Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-25, 07:41
  #673
Medlem
Hur enkelt/svårt är det att få utskrivet ritalin/metamina om man nu inte hat adhd? Jag testade metamina, ca 30mg. Den gjorde så att jag blev en helt annan människa. Jag har starka koncentrationsproblem, är sjukt glömsk, orkeslös, omotiverad, trött och allmänt mår jag även lite dåligt psykiskt.

När jag då tog metamina så gick alla mina problem bort, jag blev en annan människa.. smartare, självsäker, extremt bra välmående, extremt hög självförtroende, allmänt välbefinnande, ökad koncentration, mycket bättre minne osv.

Så min fråga är att jag vill få ritalin/metamina utskrivet, vad tycker ni min chans är att få det gjort av en privatläkare?
Citera
2017-06-25, 13:57
  #674
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOlzzon
Hur enkelt/svårt är det att få utskrivet ritalin/metamina om man nu inte hat adhd? Jag testade metamina, ca 30mg. Den gjorde så att jag blev en helt annan människa. Jag har starka koncentrationsproblem, är sjukt glömsk, orkeslös, omotiverad, trött och allmänt mår jag även lite dåligt psykiskt.

När jag då tog metamina så gick alla mina problem bort, jag blev en annan människa.. smartare, självsäker, extremt bra välmående, extremt hög självförtroende, allmänt välbefinnande, ökad koncentration, mycket bättre minne osv.

Så min fråga är att jag vill få ritalin/metamina utskrivet, vad tycker ni min chans är att få det gjort av en privatläkare?

I praktiken närmast NOLL chans.

Dina symptom stämmer dock hyfsat in på ADD eller ADHD-PI, eller ADHD av "Huvudsakligen ouppmärksam form" så begär att få göra en neuropsykiatrisk utredning av landstinget.

Dock, så lär det gå mycket fortare om du gör det via en privatläkare - annars kan du få vänta väldigt länge. (2 - 24 månader... det varierar hejvilt)

Om du särskilt beskriver din reaktion på Dexamfetamin (metamina) så lär dom dra åt sig öronen en aning.
Citera
2017-06-25, 14:53
  #675
Medlem
Jag läste nu lite om adhd/add och jag har ALLA symptom dom nämner! Lite läskigt att få reda på det här efter flera flera år. Jag har alltid känt att något är fel, men aldrig fått tanken om att jag kan ha adhd/add..
Citera
2017-07-01, 13:56
  #676
Medlem
Jag har nu testat att höja dosen på Elvanse från 30 mg till 60 mg under två veckors tid. Jäklar vilken skillnad det blev! Jag har upplevt en enorm ökning i ork och energi. Har nu orkat ta itu med och göra saker som jag inte orkat med på flera år. Har även blivit allmänt gladare och mer social, tagit upp kontakten med gamla vänner som jag inte haft kontakt med på flera år etc. Så dosen verkar ha haft en helt avgörande betydelse i mitt fall. Jag är ju ganska storväxt också (185 cm, 75 kg), så det kanske talar för att jag behöver högre dos för att få effekt.

Tyvärr kvarstår dock det stora problemet med sömnen. Har fortfarande mycket svårt att somna, trots att jag även tar sömnmedicin (Valdoxan). Senaste tiden har jag ofta legat vaken till 5-6 på morgonen. Det är typiskt att när man äntligen hittat en medicin som fungerar bra mot vissa av problemen, så är det enda någon biverkning som ställer till det.

Nyligen fick jag också förslag från en läkare om att jag borde testa Attentin istället för Elvanse, när jag tog upp mina problem med sömnen av Elvanse. Enligt läkaren kunde det vara så att sömnen inte påverkas lika mycket av Attentin som av Elvanse, eftersom Attentin är direktverkande och går ur kroppen snabbare. Kan det ligga något i detta? Hur upplever ni som testat både Elvanse och Attentin att dessa bägge mediciner påverkat sömnen?
Citera
2017-07-02, 18:28
  #677
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag har nu testat att höja dosen på Elvanse från 30 mg till 60 mg under två veckors tid. Jäklar vilken skillnad det blev! Jag har upplevt en enorm ökning i ork och energi. Har nu orkat ta itu med och göra saker som jag inte orkat med på flera år. Har även blivit allmänt gladare och mer social, tagit upp kontakten med gamla vänner som jag inte haft kontakt med på flera år etc. Så dosen verkar ha haft en helt avgörande betydelse i mitt fall. Jag är ju ganska storväxt också (185 cm, 75 kg), så det kanske talar för att jag behöver högre dos för att få effekt.

