2015-10-23, 10:27
Medlem
findatas avatar
Mitt blygsamma aktieinnehav i Trustbuddy försvann från listningen på Avanza för någon dag sedan. Ingen information om detta har gått ut, ska det verkligen vara så? Konkursen är ju inte klar ännu.

Saxat från konkursförvaltarens FAQ:
Aktieägare
Jag är aktieägare - vad händer med mina aktier?
Ett bolag upphör inte att existera när en konkurs inleds. Bolaget upphör att existera först i och med att konkursen avslutas. Det här betyder att du som aktieägare fortfarande har kvar dina aktier i det här läget. Precis som när ett bolag är aktivt kan aktieägare endast få utdelning om bolaget gör vinst - i en konkurs är detta likställt med att aktieägare endast kan räkna med att få ersättning för sina aktier först efter att det kan konstateras att alla borgenärer fått full utdelning och medel återstår. Det är mycket ovanligt att ett bolag som försatts i konkurs kan betala samtliga skulder, det är därför också ovanligt att aktieägare kan få någon utdelning.

Jag förstår att oddsen att få ut ens en spänn är minimala, men borde inte aktierna synas fram tills allt är klart?
Citera
2015-10-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av findata
Mitt blygsamma aktieinnehav i Trustbuddy försvann från listningen på Avanza för någon dag sedan. Ingen information om detta har gått ut, ska det verkligen vara så? Konkursen är ju inte klar ännu.

Aktien är handelsstoppad där den var noterad och bolaget har meddelat att handeln inte kommer att återupptas, så det är naturligt att den försvinner från Avanzas aktiehandelslista. Däremot tycker jag du borde se ditt innehav på depåförteckningen, eftersom aktierna fortfarande finns och du är ägare till dem. Teoretiskt sett skulle du kunna sälja dina aktier direkt till någon annan, utan att gå via börsen, men exakt hur det går till när aktierna "förvaras" hos Avanza vet jag inte. Eftersom det troligen innebär en del manuell hantering från deras sida kan jag tänka mig att de tar ut en avgift för att flytta ut aktierna från depån eller överföra ägandet, vilket i så fall troligen inte är värt pengarna om du inte hittar någon superoptimist som vill köpa dina aktier i tron att det ska bli några pengar över i konkursen.

Du kan ju alltid skicka iväg en fråga via Avanzas kundservice - de brukar vara rätt bra på att svara även om det kan ta någon dag.
Citera
2015-10-23, 23:31
Medlem
Jag har en del pengar kvar i trustbuddy som var på utlåning samt hade lite aktier, måste jag anmäla det till någon konkursförvaltare eller något för att få ut pengar om det blir något över?
Citera
2015-10-24, 19:30
Medlem
Man gjorde tydligen rätt som gjorde 90%uttaget nångång i början av förra året, det verkar ha börjat strula ganska kort efter....
Citera
2015-10-24, 21:58
Medlem
http://www.realtid.se/ArticlePages/201510/20/20151020115405_Realtid729/20151020115405_Realtid729.dbp.asp

Spännande... Särskilt den lilla detaljen att de redan var begärda i konkurs när de själva gjorde slag i saken i måndags...
Citera
2015-10-25, 02:53
Medlem
Bara hoppas på att det finns ännu mer "shady" folk som investerat i bolaget än dom som satt och drev bolaget..
Hade inte tackat nej till att läsa i dagspress om hur dessa folk hittats runt om i Sverige/Norge med diverse kotor defekta.

Det är ganska mycket pengar dom stulit från folk som dom ljugit överför och man får vara bra naiv om man tror att inga av dessa pengar tillhör mer hårdkokta folk..

Lycka till säger jag till dom som drev skiten och jag är jävligt glad att det bara var några tusen i gamla LL jag hade kvar och 770kr i TB och inga aktier..

Jag har gjort mer på börsen under nergången på 6 månader än jag gjort på dessa 2 bolag de senaste 6 åren..
Citera
2015-10-25, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Jag har en teori….

Vill börja med att säga att den här teroin inte bygger på några fakta eller “rykten” eller nått annat än vad som har skapats i min hjärna.

Jag har lite svårt att släppa de 44 miljonerna och att de skriver att pengar lånats ut fler gånger samt att de brutit mot folks instruktioner.

Från början trodde jag det handlade om stoppade pengar, de tror jag säkert att Trustbuddy har lånat ut men hur jag än vänder på det kan de aldrig bli 44 miljoner om den totala utlåningen ligger runt 300 miljoner.

