2011-07-18, 17:19
Medlem
blahblah2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag baserar min åsikt på den nya forskningen kring saken. Det visade sig att metylfenidat har ingen positiv verkan på långt sikt. Det ger otroligt många biverkningar och som den nya forskningen också visar ökar risken för parkinson. Den korstsiktiga verkan är också mycket tveksamt, här pratar vi om så kallade rebound-effekten, koncentrationen blir katastrof när man slutar ta och patienten måste göra uppehåll annars går hjärtat/psyket åt helvetet.

Den viktigaste här är att personer med svår ADHD har inget riktigt behov ut av ta stimulanter. Varför? Jo, svaret är enkelt, de kommer aldrig att bli raketforskare ändå, de är små knegare eller knarkare på socialen så varför ska de ha super-puper koncentrationsförmåga? Måste man ha koncentration för att jobba som städare? Nej så klart.

Här har vi en situation där en massa folk får dessa skitläkemedel som gör de ännu sjukare (hjärtkärlproblem, psykoser, sömnproblem = ökad intag av sömnmedel osv osv osv) och absolut ingen social nytta, de tjakpundare som bor på soc, de kommer att fortsätta klaga på orättvissa livet = deras ADHD problematik och bo på soc.

Skrota stimulanter i sopkorgen, de har ingen medicinsk användning, bara en massa onödiga biverkningar, en av dem - plötsligt död i hjärtattack.

Faktiskt ganska många raketforskare och andra vassa personer som har ADHD/Asperger och liknande, ditt fula fan. Visst är folk med adhd överrepresenterade bland kåkfarare osv men på samma sätt finns det väldigt många tex forskare och sportstjärnor som har adhd.
Citera
2011-07-19, 19:35
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag baserar min åsikt på den nya forskningen kring saken. Det visade sig att metylfenidat har ingen positiv verkan på långt sikt. Det ger otroligt många biverkningar och som den nya forskningen också visar ökar risken för parkinson. Den korstsiktiga verkan är också mycket tveksamt, här pratar vi om så kallade rebound-effekten, koncentrationen blir katastrof när man slutar ta och patienten måste göra uppehåll annars går hjärtat/psyket åt helvetet.

Den viktigaste här är att personer med svår ADHD har inget riktigt behov ut av ta stimulanter. Varför? Jo, svaret är enkelt, de kommer aldrig att bli raketforskare ändå, de är små knegare eller knarkare på socialen så varför ska de ha super-puper koncentrationsförmåga? Måste man ha koncentration för att jobba som städare? Nej så klart.

Här har vi en situation där en massa folk får dessa skitläkemedel som gör de ännu sjukare (hjärtkärlproblem, psykoser, sömnproblem = ökad intag av sömnmedel osv osv osv) och absolut ingen social nytta, de tjakpundare som bor på soc, de kommer att fortsätta klaga på orättvissa livet = deras ADHD problematik och bo på soc.

Skrota stimulanter i sopkorgen, de har ingen medicinsk användning, bara en massa onödiga biverkningar, en av dem - plötsligt död i hjärtattack.
Du bemödar dig att ha en åsikt om något du inte förstår som rör en grupp av människor du inte känner till och föraktar och påstår dig vara bekymrad för deras hälsa?
Du är kanske en ovanligt svalgbegåvad scientolog?
Eller för att tala klarspråk så borde du hålla käften.Ditt inlägg är dessutom fullt med stavfel så du är kanske avundsjuk på deras städjobb?
Att du skulle kunna vara kapabel till att analysera någon form av forskning eller att du någonsin har varit i närheten av en plats där det bedrivs forskning förefaller mycket osannolikt.
Citera
2011-07-25, 23:45
Medlem
mahasukas avatar
Hej flashback!

Imorgon börjar min förhoppningsvis inte för långa vandring mot att få metamina på recept.

Nu är jag en total färsking när det gäller CS på recept, så jag har väl ett antal undersökningar att se fram emot

Dock så har jag testat vanligt amfetamin ett par gånger, och den nivån av klarhet och koncentration jag upplevde då var farligt underbar. Dock så känns det för riskabelt att köpa fultjack och beblanda sig med langare och kanske lagens långa arm om man har otur.

Har som sagt aldrig gjort en riktig adhd-undersökning, utan bara varit inne på bup i in ungdom och senare i livet testat lite olika former av samtalsterapi, kbt osv, utan större resultat tyvärr.

