2011-07-07, 12:34
Medlem
TheLangolierss avatar
Jag kommer snart få det utskrivet, concerta eller ritalin, vet ej vilken sort än. Vad är skillnaden?

Någon med adhd som kan komma med ett utlåtande?

Hur många ritalin behöver man ta för att det skall motsvara en lina tjack? Är ruset identiskt eller skiljer det sig?

Jag är lite rädd för att det inte skall fungera och bara göra mig lite beroende av en ny substans... Orkar inte med en massa AT och sån skit.
Citera
2011-07-07, 12:37
Bannlyst
Hej det har hänt en massa när jag har börjat ta Ritalin,, men en effekt som jag är lite tveksam.

Ska ta det kort under en period när jag var typ 18-19 knapprade jag E rätt ofta, en skada jag fick då tror att det var av E var att jag inte kunde känna vissa känslor typ hunger (den riktiga hungerkänslan när magen kurar) har ju känt på annat viss att jag behövde mat,,, Sömninghet (dåsiga känslan där ögon stängs))

Svårt att förklara detta har försökt förklara till mina läkare..

Men nu när jag fått Ritalin så har jag börjat att känna den riktiga hunger känslan igen, riktigt skumt då ritalin ska dämpa aptiten..
Citera
2011-07-07, 15:41
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Hej det har hänt en massa när jag har börjat ta Ritalin,, men en effekt som jag är lite tveksam.

Ska ta det kort under en period när jag var typ 18-19 knapprade jag E rätt ofta, en skada jag fick då tror att det var av E var att jag inte kunde känna vissa känslor typ hunger (den riktiga hungerkänslan när magen kurar) har ju känt på annat viss att jag behövde mat,,, Sömninghet (dåsiga känslan där ögon stängs))

Men nu när jag fått Ritalin så har jag börjat att känna den riktiga hunger känslan igen, riktigt skumt då ritalin ska dämpa aptiten..

Men okej, vilka positiva egenskaper har dessa piller då? Hjälper det dig i vardagen? Får man AT och vad gör man åt det i så fall?
Citera
2011-07-07, 15:44
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag baserar min åsikt på den nya forskningen kring saken. Det visade sig att metylfenidat har ingen positiv verkan på långt sikt. Det ger otroligt många biverkningar och som den nya forskningen också visar ökar risken för parkinson. Den korstsiktiga verkan är också mycket tveksamt, här pratar vi om så kallade rebound-effekten, koncentrationen blir katastrof när man slutar ta och patienten måste göra uppehåll annars går hjärtat/psyket åt helvetet.

Den viktigaste här är att personer med svår ADHD har inget riktigt behov ut av ta stimulanter. Varför? Jo, svaret är enkelt, de kommer aldrig att bli raketforskare ändå, de är små knegare eller knarkare på socialen så varför ska de ha super-puper koncentrationsförmåga? Måste man ha koncentration för att jobba som städare? Nej så klart.

Här har vi en situation där en massa folk får dessa skitläkemedel som gör de ännu sjukare (hjärtkärlproblem, psykoser, sömnproblem = ökad intag av sömnmedel osv osv osv) och absolut ingen social nytta, de tjakpundare som bor på soc, de kommer att fortsätta klaga på orättvissa livet = deras ADHD problematik och bo på soc.

Skrota stimulanter i sopkorgen, de har ingen medicinsk användning, bara en massa onödiga biverkningar, en av dem - plötsligt död i hjärtattack.

Ja alltså, att förutsätta att alla med adhd går på soc eller jobbar som städare är lite efterblivet. Det finns otaliga exempel på stora förmågor som haft denna diagnos. Jag känner till flera chefer, författare, konstnärer, entreprenörer osv... listan kan göras lång. (Finns en över kända personer med adhd på nätet och den är extremt lång.)

Så vad fan snackar du om?

Och ja, man behöver koncentrera sig även då man städar.

Det första du tar upp är däremot intressant.
Citera
2011-07-07, 16:10
Medlem
TheLangolierss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Hej, ledsen att jag inte hunnit svara, har varit iväg på lite semester.

