2013-05-27, 20:20
Medlem
Nu är hela sidan nere..
Viktigt med redundans när man tillhandahåller finansiella tjänster.

Jag vill bli kund, men det är ett stort problem när eran tjänst inte ens tillåter mig att bli det...
Citera
2013-05-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av störig
Nu är hela sidan nere..
Viktigt med redundans när man tillhandahåller finansiella tjänster.

Jag vill bli kund, men det är ett stort problem när eran tjänst inte ens tillåter mig att bli det...
Sidan funkar som den ska just nu iallafall, säkert bara något tillfälligt avbrott. Har själv aldrig sett att sidan varit nere tidigare.
Citera
2013-05-28, 10:07
Medlem
Pasiphaes avatar
Sidan är fortfarande nere...
Citera
2013-05-28, 10:14
Medlem
Tog ut mina pengar i Onsdags.

Dagen innan kom det ett erbjudande om insättningsbonus. Redan där kändes det inte okej.
Hela mailet skrek vi behöver pengar och det nu.

Dagen efter kom en ansamling av förluster, för mig ca 4% av kapitalet. Jag gillar iden med trustbuddy men det hela känns för riskabelt för min smak.
Citera
2013-05-28, 10:36
Medlem
Ja de gör det inte lätt för sig...

1. Mitt konto är fortfarande inte upplåst eller vad nu problemet är. Kan logga in men inte göra nånting mer.
2. Sajten nere, speciellt nu när semestern närmar sig och man kan anta att det är som högst tryck på utlåningen.

Om jag vore aktieägare skulle jag vara rätt förbannad..

Hur svårt är det att sätta upp ett meddelande när sajten är nere? Typ nere pga underhåll.. ger mkt bättre intryck.

"Trustbuddy har som mål att nå en utlåningsomsättning på 650 miljoner SEK; mer
än en fördubbling jämfört med 2012 då utlåningen var 260 miljoner.
Intäkterna väntas öka från 38 miljoner 2012 till ca 90 miljoner med ett
positivt resultat (EBITDA) på 22 miljoner. "

Hur vore det med att lägga 2 millar på driften och kundsupporten för att säkra upp affären.
Citera
2013-05-28, 10:40
Medlem
Hej alla TrustBuddy.

Vi håller på att uppdaterar våra servrar idag. Hemsidan kan tyvärr vara svår att komma in på under vissa perioder på dagen. Vi hoppas ni har överseende med detta och att det inte skapar för stora problem för er.

Mvh TrustBuddy
Citera
2013-05-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
TeWe : Hej TeWe. Det är fullt realistiskt med 12% ränta på sitt sparkapital. Vi har haft en genomsnittlig avkastning på runt 17% per år fram till idag. Stoppar du utlåningen kommer de utestående lånen att återbetalas tillsammans med räntan som tillhör dom. Därför kommer din ränta inte minska. Men nya lån kommer inte att utfärdas så det kommer med tiden bli färre och färre transaktioner som sker på ditt konto.
Dock är inte tanken med ett sparkonto att man ska tömma det till 0 kr en gång om året. Tanken med ditt sparande är att du ska spara pengar under en längre tid. Ju längre du sparar desto större kapital kommer du ha på ditt konto och räntan kommer förränta sig. Så man kan erhålla mer ränta för varje år, beräknat på originalinvesteringen.

Danmark har något högre förluster än vad Sverige hade första året vilket är helt naturligt eftersom Danmark utvecklats mycket snabbare av naturliga skäl. Exempelvis har TrustBuddy haft mer resurser för marknadsföring när Danmark öppnades än när företaget var nystartat och verksamheten i Sverige startade. Därför finns det totalt sett mycket fler lån i Danmark under första året än vad som fanns i Sverige och då finns det också fler lån som blir går till förlust. Därför blir förlusten belopps-mässigt större än Sveriges förlust första året.

Mvh
TrustBuddy

Hej TrustBuddy

Jag tycker inte att ni svarade på min fråga om räntan

Jag omformulerar mig nu ytterst lite och hoppas ni noga läser och svara på mina frågor:

Säg att jag lånar ut 10 000 i ett år, och får en ränta på 12%.
[1] Tar jag då ut mina pengar mha. 90%-säkerheten, så sänks ju räntan eftersom den även visat utstående lån som nu flyttas till andra långivare.

[2] Om jag däremot stoppar utlåning så kommer pengarna sakta rulla in under flera månader. När väl allt är tillbaka på kontot efter säg 6mån så blir ju årsräntan bara 2/3 dvs 8%, eller?

Är mitt påstående [1] fel?
Är mitt påstående [2] fel?

