2015-01-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Ja nu får de ju enbart ta 10% av den smällen de "borde" ta. Likväl får de bara 10% av räntan från dessa lån (och ingen ny löpande ränta då nya lån inte går ut etc.), klagandet handlar ju om att TB ljugit och behandlat vissa kunder skandalöst.

Kan förresten notera att man nu kan stoppa utlåningen själv (eller ja, skicka in en begäran), väldigt välkommet!

Stämmer bra, såg det själv.

Hoppas det får bort en del skitsnack härifrån. Det börjar bli rätt irriterande.

Kritik är bra, det bör man fortsätta med. Det driver på utvecklingen i en positiv riktning.
Men det har, som jag uppfattat det, framgått även uppmaningar till att ta ut pengar från Trustbuddy. Det i sin tur kan ha lett till att Trustbuddy ändrat policy.
Citera
2015-01-27, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Förlåt att jag lägger mig i men det här har spårat ut helt o hållet!

Ni som tagit ut 90% av kapitalet och bara klagar och gnäller.

Om ni (någon) antar att förlusterna ska ligga på 2-4% per år och sparare så betyder det ju att de där 2-4% borde vara del av era 100%-iga tillgången när pengen togs ut (90%-en).

Så i princip, ni har säkrat 90% av kapitalet, och nu förväntar ni er att vi andra som sparar ska ta smällen för att ni ska få ut de övriga 10% som är låsta.

Snälla lägg ner klagandet och vänta på återbetalningar samt förlustregleringen.

Se er omkring. Snart är det sportlov, sen vår, ... Pengen kommer tillbaka i vilken omfattning som det nu kan bli. 10%, 8% eller 5%.

Varför citerade du mitt inlägg?

Jag försöker ta ut 90 % av mitt kapital. Inte "resterande" 10 %. Jag skulle vara väldigt glad i dagsläget om jag kunde få ut 90 % och förlora "bara" 10 %.

Och det jag klagar på är att VD:n säger att de inte erbjuder att man kan ta ut 90 % av lånen och sedan skriver trustbuddy här att villkoren inte ändrats och de erbjuder att man plockar ut 90 % av kapitalet förutsatt att kapital finns eller andra långivare kan ta över lånen.

Och ifall pengar hade rullat in lite sakta vid låsning av mina utlåningar hade jag inte heller klagat. Men som du ser på mina tidigare inlägg så får jag tillbaka mellan -1% och 1 % OM ÅRET. Därför känner jag att detta med att plocka ut 90 % av kapitalet i princip är den sista utvägen. Som nu är stängd.

Läs historiken innan du citerar mig. Tack
Citera
2015-01-27, 17:52
Medlem
sadhaneas avatar
wow satan vilken tråkig business, alla verkar vara missnöjda
Citera
2015-01-27, 17:54
Medlem
Citat:
Stämmer bra, såg det själv.

Hoppas det får bort en del skitsnack härifrån. Det börjar bli rätt irriterande.

Kritik är bra, det bör man fortsätta med. Det driver på utvecklingen i en positiv riktning.
Men det har, som jag uppfattat det, framgått även uppmaningar till att ta ut pengar från Trustbuddy. Det i sin tur kan ha lett till att Trustbuddy ändrat policy.

Själv skulle jag tippa på att anledning till den ändrade policyn är de nya institutionella investerarna. De som investerar 100+ miljoner vill säkerligen ha vissa garantier, och om du tycker folk är gnälliga här kan du tänka dig hur dessa herrar skulle bete sig om deras avkastning sjönk till 4% årligen eller värre. Givetvis kan man inte låta dessa få sitta fast i skitlån som gavs ut ca 2012 och inte har betalats tillbaka än. Jag kan ha en viss förståelse för det ur ett företagsperspektiv, men ur ett användarperspektiv är det ju förkastligt. En lösning skulle kunna vara att låta de pengar som lednings och styrelse gruppen satt in få täcka upp för de konsumenter som vill göra 90% uttag. Det skulle vara en jäkligt smart grej för att bygga förtroende för bolaget (och få tyst på alla som gnäller).

