Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-25, 18:40
  #3373
Medlem
[quote=Repus|56112300Hur går det har ni fått nån information? om de inte hade 75% den 11 januari är ju fullmakterna värdelösa enligt tidigare info.[/QUOTE]

Gruppen har fått in fullmakter för 70% av lånen (villkoret för att gruppen skulle ta över indrivningen var 2/3, d.v.s 67%)

Outstanding loans in Trustbuddy
As previously described, a group of Nonrvegian lenders has taken a joint initiative to be
able to act on behalf of all of (or the majority of) the lenders in Trustbuddy. The group
has now declared that they have adherence (granting power of attorneys) from seventy
percent of all lenders (in volume) until this date.
As the loans has been deemed as segregated assets in relation to the estate I have
stated that this is a positive initiative that enable the lenders to form a structure for the
collection of the outstanding debt or alternatively sell the debt (should such sale be
deemed more advantageous for the lender collective). Moreover, the estate has
declared that we are ready to assist in providing data to the group.
We have had a constructive meeting with representatives of the group again to discuss
the way fonruard. There has not been any disagreements between the group and the
bankruptcy estate, and the reason for the Bankruptcy Estate having problems handling
the challenge of the outstanding claims on its own is that the loans are segregated and
they do not form part of the estate. ln order to save time and money and also to move
things fon¡rard quickly in the interest of preserving the value of the outstanding loans we
believe, given the circumstance, that this would be the most efficient way to move this
fonruard. Jointly the group and the bankruptcy estate can work together to ensure all
lenders best interest. The bankruptcy estate will continue to follow the initiative in order
to assure that it is done in the interest of all creditors. We will continue to communicate
when we have news.
For the benefit of your possibility to empower the Norwegian group we attach the letter
(unfortunately only in Norwegian) from the group and Power of Attorney so that every
lender can read and sign the Power of Attorney. The lender group referred to above is
still collecting power of attorneys so you can send it to the following address:
tbdv.fullmakt@omail.com and the original to Advokatfirmaet SGB Storløkken AS, Box
2913 Solli, 0230 Oslo, Nonray.
Should you have any questions concerning the above or the power of attorney please
direct them to: tbdy.fullmakt@qmail.com
Best regards
Lars- Andersson
Advokatfirman Lindahl
__________________
Senast redigerad av Rase 2016-01-25 kl. 18:44.
Citera
2016-01-25, 18:52
  #3374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Gruppen har fått in fullmakter för 70% av lånen (villkoret för att gruppen skulle ta över indrivningen var 2/3, d.v.s 67%)

Outstanding loans in Trustbuddy
As previously described, a group of Nonrvegian lenders has taken a joint initiative to be
able to act on behalf of all of (or the majority of) the lenders in Trustbuddy. The group
has now declared that they have adherence (granting power of attorneys) from seventy
percent of all lenders (in volume) until this date.
As the loans has been deemed as segregated assets in relation to the estate I have
stated that this is a positive initiative that enable the lenders to form a structure for the
collection of the outstanding debt or alternatively sell the debt (should such sale be
deemed more advantageous for the lender collective). Moreover, the estate has
declared that we are ready to assist in providing data to the group.
We have had a constructive meeting with representatives of the group again to discuss
the way fonruard. There has not been any disagreements between the group and the
bankruptcy estate, and the reason for the Bankruptcy Estate having problems handling
the challenge of the outstanding claims on its own is that the loans are segregated and
they do not form part of the estate. ln order to save time and money and also to move
things fon¡rard quickly in the interest of preserving the value of the outstanding loans we
believe, given the circumstance, that this would be the most efficient way to move this
fonruard. Jointly the group and the bankruptcy estate can work together to ensure all
lenders best interest. The bankruptcy estate will continue to follow the initiative in order
to assure that it is done in the interest of all creditors. We will continue to communicate
when we have news.
For the benefit of your possibility to empower the Norwegian group we attach the letter
(unfortunately only in Norwegian) from the group and Power of Attorney so that every
lender can read and sign the Power of Attorney. The lender group referred to above is
still collecting power of attorneys so you can send it to the following address:
tbdv.fullmakt@omail.com and the original to Advokatfirmaet SGB Storløkken AS, Box
2913 Solli, 0230 Oslo, Nonray.
Should you have any questions concerning the above or the power of attorney please
direct them to: tbdy.fullmakt@qmail.com
Best regards
Lars- Andersson
Advokatfirman Lindahl

ok, bara önska er lycka till...
Citera
2016-01-25, 19:01
  #3375
Medlem
Frontlinjens avatar
Det är för mig fortfarande otydligt vad som händer om inte alla går med. Brevet bringar ingen klarhet.