Tyvärr kvarstår dock det stora problemet med sömnen. Har fortfarande mycket svårt att somna, trots att jag även tar sömnmedicin (Valdoxan). Senaste tiden har jag ofta legat vaken till 5-6 på morgonen. Det är typiskt att när man äntligen hittat en medicin som fungerar bra mot vissa av problemen, så är det enda någon biverkning som ställer till det.

Nyligen fick jag också förslag från en läkare om att jag borde testa Attentin istället för Elvanse, när jag tog upp mina problem med sömnen av Elvanse. Enligt läkaren kunde det vara så att sömnen inte påverkas lika mycket av Attentin som av Elvanse, eftersom Attentin är direktverkande och går ur kroppen snabbare. Kan det ligga något i detta? Hur upplever ni som testat både Elvanse och Attentin att dessa bägge mediciner påverkat sömnen?

En del får mindre sömnproblem av Attentin (dexamfetamin) än av Elvanse (LISdexamfetamin). Detta har förmodligen att göra med avvikelser i en dels metabolism, vilket gör att omvandlingen till Dexamfetamin från Lisdexamfetamin, sker något mer stötvis än i en enda omedelbar klomp som det gör för dom flesta andra.

För många så är det ingen större skillnad dock - MEN...! Det kan i vart fall vara värt att prova - kan hända du kan få en kortare effekt om du kör enbart på Attentin.


För många så är insomnian som bieffekt övergående dock, och efter några veckor så är det grönt att somna normalare - fråga därför om du skulle kunna få något sömngivande preparat tillfälligt, för att råda bot på sömnproblemen, ja?

Om din läkare inte tror det är värt att prova Attentin istället - kom även ihåg att det som sagt inte är någon större skillnad för många.
Citera
2017-07-03, 15:57
  #678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
En del får mindre sömnproblem av Attentin (dexamfetamin) än av Elvanse (LISdexamfetamin). Detta har förmodligen att göra med avvikelser i en dels metabolism, vilket gör att omvandlingen till Dexamfetamin från Lisdexamfetamin, sker något mer stötvis än i en enda omedelbar klomp som det gör för dom flesta andra.

För många så är det ingen större skillnad dock - MEN...! Det kan i vart fall vara värt att prova - kan hända du kan få en kortare effekt om du kör enbart på Attentin.


För många så är insomnian som bieffekt övergående dock, och efter några veckor så är det grönt att somna normalare - fråga därför om du skulle kunna få något sömngivande preparat tillfälligt, för att råda bot på sömnproblemen, ja?

Om din läkare inte tror det är värt att prova Attentin istället - kom även ihåg att det som sagt inte är någon större skillnad för många.

Tack för svaret!

Jag har nu fått Attentin utskrivet av min ordinarie psykiater/läkare. Fick 5 mg till att börja med, som jag ska ta 1-2 gånger per dag (vid frukost och efter lunch, dock äter jag inte frukost så då blir det på tom mage eller med en kopp svart kaffe). Jag tog 5 mg igår i samband med lunchen och märkte då i princip ingen uppiggande effekt alls, så troligtvis behöver jag högre dos. Vilken dos motsvarar 60 mg Elvanse i Attentin (om jag tar 1-2 doser per dag)?

Ja, det kan nog vara värt att försöka lägga till eller helt byta till någon starkare sömnmedicin än den jag tar nu (Valdoxan), iaf tillfälligtvis. Har du några förslag?
Citera
2017-07-06, 13:31
  #679
Medlem
snowdusts avatar
Hej.

Jag har nästan ett år gått på ritalin (kapslar) ca 60 mg om dagen. Det förändrade verkligen mitt liv, från att inte ha en vardag alls där jag bara knarkade och deppade till att faktiskt ha ett hyfsat liv.
Jag blev produktiv, social, klarade av att ta tag i mina studier, jag blev snabbtänkt och var allmänt glad. Jag kunde tänka klart och göra upp mål i livet, som jag för en gångs skull slutförde. Var helt enkelt väldigt nöjd med medicin men tyvärr tog många biverkningar över.
Jag kraschlandade 2 gånger om dagen, och min kropp mådde inte bra. I huvudet kändes det bra, men i kroppen var det fullt ös hela tiden. Som en ständig adrenalinkick, snabbt upp och snabbt ner, mitt hjärta dundrade iväg kändes det som och min puls låg ständigt alldeles för högt och blev andfådd som en 90-åring. Några andra jobbiga biverkningar var att jag hostade varje gång jag tog medicinen, tills jag nästan spydde. Min mage krånglade mycket och var väldigt uppsvälld. Stelhet, domnade bort i kroppsdelar ibland och drogsuget tog över många gånger. Amfetaminet.