Men med fyra misslyckade universitetsutbildningar i bagaget men 1.9 på högskoleprovet (på tjack kan tilläggas ) vill jag ge medicinering en chans.

Ska börja en ny utbildning till hösten och denna gång vill jag verkligen lyckas, vill inte bara skylla på min eventuella adhd för tidigare misslyckande men visst har det spelat in. Svårt att plugga när tankarna går som pingpongbollar i huvudet och koncentrationen försvinner efter 5 min i bästa fall !

Av det jag själv läst mig till så verkar metamina vara det jag behöver. ritalin och concerta not so much. De bieffekter som nämnts kan jag vara utan.

Sorry för lång text... men önska mig lycka till !
Citera
2011-07-26, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mahasuka
Hej flashback!

Imorgon börjar min förhoppningsvis inte för långa vandring mot att få metamina på recept.

Nu är jag en total färsking när det gäller CS på recept, så jag har väl ett antal undersökningar att se fram emot

Dock så har jag testat vanligt amfetamin ett par gånger, och den nivån av klarhet och koncentration jag upplevde då var farligt underbar. Dock så känns det för riskabelt att köpa fultjack och beblanda sig med langare och kanske lagens långa arm om man har otur.

Har som sagt aldrig gjort en riktig adhd-undersökning, utan bara varit inne på bup i in ungdom och senare i livet testat lite olika former av samtalsterapi, kbt osv, utan större resultat tyvärr.

Men med fyra misslyckade universitetsutbildningar i bagaget men 1.9 på högskoleprovet (på tjack kan tilläggas ) vill jag ge medicinering en chans.

Ska börja en ny utbildning till hösten och denna gång vill jag verkligen lyckas, vill inte bara skylla på min eventuella adhd för tidigare misslyckande men visst har det spelat in. Svårt att plugga när tankarna går som pingpongbollar i huvudet och koncentrationen försvinner efter 5 min i bästa fall !

Av det jag själv läst mig till så verkar metamina vara det jag behöver. ritalin och concerta not so much. De bieffekter som nämnts kan jag vara utan.

Men är det säkert att du kommer få Metamina då? Har läkaren sagt det eller? Lycka till med medicineringen, själv har jag klarat skolan mm tack vare det.
Citera
2011-07-26, 19:20
Medlem
Citat:
Hej flashback!

Läkemedelsverket brukar ge avslag om man inte har provat metylfenidat i depot och direktverkande först och sen antagligen en alternativ medicin som strattera, voxra eller modiodal. Licenser krävs för att få metamina och på licensansökan krävs det att man skriver in vilka mediciner som misslyckats och varför. Sen får man licensen i små provperioder först och till slut i 12 månaders intervall som måste förnyas.

Så jag tycker du ska rikta in dig på att vara mer öppen mot alternativen, målet ska ju vara att ha något som fungerar och inte bara säga "jag vill ju ha amfetamin" (inte för att jag säger du säger så, bara ett generellt uttalande från min sida).
Citera
2011-07-26, 23:54
Medlem
mahasukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlGreyHot
Läkemedelsverket brukar ge avslag om man inte har provat metylfenidat i depot och direktverkande först och sen antagligen en alternativ medicin som strattera, voxra eller modiodal. Licenser krävs för att få metamina och på licensansökan krävs det att man skriver in vilka mediciner som misslyckats och varför. Sen får man licensen i små provperioder först och till slut i 12 månaders intervall som måste förnyas.

Så jag tycker du ska rikta in dig på att vara mer öppen mot alternativen, målet ska ju vara att ha något som fungerar och inte bara säga "jag vill ju ha amfetamin" (inte för att jag säger du säger så, bara ett generellt uttalande från min sida).

Ok, jag förstår, tack så mycket för info och råd!

Har förberett mig på att det kan bli en lång process !
Kan ju ha "tur" att ritalin eller concerta funkar för mig, men det jag har läst på fb och vad jag hört av folk i min bekantskapskrets så verkar det mest vara biverkningar i form av huvudvärk, illamående osv. Medan metamina sällan näms i negativa ordalag.
Citera
2011-07-30, 20:50
Medlem
≈MisterPapa≈s avatar
Bra tråd. Har själv fått Concerta utskrivet i snart tio år och inte upplevt några större bieffekter, Förrän nu. Det handlar om smärtor i vänstra sidan av bröstkorgen/hjärttrakten vilket självklart inte känns så trevligt. Varit hos läkare och fått göra både långtids EKG och en röntgen av hjärtat. Inget av detta har påvisat någon större fara förutom en lätt höjning av blodtrycket som jag lätt fick bort med några livsstilsjusteringar. Kramperna kvarstår dock.