Disclaimer: Jag har själv inte kommit i närheten av Trustbuddy, vare sig som låntagare, långivare eller aktieägare, och mina misstankar är huvudsakligen grundade i plöjande av bortåt 1½ års inlägg i denna tråd.

Men med det ur vägen, vad tror du om det här:
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
InterestPrePaid er renter fra den gamle reformen for lån utbetalt tidligere enn 1. Oktober 2014. Dette er forskutterte renter. Disse kan ikke tas ut, men fungerer som aktiv utlånskapital som akkumulerer renters rente. Dette er renter vi har gått bort ifra, men du vil fortsatt ha slike renter på din konto inntil respektive lån er tilbakebetalt.

Så man har alltså under lång tid förskotterat ränta på ännu ej återbetalda lån, och låtit dessa förskottsintäkter utgöra kapital för utbetalning av ytterligare lån. Som i sin tur kan generera förskottsränta, och så vidare... Allt i syfte att snabbt få fart på lånestocken och långivares (synliga) avkastning. Och det har av allt att döma fungerat.

Men detta är de facto att låna ut samma pengar flera gånger, och eftersom TrustBuddy inte är en bank och inte kan trolla med knäna, så måste de pengarna som betalas ut i nya lån innan de gamla låntagarna betalt in dem, komma nånstans ifrån. Trustbuddy får helt enkelt ta ur sin kassa och pytsa in på klientmedelskontot, för att det ska finnas pengar att låna ut.

Jag antar att det är så man gjort när det gäller insättningsbonusarna man haft också, men i det fallet kan man bokföra bonusen som en kostnad rakt av, och har accepterat up-front att det är pengar som man ger till långivaren.

Det blir betydligt knivigare när det måste konstateras kreditförluster i ett system som är dopat av vidareutlånad förskottsränta, för då kommer det att finnas två fordringsägare: Långivaren, som äger kapitalet, och Trustbuddy själva, som äger den förskottsbetalda räntan. Och när ett lånebelopp är både förskottsränta och kapital samtidigt, ja... då måste någon välja om Trustbuddy ska läcka pengar som ett såll, eller om långivarna ska förlora mer än 100% av lånebeloppet.

Kortare uttryckt: Man har satt hävstång på låneportföljen, och därmed också på kreditförlusterna. Och då vill man verkligen inte ta några kreditförluster.
Citera
2015-10-25, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Tin
Disclaimer: Jag har själv inte kommit i närheten av Trustbuddy, vare sig som låntagare, långivare eller aktieägare, och mina misstankar är huvudsakligen grundade i plöjande av bortåt 1½ års inlägg i denna tråd.

Men med det ur vägen, vad tror du om det här:

Så man har alltså under lång tid förskotterat ränta på ännu ej återbetalda lån, och låtit dessa förskottsintäkter utgöra kapital för utbetalning av ytterligare lån. Som i sin tur kan generera förskottsränta, och så vidare... Allt i syfte att snabbt få fart på lånestocken och långivares (synliga) avkastning. Och det har av allt att döma fungerat.

Men detta är de facto att låna ut samma pengar flera gånger, och eftersom TrustBuddy inte är en bank och inte kan trolla med knäna, så måste de pengarna som betalas ut i nya lån innan de gamla låntagarna betalt in dem, komma nånstans ifrån. Trustbuddy får helt enkelt ta ur sin kassa och pytsa in på klientmedelskontot, för att det ska finnas pengar att låna ut.

Jag antar att det är så man gjort när det gäller insättningsbonusarna man haft också, men i det fallet kan man bokföra bonusen som en kostnad rakt av, och har accepterat up-front att det är pengar som man ger till långivaren.

Det blir betydligt knivigare när det måste konstateras kreditförluster i ett system som är dopat av vidareutlånad förskottsränta, för då kommer det att finnas två fordringsägare: Långivaren, som äger kapitalet, och Trustbuddy själva, som äger den förskottsbetalda räntan. Och när ett lånebelopp är både förskottsränta och kapital samtidigt, ja... då måste någon välja om Trustbuddy ska läcka pengar som ett såll, eller om långivarna ska förlora mer än 100% av lånebeloppet.

Kortare uttryckt: Man har satt hävstång på låneportföljen, och därmed också på kreditförlusterna. Och då vill man verkligen inte ta några kreditförluster.

Intrestprepaid var det system som fasades ut förra hösten, och jag har inte tillgång till all min dokumentation om Trustbuddy här, Men jag tror att det fungerade så här om du ville förlänga ditt lån betalade du in en förlängningsavgift till trustbuddy av den gick en del intrestprepaid och en då till Trustbuddy...

