2012-04-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Hejsan Trustbuddy och allihopa!

Jag tycker att tjänsten verkar väldigt lockande men jag är fortfarande skeptiskt. Jag skulle vilja ha lite mer feedback från långivare på Trustbuddy, hur de upplever att tjänsten är? hur stor blir räntan? Om det har varit några problem? Fungerat bra? Osv.

För jag har för tillfället mina pengar på en bank med den bästa sparräntan på 3,35% (med insättningsgaranti) och jag är inte speciellt nöjd med räntan. Men det positiva är att de här insättningsgaranti. Men jag är nyfiken på Trustbuddy och därför har jag några frågor till er.

Hur stor är risken att jag blir av med mitt kapital? Jag har förstått hur fördelningssystemet fungerar, men jag jag upplever att jag inte har fått tillräcklig information om hur det fungerar när skulder har blivit förfallna. Vilket inkassobolag går det till? Man förlorar väl pengarna om personen i fråga går i personlig konkurs? Hur stor är risken för det? Har ni några siffror? Sedan om ni skulle gå i konkurs så återstår min fordran på låntagaren, men hur skulle jag gå till väga för att få tillbaka pengarna då? Jag måste vara säker på hur jag skulle göra i ett "worst time scenario".

Det är några funderingar jag har för tillfället. Annars upplever jag att de flesta tycker att tjänsten är bra, dock har jag inte hört så mycket från era långivare. Så det vore bra om man kunde få lite information från även er! Sedan kan Trustbuddy ge mig så mycket information som möjligt, tack! Om jag känner mig tillräckligt behaglig och nöjd efter svaren så har jag cirka 100.000 att lägga in imorgon!

Med vänliga hälsningar
/S

Interest last 3 months
4,43 %
Interest last 6 months
9,25 %

Så ser mina senaste 6 månader ut. Har inte märkt några problem och än så länge har alla betalat tillbaka.

De siffror jag har sett är att 1% inte betalat tillbaka.

Ang. förluster, https://www.flashback.org/sp35967269
Ang. om Trustbuddy går i konkurs, https://www.flashback.org/sp34436846
Ang. avgiften, https://www.flashback.org/sp36925610
Citera
2012-04-29, 17:13
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Interest last 3 months
4,43 %
Interest last 6 months
9,25 %

Så ser mina senaste 6 månader ut. Har inte märkt några problem och än så länge har alla betalat tillbaka.

De siffror jag har sett är att 1% inte betalat tillbaka.

Ang. förluster, https://www.flashback.org/sp35967269
Ang. om Trustbuddy går i konkurs, https://www.flashback.org/sp34436846
Ang. avgiften, https://www.flashback.org/sp36925610

Tack så mycket för svaret! Kändes som jag fick väldigt bra svar.

Kom på att jag hade en till fråga! Hur betalar de ut räntan på kapitalet? Får man den månadsvis? Kvartalsvis? Årsvis?

Jag tänker på det pga om man skulle exempelvis sätta in pengarna idag och låta de ligga på utlåning i sommar (3 månader) innan man tar ut dem. Skulle jag få ränta på pengarna varje månad? Eller beroende på när de betalar tillbaka pengarna? Dessutom om jag efter 3 månader skulle vilja ta ut 90%, vilket man kunde enligt Trustbuddy. Hur blir det med räntan då? Och hur lång tid kan det dröja innan jag får ut de ytterligare 10%?

Tack på förhand.
Citera
2012-04-29, 17:25
Medlem
Citat:
Tack så mycket för svaret! Kändes som jag fick väldigt bra svar.

Kom på att jag hade en till fråga! Hur betalar de ut räntan på kapitalet? Får man den månadsvis? Kvartalsvis? Årsvis?

Jag tänker på det pga om man skulle exempelvis sätta in pengarna idag och låta de ligga på utlåning i sommar (3 månader) innan man tar ut dem. Skulle jag få ränta på pengarna varje månad? Eller beroende på när de betalar tillbaka pengarna? Dessutom om jag efter 3 månader skulle vilja ta ut 90%, vilket man kunde enligt Trustbuddy. Hur blir det med räntan då? Och hur lång tid kan det dröja innan jag får ut de ytterligare 10%?

