2015-10-14, 14:09
Medlem
Hej!
jag hade lånat pengar därifrån måste man betala tillbaka?
Citera
2015-10-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardii
Hej!
jag hade lånat pengar därifrån måste man betala tillbaka?

Ja det måste du... Låntagare har fortfarande sin skyldigheter att göra rätt för sig... Du är inte skyldig Trustbuddy pengar utan privatpersoner som lånat ut sina pengar.
Citera
2015-10-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Ja det måste du... Låntagare har fortfarande sin skyldigheter att göra rätt för sig... Du är inte skyldig Trustbuddy pengar utan privatpersoner som lånat ut sina pengar.

"....och Finansinspektionen har krävt att TrustBuddy upphör med sitt kunderbjudande med omedelbar verkan. Som en följd av detta har bolagets pågående företrädesemission avbrutits. Styrelsen kommer att upprätta en kontrollbalansräkning och utvärderar för närvarande alla tillgängliga alternativ för att hitta en hållbar lösning för alla parter."

Kunder = Låntagare & långivare ?

Förstår inte varför den nya ledningen valde att överklaga, skumt och patetiskt.

https://www.trustbuddy.se/
Senast redigerad av hardii 2015-10-14 kl. 14:38.
Citera
2015-10-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardii
"....och Finansinspektionen har krävt att TrustBuddy upphör med sitt kunderbjudande med omedelbar verkan. Som en följd av detta har bolagets pågående företrädesemission avbrutits. Styrelsen kommer att upprätta en kontrollbalansräkning och utvärderar för närvarande alla tillgängliga alternativ för att hitta en hållbar lösning för alla parter."

Kunde inte logga in på förfallodagen då deras sida var nere.

https://www.trustbuddy.se/

Ja vad försöker du säga?

Gissar på att det under struldagarna kommer man kunna komma undan med någon dags sen betalning om man skyller på detta, men skulder skall betalas det spelar ingen roll vad som händer med Trustbuddy...

Du har ingen skuld till Trustbuddy utan till några privatpersoner och du är skyldig att betala för dessa skulder i enlighet med det avtal som du har ingått.

Överklaga? var har du sett detta nånstans?
Citera
2015-10-14, 20:50
Medlem
Jag har en teori….

Vill börja med att säga att den här teroin inte bygger på några fakta eller “rykten” eller nått annat än vad som har skapats i min hjärna.

Jag har lite svårt att släppa de 44 miljonerna och att de skriver att pengar lånats ut fler gånger samt att de brutit mot folks instruktioner.

Från början trodde jag det handlade om stoppade pengar, de tror jag säkert att Trustbuddy har lånat ut men hur jag än vänder på det kan de aldrig bli 44 miljoner om den totala utlåningen ligger runt 300 miljoner.

Nu har jag vänt på massa olika scenarion i min hjärna och kommit fram till den mest troliga förklaringen.

När man stoppar utlåningen har vi massor av vittnen inklusive mig själv som upplever att återbetalningen helt plötsligt avtar på samma sätt som man släcker en lampa…. Hitils har detta förklarats med 14 dagars lånen och de som bara lånar en månad eller så snabbt avtar….

Men troligare är nog att delar av dessa pengar har betalats tillbaka men Trustbuddy inte har bokfört det på ens konto. Utan Trustbuddy låter dig se pengarna som utlånade samtidigt som de själva lånar ut pengarna och tar avgifterna för detta. Utan detta kan jag inte komma på ett sätt att låna ut samma pengar flera gånger….. men det saknas nått jag återkommer till det….

Samtidigt har vi haft ett antal personer (nyttiga idioter) som förklarat att de år ut och år in haft fantastisk avkastning finns nån enstaka här men ett antal på placera. Sådana personer är livsviktiga för Trustbuddy efterssom det är deras berättelser som gör att nya kunder lockas in. Fram till ikväll har jag trott att dessa personer är lögnare som haft för avsikt att få upp aktien och tjäna pengar på aktien…

Men ikväll började jag fundera ett varv till, ok Trustbuddy kan låna ut pengar och ta hand om alla avgifter för detta….. Men hur skulle de bära sig åt för att bokföra räntan? Ingen revisor skulle missa om Trustbuddy helt plötsligt började bokföra ränta då de inte har tillstånd att låna ut pengar…

Men räntan måste ju ut nånstans och här tror jag de nyttiga idioterna kommer in. Man har helt enkelt sätt till att tongivnde personer har haft en fantastisk avkastning på bekostnad av de kunder som vill dra sig ur.

