget exakt datum på när detta kommer att levereras och på grund av semestertider har det tagit lite längre tid än väntat. Men jag ber dig och alla andra här på forumet att ha lite tålamod med oss så kommer ni se att det kommer en lösning.
Angående hjälpasidorna så har detta tidigare rapporterats vidare till ansvarig avdelning och uppdatering inväntas. Detsamma gäller inbetalningsavierna som är felaktiga. Jag gör mitt yttersta för att se till att processen gällande dessa påskyndas då det, precis som ni alla skriver, ger ett dåligt intryck av TrustBuddy.

---------

AcesinExile
Citat:
Frågan var att jag fått in en massa 1 öringar, med benämningen ränta. Fast jag har inga såna små lån som bör generera så låga räntor.
Det är som vanligt svårt att säga exakt vad dessa transaktioner är då jag inte kan titta på ditt konto. Men en kvalificerad gissning skulle vara att du har väldigt lite pengar i ett lån, några kronor, och när detta lån förlängs får du 2.79% på dessa kronor vilket blir något öre i ränta.
Skicka gärna ett mail till specialsupport@trustbuddy.com så kan jag kolla närmare på ditt ärende.
Citera
2013-08-14, 09:10
Medlem
---------

emalan
Citat:
Han berättade då att eftersom 90 % motsvarade mindre än 5000 kr på var och en av de marknaderna som jag inte fick ut mina pengar ifrån så kunde inte dem uttagen beviljas, detta var en ny regel som trustbuddy har börjat med pga kostnader för trustbuddy vid varje uttag sa han. Ända sättet enligt honom att få ut belopp på mindre än 5000 kr är att göra ett uttag för då stoppas utlåningen men uttaget betalas inte ut förän ALLA pengar är tillbakabetalade från låntagare. Denna informationen fanns inte på hemsidan då men enligt honom var det på gång, men jag kan nu en månad senare fortfarande inte hitta den informationen på hemsidan.
Se informationen ovan gällande uttag från andra marknader.
Information om detta är nu uppdaterat på din sida.

---------

Capri79
Citat:
Jag förde över pengar mellan den svenska och norska marknaden i förra veckan och sen fick jag ett mail från Trustbuddy som frågade om jag ville förra över pengar och mista min ränta eller om jag ville vänta tills jag hade outlånade pengar på kontot. Varför skickas det ett mail när det står på deras sida följande?....
Anledningen till detta beror på att det i dagsläget inte finns något alternativ där långivaren får välja om överföringen ska genomföras på en gång eller om tanken var att stoppa utlåningen tills dess att pengar finns på kontot och därefter genomföra överföringen. På grund av detta behöver vi skicka ut detta mail så att långivaren kan upplysa oss om hur han vill göra. Det finns många långivare som faktiskt vill göra överföringen på en gång och inte bryr sig om lånen flyttas och en viss ränta flyttas.

---------

Tuxie
Citat:
Checklista för att jag ska komma tillbaka:
* Samtlig information på hemsidan är tydlig, korrekt, uppdaterad och fullständig.
* Siffror som "saldo" och "vinst" visar vad jag faktiskt har istället för vad jag kanske så småningom beräknas att få.
* Inga som helst siffror är förskönade eller betyder något annan än vanligt bondförnuft säger att de förväntas betyda. "Ränta 6 senaste månaderna" ska alltså visa vad jag har fått för ränta de senaste 6 månaderna och den siffran ska fortsätta att gälla även om jag gör uttag. Det kommer att innebära att %-siffran är lägre men det enda som är viktigt är att den visar verkligheten.
* Det går att tillfälligt stoppa utlåningen om jag vill göra mindre uttag.
Tack för att du väljer att komma med ett tydligt förslag vad som behöver ändras istället för att komma med klagomål. Denna lista kommer vi ta till oss och försöka tillmötesgå så bra och snabbt som möjligt.

---------

Madnug
Citat:
Om stoppa-utlåningen har negativa effekter (som man låtit förstå): sätt ett tak så det endast gäller mindre summor (eller rimligare: en begränsad andel av ditt totala kapital).
Vi tar till oss detta och ser om en sådan funktion kan vara av intresse och se på hur svår den skulle vara att implementera.

---------

--Flashback--
Citat:
TB-representantens "bygga upp förtroende-manér" i detta forum tycker åtminstone jag talar för sig självt och låter i mångt o mkt mer eller mindre som ett modernt Svenskt Nigeriabrev man hört såååå många gånger.
Det är bekymrande att se att den strategi vi valt för att vara så tillgängliga för kunder som möjligt uppfattas som oseriöst.
TrustBuddy är ett nytänkande företag både gällande affärsmodellen och marknadsföring. Vi valde snabbt att vi skulle finnas där kunden finns och därmed kunna tillgodose er med korrekt information och slippa onödigt spekulerande. Så istället för att vara otillgängliga och inte ge svar på tal såg vi till att ha en närvaro på flashback där många av våra långivare finns. Se detta som något positivt hellre än negativt då man enkelt får svara på sina funderingar och frågor som annars skulle vara väldigt svåra att få hörda.