Men det skulle kräva agerande utöver det omedelbara egenintresset, och sådant är ju väldigt sällsynt i vår lilla värld.
Citera
2015-01-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej,

Eftersom vi ser att diskussionen om TrustBuddys regler gällande uttag fortsätter vill vi säga att det är beklagligt om någon har missförstått våra regler och policies. Vi strävar efter att ge så bra information och support som möjligt, och för att det skall vara så få oklarheter som överhuvud taget möjligt har vi uppdaterat vår FAQ med frågor som har uppstått bland annat i denna tråden här på Flashback.
Uppdaterad FAQ finns här: http://www.trustbuddy.se/bli-laangivare/

Vår support tar naturligtvis fortfarande emot frågor som skickas direkt till: lenders@trustbuddy.com och vi rekommenderar alla som har frågor att ta kontakt där så att vi kan ge bäst möjlig service och information.

När det kommer till uttag är vår policy klar:
Långivare som önskar att ta ut pengar från sitt utlånskonto måste ha det beloppet tillgängligt på sitt konto, eller ha en annan långivare som kan ta över hans/hennes aktiva lån, något som framgår av våra villkor och betingelser.
I vårt avtal står det att 90-procentsregeln betyder att uttag kräver motsvarande likviditet eller att andra långivare önskar ta över utestående lån.

Det är viktigt att understryka att TrustBuddy inte har förändrat något i de generella villkoren eller betingelserna och att vi som företag alltid strävar efter bäst möjlig likviditet genom att se på alternativa källor för tillförsel av kapital, applicera system för kreditrating av låntagare, indrivning av utestående lån och mer effektiv drift.

Om du har andra frågor, vänligen ta kontakt med lenders@trustbuddy.com så skall vi se på det så fort som möjligt

Med vänliga Hälsningar,
TrustBuddy Sverige

Eran FAQ behöver uppdateras igen... "långivare önskar uttag av ett belopp som är investerat i aktiva lån, måste det för att uttag ska kunna betalas ut finnas andra långivare som kan ta över dessa lån."

Korrekt borde väl vara,
Långivare önskar uttag av ett belopp som är investerat i aktiva lån, måste själv ordna fram låntagare som kan ta över dessa lån.

Var någonstans anmäler man att man vill respektive inte vill ta över befintliga lån? Finns nämligen en hel drös människor på BS som sagt att är jag missnöjd är det väl bara att jag tar ut mina pengar, så jag förutsätter att de ställer upp och gärna tar över mina lån :-)
Citera
2015-01-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Hej,

Eftersom vi ser att diskussionen om TrustBuddys regler gällande uttag fortsätter vill vi säga att det är beklagligt om någon har missförstått våra regler och policies. Vi strävar efter att ge så bra information och support som möjligt, och för att det skall vara så få oklarheter som överhuvud taget möjligt har vi uppdaterat vår FAQ med frågor som har uppstått bland annat i denna tråden här på Flashback.
Uppdaterad FAQ finns här: http://www.trustbuddy.se/bli-laangivare/

Vår support tar naturligtvis fortfarande emot frågor som skickas direkt till: lenders@trustbuddy.com och vi rekommenderar alla som har frågor att ta kontakt där så att vi kan ge bäst möjlig service och information.

När det kommer till uttag är vår policy klar:
Långivare som önskar att ta ut pengar från sitt utlånskonto måste ha det beloppet tillgängligt på sitt konto, eller ha en annan långivare som kan ta över hans/hennes aktiva lån, något som framgår av våra villkor och betingelser.
I vårt avtal står det att 90-procentsregeln betyder att uttag kräver motsvarande likviditet eller att andra långivare önskar ta över utestående lån.