Jag fick ganska nyligen byta till elvanse i hopp om att behålla effekten men slippa biverkningarna. Står nu på 40 mg. Dom flesta biverkningarna försvann faktiskt snabbt, min puls är mycket lägre och effekten kommer smygandes uppåt för att sedan vara stabil under nästan hela dagen. Kraschlandar inte, magen mår bra, hostan är borta, drogsuget är bättre och det känns snällare mot kroppen.

DOCK så känner jag mig så jävla trög? Som en sengångare på horse. Snabbtänkt? Nja, det är snarare rätt tomt i hela skallen. Känns nästan som jag sluddrar fram orden och varje mening börjar med ett "eeehhh" innan jag kommer på vad jag ska säga. Sen pratar jag bort mig och är lite luddig. Är väldigt tyst (vilket inte är likt mig), och fastnar i saker. Stirrar ut i tomma intet. Glömmer vad jag ska göra. Har inte mått dåligt men inte bra heller.
Och som ni ser så skriver jag noveller, svårt att hålla mig kortfattad

Såhär var det inte när jag på egen hand brukade amfetamin tidigare. Behöver jag vänja mig bara eller justera dosen kanske? Känner mig väldigt besviken och i värsta fall väljer jag ritalinet igen trots biverkningarna.

Jag har ADD. Ganska "grov" om man får beskriva det så, det gör iallafall läkaren, utan medicin fungerar jag inte för 5 öre och ligger i sängen 20h/dygn så det är ju såklart bättre än inget.

Vad tror ni??? ska jag vänta och ge det en chans eller höja dos
eller ge upp och köra på gatutjack igen
Citera
2017-07-07, 09:13
  #680
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowdust
Hej.

Jag har nästan ett år gått på ritalin (kapslar) ca 60 mg om dagen. Det förändrade verkligen mitt liv, från att inte ha en vardag alls där jag bara knarkade och deppade till att faktiskt ha ett hyfsat liv.
Jag blev produktiv, social, klarade av att ta tag i mina studier, jag blev snabbtänkt och var allmänt glad. Jag kunde tänka klart och göra upp mål i livet, som jag för en gångs skull slutförde. Var helt enkelt väldigt nöjd med medicin men tyvärr tog många biverkningar över.
Jag kraschlandade 2 gånger om dagen, och min kropp mådde inte bra. I huvudet kändes det bra, men i kroppen var det fullt ös hela tiden. Som en ständig adrenalinkick, snabbt upp och snabbt ner, mitt hjärta dundrade iväg kändes det som och min puls låg ständigt alldeles för högt och blev andfådd som en 90-åring. Några andra jobbiga biverkningar var att jag hostade varje gång jag tog medicinen, tills jag nästan spydde. Min mage krånglade mycket och var väldigt uppsvälld. Stelhet, domnade bort i kroppsdelar ibland och drogsuget tog över många gånger. Amfetaminet.

Jag fick ganska nyligen byta till elvanse i hopp om att behålla effekten men slippa biverkningarna. Står nu på 40 mg. Dom flesta biverkningarna försvann faktiskt snabbt, min puls är mycket lägre och effekten kommer smygandes uppåt för att sedan vara stabil under nästan hela dagen. Kraschlandar inte, magen mår bra, hostan är borta, drogsuget är bättre och det känns snällare mot kroppen.

DOCK så känner jag mig så jävla trög? Som en sengångare på horse. Snabbtänkt? Nja, det är snarare rätt tomt i hela skallen. Känns nästan som jag sluddrar fram orden och varje mening börjar med ett "eeehhh" innan jag kommer på vad jag ska säga. Sen pratar jag bort mig och är lite luddig. Är väldigt tyst (vilket inte är likt mig), och fastnar i saker. Stirrar ut i tomma intet. Glömmer vad jag ska göra. Har inte mått dåligt men inte bra heller.
Och som ni ser så skriver jag noveller, svårt att hålla mig kortfattad

Såhär var det inte när jag på egen hand brukade amfetamin tidigare. Behöver jag vänja mig bara eller justera dosen kanske? Känner mig väldigt besviken och i värsta fall väljer jag ritalinet igen trots biverkningarna.