Medicinen skulle med stor sannolikhet kunna hjälpa dig, då dessa mediciner ger dig förbättrad koncentration vare sig du har en sjukdom eller inte, men effekterna av medicinerna märks i större omfattning hos personer med tex. ADHD som för övrigt har problem med koncentration mm. Du har aldrig funderat på om du kanske har ADHD? Det brukar vara mer regel än undantag att personer med tex. din diagnos lider av flera tillstånd som tex. ADHD, ADD. Förklara för din läkare hur du känner och om du verkligen lider av detta så ge dig inte, ligg på läkaren...tjata och ge inte upp, standard vid landstingsvård då dom oftast inte får tummen ur röven om du inte drar ut den själv.

Om det nu skulle bli aktuellt för dig att behandlas med CS försök då att få Ritalina och inte Concerta, då den brukar ge ganska kraftiga biverkningar, och tyvärr är det oftast den som skrivs ut när du går till landstinget. Min läkare har gjort en utvärdering av ca 100 patienter, och av dessa fungerade Concerta på 2 av dom på lång sikt, och de inrapporterade biverkningarna från patienterna var flera.

Men de problem du beskriver är inte helt ovanliga vid Aspergers.

Hur ser motsvarande undersökning ut gällande Ritalin (heter det inte så, och alltså inte Ritalina?)

Men det där var bra att veta, skall tala med min läkare om det. Ska jag gå med på att testa detta så vill jag ha Ritalin(a).
Citera
2011-07-08, 00:43
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLangoliers
Jag kommer snart få det utskrivet, concerta eller ritalin, vet ej vilken sort än. Vad är skillnaden?

Någon med adhd som kan komma med ett utlåtande?

Hur många ritalin behöver man ta för att det skall motsvara en lina tjack? Är ruset identiskt eller skiljer det sig?

Jag är lite rädd för att det inte skall fungera och bara göra mig lite beroende av en ny substans... Orkar inte med en massa AT och sån skit.

Risken att du blir beroende är mycket låg förutsatt att du inte äter extremt höga doser. Extremt höga doser skulle jag vilja sätta vid ca 15+ tabletter om dagen. Men man kan få utsättningssymtom, att man kan må dåligt när man slutar med medicinen därför ska man alltid trappa ner långsamt om man vill sluta.. Jag äter just nu Metamina 5 tabletter om dagen och 100 tabletter metamina motsvarar 1gram Dex amfetamin.

Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82

Ska ta det kort under en period när jag var typ 18-19 knaprade jag E rätt ofta, en skada jag fick då tror att det var av E var att jag inte kunde känna vissa känslor typ hunger (den riktiga hungerkänslan när magen kurar) har ju känt på annat viss att jag behövde mat,,, Sömnighet (dåsiga känslan där ögon stängs))

Men nu när jag fått Ritalin så har jag börjat känna den riktiga hunger känslan igen, riktigt skumt då ritalin ska dämpa aptiten..

Ritalina brukar inte påverka hungern speciellt mycket, men som sagt det beror på vilken mängd du äter. Ta tex. Jag har gått ner 16 kilo sedan jag började med Metamina. Man ska tänka på att alla de här olika preparaten spelar ofta kroppen rejäla spratt, alltså du kan få olika symtom på psykiska och fysiska, och när du sedan förklarar, berättar om dom för din läkare så säger han att det inte är vanligt eller det har jag aldrig hört talas om fast du faktiskt har dom. Det gör dessa mediciner lite speciella då det verkar som om flera biverkningar skiftar individuellt från person till person. Jag till exempel utvecklade panikattacker och depression på kvällen när jag åt Ritalin, men dessa gick över när jag slutade med den medicinen. Du kommer känna flera biverkningar med tidens lopp och tyvärr är en biverkning att du kan bli lite paranoid och få för dig att du har alla möjliga symtom.

Citat:
Men okej, vilka positiva egenskaper har dessa piller då? Hjälper det dig i vardagen? Får man AT och vad gör man åt det i så fall?