Vad kommer konkursförvaltaren göra med lånen för de låntagare som inte går med? Kan lån säljas och drivas in av den norska gruppen om det är flera låntagare bakom det, varav vissa inte lämnat fullmakt?

Jag känner inte för att skicka i någon fullmakt. Hellre då att konkursboet säljer mina och övriga långivares (som inte lämnat fullmakt) lån till högstbjudande. Om det nu går?
Citera
2016-01-25, 19:56
  #3376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är för mig fortfarande otydligt vad som händer om inte alla går med. Brevet bringar ingen klarhet.

Vad kommer konkursförvaltaren göra med lånen för de låntagare som inte går med? Kan lån säljas och drivas in av den norska gruppen om det är flera låntagare bakom det, varav vissa inte lämnat fullmakt?

Jag känner inte för att skicka i någon fullmakt. Hellre då att konkursboet säljer mina och övriga långivares (som inte lämnat fullmakt) lån till högstbjudande. Om det nu går?

Flera i denna tråden har spekulerat i om det skulle kunna vara möjligt att dela upp lånen mellan dem som har skrivit på fullmakten och dem som inte har gjort det.
Jag tror att det är svårt att dela upp lånen eftersom varje lån är strimlat i mindre delar som har fördelats på olika långivare. Det måste vara omöjligt att driva in enbart de delar av ett lån som tillhör fullmaktsgivare. Min gissning är att alla utestående lån kommer att drivas in av den norska gruppen.
Citera
2016-01-26, 08:21
  #3377
Medlem
Jag skrev och frågade konkursboet vad som händer om man inte skriver på (vilket jag helst inte vill göra). Rekommenderar er andra också att ställa samma fråga så det sätts lite press på dem och så det uppmärksammas att alla inte känner så stor trygghet i att lämna iväg fullmakterna påskrivna.
Citera
2016-01-26, 09:08
  #3378
Medlem
Även jag hade varit intresserad av vidare svar på detta. Tänkte jag skulle inflika vad de sa när jag frågade dem detta för 3 veckor sen:
Deras inställning var att det var en hypotetisk fråga och att de tänkte vänta och se hur fullmaktsinsamlandet gick, snarare än att se över detaljerna för hur återstoden skulle kunna hanteras. De kommenterade dock vidare att de såg en risk att den återstående andelen lån kunde vara så liten, eller mindre attraktiv på annat vis, att den skulle kunna bli ointressant för konkursboet att hantera, varpå vardera långivarna skulle få ut sina uppgifter att hantera bäst han vill på egen hand.
Citera
2016-01-26, 09:13
  #3379
Medlem
Själv är jag lite brydd över ett par detaljer i fullmakten, oberoende av vem som står bakom den:
1. Den anger att gruppen ges rätt enligt Trustbuddys allmänna villkor, vilka ju bl.a. anger i punkt 21 att villkoren fritt kan ändras utan att fråga medlemmarna, vilket vi ju dessutom fått uppleva. Innebär det att vi ger dem rätt att göra lite som de vill?
2. Den anger fortfarande att fullmakterna skulle vara inskickade före 11 januari 2015 för att fullmakten skulle vara giltig. Om man bortser från att "2015" i sig är knas så kan man ju fråga sig om fullmakterna ens är giltiga om man först nu har fått in tillräckligt med fullmakter.
Citera
2016-01-26, 09:29
  #3380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fadren
Själv är jag lite brydd över ett par detaljer i fullmakten, oberoende av vem som står bakom den:
1. Den anger att gruppen ges rätt enligt Trustbuddys allmänna villkor, vilka ju bl.a. anger i punkt 21 att villkoren fritt kan ändras utan att fråga medlemmarna, vilket vi ju dessutom fått uppleva. Innebär det att vi ger dem rätt att göra lite som de vill?
2. Den anger fortfarande att fullmakterna skulle vara inskickade före 11 januari 2015 för att fullmakten skulle vara giltig. Om man bortser från att "2015" i sig är knas så kan man ju fråga sig om fullmakterna ens är giltiga om man först nu har fått in tillräckligt med fullmakter.

