2012-12-28, 20:01
Medlem
exploitations avatar
Bah! Glömde ge mina erfarenheter om de andra typerna av mediciner. Jag upplevde fruktansvärda utsättningssymptom då jag slutade med Lyrica. Det varade i ungefär en vecka tror jag då jag hade feberfrossa, extrem ångest och klåda över hela kroppen. Den var helt klart värst att sluta med. Jag har aldrig upplevt utsättningssymptom av SSRI-preparat eftersom dom går in och ut ur kroppen så långsamt. Benzo har jag inte heller haft problem med eftersom jag är så pass försiktig med att ta dem. Har stesolid som jag använder som mitt 112-piller, alltså i helt akuta fall av panikångest. Brukar somna eller bli väldigt trött och slö, slippa ångesten och hjärnan hinner lugna sig innan effekten avtar. Det är troligtvis mycket värre ifall man tar benzo oftare eftersom effekten blir sämre ju mer tolerans kroppen bygger upp. Har haft samma bruk stesolid i två år och den är inte slut än. Tar kanske en tablett varannan månad högst. Mer under extrema perioder men då söker jag hjälp.
Citera
2012-12-30, 03:30
Medlem
Syster-Cares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
Rebound är när preparatet börjar gå ur kroppen och effekten avtar. Vissa upplever då rastlöshet, ångest, oro, nedstämdhet m.m. Detta är oerhört individuellt och beror även till stor del på dos och doseringsfrekvens. Effekten slår tillbaka. Man får en slags avtändning kan man säga.

Jag har bara hört ordet när det gäller centralstimulantia, men det är möjligt att det även används i andra sammanhang.
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Rebound kallas ibland bumerangeffekt inom vården.
Eftersom metylfenidat,- och amfetaminbaserade mediciner inte verkar dygnet runt så går effekten ur
och symptomen man behandlar kommer tillbaka, som en bumerang.
Vissa får också en slags baksmälla, eller avtändning. Då kan man bland annat bli väldigt orolig, rastlös, arg, eller väldigt trött och slö.

Om ordet används för andra mediciner vet jag faktiskt inte. Utsättningssymptom är väl vanligare då?
Tänker på Antidepp, Neuroleptika, opiater och bensodiazepiner?
Tack för era svar! Nu vet jag exakt därmed. Det låter inte så trevligt alls med denna fas där när bumerangen slår tillbaka, om den gör det för mycket och man är extra känslig och mottaglig just vid tillfället.
Citera
2012-12-30, 04:12
Medlem
menorkabrysigs avatar
Är ju en medecin som bara ska användas om de posetiva effekterna väger bra tyngre än bieffekterna som ges. kostnaden med att mixtra med hjärnans egna produktion kommer alltid finnas någon bieffekt iaf.

För mig räddade medecinen mitt liv iallafall så jag orkar någonting iallafall, började bry mig och orkar försöka vara intresserad av vad människor har att berätta. Äter både concerta och ritalin då ritalinen är för kvällen för att klara av försöka sova.
Prövat att inte äta dem.. var ingen bra ide spec inte för mina nära.

Så har man stora problem tycker jag man ska ge den en chans är ingen mirakel medecin men kan garanterat göra livet lite lättare iallafall.
Citera
2013-01-19, 10:31
Medlem
Fettohanss avatar
Jag ska börja med Metamina i veckan,

När märker jag att det är för högdos jag äter?

Sist jag åt Metamina fick jag grova sömnproblem.
Citera
2013-01-19, 10:44
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettohans

Om du får grova sömnproblem så äter du för hög dos.
Senast redigerad av ManMannen 2013-01-19 kl. 10:48.
Citera
2013-01-25, 13:23
Medlem
Ovcharkas avatar
Behöver er hjälp.

Började med 36mg Concerta. Körde det i fem-sex dagar.
Jag kände av det, men inte mer än så. Men jag är van vid att när man petar i sig nåt (knark) ska det "hända något"...

Jag tog dessa när jag vaknade och ungefär 5h senare avtog effekten och ytterligare en timme senare fick jag ångest och hade noll effekt av Concertan.

