Citat:
Ursprungligen postat av 78majskolvar
Anledningen för att metamina inte skrivs ut till adhd personer som jag fattat det är att det ser dåligt ut att föreskriva amfetaminsulfat, metylfenidat ser finare ut men ger tok mycket mer biverkningar än ren affe.
Ponera att amfetamin inte skulle vara klassat som narkotika skulle det inte hjälpa adhd personer mer. Borde man inte försöka göra bra saker av läkemedel istället för att avstå för att papperskallar missbrukar det??
Precis, du har helt rätt i ditt konstaterande och det är verkligen sinnessjukt att det inte är patientens välmående som sätts i första rummet oberoende av vad ett preparat har för stämpel.
På din fråga så är ju svaret givetvis jaa det borde inte ens finnas med i ekvationen att det är ett preparat som även används i missbruksledet. Förhoppningsvis kommer det sakta bli en förbättring nu pga det jag tog upp i mitt första inlägg här i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av lycat
Att inte ge den dos eller läkemedel en patient behöver eller som man bör testa när man uttömt alla andra alternativ är befängt.Det är sjukt om landsting och vissa läkare inte vill göra sitt jobb korrekt.
Om det finns statistik och man kan se och jämföra vilka landsting som inte hjälper patienterna bör någon göra det och sedan avlägga en handling,rapport och gå vidare med det.
Visst faan är det befängt. Men ändå ser verkligheten ut så. Det finns och ofentliggörs statistik varje år som klargör hur många som fått preparat x och hur stor doseringen av x är. Jag har läst den senaste statistiken naär den blev offentlig för 1-2 månader sedan, skulle tro det då gällde 2011.
Där såg man att i län x skrevs preparat x ut 3ggr så mkt som i det län som skrev ut minst i förhållande till folkmängd. Berodde det på att län x har något problem med grundvattnet som ger folket ett behov av div preparat. Nej det är nog mer troligt att någon av de styrande i dessa landsting ser dessa preparat som djävulens påfund ungefär.