2011-07-01, 21:59
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Borde egentligen inte ens svara på ett så idiotiskt inlägg, men jag blir mycket nyfiken på vad du grundar "Dessa läkemedel har ingen medicinsk användning" på?

Dessa mediciner skrivs ut av läkare till patienter och har precis som alla andra mediciner frågor och svar, så varför skulle inte den här tråden få vara här? tycker du hellre att den ska placeras i droger, så personer som blir behandlade av läkare för olika sjukdomar ska få diskutera sina tankar och frågor med personer som tar medicinen för att bli påtända???

Jag baserar min åsikt på den nya forskningen kring saken. Det visade sig att metylfenidat har ingen positiv verkan på långt sikt. Det ger otroligt många biverkningar och som den nya forskningen också visar ökar risken för parkinson. Den korstsiktiga verkan är också mycket tveksamt, här pratar vi om så kallade rebound-effekten, koncentrationen blir katastrof när man slutar ta och patienten måste göra uppehåll annars går hjärtat/psyket åt helvetet.

Den viktigaste här är att personer med svår ADHD har inget riktigt behov ut av ta stimulanter. Varför? Jo, svaret är enkelt, de kommer aldrig att bli raketforskare ändå, de är små knegare eller knarkare på socialen så varför ska de ha super-puper koncentrationsförmåga? Måste man ha koncentration för att jobba som städare? Nej så klart.

Här har vi en situation där en massa folk får dessa skitläkemedel som gör de ännu sjukare (hjärtkärlproblem, psykoser, sömnproblem = ökad intag av sömnmedel osv osv osv) och absolut ingen social nytta, de tjakpundare som bor på soc, de kommer att fortsätta klaga på orättvissa livet = deras ADHD problematik och bo på soc.

Skrota stimulanter i sopkorgen, de har ingen medicinsk användning, bara en massa onödiga biverkningar, en av dem - plötsligt död i hjärtattack.
Citera
2011-07-02, 01:09
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag baserar min åsikt på den nya forskningen kring saken. Det visade sig att metylfenidat har ingen positiv verkan på långt sikt. Det ger otroligt många biverkningar och som den nya forskningen också visar ökar risken för parkinson. Den korstsiktiga verkan är också mycket tveksamt, här pratar vi om så kallade rebound-effekten, koncentrationen blir katastrof när man slutar ta och patienten måste göra uppehåll annars går hjärtat/psyket åt helvetet.

Den viktigaste här är att personer med svår ADHD har inget riktigt behov ut av ta stimulanter. Varför? Jo, svaret är enkelt, de kommer aldrig att bli raketforskare ändå, de är små knegare eller knarkare på socialen så varför ska de ha super-puper koncentrationsförmåga? Måste man ha koncentration för att jobba som städare? Nej så klart.

Här har vi en situation där en massa folk får dessa skitläkemedel som gör de ännu sjukare (hjärtkärlproblem, psykoser, sömnproblem = ökad intag av sömnmedel osv osv osv) och absolut ingen social nytta, de tjakpundare som bor på soc, de kommer att fortsätta klaga på orättvissa livet = deras ADHD problematik och bo på soc.

Skrota stimulanter i sopkorgen, de har ingen medicinsk användning, bara en massa onödiga biverkningar, en av dem - plötsligt död i hjärtattack.

Då kan du väl länka till denna nya forskning?
Citera
2011-07-02, 10:01
Medlem
Citat:

Så att bara för att du inte tror att vi kan bli raketforskare så har vi ingen rätt till ett bättre liv ifall vi slipper återkommande depressioner osv om vi har bättre struktur och funktion? Det spelar väl ingen roll om vi kan eller inte kan bli raketforskare, och raketforskare är ett ingenjörsarbete ändå.

Om vi vill jobba utan problem då? Att kunna koncentrera oss på sysslor som enkelt hushållsarbete, att gå och handla utan att bli stressade av att inte komma ihåg allt som man skrivit ned på lappen (ja att glömma saker jag skrivit ner gör jag ofta) och t.om kunna sätta mig på ett arbete utan att få sparken efter en vecka? På grund av att jag inte kan avsluta arbeten jag påbörjat för bränslet och energin bara tar slut.

