2014-05-09, 16:02
Medlem
I går var mina pengar på den danska marknaden helt plötsligt möjliga att ta ut. Gjorde ett 90% uttag i oktober men hade 18000 kronor som fastande efter 90% uttaget.

Tog självklart omedelbart ut pengarna, Stort grattis till den som fått ta över mina Danska lån, du kan i bästa fall vänta dig noll avkastning.

Nån som vet hur länge pengar efter ett 90% uttag skall vara låsta? kan det vara rätt att pengarna skall släppas efter 7 månader?
Citera
2014-05-09, 16:49
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Nån som vet hur länge pengar efter ett 90% uttag skall vara låsta? kan det vara rätt att pengarna skall släppas efter 7 månader?

Jag gjorde ett 90%-uttag på danska marknaden för snart 11 månader sedan. Fram tills årsskiftet hade jag nån enstaka återbetalning+intäkt men under 2014 har det bara varit förluster. 0 DKK i återbetalningar.

Totalt har jag fått tillbaka 10 % av de pengar jag har utestående sen uttaget.
Citera
2014-05-11, 22:50
Medlem
Har idag tagit ut större delen av mitt kapital från TB. Detta då jag gjorde ett test och min kompis som deklarerar 20 000kr i Sverige per år fick ett lån på 3000 kronor. Detta känns inte som en person (baserat på deklarerade inkomsten) som ska få låna mina pengar... jag har nu satt in en mindre summa hos konkurrenten och ska prova dem. Upplever svarstiden på kundtjänst betydligt bättre där än så länge
Senast redigerad av kritiken123 2014-05-11 kl. 23:05.
Citera
2014-05-12, 16:39
Medlem
Citat:

Enligt trustbuddys regler skall lån som inte gjort någon betalning gå till förlust efter 290 dagar (9,5 månader) men det är tydligt att förlustregisteringen inte fungerar som den skall.
Citera
2014-05-12, 17:00
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Har idag tagit ut större delen av mitt kapital från TB. Detta då jag gjorde ett test och min kompis som deklarerar 20 000kr i Sverige per år fick ett lån på 3000 kronor. Detta känns inte som en person (baserat på deklarerade inkomsten) som ska få låna mina pengar... jag har nu satt in en mindre summa hos konkurrenten och ska prova dem. Upplever svarstiden på kundtjänst betydligt bättre där än så länge

Du, jag har kreditkort från swedbank med 5000 kr gräns, och 1 månads räntefri kredit, utan inkomst.
Jag hade dock en mindre inkomst och studiemedel när jag tecknade kortet.
Gjorde telefon intervju och sa att allt var bra och att jag behövde det till min USA resa, så det var lungt med dem.

Det är ju inte så att bara för att man har en inkomst så kommer den vara kvar i framtiden.

Det jag tycker är viktigare är väll hur TB hanterar det hela med inkasso, ban-listor osv för dem som inte sköter sig.
Senast redigerad av bithax 2014-05-12 kl. 17:02.
Citera
2014-05-13, 16:47
Medlem
Gjorde just en intressant koll som jag gärna vill att flera låntagare ska kontrollera.

Förra året så hade jag ca 1500 lån men bara ca 1000 återbetalningar.
Visst detta år ser det bättre ut , det är hittills nästan 500 lån och nästan lika många återbetalningar men det är några återbetalningar som kommer in från förra året som där låg i lån listan för det året.

Totalt för båda åren(2013/14) så är det ca 2200 lån och 1600 återbetalningar, dvs 600st lån ute och snurrar samt förluster.

Har flera små lån utlånade så det sticker iväg lite i siffror eftersom jag inte satt in mera.

Men det vore kul att veta vad ni andra ligger på för att kunna se hur mycket svinn(förlust) det är i trustbuddy.
Citera
2014-05-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarumbar
Gjorde just en intressant koll som jag gärna vill att flera låntagare ska kontrollera.

Visst detta år ser det bättre ut , det är hittills nästan 500 lån och nästan lika många återbetalningar men det är några återbetalningar som kommer in från förra året som där låg i lån listan för det året.

Totalt för båda åren(2013/14) så är det ca 2200 lån och 1600 återbetalningar, dvs 600st lån ute och snurrar samt förluster.

Har flera små lån utlånade så det sticker iväg lite i siffror eftersom jag inte satt in mera.

Men det vore kul att veta vad ni andra ligger på för att kunna se hur mycket svinn(förlust) det är i trustbuddy.