Alltså; är 12% verkligen en realistiskt årsränta i slutändan?
Citera
2013-05-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeWe
Hej TrustBuddy

Jag tycker inte att ni svarade på min fråga om räntan

Jag omformulerar mig nu ytterst lite och hoppas ni noga läser och svara på mina frågor:

Säg att jag lånar ut 10 000 i ett år, och får en ränta på 12%.
[1] Tar jag då ut mina pengar mha. 90%-säkerheten, så sänks ju räntan eftersom den även visat utstående lån som nu flyttas till andra långivare.

[2] Om jag däremot stoppar utlåning så kommer pengarna sakta rulla in under flera månader. När väl allt är tillbaka på kontot efter säg 6mån så blir ju årsräntan bara 2/3 dvs 8%, eller?

Är mitt påstående [1] fel?
Är mitt påstående [2] fel?

Alltså; är 12% verkligen en realistiskt årsränta i slutändan?

[1] Räntan som visas är vad du fått, inte vad du ska få. Förstår du att man måste räkna på de pengar som du lånar ut? 12% på 100kr eller 1000kr är ju fortfarande 12%.

[2] Hur har du fått fram den siffran? Om du sparar pengar på banken i 6 månader, så förstår du väl att du inte kan räkna med att göra en bruttovinst motsvarande årsräntan?

Citera
2013-05-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Udo
Tog ut mina pengar i Onsdags.

Dagen innan kom det ett erbjudande om insättningsbonus. Redan där kändes det inte okej.
Hela mailet skrek vi behöver pengar och det nu.

Dagen efter kom en ansamling av förluster, för mig ca 4% av kapitalet. Jag gillar iden med trustbuddy men det hela känns för riskabelt för min smak.

4 procent av kapitalet? i mitt fall handlade det om 0,36 procent gissar att om du räknar igen så får du andra siffror än 4%
Citera
2013-05-29, 10:55
Medlem
Var det någon ändring av era klassificeringar av förlorade fodringar som orsakade de stora förlusterna här om dagen? Förlorade ungefär 1000 kr: borde ju innebära att de totala förlusterna den dagen var enorma med tanke på att förluster enligt er skall delas mellan alla långivare.

Dessutom så har min avkastning från Trustbuddy stadigt minskat sedan årskiftet i både Sverige och Norge för att nu ligga på en väldigt låg nivå, (under 12% i årstakt).
Citera
2013-05-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrZebra
Var det någon ändring av era klassificeringar av förlorade fodringar som orsakade de stora förlusterna här om dagen? Förlorade ungefär 1000 kr: borde ju innebära att de totala förlusterna den dagen var enorma med tanke på att förluster enligt er skall delas mellan alla långivare.

Dessutom så har min avkastning från Trustbuddy stadigt minskat sedan årskiftet i både Sverige och Norge för att nu ligga på en väldigt låg nivå, (under 12% i årstakt).

"Enorma" är väl ändå ett ganska godtyckligt sätt att uttrycka sig? Jag tror att det är bättre om du skriver i andelar. Du kan själv uppskatta hur stora förlusterna var den aktuella dagen eftersom du har information om hur förlusterna fördelas. Dividera 1000 kr med ditt totala innehav på den marknaden som du har fått förlusterna. Jag gissar att du kommer att landa runt 0,5 %, vilket innebär att de totala förlusterna var 0,5 % av TB:s hela lånestock på den aktuella marknaden.

För min egen del har avkastningen de senaste 6 månaderna i Norge varit 11,39 % och i Sverige 10,26 % inklusive förluster.
Citera
2013-05-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawni
[1] Räntan som visas är vad du fått, inte vad du ska få. Förstår du att man måste räkna på de pengar som du lånar ut? 12% på 100kr eller 1000kr är ju fortfarande 12%.

[2] Hur har du fått fram den siffran? Om du sparar pengar på banken i 6 månader, så förstår du väl att du inte kan räkna med att göra en bruttovinst motsvarande årsräntan?

[1] Läs innantill på Trustbuddy.se: "Utbetalda räntor från förlängda lån som inte är fullt återbetalade flyttas tillsammans med lånet de tillhör från ditt konto till en annan långivare."
Så räntan jag "fått" är inte vad jag får ut om jag använder 90%-regeln.

[2] Om jag har sparat i 12mån och fått 12%, men det sedan tar 6mån att få ut pengarna (utan ränteintäkt eftersom utlåning är stoppad) måste ju räntan räknas på 18mån, då blir årsräntan 8% (2/3)

(Om jag sparar pengar på banken i 6mån kan jag visst räkna med att få motsvarande årsräntan. Då motsvarande i det fallet skulle vara en faktor 0,5 eftersom man bara sparat halva året)

Förstår DU? Eller är det fler saker du vill ha svar på?
Senast redigerad av TeWe 2013-05-29 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in