Det kan också vara så att man bytt lån dvs stoppat in non performence lån på de som vill ut för att de som är kvar skall få ha levande lån. De de skriver om att de flyttat lån kan inte ha att göra med uttagen för där har ju Trustbuddy kört med helt öppna kort att lån förs över till andra låntagare.

Jag kan som sagt ha total fel, men detta är det troligaste scenario jag kan komma på om man inte skall förutsätta att de flesta på Placeras Trustbuddy forum är lögnare och Trustbuddys revisor har genomfört granskningen med ögonbindel…

Vad tror ni kan det ha gått till så här?
Citera
2015-10-14, 21:05
Medlem
Enydrions avatar
Det skulle kunna vara nån variant på det där fondbolaget som handlade med en massa olika aktier under dagen och sedan på kvällen bestämde de vilka olika konton/kunder de skulle hänföra vinst respektive förlustaffärerna på...
Citera
2015-10-14, 22:55
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Men troligare är nog att delar av dessa pengar har betalats tillbaka men Trustbuddy inte har bokfört det på ens konto. Utan Trustbuddy låter dig se pengarna som utlånade samtidigt som de själva lånar ut pengarna och tar avgifterna för detta. Utan detta kan jag inte komma på ett sätt att låna ut samma pengar flera gånger….. men det saknas nått jag återkommer till det….

Samtidigt har vi haft ett antal personer (nyttiga idioter) som förklarat att de år ut och år in haft fantastisk avkastning finns nån enstaka här men ett antal på placera. Sådana personer är livsviktiga för Trustbuddy efterssom det är deras berättelser som gör att nya kunder lockas in. Fram till ikväll har jag trott att dessa personer är lögnare som haft för avsikt att få upp aktien och tjäna pengar på aktien…

Men ikväll började jag fundera ett varv till, ok Trustbuddy kan låna ut pengar och ta hand om alla avgifter för detta….. Men hur skulle de bära sig åt för att bokföra räntan? Ingen revisor skulle missa om Trustbuddy helt plötsligt började bokföra ränta då de inte har tillstånd att låna ut pengar…

Men räntan måste ju ut nånstans och här tror jag de nyttiga idioterna kommer in. Man har helt enkelt sätt till att tongivnde personer har haft en fantastisk avkastning på bekostnad av de kunder som vill dra sig ur.

Det kan också vara så att man bytt lån dvs stoppat in non performence lån på de som vill ut för att de som är kvar skall få ha levande lån. De de skriver om att de flyttat lån kan inte ha att göra med uttagen för där har ju Trustbuddy kört med helt öppna kort att lån förs över till andra låntagare.

Ja, om de fuskat med bokföringen (så det inte märkts att de avgifterna inte hamnat i den vanliga kassan) så kan det vara ett möjligt scenario.

De där om att de allokera non performing-lån till de som begärt uttag har misstänkts länge här, det verkar ställt utom allt rimligt tvivel.
Citera
2015-10-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ja, om de fuskat med bokföringen (så det inte märkts att de avgifterna inte hamnat i den vanliga kassan) så kan det vara ett möjligt scenario.

De där om att de allokera non performing-lån till de som begärt uttag har misstänkts länge här, det verkar ställt utom allt rimligt tvivel.

Ja eller om de bara struntat i att redovisa betalningar och lånat ut pengarna själva effekten blir ju den samma... Eller också har de kanske gjort båda
Citera
2015-10-17, 01:51
Medlem
Har ni som är kund i Sverige också fått e-mail om att ni får extra 30 dagar till att betala tillbaka erat lån?

Har iaf. hänt för mig, och jag är kund i Danmark. Vill bara säkra mig att det inte plötsligt blir skickad till inkasso eller nån ting :-)
Citera
2015-10-18, 16:58
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Känner f.d högt uppsatta personer på TB. Detta har varit på gång lääänge.. fick aldrig höra detaljer rakt ut, men vi visste alla att det var på väg "down the drain" så att säga. Blev en redig dump där innan!
Citera
2015-10-19, 10:28
Medlem
Drillzs avatar
Ringde FI nyss. Dem sa att avvakta med att betala in lån till trustbuddy tills det kommit upp på hemsidan mer info.
Citera
2015-10-19, 11:03
Medlem
Konkurs idag: http://www.svd.se/trustbuddy-ansoker-om-konkurs/i/senaste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här