---------

Jag kommer inte gå in i "Scam" debatten som återuppstått då den diskuterats förut. TrustBuddy är ett seriöst företag och ligger precis som alla andra företag i branschen under FI. TrustBuddy är noterat på OMX och uppfyller alla de krav de har för First North listan och levererar löpande kvartalsrapporter som godkänts av vår redovisningsbyrå.
Citera
2013-08-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
---------
TrustBuddy är ett nytänkande företag både gällande affärsmodellen och marknadsföring. Vi valde snabbt att vi skulle finnas där kunden finns och därmed kunna tillgodose er med korrekt information och slippa onödigt spekulerande. Så istället för att vara otillgängliga och inte ge svar på tal såg vi till att ha en närvaro på flashback där många av våra långivare finns. Se detta som något positivt hellre än negativt då man enkelt får svara på sina funderingar och frågor som annars skulle vara väldigt svåra att få hörda.
Alla tummar upp för den här tråden och er kundservice.
Jag håller med om att det är synd att misstänksamhet och negativitet riktas mot nya grepp och uppriktigt menade försök att ge bra kundservice.
Med fortsatt informeringsarbete av det här slaget (och hjälp av andra medlemmar så som cyTs) lär det avta. Men sådana här trådar tenderar att bli så långa att nya medlemmar aldrig läser igenom mer än max ett par sidor bakåt.
Ni kommer därför få många frågor om och om igen. Om ni kan fiska upp de frågor med tillhörande svar som ställts i tråden, och sammanställa dem på er hemsida(uppdelat i kategorier samt med sökfunktion), så kommer både ni och andra här lätt kunna hänvisa till dessa frågor med en länk när de dyker upp för 100:e gången.
Närvaron här är förstås fortfarande viktig för att dels fånga upp nya frågor, dels hänvisa nya medlemmar med samma frågor som återkommer till de svar som redan givits.

Citat:
Jag kommer inte gå in i "Scam" debatten som återuppstått då den diskuterats förut. TrustBuddy är ett seriöst företag och ligger precis som alla andra företag i branschen under FI. TrustBuddy är noterat på OMX och uppfyller alla de krav de har för First North listan och levererar löpande kvartalsrapporter som godkänts av vår redovisningsbyrå.
Nackdelen med flashback och internet - mycket paranoia och fixeringar, och tyvärr väldigt många som har svårt att förstå de faktiskt ganska komplicerade systemen ni jobbar med. Jag tycker det är synd att den typen av samtal uppstår utan fog. Det enda jag kan hoppas är att när ni fått lite mer ordning på sådant folk hakar upp sig på så dör det där ut.
Citera
2013-08-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
cyTs

Tack för dina konkreta frågor cyTs.
Funktionen att kunna stoppa utlåningen i ett enskilt land vid överföring är under arbete. Tyvärr har jag inget exakt datum på när detta kommer att levereras och på grund av semestertider har det tagit lite längre tid än väntat. Men jag ber dig och alla andra här på forumet att ha lite tålamod med oss så kommer ni se att det kommer en lösning.
Angående hjälpasidorna så har detta tidigare rapporterats vidare till ansvarig avdelning och uppdatering inväntas. Detsamma gäller inbetalningsavierna som är felaktiga. Jag gör mitt yttersta för att se till att processen gällande dessa påskyndas då det, precis som ni alla skriver, ger ett dåligt intryck av TrustBuddy.

---------

Tack för svaret, men jag saknar ett generellt svar angående Danmark.
Vad händer där?
Jag ser ingen i tråden som har ens i närheten den avkastning man ser på andra marknader.
Citera
2013-08-15, 18:56
Medlem
Jag har en förfrågan till alla långivare som följer den här tråden..:

Vad säger ni om att ha en tråd för månatlig uppdatering av ens procentuella avkastning på de olika marknaderna?

Känns som att det är intressant att jämföra och hålla lite koll på om det är någon diskrepans eller om det sker något konstigt på marknaderna. Kan också vara bra underlag om man vill göra överföringar mellan marknader.

Synpunkter?
Citera
2013-08-15, 19:11
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:

Vad säger ni om att ha en tråd för månatlig uppdatering av ens procentuella avkastning på de olika marknaderna?

Känns som att det är intressant att jämföra och hålla lite koll på om det är någon diskrepans eller om det sker något konstigt på marknaderna. Kan också vara bra underlag om man vill göra överföringar mellan marknader.

Synpunkter?
jag är gärna med, bra idé. Mod kan väl inte protestera? och den bör väl ligga i avdelning privatekonomi eller värdepapper...??
Citera
2013-08-15, 23:16
Medlem
Kort fråga. Om man tar "Tillgängligt för uttag"/0,9 - "Insättningar" får man då fram räntan på de lån som är helt återbetala? Dvs det belopp som inte kan överföras till andra långivare om man begär maximalt uttag och som är ens faktiska vinst i detta nu.
Exempel
Insättningar: 34 000
Tillgängligt för uttag: 31 124,69
31124,69/0,9 - 34000=582,99
Citera
2013-08-15, 23:18
Medlem
Citat:

Synpunkter?

Håller med, jag är med
Citera
2013-08-17, 09:24
Medlem
Citat:

Synpunkter?

Absolut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in