Medicinerna gör dig mer koncentrerad, du kan pyssla med något länge utan att tröttna efter 5 minuter. Man klarar av att sitta och ha tråkigt utan att den där rastlöspaniken kommer i kroppen den då man gör allt annat än vad man ska. Du kommer även få mer lust att göra saker på ett annat sätt och ofta finner man saker roliga som man inte gillade innan på samma sätt.

Nej du kommer inte få någon regelrätt avtändning, med du kommer med stor säkerhet få reboundsymtom vilket beror på att medicinen efter ca 3-5 timmar lämnar kroppen, detta undviker du, som jag skrivit om innan genom att ta den nästkommande dosen innan den tidigare dosen har gått ur kroppen. Vid rebound symtom kan man känna sig arg, irriterad, få ångest, som sagt det är olika från person till person. Fick jag bestämma skulle alla äta metamina då dessa ger ca 50% mindre biverkningar och en del upplever inga reboundsymtom alls. Men tyvärr kan du bara få Metamina utskrivet om inget av de andra preparaten fungerar på dig, och det krävs att läkaren söker licens då Metemina är narkotika klassad och olaglig precis som vilket gatutjack som helst, men inte om du har licens.

Citat:
Hur ser motsvarande undersökning ut gällande Ritalin (heter det inte så, och alltså inte Ritalina?)

Det vet jag faktiskt inte men jag lovar att jag ska fråga till nästa gång.

Men det där var bra att veta, skall tala med min läkare om det. Ska jag gå med på att testa detta så vill jag ha Ritalin(a).
Citera
2011-07-09, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmyran
Tack så mycket för svar. Ska verkligen trycka på min rastlöshet och mina koncentrationssvårigheter när jag har mötet med läkarn om någon dag.

Bra info där om Metamina kontra Concerta också.

Hann aldrig trycka på dessa ämnen. Talade istället om mina självmordstankar. Då blev jag plötsligt inlagd... Men ute efter en dag och snart ska jag träffa läkare igen (ny) och då ska jag ta upp ämnet.
Citera
2011-07-09, 16:10
Medlem
pearsons avatar
Du ska nog vänta ett tag med att äta cs medicin om du har självmordstankar då dessa tabletter i vissa fall kan förvärra deppighet. Man bör nog vara relativt stabil innan man börjar med cs.
Citera
2011-07-11, 15:27
Medlem
pearsons avatar
OBS!! Detta är ett insättningsschema för mig från min läkare, ni ska självklart följa det insättningsschema som er egen läkare har förskrivit. Jag lägger upp detta då det kanske kan vara intressant att jämföra med ert eget schema.

Inställande av dos vid behandling med centralstimulerande läkemedel, metylfenidat (den verksamma beståndsdelen i Ritalin och Concerta) , amfetamin, och Dex amfetamin (den verksamma beståndsdelen i Metamina).
OBS! Fyll i formuläret "Checklistan" noga varje dag och ange vilken effekt behandlingen har, om du fått biverkningar och/eller reboundsymtom. Det är viktigt att Du fyller i vilken tid Du tar Din medicin, hur länge den verkar, när reboundsymptom brukar komma om Du får sådana etc.

Först inställes morgondosen, OBS! endast morgondosen

Dag 1: 1/2 tablett på morgonen.

Dag 2: 1/2 tablett på morgonen. Om Du inte kände någon effekt alls av en halv tablett första dagen så kan du ta en hel tablett dag 2.
Öka därefter morgondosen med en halv tablett varannan dag tills Du känner en god effekt, exempelvis blivit mer pigg, alert, mer uppmärksam, fått lättare att koncentrera dig blivit mindre rastlös, mindre impulsiv, mindre irritabel.
Mer än tre tabletter som morgondos behövs sällan men mer än fyra tabletter skall inte tas.
OBS! För hög dos kan ge nedsatt koncentrationsförmåga eller en känsla av rastlöshet, skakighetskänsla / darrighet!

