2014-03-01, 20:25
Medlem
Kan nån förklara för mig hur trustbuddy räknar ut skatt?

Följande siffror presenterar de i min årsrapport

Total insättning
224956,74
Intjänad ränta
11 761
Skatteunderlag
721
Skatt
216

Att 216 kr är 30% av 721 kan jag lista ut.... men vad kommer de 721 kronorna i från? 721 kan ju inte vara realiserad ränta för riktigt så dåliga är inte kunderna på att slut betala......

Med tanke på att jag inte alls förstår hur man skall räkna blir det svårt att rapportera in skatten korrekt på övriga marknader....
Citera
2014-03-01, 21:53
Medlem
Enydrions avatar
Hur fungerar det här egentligen, är det typ som madoff? nån sorts pyramidspel?

det som jag tycker verkar skumt är att de inte verkar få in så värst med ränta numera, då är det väl ändå mindre chans att de får in själva lånet, räntan är väl bara en bråkdel av lånet, och kan de knappt betala den....

är det nån beskrivning nånstans på hur det är tänkt att fungera?
Citera
2014-03-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Hur fungerar det här egentligen, är det typ som madoff? nån sorts pyramidspel?

det som jag tycker verkar skumt är att de inte verkar få in så värst med ränta numera, då är det väl ändå mindre chans att de får in själva lånet, räntan är väl bara en bråkdel av lånet, och kan de knappt betala den....

är det nån beskrivning nånstans på hur det är tänkt att fungera?

Tror du kan vara ganska säker på att det inte handlar om ett pyramid spel eller nån Madoff bluff. Bolaget är börsnoterat och har tillstånd från finansinspektionen så den delen är jag inte orolig för

Tanken är att du sätter in pengar på en konto hos Trustbuddy som de i sin tur lånar ut i små portioner till olika låntagare. Om Någon vill låna 1000 kr av Trustbuddy lånar denne egentligen 100 kr av 10 olika personer. Om pengarna är ute mer än 14 dagar får du ca 12% i avkastning för dem.

Anledningen till att räntan sjunker med tiden beror på att pengar fastnar hos folk som har svårt att betala. Det gör att omsättningshastigheten på dina pengar sjunker och ju långsammare dina pengar snurrar i systemet ju lägre blir räntan.

Tycker att det är ganska väl beskrivet på Trustbuddys hemsida dock inte att pengar fastnar hos folk som inte kan betala.
Citera
2014-03-02, 21:13
Medlem
Det där med att pengarna fastnar i dåliga lån skulle vara löst om förlusterna realiserades oftare.

Det är nånting som är vajsing med realiseringen av förluster hos TB på vissa marknader verkar det som.
Hade det funkat som det ska hade det bara tickat på och man hade knappt märkt att pengarna fastnat någonstans.

Föreställer jag mig iaf.
Citera
2014-03-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Det där med att pengarna fastnar i dåliga lån skulle vara löst om förlusterna realiserades oftare.

Det är nånting som är vajsing med realiseringen av förluster hos TB på vissa marknader verkar det som.
Hade det funkat som det ska hade det bara tickat på och man hade knappt märkt att pengarna fastnat någonstans.

Föreställer jag mig iaf.

De vill väl heller inte realisera förlusten för ofta, ser inte bra ut
Citera
2014-03-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug

Föreställer jag mig iaf.

Den Danska kör ju varje månad, och det fungerar ju inte heller så bra.... Tror helt enkelt att enda lösningen är att Trustbuddy måste vara lite mer noggranna med sin kreditprövning.

Nån som förstod hur de räknar skatt se mitt förra inlägg?
Citera
2014-03-02, 23:08
Medlem
Repus: har du gjort många uttag under det aktuella året? Uttag äter upp realiserad ränta alltför bra.. Har du haft mycket förluster?

Verkar ändå oförklarligt, har du kontaktat Trustbuddy?

För övrigt har jag fått lite mer ränta senaste veckan och siffran för uppskattad årsränta har stigit igen. Jag har alltid fått mitt kapital utlånat relativt snabbt. Alla mina insättningar har varit uppdelade om 500 kr. Det ger en jämn spridning på lånen.

Ränta Jan-Feb 2014: 2,32%
Citera
2014-03-03, 11:21
Medlem
Har inte heller fått begripliga siffror för skatten, så jag kan inte ge något bra svar där Repus.

Kanske utgick de från ett visst datum? Har ingen bra gissning ens.

I dagsläget kan man iaf vara säker på att minst 30% dras. Det lär isf vara vad som redovisas framöver.
Citera
2014-03-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Repus: har du gjort många uttag under det aktuella året? Uttag äter upp realiserad ränta alltför bra.. Har du haft mycket förluster?

Verkar ändå oförklarligt, har du kontaktat Trustbuddy?

För övrigt har jag fått lite mer ränta senaste veckan och siffran för uppskattad årsränta har stigit igen. Jag har alltid fått mitt kapital utlånat relativt snabbt. Alla mina insättningar har varit uppdelade om 500 kr. Det ger en jämn spridning på lånen.

Ränta Jan-Feb 2014: 2,32%

Inga uttag från den Svenska marknaden bara insättningar. Har inte haft kontakt med Trustbuddy tänkte bara kolla ifall jag var den enda som inte begrep nånting innan jag störde supporten.

Sverige uppskattad årsränta 19 511 8,8% vilket stämmer med senaste månadernas avkastning.

Finland 1212 Euro eller ca 8% vilket verkar högt mot de senaste månadernas avkastning.

Danmark uppskattad årsränta 8,8 kr dvs ca 7 promille i avkastning, det värsta är att jag tror att avkastningen är alldeles för högt räknad.
Citera
2014-03-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Danmark uppskattad årsränta 8,8 kr dvs ca 7 promille i avkastning, det värsta är att jag tror att avkastningen är alldeles för högt räknad.

Räknade fel, måste handla om knappt en promille i förväntad avkastning på den Danska marknaden. Men tror fortfarande inte på 8,8 kr.....
Citera
2014-03-04, 15:49
Medlem
Uppskattad årsränta är förmodligen justerad för skatten nu.
Citera
2014-03-07, 09:01
Medlem
Förluster idag?
780kr försvann, utan en enda notering i transaktionslistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in