Citat:
Ursprungligen postat av
TrustBuddy
TeWe : Hej TeWe. Det är fullt realistiskt med 12% ränta på sitt sparkapital. Vi har haft en genomsnittlig avkastning på runt 17% per år fram till idag. Stoppar du utlåningen kommer de utestående lånen att återbetalas tillsammans med räntan som tillhör dom. Därför kommer din ränta inte minska. Men nya lån kommer inte att utfärdas så det kommer med tiden bli färre och färre transaktioner som sker på ditt konto.
Dock är inte tanken med ett sparkonto att man ska tömma det till 0 kr en gång om året. Tanken med ditt sparande är att du ska spara pengar under en längre tid. Ju längre du sparar desto större kapital kommer du ha på ditt konto och räntan kommer förränta sig. Så man kan erhålla mer ränta för varje år, beräknat på originalinvesteringen.
Danmark har något högre förluster än vad Sverige hade första året vilket är helt naturligt eftersom Danmark utvecklats mycket snabbare av naturliga skäl. Exempelvis har TrustBuddy haft mer resurser för marknadsföring när Danmark öppnades än när företaget var nystartat och verksamheten i Sverige startade. Därför finns det totalt sett mycket fler lån i Danmark under första året än vad som fanns i Sverige och då finns det också fler lån som blir går till förlust. Därför blir förlusten belopps-mässigt större än Sveriges förlust första året.
Mvh
TrustBuddy
Hej TrustBuddy
Jag tycker inte att ni svarade på min fråga om räntan
Jag omformulerar mig nu ytterst lite och hoppas ni noga läser och svara på mina frågor:
Säg att jag lånar ut 10 000 i ett år, och får en ränta på 12%.
[1] Tar jag då ut mina pengar mha. 90%-säkerheten, så sänks ju räntan eftersom den även visat utstående lån som nu flyttas till andra långivare.
[2] Om jag däremot stoppar utlåning så kommer pengarna sakta rulla in under flera månader. När väl allt är tillbaka på kontot efter säg 6mån så blir ju årsräntan bara 2/3 dvs 8%, eller?
Är mitt påstående [1] fel?
Är mitt påstående [2] fel?
Alltså; är 12% verkligen en realistiskt
årsränta i slutändan?