Någon annan på Concerta som upplever samma kramper?
Citera
2011-08-01, 10:32
Medlem
pearsons avatar
Det där känner jag igen, jag fick också smärta i underdelen av hjärtat. Det visade sig vara att tarmen trycker på hjärtat i mitt fall. Nu har jag i alla fall slutat med Metamina efter en lång tids användning och jag har aldrig mått så bra sedan jag började med medicinen. Det värsta har varit att man vant sig vid alla biverkningar som ångest, paranoia, hypokondri och trott att de har varit helt normala kroppsliga symtom. Nu är jag ifs rätt okoncentrerad men det är bättre än att må dåligt. Jag verkar vara överkänslig mot dessa läkemedel. Tänkte göra ett uppehåll tills studierna startar igen.
Citera
2011-08-03, 01:17
Medlem
thisisnothappenings avatar
Citat:
Hej flashback!

Döm inte ut Ritalin, Concerta & Medikinet innan du provat! För väldigt många funkar det utan att biverkningarna tar över. Alla mediciner har ju biverkningar. Mer eller mindre.
Har du diagnos? Har för mig att det är ett krav för att läkaren ska få skriva ut cs. Och en adhd-utredning tar lite tid... Hoppas i alla fall att du får något som funkar och som kan hjälpa dig med studierna!
För mig har cs varit helt avgörande för ett fungerande liv, en helt ny värld öppnades. Kunde göra saker, fungera, tänka, fick ork, blev kreativ. Dock får jag mycket och många biverkningar, av alla mediciner, så har hunnit testa Concerta, Ritalin, Strattera och Medikinet. Tar medikinet trots skyhögt blodtryck, det är värt det. Det förvärrar även tvången något extremt men så länge jag sköter Sertralinmedicineringen på 200 mg så funkar det. Kommer aldrig sluta med cs.
Citera
2011-08-08, 00:20
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnothappening
Döm inte ut Ritalin, Concerta & Medikinet innan du provat! För väldigt många funkar det utan att biverkningarna tar över. Alla mediciner har ju biverkningar. Mer eller mindre.
Har du diagnos? Har för mig att det är ett krav för att läkaren ska få skriva ut cs. Och en adhd-utredning tar lite tid... Hoppas i alla fall att du får något som funkar och som kan hjälpa dig med studierna!
För mig har cs varit helt avgörande för ett fungerande liv, en helt ny värld öppnades. Kunde göra saker, fungera, tänka, fick ork, blev kreativ. Dock får jag mycket och många biverkningar, av alla mediciner, så har hunnit testa Concerta, Ritalin, Strattera och Medikinet. Tar medikinet trots skyhögt blodtryck, det är värt det. Det förvärrar även tvången något extremt men så länge jag sköter Sertralinmedicineringen på 200 mg så funkar det. Kommer aldrig sluta med cs.

Så sa jag med det första halvåret men sedan blev biverkningarna katastrofala, men som du säger det är långt ifrån alla som får för mycket biverkningar.
Citera
2011-08-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Så sa jag med det första halvåret men sedan blev biverkningarna katastrofala, men som du säger det är långt ifrån alla som får för mycket biverkningar.

Har själv börjat med direktverkande nu efter att concerta och ritalin depot slutade katastrofalt med mycket biverkningar och lite effekt. Direktverkande fungerar mycket bättre...Konstigt hur exakt samma medel kan förändras så på grund av utsläppsmekanismen.
Citera
2011-08-08, 14:55
Medlem
Känner ni alla att medicinering är värt det?

Någon som provat periodisk fasta för sina ADHD-besvär?

Själv fastar jag 16-24 h dagligen och rastlöshet och allt det där försvinner. När vi inte äter uppregleras adrenalin/noradrenalin, därav effekten. Man är rejält rusig av adrenalin framåt 24 utan mat. Alltså HELT utan någon slags kalorier, vare sig dryck eller mat. Bara vatten eller svart kaffe.

Ville bara nämna det, eftersom jag "självmedicinerar" med fasta och koffein på fastande mage. Funkar rätt bra faktiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in