Jag har ADD. Ganska "grov" om man får beskriva det så, det gör iallafall läkaren, utan medicin fungerar jag inte för 5 öre och ligger i sängen 20h/dygn så det är ju såklart bättre än inget.

Vad tror ni??? ska jag vänta och ge det en chans eller höja dos
eller ge upp och köra på gatutjack igen

Vad, exakt, var effekten du fick på gatuamfetamin då, som du inte får på Elvanse? Jag har nämligen sett liknande rapporter från folk som använder gatuamfetamin, så svårt att säga vad du menar.

Ang. bieffekterna på hjärtat, så jo, det är en vanlig bieffekt - men i USA så är det vanligt att man provar att lägga till medicinen INTUNIV (guanfacin) för att motverka dessa - Intuniv är även en ADHD-medicin i sig, så den brukar förstärka dom positiva effekterna också, resulterande i en DUBBEL-PLUS-KOMBO! = )

Men ja, jag rekommenderar att du diskuterar att ändra din dos med din läkare - kom dock ihåg att det kanske inte är en HÖGRE dos du behöver, du kan även behöva en mindre dos.

För den som undrar - så är gatutjack en racemisk blandning av Levoamfetamin och DextroAmfetamin - medans Elvanse enbart är Dextroamfetamin. (eller LISdexamfetamin då, men det omvandlas sedan till Dex, i kroppen) Dexamfetamin anses vara den del av amfetamin som påverkar dopamin mest och som överlag har störst effekt i det centrala nervsystemet - därför upplevs Dexamfetamin för en del som MER potent än gatutjack.

DOCK... det finns bevis på att gatutjack påverkar norepinefrin mer än Elvanse - KAN ju hända att du är som jag, en patient som behöver mer NE än DA - då får du be om licens på racemiskt Amfetamin (finns faktiskt i USA som vanlig förskrivbar medicin nu - Evekeo kallas den), eller gå över till REBoxetin. (en NRI - att jämföra med Ritalin som är en DNRI)
Citera
2017-07-26, 09:44
  #681
Medlem
Jag antar att det inte är farligt/dåligt att ta Ritalin 10 mg som gått ut för 1 år och 2 månader sedan? Det märks att effekten går ur mycket snabbare så man får öka dosen i så fall.
Citera
2017-08-07, 10:52
  #682
Medlem
offtopics avatar
Jag tycker att jag blir mycket mer röksugen av elvanse, men är inte säker om det är det som det beror på.
Är det någon annan som upplevt samma? Eller vet något om det...
Citera
2017-08-12, 13:29
  #683
Medlem
Jag har nu medicinerat med Attentin i lite drygt en månad. Står just nu på 20 mg, som jag tar 1-2 gånger dagligen. Upplever ungefär samma uppiggande effekt som av Elvanse. Sömnen, som var det stora problemet för mig med Elvanse och orsaken till att jag gick över till Attentin, har faktiskt blivit mycket bättre. Somnar betydligt lättare nu än vad jag gjorde på Elvanse.

Samtidigt upplever jag fortfarande stundtals svår ångest och nedstämdhet (inkl. självmordstankar). Detta brukar komma på eftermiddagen/kvällen ca. 4-5 timmar efter att jag tagit den sista dosen, samt på morgonen innan jag tagit den första dosen. Kommer nog bli tvungen att lägga till någon ångestdämpande/antidepressiv medicin för att bli av med detta. Några förslag? Voxra + Attentin ska tydligen vara en bra kombo har jag hört.
Citera
2017-08-13, 18:31
  #684
Medlem
nomis.1s avatar
Skulle bra gärna vilja veta allt eftersom det känns som att jag ständigt är blank i huvudet och inte riktigt kommer till struktur med alla tankar som flyger igenom huvudet och aldrig stannar upp. Inte bara har man koncentrationssvårigheter, känner nämligen överstimulans inuti mig själv men utåt verkar jag vara lugn enligt omgivningen.
Har nämligen aldrig provat på medicinering. Funderar på om det här kan vara allting som fattas och har fattats i mitt liv med tanke på hur jag varit sedan barnsben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback