Citat:
Ursprungligen postat av TheLangoliers
Jag kommer snart få det utskrivet, concerta eller ritalin, vet ej vilken sort än. Vad är skillnaden?
Någon med adhd som kan komma med ett utlåtande?
Hur många ritalin behöver man ta för att det skall motsvara en lina tjack? Är ruset identiskt eller skiljer det sig?
Jag är lite rädd för att det inte skall fungera och bara göra mig lite beroende av en ny substans... Orkar inte med en massa AT och sån skit.
Risken att du blir beroende är mycket låg förutsatt att du inte äter extremt höga doser. Extremt höga doser skulle jag vilja sätta vid ca 15+ tabletter om dagen. Men man kan få utsättningssymtom, att man kan må dåligt när man slutar med medicinen därför ska man alltid trappa ner långsamt om man vill sluta.. Jag äter just nu Metamina 5 tabletter om dagen och 100 tabletter metamina motsvarar 1gram Dex amfetamin.
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Hej det har hänt en massa när jag har börjat ta Ritalin,, men en effekt som jag är lite tveksam.
Ska ta det kort under en period när jag var typ 18-19 knaprade jag E rätt ofta, en skada jag fick då tror att det var av E var att jag inte kunde känna vissa känslor typ hunger (den riktiga hungerkänslan när magen kurar) har ju känt på annat viss att jag behövde mat,,, Sömnighet (dåsiga känslan där ögon stängs))
Svårt att förklara detta har försökt förklara till mina läkare..
Men nu när jag fått Ritalin så har jag börjat känna den riktiga hunger känslan igen, riktigt skumt då ritalin ska dämpa aptiten..
Ritalina brukar inte påverka hungern speciellt mycket, men som sagt det beror på vilken mängd du äter. Ta tex. Jag har gått ner 16 kilo sedan jag började med Metamina. Man ska tänka på att alla de här olika preparaten spelar ofta kroppen rejäla spratt, alltså du kan få olika symtom på psykiska och fysiska, och när du sedan förklarar, berättar om dom för din läkare så säger han att det inte är vanligt eller det har jag aldrig hört talas om fast du faktiskt har dom. Det gör dessa mediciner lite speciella då det verkar som om flera biverkningar skiftar individuellt från person till person. Jag till exempel utvecklade panikattacker och depression på kvällen när jag åt Ritalin, men dessa gick över när jag slutade med den medicinen. Du kommer känna flera biverkningar med tidens lopp och tyvärr är en biverkning att du kan bli lite paranoid och få för dig att du har alla möjliga symtom.
Citat:
Men okej, vilka positiva egenskaper har dessa piller då? Hjälper det dig i vardagen? Får man AT och vad gör man åt det i så fall?
Medicinerna gör dig mer koncentrerad, du kan pyssla med något länge utan att tröttna efter 5 minuter. Man klarar av att sitta och ha tråkigt utan att den där rastlöspaniken kommer i kroppen den då man gör allt annat än vad man ska. Du kommer även få mer lust att göra saker på ett annat sätt och ofta finner man saker roliga som man inte gillade innan på samma sätt.
Nej du kommer inte få någon regelrätt avtändning, med du kommer med stor säkerhet få reboundsymtom vilket beror på att medicinen efter ca 3-5 timmar lämnar kroppen, detta undviker du, som jag skrivit om innan genom att ta den nästkommande dosen innan den tidigare dosen har gått ur kroppen. Vid rebound symtom kan man känna sig arg, irriterad, få ångest, som sagt det är olika från person till person. Fick jag bestämma skulle alla äta metamina då dessa ger ca 50% mindre biverkningar och en del upplever inga reboundsymtom alls. Men tyvärr kan du bara få Metamina utskrivet om inget av de andra preparaten fungerar på dig, och det krävs att läkaren söker licens då Metemina är narkotika klassad och olaglig precis som vilket gatutjack som helst, men inte om du har licens.
Citat:
Hur ser motsvarande undersökning ut gällande Ritalin (heter det inte så, och alltså inte Ritalina?)
Det vet jag faktiskt inte men jag lovar att jag ska fråga till nästa gång.
Men det där var bra att veta, skall tala med min läkare om det. Ska jag gå med på att testa detta så vill jag ha Ritalin(a).