Har också frågat konkursboet, om det blir som det svar du fick för tre veckor sedan är det nog lika bra att skriva på fullmakten även om det inte känns ett dugg bra. Tror desvärre effekten blir ungefär detsamma dvs att man inte kommer att få några pengar.

Skall bli intressant att se vad de svarar.

Har också funderat över dina tankar om fullmakterna och datumen att det står 2015 kan man nog bortse från borde vara ett uppenbart skrivfel men att de 14 dagar efter redovisar resultatet får man hoppas bero på att det tagit tid att räkna ihop beloppen för att se att man nådde 70%
Citera
2016-01-26, 11:42
  #3381
Medlem
Borde inte det Norska konsortiumet köpa fordringarna av oss som inte skrivet på och därmed får anses nöjda med den dealen konkursförvaltaren presentera. Om nu norrbaggarna tyckte dealen var dålig, bör det ju vara en bra affär för dem att köpa våra fordringar.
Citera
2016-01-26, 20:14
  #3382
Medlem
Jag har funderat framlänges och baklänges gillar inte alls den situation som har uppstått. Står fortfarande för att jag hade föredragit att konkursförvaltaren hade sålt allt till de nivåerna som presenterats....

Men nu är vi i den situationen att några som jag verkligen inte gillar kontrollerar 70% och troligen kommer de att fortsätta att öka sin andel ännu mer. Detta måste göra det omöjligt att få ut en vettig ersättning för resterande pengar oavsett hur det görs....

Som sagt jag tror att detta är en riktigt dålig idé jag tror inte heller att de kommer att ge några extra pengar jämfört med en försäljning av hela lånestocken och jag är dessutom övertygad om att vi kommer att bli helt dödade av avgifter för insamlingen....

Men alternativet tycks vara att bli sittande med ett ännu sämre alternativ, därför byter jag fot och skriver på fullmakten.....

Hoppas att jag har fel och det går lysande med insamlingen men det skulle verkligen förvåna mig... känns verkligen som att välja mellan pest och kolera....
Citera
2016-01-26, 20:58
  #3383
Medlem
Det finns flera här på forumet som är oroliga för att avgifterna för indrivningen av skulderna ska drabba långivarna. Hur kan det bli så? I min värld är det den som inte har betalat sin skuld som står för kostnaden för att driva in skulden. Hur kan man ta ut indrivningskostnaden av långivarna?
Jag räddade en gång för några år sedan en släkting som inte hade skött sina ekonomiska åtaganden och det var var verkligen dyrt. Varje enskild skuld hade vuxit rejält när kostnaden för indrivning + ränta adderades till den ursprungliga skulden.
Citera
2016-01-26, 22:31
  #3384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Det finns flera här på forumet som är oroliga för att avgifterna för indrivningen av skulderna ska drabba långivarna. Hur kan det bli så? I min värld är det den som inte har betalat sin skuld som står för kostnaden för att driva in skulden. Hur kan man ta ut indrivningskostnaden av långivarna?
Jag räddade en gång för några år sedan en släkting som inte hade skött sina ekonomiska åtaganden och det var var verkligen dyrt. Varje enskild skuld hade vuxit rejält när kostnaden för indrivning + ränta adderades till den ursprungliga skulden.

Vi vet ju att konkursförvaltaren som hade 100% av skulderna fick en inkassobud som motsvarade 25% av värdet på skulderna för inkasso. " Vi fick in
två genomtänkta bud som hamnade på en kostnad på c:a 25% av fordringarnas värde
efter de första nio månaderna efter att inkassoärendet överlämnats för indrivning "
De 25% innebär ju ingen garanti att de faktiskt lyckas driva in skulder glöm inte att många fodringar har legat i åratal hos inkasso

Den enda fakta vi har är att de bolag som räknat på detta inte har kunnat räkna hem affären på avgifter utan också vill ha betalt av fodringarna (Absolut inget konstigt med det)

Nu har det gått längre tid vilket innebär att skulderna minskar hela tiden i värde.

Dessutom kommer ju inte styrgruppen kommer inte att jobba gratis och inte deras inkassobolag heller, dessutom finns det personer med mycket tvivelaktigt rykte som är med i gruppen. Skall bli intressant att se vad de ersättningarna landar på, men vi kommer att få betala för dem....

Men trotts detta tror jag fortfarande att i nuvarande situation är det bästa spåret. Men jag känner på mig att när vi summerar detta om några år kommer vi alla att önska att konkursförvaltaren sålde fordringarna.... men den som lever får se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback