2013-05-24, 15:14
Medlem
Hej derivat.

Tack för ditt inlägg. Vi har valt att inte redovisa lån med betalningssvårigheter på din sida då det är information som är oväsentlig för långivaren. Med oväsentlig menar jag inte att detta inte är en viktig siffra, men det är en siffra som inte skapar något mervärde för dig som långivare.

Den informationen som är viktig för dig som långivare är att du ska förvänta dig att få 12% ränta per år på ditt konto. Detta är ett resultat av att TrustBuddy sköter arbetet med lånen som har betalningssvårigheter.

Den andra siffran som är intressant för dig är att du som långivare kan förvänta dig 3-4 % förluster. Detta är ett resultat av de lån med betalningssvårigheter som inte går att göra nått åt för tillfället.

Därför redovisar vi inte denna siffra utan ger dig istället riktlinjer för resultatet av ditt sparande. Detta är mer givande information för dig som långivare.

Mvh TrustBuddy
Citera
2013-05-24, 15:24
Medlem
derivats avatar
Gud har talat.

Håller inte med om att det skulle vara mer givande information. Tvärtom så är det ett förväntat resultat. Ett antagande baserat på historia.
Jag vill se verkligheten för öka min risk.
Citera
2013-05-24, 16:32
Medlem
Blev lite orolig att jag har gjort fel när jag uppgav kontonummret nu när jag skulle ta ett lån..

Det stod att man skulle skriva kontonumret och clearingnumret i ett följd utan mellanslag.

Så jag skrev (T.EX) 1112223338614

Fel eller rätt?
Senast redigerad av Hellobbq 2013-05-24 kl. 16:35.
Citera
2013-05-24, 18:07
Medlem
Hej

Jag har en fråga angående dessa 12% man ska förvänta sig på ett år.

Säg att jag lånar ut 10 000 i ett år, och får en ränta på 12%.
Tar jag då ut mina pengar mha. 90%-säkerheten, så sänks ju räntan eftersom den även visat utstående lån som nu flyttas till andra långivare.
Om jag däremot stoppar utlåning så kommer pengarna sakta rulla in under flera månader. När väl allt är tillbaka på kontot efter säg 6mån så blir ju årsräntan bara 2/3 dvs 8%, eller?

Så, är 12% verkligen realistiskt i slutändan?

Kan ni vänligen svara på frågorna som flera i tråden haft (strax före förlusterna) angående Danmarks kreditförluster.

MVH TeWe
Citera
2013-05-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janders
jag har varit med sen början och den senaste tiden så har det varit minus
Ränta 3 senaste månaderna #
-0,50%
Ränta 6 senaste månaderna #
-19,01%
Ränta 12 senaste månaderna #
4,72%

sen är det ju kapital förluster så det har gått - på det mesta och det där med att det gått till fogden är en myt .. de använder ett Inkassobolag som de är delägare i och som jag spånat så har inga skulder gått till fogden eller blivit ens inlämnade. Så den myten kan vi radera direkt. Skulder avskrivs om de är låga och det finns inget som säger att den skuld är permanent utan det finns en preskribering och på en del så har den redan inträtt.

Men som de skriver så är det en risk att satsa pengar och det framgår att risken är Hög.
förluster nu i maj på kapital är runt 4000:- så det är bara att bita ihop.

Hör med kronofogden så har dom inte att en enda har kommit in från deras inkasso bolag som de uppger är Intum Justitia att det skulle vara så är en kostnads fråga för Trustbuddy då de betalar för en tjänst men på grund av de låga beloppen så avskrivs ärendena i snabbare takt och på Fogden som sakt har de aldrig dragit in en skuld och de vet inte ens om att nått bolag TrustBuddy AB varit med nån indrivning. däriemot så har dom en tjänst som de köper från Intrum justitia och det är kredit kontroll av Låntagare och det är en sak

Minus 19% på 6 månader?

Inte en chans...
Citera
2013-05-25, 14:01
Medlem
Är det ingen som sitter på deras kundtjänst eller?
Försökt ringt 20 gånger idag men fortfarande inget svar.
Citera
2013-05-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Är det ingen som sitter på deras kundtjänst eller?
Försökt ringt 20 gånger idag men fortfarande inget svar.

Det är väl stängt på helger?
Citera
2013-05-26, 13:16
Medlem
Pasiphaes avatar
Jag är kanske en av dom som låtit lite kritisk i tråden tidigare men om sanningen ska fram så har jag fått jättebra utveckling på mina pengar och Trustbuddy svarar oss fort här på Flashback t.ex så jag är väldigt nöjd.

Är dock lite nojjig över att det är en ny och okänd aktör som man ändå sätter in sina pengar hos men det kommer väl kännas bättre med åren då Trustbuddy mer och mer visar att det är ett företag man kan lita på.
Citera
2013-05-26, 23:29
Medlem
Oj, vad efter jag är, men har aldrig hört talas om detta. Låter roligt. Jag sätter in lite pengar för att testa, blir mkt mer om jag gillart
Citera
2013-05-27, 13:22
Medlem
Om sidan funkar som den ska så tänkte jag lägga in 200k.

Men får "ett fel har uppstått: tillträde nekat" på alla sidor, känns inte som man kan göra så mkt då...

Skickade till supporten i lördags morse men fortfarande inte fått något svar, känns som de bör ha iaf några timmars support på helgen.
Citera
2013-05-27, 16:43
Medlem
Störig.

Har du möjlighet att skicka ett nytt mail med din fråga och ditt användarID till specialsupport@trustbuddy.com så ska jag se till att du får ett svar.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-05-27, 16:48
Medlem
Hellobbq : Kontakta oss på kundtjänsten så ska vi hjälpa dig med detta.
Kundtjänsten är öppen alla vardagar. Helgen är den stängd. Jag såg att detta inte framgår ordentligt på hemsidan och kommer uppdatera detta. Tack för informationen.

TeWe : Hej TeWe. Det är fullt realistiskt med 12% ränta på sitt sparkapital. Vi har haft en genomsnittlig avkastning på runt 17% per år fram till idag. Stoppar du utlåningen kommer de utestående lånen att återbetalas tillsammans med räntan som tillhör dom. Därför kommer din ränta inte minska. Men nya lån kommer inte att utfärdas så det kommer med tiden bli färre och färre transaktioner som sker på ditt konto.
Dock är inte tanken med ett sparkonto att man ska tömma det till 0 kr en gång om året. Tanken med ditt sparande är att du ska spara pengar under en längre tid. Ju längre du sparar desto större kapital kommer du ha på ditt konto och räntan kommer förränta sig. Så man kan erhålla mer ränta för varje år, beräknat på originalinvesteringen.

Danmark har något högre förluster än vad Sverige hade första året vilket är helt naturligt eftersom Danmark utvecklats mycket snabbare av naturliga skäl. Exempelvis har TrustBuddy haft mer resurser för marknadsföring när Danmark öppnades än när företaget var nystartat och verksamheten i Sverige startade. Därför finns det totalt sett mycket fler lån i Danmark under första året än vad som fanns i Sverige och då finns det också fler lån som blir går till förlust. Därför blir förlusten belopps-mässigt större än Sveriges förlust första året.

Mvh
TrustBuddy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in