2013-01-28, 20:55
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
hörde tvärtom idag från en som arbetar på en psykiatrisk mottagning, de flesta ansökningar som skickas ibn till läkemedelsverket blir godkända men för att få ett godkännande så måste först alternativ som concerta, strattera, ritalin och liknande testas först.

Du har helt rätt men förstår nog inte problemet, så gott som alla ansökningar till läkemedelsverket blir godkända.
Problematiken och det svåra ligger inte i det momentet då läkemedelsverket endast har just den sökande läkarens rekommendation att gå på och han eller hon är ju uppenbarligen positivt inställd annars skulle ingen ansökan komma in.

Det svåra ligger i att få läkarfaan att ansöka om medicinen. Alla läkare vill inte göra det även om man uttömt och utdömt alla andra varianter av medicinering. En del landsting har klara uttalade direktiv att inte söka sådana licenspreparat precis som alla landsting inte heller är lika benägna att skriva ut ens metylfenidat. Sådant här går enkelt att utläsa eftersom det förs statistik på vilka landsting som skriver ut vad.
Citera
2013-01-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Du har helt rätt men förstår nog inte problemet, så gott som alla ansökningar till läkemedelsverket blir godkända.
Problematiken och det svåra ligger inte i det momentet då läkemedelsverket endast har just den sökande läkarens rekommendation att gå på och han eller hon är ju uppenbarligen positivt inställd annars skulle ingen ansökan komma in.

Det svåra ligger i att få läkarfaan att ansöka om medicinen. Alla läkare vill inte göra det även om man uttömt och utdömt alla andra varianter av medicinering. En del landsting har klara uttalade direktiv att inte söka sådana licenspreparat precis som alla landsting inte heller är lika benägna att skriva ut ens metylfenidat. Sådant här går enkelt att utläsa eftersom det förs statistik på vilka landsting som skriver ut vad.

Anledningen för att metamina inte skrivs ut till adhd personer som jag fattat det är att det ser dåligt ut att föreskriva amfetaminsulfat, metylfenidat ser finare ut men ger tok mycket mer biverkningar än ren affe.

Ponera att amfetamin inte skulle vara klassat som narkotika skulle det inte hjälpa adhd personer mer. Borde man inte försöka göra bra saker av läkemedel istället för att avstå för att papperskallar missbrukar det??
Citera
2013-01-28, 23:38
Medlem
Dexamfetamin är nog mer korrekt. Ursäkta felet!
Citera
2013-01-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99

Att inte ge den dos eller läkemedel en patient behöver eller som man bör testa när man uttömt alla andra alternativ är befängt.Det är sjukt om landsting och vissa läkare inte vill göra sitt jobb korrekt.

Om det finns statistik och man kan se och jämföra vilka landsting som inte hjälper patienterna bör någon göra det och sedan avlägga en handling,rapport och gå vidare med det.
Citera
2013-01-29, 02:33
Bannlyst
Jag har det och det var inte så lätt att få det utskrivet. Sedan skulle man ju vänta i flera veckor på att få licensen beviljad också.
Citera
2013-01-29, 03:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Sedan skulle man ju vänta i flera veckor på att få licensen beviljad också.
3 veckor är väl inte så mycket att orda om?
Citera
2013-01-29, 10:18
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 78majskolvar
Anledningen för att metamina inte skrivs ut till adhd personer som jag fattat det är att det ser dåligt ut att föreskriva amfetaminsulfat, metylfenidat ser finare ut men ger tok mycket mer biverkningar än ren affe.

Ponera att amfetamin inte skulle vara klassat som narkotika skulle det inte hjälpa adhd personer mer. Borde man inte försöka göra bra saker av läkemedel istället för att avstå för att papperskallar missbrukar det??

Precis, du har helt rätt i ditt konstaterande och det är verkligen sinnessjukt att det inte är patientens välmående som sätts i första rummet oberoende av vad ett preparat har för stämpel.

På din fråga så är ju svaret givetvis jaa det borde inte ens finnas med i ekvationen att det är ett preparat som även används i missbruksledet. Förhoppningsvis kommer det sakta bli en förbättring nu pga det jag tog upp i mitt första inlägg här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av lycat
Att inte ge den dos eller läkemedel en patient behöver eller som man bör testa när man uttömt alla andra alternativ är befängt.Det är sjukt om landsting och vissa läkare inte vill göra sitt jobb korrekt.

Om det finns statistik och man kan se och jämföra vilka landsting som inte hjälper patienterna bör någon göra det och sedan avlägga en handling,rapport och gå vidare med det.

Visst faan är det befängt. Men ändå ser verkligheten ut så. Det finns och ofentliggörs statistik varje år som klargör hur många som fått preparat x och hur stor doseringen av x är. Jag har läst den senaste statistiken naär den blev offentlig för 1-2 månader sedan, skulle tro det då gällde 2011.
Där såg man att i län x skrevs preparat x ut 3ggr så mkt som i det län som skrev ut minst i förhållande till folkmängd. Berodde det på att län x har något problem med grundvattnet som ger folket ett behov av div preparat. Nej det är nog mer troligt att någon av de styrande i dessa landsting ser dessa preparat som djävulens påfund ungefär.
Citera
2013-01-30, 00:02
Medlem
Ovcharkas avatar
Jag får ångest av Metylfenidat. Ja, jag har provat att ta normala doser. Vad händer om jag talar om det för läkaren? Jag har ångest både under och efter effekt.

Eller ångest... Jag blir rastlös och obekväm och lite lätt orolig.
Citera
2013-01-30, 01:51
Medlem
Ja vad besviken man blir på Sveas landsting. Det gör det också svårt att föra talan inom ämnet om amfetamin som läkemedel eftersom man direkt blir klassad som en tjackis som vill få enklast möjliga tillgång till amfetaminet. Det är ett komplext ämne och samtidigt arg för att landstingen inte använder sig av möjligheter som finns.

Det är ingen som vågar säga något och det är fullt förståeligt, jag vågar inte heller protestera även om det är tok fel, det tolkas ibland på fel sätt.

Men hur ska man göra då om ingen vågar säga något? Ska man gilla lägget? Knapra i sig dessa metylfenidat preparat som inte fungerar och som dessutom inte är testade på vuxna.
Citera
2013-01-30, 02:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Var hittar man statistiken för utskrivning av metamina?
Citera
2013-01-30, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Var hittar man statistiken för utskrivning av metamina?

Bra fråga! Inväntar svar från någon vetande
Citera
2013-01-30, 12:51
Medlem
Fettohanss avatar
Jag fick ångest och utslag av Metylfenidat det visade sig att jag inte tålde dom så jag fick byta till Metamina. Du kanske också får byta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in