UNDANTAGSREGEL vid REBOUND/REKYL-SYMTOM:

Reboundsymtom, (kallas också för rekylsymtom) .•
Om Du får ökade ADHD-besvär när medicinens verkan avtar, exempelvis om Du blir mer mycket mer trött, okoncentrerad, uttalat orkeslös, uttalat rastlös eller irriterad eller om du får humörutbrott, dvs svårare ADHD-symtom än innan behandlingen påbörjades, då har du fått rebound, en sorts biverkningsreaktion som kommer när effekten av medicinen avtar. Alla utvecklar inte rebound men kanske hälften av alla som behandlas med Ritalin, Medikinet, Equasym, Concerta Amfetamin och Metamina.

Reboundsymtom brukar oftast kännas 2-5 timmar efter föregående dos intagits.
Reboundsymtom undvikes genom att nästa dos inställes ca 30 minuter innan reboundsymtom brukar komma och nästa dos skall således insättas även om morgondosen inte är färdiginställd. Både morgondosen och dos två, måste då ökas/justeras, samtidigt.
OBS! Det är alltså väldigt noga att anteckna på checklistan hur lång tid det tar innan reboundsymtomen kommer.

Om du besväras av biverkningar bör du öka dosen långsammare än vad som rekommenderats ovan. Om insättandet av medicinen forceras, kan det bli svårt eller omöjligt att avgöra om dosen är för hög, eller för låg.

Dos 2: Dos två skall tas ca 30 min innan morgondosens effekt avtagit eller 30 minuter innan reboundsymtomen brukar kännas. Börja dos 2 med en halv tablett och öka varannan dag på samma sätt som när morgondosen insattes. Mindre än hälften av morgondosen har brutits ner eller lämnat kroppen när det är dags för den andra dosen och därför behövs i regel en lägre dos då, än på morgonen. Det är vanligt att dos 2 och eventuellt efterföljande doser endast behöver vara 1/3 till 1/2 så stor som morgondosen för att fullgod behandlingseffekt skall erhållas. Vanligen varar effekten av dos två lika länge som dos ett.

Dos 3 och 4: Om två dos-tillfällen inte räcker så får en tredje och ibland fjärde dos inställas på samma sätt som beskrivits ovan. 1 regel behövs samma eller en lägre dos som vid andra dos-tillfället. Tidsintervallet mellan doserna brukar vara lika långt. Vid behandling med Ritalin behövs ibland ytterligare dos vilket är mer sällsynt vid behandling med Metamina eller amfetamin.
För hög dos på eftermiddag eller kvällen kan ge sömnsvårigheter i början av behandlingen men en del personer somnar lättare om en låg dos Metamina eller Ritalin tas till natten (1/2 tablett).
Undantagsvis kan ytterligare dos eller doser behövas. I något fall har 6 eller 7 doser per dygn behövts.

Vanligen behövs sammanlagt 2-7 tabletter per dygn av, Ritalin 10 mg, Metamina 5mg, men högre och lägre doser förekommer.

Fyll i "Checklistan" i slutet av varje dag under de första 3 veckorna. Det är mycket viktigt att Du fyller i vid vilken tidpunkt du tar tabletterna, när du känner effekt och när effekten avtar.
Citera
2011-07-11, 20:39
Medlem
Haustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlGreyHot

Och ADHD kan faktiskt enkelt påverka arbete som även städare då det kräver energi och fokus det också. Lättaste uppgifterna kan vara extremt svåra att utföra när man har koncentrationssvårigheter eller ett dominant sinne som lätt blir distraherad av överuppmärksamhet.

Vad menar du med dominant sinne och överuppmärksamhet? Har aldrig hört just den termen förut.
Citera
2011-07-13, 14:13
Medlem
pearsons avatar
http://adhd-npf.com/metamina/

Jag skulle vilja rekommendera den här sidan som behandlar Ritalin, Metamina, ADHD och mycket mer. Men tänk på att vara lite källkritisk.
Citera
2011-07-18, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmyran
Måste man ha ADHD eller ADD för att man ska kunna få dessa mediciner utskrivna? Finns det ingen annan diagnos som också går bra?

Nej för fan ! Jag har fått Nolvadex som är Cansermedicin mot min magkatarr !

Så du kan ju prova säga att du har ont i halsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in