Jag kanske tänker fel eller nått.... men det är väl självklart att det hela tiden är fler lån än betalningar. Då lånen som är aktiva inte är betalda. Eller tänker jag fel?
Citera
2014-05-14, 09:01
Medlem
Citat:

Det som egentligen är intressant blir väl hur stor del av dessa 600st lån som varit ute längre än 30-90 dagar. Är ju knappast idealt om du har lika många återbetalningar som lån, då ligger ju dina pengar på klientmedelskontot istället?
Citera
2014-05-14, 11:11
Medlem
Citat:

Det som är mer intressant att veta är vilken omsättningshastighet du har på ditt kapital?

I mitt fall är jag uppe den totala utlåningen som är 4,7 gånger insättningen sedan augusti 2013.

På ett annat konto som startades i Januari 2014 är det strax över 2,5 gånger insättningen.

Det är betydligt bättre resultat på båda konton i årstakt än vad Trustbuddy förutspår. Det är över 25% i årstakt vilket är mer än det dubbla som TB säger i sin marknadsföring.
Förlusterna är minimala i år så de verkar ha fått snurr på det hela!

Läste någonstans där man pekade på att trafiken till Trustbuddys hemsida har också ökat kraftigt och att det är därför man återigen ser stor brist på kapital på de flesta marknaderna.
Citera
2014-05-14, 13:32
Medlem
Citat:
Jag kanske tänker fel eller nått.... men det är väl självklart att det hela tiden är fler lån än betalningar. Då lånen som är aktiva inte är betalda. Eller tänker jag fel?

Absolut, kanske var otydligt i min text där. Men självklart vill jag ha pengarna utlånade. Jag vill dock kunna se någon form av trend.

Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Det som egentligen är intressant blir väl hur stor del av dessa 600st lån som varit ute längre än 30-90 dagar. Är ju knappast idealt om du har lika många återbetalningar som lån, då ligger ju dina pengar på klientmedelskontot istället?

Precis vad jag menade. Är inte alls ute efter att låna ut pengar och få tillbaka dem samma dag, det ger ingen ränta.

Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Det som är mer intressant att veta är vilken omsättningshastighet du har på ditt kapital?

I mitt fall är jag uppe den totala utlåningen som är 4,7 gånger insättningen sedan augusti 2013.

På ett annat konto som startades i Januari 2014 är det strax över 2,5 gånger insättningen.

Det är betydligt bättre resultat på båda konton i årstakt än vad Trustbuddy förutspår. Det är över 25% i årstakt vilket är mer än det dubbla som TB säger i sin marknadsföring.
Förlusterna är minimala i år så de verkar ha fått snurr på det hela!

Läste någonstans där man pekade på att trafiken till Trustbuddys hemsida har också ökat kraftigt och att det är därför man återigen ser stor brist på kapital på de flesta marknaderna.

Hur mäter jag omsättningshastigheten? Kopierar du in i excel och räknar ihop det?
Citera
2014-05-14, 14:49
Medlem
Citat:
Hur mäter jag omsättningshastigheten? Kopierar du in i excel och räknar ihop det?

Ja, man kopierar alla transaktioner till Excel eller nån databas och räknar ihop alla lånen (bara lån) som du sedan delar med den insättning du har gjort.
Då får du en faktor som efter några månader blir 2, 3 eller X gånger.

Ditt resultat (intjänad ränta) bör vara ungefär 3% av din omsättning (alla lånen hopräknade).

Det är i princip i linje med vad Trustbuddy säger om den årliga avkastningen. Pengarna behöver lånas ut ungefär 4 gånger på ett år för att få 12% i avkastning.

Däremot är avkastningen också lite krånglig att räkna på eftersom vid ett eventuellt uttag kommer icke realiserad ränta (den man får varje månad vid förlängning av ett lån) att återtas eftersom det är ingen ränta någon har betalat in utan en specialare från TB som gör att du kan få mer kapital under tiden för att ge ut flera lån.
Den avkastning man bör betrakta som den reela avkastningen är den som skatten är betald på.
Så i Sverige kan man enkelt räkna ut vilken ränta som man har tjänat in genom att dela summan av all dragen skatt med 0,3.
Resten är potentiell ränta du får när lånet räntan är knuten till betalas tillbaka.
Citera
2014-05-15, 09:00
Medlem
Har ingen större summa insatt på TB, detta då det mest varit för att
testa dem. Men jag tycker mig se en "bank" som faller då den tidigare så
bra ränta man gått nu backat med flertalet hundralappar, såpass att jag inte
ens kan ta ut det jag en gång satte in, då det är högre än nuvarande 90%.

Finns det en värdig konkurrent, eller är de bara plocka ut pengarna och lägga
dem i madrassen igen tro?

edit
kontot har varit aktivt ca 1 ½ år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här