Det är viktigt att understryka att TrustBuddy inte har förändrat något i de generella villkoren eller betingelserna och att vi som företag alltid strävar efter bäst möjlig likviditet genom att se på alternativa källor för tillförsel av kapital, applicera system för kreditrating av låntagare, indrivning av utestående lån och mer effektiv drift.

Om du har andra frågor, vänligen ta kontakt med lenders@trustbuddy.com så skall vi se på det så fort som möjligt

Med vänliga Hälsningar,
TrustBuddy Sverige

Har ni slutat svara på adressen sverige@trustbuddy.com?
Citera
2015-01-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Har ni slutat svara på adressen sverige@trustbuddy.com?

tror nog mer att de skapat "lenders@trustbuddy.com" för att inte den andra
ska bli mailbombad
Citera
2015-01-27, 20:17
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:

Snälla lägg ner klagandet och vänta på återbetalningar samt förlustregleringen.

Se er omkring. Snart är det sportlov, sen vår, ... Pengen kommer tillbaka i vilken omfattning som det nu kan bli. 10%, 8% eller 5%.

Men det är ju precis det jag gjort. Väntat. I fem månader sedan förlusterna skulle vara registrerade närmare bestämt.

Men du kanske vet något vi inte vet, kommer det registreras förluster under just sportlovet? Eller ska vi stå med mössan i hand och vänta lite till, det kanske kommer sker senare under våren?
Citera
2015-01-27, 21:10
Medlem
Hade en väldigt intressant diskussion med en vd/egen företagare i smålånsbranchen på en företagarträff idag. Jag passade på att fråga han om han kände till Trustbuddy och deras koncept. Det gjorde han och han dömde ut det totalt utifrån en utlånares perspektiv.

Han sa att ungefär 20-25% av deras lån gick vidare till kronofogden. De hade själva efter några år i branschen en skuldstock på ungefär det dubbla mot vad de har som "aktivt" kapital som de lånar ut.

Att en sån stor del av lånen hamnar hos kronofogden är inget problem då övriga lån genererar så bra med pengar, framför allt sånt som går till inkasso vilken de förstås sköter själva. När ett ärende går till inkasso har de nästan dubbla förtjänsten på det lånet om det blir betalt, och de blir det ofta direkt eller genom en avbetalningsplan. Om det inte fungera med inkasso kapitaliserades räntan och alla avgifter och skickades till kronofogden för vidare indrivning.

För dem är det inget problem med att så mkt pengar hamnar uppbundna i dåliga lån för de får in så mkt pengar på fungerade lån, påminnelseavgifter inkassoinkomster och från det som kronofogden lyckas driva in.

På Trustbuddy får vi sparare under 12% per lån som blir återbetalt. Vi får inte del av intäkter från inkasso, påminnelser eller dröjsmålsränta på de lån som inte blir betalda i tid. Dessa pengar delas väl mellan TB och deras inkassobolag, och inte med dom vars pengar är uppbundna i dåliga krediter.

Sammanfattningsvis dömde han ut TB affärsmodell helt utifrån en sparares synvinkel, de tar allt för stor del av kakan och spararna får för liten del, och det kommer medföra att spararnas kapital blir uppbundet allt mer i en lågavkastande skuldstock.
Citera
2015-01-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Hade en väldigt intressant diskussion med en vd/egen företagare i smålånsbranchen på en företagarträff idag. Jag passade på att fråga han om han kände till Trustbuddy och deras koncept. Det gjorde han och han dömde ut det totalt utifrån en utlånares perspektiv.

Han sa att ungefär 20-25% av deras lån gick vidare till kronofogden. De hade själva efter några år i branschen en skuldstock på ungefär det dubbla mot vad de har som "aktivt" kapital som de lånar ut.

Att en sån stor del av lånen hamnar hos kronofogden är inget problem då övriga lån genererar så bra med pengar, framför allt sånt som går till inkasso vilken de förstås sköter själva. När ett ärende går till inkasso har de nästan dubbla förtjänsten på det lånet om det blir betalt, och de blir det ofta direkt eller genom en avbetalningsplan. Om det inte fungera med inkasso kapitaliserades räntan och alla avgifter och skickades till kronofogden för vidare indrivning.