Läkaren höjde morgondosen till 54mg. Han lade också till 20mg Ritalin att ta när Concertan avtar.

Det lugn jag kände i början av min medicinering är som borta. Snarare är jag stissig och har svårt att sitta still. Värre än innan medicineringen började.

Jag tar dessa 54mg Concerta på morgonen som jag ska, men... jag snortar i mig Ritalinet. Och jag dricker alkohol på det...

Det är skitsvårt för mig att slita mig från knarkandet, samtidigt är det skitjobbigt att gå runt som en sprattelgubbe som måste ha nåt o göra hela tiden för att inte bli tokig.

Jag borde testa 36mg Concerta/morgon och äta Ritalinet som man ska, på eftermiddagen, och testa det några dagar och se om det blir bättre.

Men det är verkligen skitsvårt att sluta missbruka det... Särskilt Ritalinet.

Citera
2013-01-25, 18:13
Medlem
pearsons avatar
Får du ångest av dom är det lika bra att sluta direkt, visst det kan vara rebound symtom, men har man väl börjat få ångest av dom blir det bara värre och värre. Jag gick ner mig i mitt livs värsta period av dessa tabletter. En riktig skräpmedicin enligt mig. Sluta med dom direkt så mår du bra om 2 veckor.
Citera
2013-01-26, 14:14
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Får du ångest av dom är det lika bra att sluta direkt, visst det kan vara rebound symtom, men har man väl börjat få ångest av dom blir det bara värre och värre. Jag gick ner mig i mitt livs värsta period av dessa tabletter. En riktig skräpmedicin enligt mig. Sluta med dom direkt så mår du bra om 2 veckor.

Men jag vill inte!

När jag tar låga doser amfetamin (2-flouramfetamin, närmare bestämt) får jag följande effekter:
  • Jag blir lugn och samlad
  • Jag blir mer förstående, får mer empati
  • Jag blir mer självsäker (men inte stöddig)
  • Jag får energi (saknar totalt annars)
  • Jag blir på bra humör.

Både amfetamin och Metylfenidat är centralstimulantia, så förstår du att jag har stora förhoppningar på Metylfenidat?

Såhär kan en dag se ut:
Vaknar och snortar 20mg Ritalin och tar en 36mg Concerta.
Blir pigg och fixar o städar upp i hemmet lite lätt. Typ tömma diskmaskinen och så...
Sen blir jag rastlös...

Jag vill få samma effekter som på 2-flouramfetamin som jag listade ovan! Finns det nåt att byta till? Dexamfetamin (Metamina, va?) kanske? Jag vill inte gå till läkaren och säga att medicinen inte är något vidare, för då tar han bort den och då kanske jag får Citalopram eller nån skit istället...

Helvete...
Citera
2013-01-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettohans

Därför att alla dessa CN-stimulerande preparat (ritalin, concerta, metamina) - alla har detsamma verksamma ämnet - fråntar kroppen magnesium. Läs "ADHD-drugs not a cure" by Suzy Cohen.
Citera
2013-01-27, 08:20
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jag vill få samma effekter som på 2-flouramfetamin som jag listade ovan! Finns det nåt att byta till? Dexamfetamin (Metamina, va?) kanske? Jag vill inte gå till läkaren och säga att medicinen inte är något vidare, för då tar han bort den och då kanske jag får Citalopram eller nån skit istället...

Helvete...

Och du tror allvarligt att du inte kommer missbruka AMFETAMIN? Ge bort medicinerna till någon du litar på så får du åka och hämta din dagsdos varje dag. Sedan äter du dessa som normalt. Inget missbruk.
Citera
2013-01-27, 23:58
Medlem
Hur svårt är det att få metamina utskrivet??

Hur svårt är det att få metamina utskrivet egentligen?? Skulle ju vara kungligt att få ut den!
Citera
2013-01-28, 01:05
Medlem
johnhej2s avatar
det är typ 2000 totalt som fått det utskrivet, bara glöm det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in