Citat:
Ursprungligen postat av
Repus
Jag har en teori….
Vill börja med att säga att den här teroin inte bygger på några fakta eller “rykten” eller nått annat än vad som har skapats i min hjärna.
Jag har lite svårt att släppa de 44 miljonerna och att de skriver att pengar lånats ut fler gånger samt att de brutit mot folks instruktioner.
Från början trodde jag det handlade om stoppade pengar, de tror jag säkert att Trustbuddy har lånat ut men hur jag än vänder på det kan de aldrig bli 44 miljoner om den totala utlåningen ligger runt 300 miljoner.
Disclaimer: Jag har själv inte kommit i närheten av Trustbuddy, vare sig som låntagare, långivare eller aktieägare, och mina misstankar är huvudsakligen grundade i plöjande av bortåt 1½ års inlägg i denna tråd.
Men med det ur vägen, vad tror du om det här:
Citat:
Ursprungligen postat av
TrustBuddy
InterestPrePaid er renter fra den gamle reformen for lån utbetalt tidligere enn 1. Oktober 2014. Dette er forskutterte renter. Disse kan ikke tas ut, men fungerer som aktiv utlånskapital som akkumulerer renters rente. Dette er renter vi har gått bort ifra, men du vil fortsatt ha slike renter på din konto inntil respektive lån er tilbakebetalt.
Så man har alltså under lång tid förskotterat ränta på ännu ej återbetalda lån, och låtit dessa förskottsintäkter utgöra kapital för utbetalning av ytterligare lån. Som i sin tur kan generera förskottsränta, och så vidare... Allt i syfte att snabbt få fart på lånestocken och långivares (synliga) avkastning. Och det har av allt att döma fungerat.
Men detta är de facto att låna ut samma pengar flera gånger, och eftersom TrustBuddy inte är en bank och inte kan trolla med knäna, så måste de pengarna som betalas ut i nya lån innan de gamla låntagarna betalt in dem, komma nånstans ifrån. Trustbuddy får helt enkelt ta ur sin kassa och pytsa in på klientmedelskontot, för att det ska finnas pengar att låna ut.
Jag antar att det är så man gjort när det gäller insättningsbonusarna man haft också, men i det fallet kan man bokföra bonusen som en kostnad rakt av, och har accepterat up-front att det är pengar som man ger till långivaren.
Det blir betydligt knivigare när det måste konstateras kreditförluster i ett system som är dopat av vidareutlånad förskottsränta, för då kommer det att finnas två fordringsägare: Långivaren, som äger kapitalet, och Trustbuddy själva, som äger den förskottsbetalda räntan. Och när ett lånebelopp är både förskottsränta och kapital samtidigt, ja... då måste någon välja om Trustbuddy ska läcka pengar som ett såll, eller om långivarna ska förlora mer än 100% av lånebeloppet.
Kortare uttryckt: Man har satt hävstång på låneportföljen, och därmed också på kreditförlusterna. Och då vill man verkligen inte ta några kreditförluster.