Om man tagit pengar rakt ur kassan borde detta ha upptäckts av revisorerna då enorma mängder pengar skulle saknas i kassan klimentmedelskontot har revisorerna troligen inte ens tittat på... Men inget är ju omöjligt i den här soppan...

Däremot 10% bonusar och sådant borde ju komma från Trustbuddys kassa men det är väl en marknadsförings kostnad kan jag tro....
Citera
2015-10-25, 08:01
Medlem
Harry_s avatar
va inte Peter Settman med in TrustBuddey eller en liknande företag där folk låna från varandra?

EDIT

Den riktigt stora globala aktören var och är LendingClub, som startade sin bana som en applikation på Facebook år 2006. Ganska snabbt därefter togs konceptet till Sverige av företaget LoanLand, med bland annat TV-profilen och investeraren Peter Settman i bakgrunden. LoanLand blev inte långvariga utan lades ned 2010
Senast redigerad av Harry_ 2015-10-25 kl. 08:04.
Citera
2015-10-25, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
va inte Peter Settman med in TrustBuddey eller en liknande företag där folk låna från varandra?

EDIT

Den riktigt stora globala aktören var och är LendingClub, som startade sin bana som en applikation på Facebook år 2006. Ganska snabbt därefter togs konceptet till Sverige av företaget LoanLand, med bland annat TV-profilen och investeraren Peter Settman i bakgrunden. LoanLand blev inte långvariga utan lades ned 2010

Yes... Loanland köptes av Trustbuddy efter deras nedläggningsbeslut....
Citera
2015-10-25, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Intrestprepaid var det system som fasades ut förra hösten, och jag har inte tillgång till all min dokumentation om Trustbuddy här, Men jag tror att det fungerade så här om du ville förlänga ditt lån betalade du in en förlängningsavgift till trustbuddy av den gick en del intrestprepaid och en då till Trustbuddy...

...och denna intäkt reserveras tills låntagaren betalat tillbaka hela lånet.

Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Däremot är avkastningen också lite krånglig att räkna på eftersom vid ett eventuellt uttag kommer icke realiserad ränta (den man får varje månad vid förlängning av ett lån) att återtas eftersom det är ingen ränta någon har betalat in utan en specialare från TB som gör att du kan få mer kapital under tiden för att ge ut flera lån.
Den avkastning man bör betrakta som den reela avkastningen är den som skatten är betald på.
Så i Sverige kan man enkelt räkna ut vilken ränta som man har tjänat in genom att dela summan av all dragen skatt med 0,3.
Resten är potentiell ränta du får när lånet räntan är knuten till betalas tillbaka.

Min poäng är: Oavsett om långivarens intäkt varit förskotterad på riktigt, eller bara reserverad i väntan på att låntagaren betalar resten av lånet, så har de pengarna lånats ut på nytt. Och då blir frågorna
  1. Om det är förskott "på riktigt", varifrån kommer pengarna?
  2. Om låntagaren aldrig betalar, hur hanterar man det reserverade eller förskotterade beloppet, som nu ligger bundet i nya lån?
Citera
2015-10-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Tin
...och denna intäkt reserveras tills låntagaren betalat tillbaka hela lånet.

Min poäng är: Oavsett om långivarens intäkt varit förskotterad på riktigt, eller bara reserverad i väntan på att låntagaren betalar resten av lånet, så har de pengarna lånats ut på nytt. Och då blir frågorna
  1. Om det är förskott "på riktigt", varifrån kommer pengarna?
  2. Om låntagaren aldrig betalar, hur hanterar man det reserverade eller förskotterade beloppet, som nu ligger bundet i nya lån?

Du är garanterat något på spåren...

För att förlänga ett 5000 kronors lån 30 nya dagar fick du när dessa villkor gällde betala 470 kronor per 30 dagars period.
Långivarna som stod för lånen fick samtidigt 150 kronor i förränta som inte bekräftades innan hela lånet var tillbaka betalt.... tog du ut pengar förlorade du dessa pengar. Men dessa pengar lånades ut till nya låntagare....

Var kom då pengarna ifrån? Trustbuddy måste ju nästan ha lånat ut dessa pengar från sin förlängningsavgift med avsikten att ta tillbaka dem när lånet slut betalades..... I och med att pengarna faktiskt lånades ut (iallafall såg det ut så på ens konto vad som verkligen hände är ju en anann fråga)
Måste det ju ha funnits riktiga pengar.

Alternativet är att de gjort nån annan bluff för att lyckas med detta....

Men mer intressent är ju hur 10% erbjudandet löstes och hur de 2% varje månad som lånen för förlängdes som infördes under förra hösten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in