För dem är det inget problem med att så mkt pengar hamnar uppbundna i dåliga lån för de får in så mkt pengar på fungerade lån, påminnelseavgifter inkassoinkomster och från det som kronofogden lyckas driva in.

På Trustbuddy får vi sparare under 12% per lån som blir återbetalt. Vi får inte del av intäkter från inkasso, påminnelser eller dröjsmålsränta på de lån som inte blir betalda i tid. Dessa pengar delas väl mellan TB och deras inkassobolag, och inte med dom vars pengar är uppbundna i dåliga krediter.

Sammanfattningsvis dömde han ut TB affärsmodell helt utifrån en sparares synvinkel, de tar allt för stor del av kakan och spararna får för liten del, och det kommer medföra att spararnas kapital blir uppbundet allt mer i en lågavkastande skuldstock.

Intressant, vilket företag var han VD för?

Sen har det väl bättrats något, nu får man väl även 2% löpande per månad lånet ligger ute, plus 11.7% (eller vad det nu är) när det kommer tillbaka. Sen vet jag inte hur många månader man får 2% extra, men det är ju ett steg i rätt riktning. Och det är ju rätt rimligt att en del lån fastnar, annars skulle ju räntan i princip vara 12^12% per år (12% ränta varje månad), problemet är som jag förstått det snarare att förluster inte registeras så som de ska göra.
Citera
2015-01-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Intressant, vilket företag var han VD för?

Sen har det väl bättrats något, nu får man väl även 2% löpande per månad lånet ligger ute, plus 11.7% (eller vad det nu är) när det kommer tillbaka. Sen vet jag inte hur många månader man får 2% extra, men det är ju ett steg i rätt riktning. Och det är ju rätt rimligt att en del lån fastnar, annars skulle ju räntan i princip vara 12^12% per år (12% ränta varje månad), problemet är som jag förstått det snarare att förluster inte registeras så som de ska göra.

Kommer inte hänga ut namn då uppgifterna är lite "halvt" konfidentiella även om det är anmält känt i branschen hur stor del av lånen som går vidare till KF.

Visst att om man får 2% extra varje förbättrar väl konceptet lite, men de fås väl bara om det kommer in några förläggnings pengar på lånet? Jag får då inga såna pengar på mina utestående lån iaf.

Hur som helst så får sparana en för liten del av kakan för att kompensera för att en sån stordel av denna typ av lån hamnar hos KF. Den största intäktskällan är enligt uppgift inkassobiten som man skall sköta i egen regi. Detta har ju dock TB lagt ut på 3e part vilket han var helt oförstående till, då ungefär hälften av deras inkomster härrörde sig från inkasso biten.
Citera
2015-01-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeramera
Kommer inte hänga ut namn då uppgifterna är lite "halvt" konfidentiella även om det är anmält känt i branschen hur stor del av lånen som går vidare till KF.

Visst att om man får 2% extra varje förbättrar väl konceptet lite, men de fås väl bara om det kommer in några förläggnings pengar på lånet? Jag får då inga såna pengar på mina utestående lån iaf.

Hur som helst så får sparana en för liten del av kakan för att kompensera för att en sån stordel av denna typ av lån hamnar hos KF. Den största intäktskällan är enligt uppgift inkassobiten som man skall sköta i egen regi. Detta har ju dock TB lagt ut på 3e part vilket han var helt oförstående till, då ungefär hälften av deras inkomster härrörde sig från inkasso biten.

Jag har inte haft några pengar utlånade på plattformen de senaste halvåret, så jag vet inte exakt hur det fungerar. Men som jag har förstått det så är det oberoende av om förlängingspengar betalas in eller inte.

TB skötte väl inkasso förut (VG inkasso eller något sånt?) men jag antar att de slutade med det för att de hellre lade ut det på andra parter som i teorin sköter det bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in