Tack på förhand.

Räntan kommer direkt, så det brukar ramla in lite varje dag. Sen lånas de pengarna ut direkt
Vad jag fattar det som försvinner räntan om du tar ut utlånade pengar, dock kan du stoppa utlåning och sedan ta ut när folk betalar tillbaka.
Citera
2012-04-29, 17:26
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Räntan kommer direkt, så det brukar ramla in lite varje dag. Sen lånas de pengarna ut direkt
Vad jag fattar det som försvinner räntan om du tar ut utlånade pengar, dock kan du stoppa utlåning och sedan ta ut när folk betalar tillbaka.

Okej då vet jag! Tack så mycket.
Citera
2012-04-29, 21:24
Medlem
Jag har en fråga.

Jag läste någonstans att ni ser pengarna som förlorade om ärendet varit till kronofogden och kronofogden inte lyckats ut något..

Men, inkassobolag ägnar sig ju gärna åt långtidsbevakningar, om ärendet legat hos på bevakning hos inkassobolag ett par år och på nytt går till fogden och man får in pengarna vid en utmätning, dessa pengar, får jag då dem eller är det pengar trustbuddy tar själv, eftersom man meddelat att det är en förlust.?

En förlust borde ju rimligen inte vara uppnådd förrän en fordran blivit preskiberad, personen beviljats en skuldsanering där skulden ingår och det är en nollbetalningsplan i saneringen, eller att personen dör och det inte går att mäta ut något från dödsboet.
Har ni en annan åsikt på den punkten?

Det är ju inte särskilt ovanligt att kfm inte kan få in några pengar, då får man vänta något år osså gör kfm ett nytt försök
Citera
2012-04-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moggward
Jag har en fråga.

Jag läste någonstans att ni ser pengarna som förlorade om ärendet varit till kronofogden och kronofogden inte lyckats ut något..

Men, inkassobolag ägnar sig ju gärna åt långtidsbevakningar, om ärendet legat hos på bevakning hos inkassobolag ett par år och på nytt går till fogden och man får in pengarna vid en utmätning, dessa pengar, får jag då dem eller är det pengar trustbuddy tar själv, eftersom man meddelat att det är en förlust.?

En förlust borde ju rimligen inte vara uppnådd förrän en fordran blivit preskiberad, personen beviljats en skuldsanering där skulden ingår och det är en nollbetalningsplan i saneringen, eller att personen dör och det inte går att mäta ut något från dödsboet.
Har ni en annan åsikt på den punkten?

Det är ju inte särskilt ovanligt att kfm inte kan få in några pengar, då får man vänta något år osså gör kfm ett nytt försök

Står i villkoren

"Förluster på utlåning beräknas varannan månad och fördelas sprids ut jämnt över alla långivare. Till förluster räknas alla lån som har förfallit till betalning utan att betalning gjorts. Förlusterna korrigeras senare och minskas med medel som drivits in för obetalda skulder."
Citera
2012-05-03, 12:08
Medlem
Gurtys avatar
Hej igen!

Har satt in 2500kr bara för att testa hur det fungerar. Det kom ett mail som bekräftade att mina pengar hade blivit mottagna men när jag är inloggad på Trustbuddy så ser jag inget saldo. Vart ser man det? Kan det bero på att min användare inte är fullt registrerat ännu?

Tack på förhand.
Citera
2012-05-03, 14:27
Medlem
Citat:
Hej igen!

Har satt in 2500kr bara för att testa hur det fungerar. Det kom ett mail som bekräftade att mina pengar hade blivit mottagna men när jag är inloggad på Trustbuddy så ser jag inget saldo. Vart ser man det? Kan det bero på att min användare inte är fullt registrerat ännu?

Tack på förhand.

Hej Gurty,

Det kommer att uppdateras inom kort, det kan ta upp till 24 timmar innan systemet är fullt uppdaterat.

Så har du fått mail som bekräftar insättningen så är allt i sin ordning. Titta in igen imorgon så kommer din sida vara fullt uppdaterad.

