2011-07-01, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Borde egentligen inte ens svara på ett så idiotiskt inlägg, men jag blir mycket nyfiken på vad du grundar "Dessa läkemedel har ingen medicinsk användning" på?
Dessa mediciner skrivs ut av läkare till patienter och har precis som alla andra mediciner frågor och svar, så varför skulle inte den här tråden få vara här? tycker du hellre att den ska placeras i droger, så personer som blir behandlade av läkare för olika sjukdomar ska få diskutera sina tankar och frågor med personer som tar medicinen för att bli påtända???
Dessa mediciner skrivs ut av läkare till patienter och har precis som alla andra mediciner frågor och svar, så varför skulle inte den här tråden få vara här? tycker du hellre att den ska placeras i droger, så personer som blir behandlade av läkare för olika sjukdomar ska få diskutera sina tankar och frågor med personer som tar medicinen för att bli påtända???
Jag baserar min åsikt på den nya forskningen kring saken. Det visade sig att metylfenidat har ingen positiv verkan på långt sikt. Det ger otroligt många biverkningar och som den nya forskningen också visar ökar risken för parkinson. Den korstsiktiga verkan är också mycket tveksamt, här pratar vi om så kallade rebound-effekten, koncentrationen blir katastrof när man slutar ta och patienten måste göra uppehåll annars går hjärtat/psyket åt helvetet.
Den viktigaste här är att personer med svår ADHD har inget riktigt behov ut av ta stimulanter. Varför? Jo, svaret är enkelt, de kommer aldrig att bli raketforskare ändå, de är små knegare eller knarkare på socialen så varför ska de ha super-puper koncentrationsförmåga? Måste man ha koncentration för att jobba som städare? Nej så klart.
Här har vi en situation där en massa folk får dessa skitläkemedel som gör de ännu sjukare (hjärtkärlproblem, psykoser, sömnproblem = ökad intag av sömnmedel osv osv osv) och absolut ingen social nytta, de tjakpundare som bor på soc, de kommer att fortsätta klaga på orättvissa livet = deras ADHD problematik och bo på soc.
Skrota stimulanter i sopkorgen, de har ingen medicinsk användning, bara en massa onödiga biverkningar, en av dem - plötsligt död i hjärtattack.