Vill du att vi dubbelkollar det för säkerhets skull så är det bara att skicka ett meddelande här till oss eller ett mail till support@trustbuddy.com med ditt användarnamn så fixar vi det.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2012-05-03, 16:49
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej Gurty,

Det kommer att uppdateras inom kort, det kan ta upp till 24 timmar innan systemet är fullt uppdaterat.

Så har du fått mail som bekräftar insättningen så är allt i sin ordning. Titta in igen imorgon så kommer din sida vara fullt uppdaterad.

Vill du att vi dubbelkollar det för säkerhets skull så är det bara att skicka ett meddelande här till oss eller ett mail till support@trustbuddy.com med ditt användarnamn så fixar vi det.

Mvh
TrustBuddy

Tack för svaret! Jag avvaktar tills imorgon, annars kontaktar jag er.

Jag har en sista fråga som dök upp också!

Eftersom Trustbuddy AB är ett registrerat finansiellt institut hos FI som medför vissa skyldigheter osv. Får ni då ta emot mer än 50.000kr per konsument? Jag läste på FI om företag som inte står under deras tillsyn, som t.ex. er ej för ta emot mer än 50.000 per konsument. Så det är min sista fråga! Bra att veta när jag gör den första "riktiga" insättningen.
Citera
2012-05-03, 22:38
Medlem
0tuss0s avatar
Hej!
Har en fråga.

Jag har ett kontantkort som har ett nummer som är hemligt
Och inte ska synas ngn stans,eller vara kopplat till mitt namn
Om man te x skulle vilja ha reda på mitt mobil nr så går det inte
Om jag inte själv ger mitt nr (såklart ehm..)

Iaf strax efter att jag haft mitt nummer började jag få sms från
Trustbuddy om att jag kan låna pengar gratis i X antaldagar
Konstigt för jag har inte skrivit upp mig på ngt sådant och är mer
En person som tänker att vill jag ha ngt så sparar jag tills jag kan köpa
Det
Hur som helst idag fick jag nog när jag fick ytterligare ett sådant sms
Så googlade lite och såg att man kunde smsa
TRUSTBUDDY STOPP till 72323 så de har jag nu gjort
Problemet är nu att jag inte har en aning om jag kommer få fler sms
Då jag inte fick ngn bekräftelse om att det inte kommer fler sms nu?!

Sen undrar jag hur ni fick tag på mitt nr från första början?
Senast redigerad av 0tuss0 2012-05-03 kl. 22:39. Anledning: OBS! Ber om ursäkt om texten är konstig,skriver via min mobil !!
Citera
2012-05-07, 17:19
Medlem
Hej igen Gurty!

Tack för ännu en bra fråga.

Vi får ta emot mer än 50 000 kr per konsument. Den restriktion du syftar på gäller inlåningsföretag. Ett inlåningsföretag är en speciell form av företag som tar emot pengar från allmänheten t ex genom inlåning på konto eller utgivning av obligationer. Mer om inlåningsföretag går att läsa på FI hemsida.

TrustBuddy är inte av typen "inlåningsföretag" och vi har därför inte dessa restriktioner. Du kan lugnt välja att sätta in mindre än 50 000 kr eller mer. Det är helt upp till dig.

Jag hoppas du är nöjd med svaret och skulle det dyka upp följdfrågor eller andra funderingar är du självfallet välkommen att ställa dessa här på forumet.

Mvh
TrustBuddy Support.
Citera
2012-05-07, 17:29
Medlem
Hej 0tuss0!

Välkommen till tråden!

Det låter väldigt märkligt att du får sms till din telefon utan att ha registrerat dig som medlem.
Det kan ha varit någon som har registrerat sig hos oss och sedan avslutat sitt telefonabonnemang. Nummer som avslutas kan återvändas och du kan ha råkat få detta kopplat till ditt kontantkort.

Självfallet skall vi plocka bort ditt nummer åt dig. Du kan skicka ett "STOPP" sms till oss för att sluta få sms precis som du gjort.
Vill du verifiera att ditt nummer är borttaget är det bara att ringa till vår kundtjänst på 08-562 596 00 så kommer du få en bekräftelse på detta.

Mvh
TrustBuddy Support
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in