Och ADHD kan faktiskt enkelt påverka arbete som även städare då det kräver energi och fokus det också. Lättaste uppgifterna kan vara extremt svåra att utföra när man har koncentrationssvårigheter eller ett dominant sinne som lätt blir distraherad av överuppmärksamhet.

ADHD är inte att man springer runt som en galen liten fnatt, snortar amfetamin och skriker och slåss för att sen gå till soc och tigga pengar. ADHD tar sig in på alla delar av livet, på allt från små aktiviteter och hushållssysslor till det sociala, arbeten och sömnen. Allt detta kan trigga depressioner efter depressioner som inte precis gör adhd-problemen lättare, tvärtom så blir problemen svårare att hantera och då kan depressionen bli djupare.

Det blir en ond cirkel som fortsätter och fortsätter som är svår att bryta. Även om den bryts så kommer oundvikligen depressionen tillbaka till slut för att problemet inte har tagits hand om och för många är KBT nästintill omöjligt att få att fungera på grund av just ADHD-problemen. Så det går inte att få KBT innan man har fått någon medicin som fungerar, vare sig detta är en enkel antidepressiv, en NRI/NDRI eller centralstimulant.
Citera
2011-07-02, 10:16
Bannlyst
Citat:

Ingen som tror att dom ska blir raket forskare, när dom börjar ta Medicinen... Kan du länka till denna källa??

Och många biverkningar?? har du läst på fass om biverkningar, det finns andra läkemedel som har många fler biverkningar, typ alla Psykofarma...
Citera
2011-07-02, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av n3urochrono
Jag har ätit concerta i snart två månader då jag fick diagnoserna ADHD/Asperger.

Jag har otroligt många bieffekter, bland annat illamående, aptitlöshet, viktminskning, hjärtklappning och huvudvärk. Trots detta är de positiva effekterna av medicinen så uppenbar och hjälper mig såpass mycket att det fan är värt det. Jag har inte längre en miljon tankar i skallen. Jag kan sålla ut information och röster för första gången på länge. Jag slipper lyssna på idioter när jag sitter och fikar t.ex. (har alltid haft ett problem att snappa upp 3-4konversationer samtidigt när jag vistas i sociala miljöer, vilket gör att jag alltid har min iPod med mig.)

Sen vet jag inte om det är normalt eller inte med så många bieffekter. Jag ska till läkaren igen på tisdag för första gången sen jag fick medicinen (Alltså min läkare, inte sjuksköterska eller dylikt) där jag då ska diskutera detta med honom.

Konstig vilka doser starta du med??? har inte haft några biverkningar alls, m jag tänker så har jag inte haft en biverkning.. Började med 10 mg ritalin tar nu 20 mg... Bara posetiva effekter, det jag gillar mest är att jag tänker före jag vräker ut mig något, och till och med fått beröm på jobb att jag har blivit mindre vimsig...
Citera
2011-07-03, 13:28
Medlem
pearsons avatar
Citat:

Den enda som inte kommer bli raket forskare är du. Jag blir alltid imponerad av hur personer som du presenterar fakta som om det vore skrivet i sten utan att referera till några källor. Kan du inte presentera var du fått dessa idéer ifrån? länka till forskningen? Själv läser jag på universitet och presterar långt bättre än de flesta i min klass trotts att de är s.k. friska personer.

Till exempel bipolär sjukdom har smeknamnet VD-sjukan… och flera grundare av stora, företag startats och leds av personer med ADHD eller bipolär sjukdom, Av de som styr Sverige Politiskt är det flera som har diagnosen ADHD, bipolär sjukdom, hur vet jag det? Jag har sedan jag var en liten pojke rest runt i Europa och fått möta de främsta experterna inom dessa sjukdomar, då mina föräldrar är mycket omhändertagande. Den främste läkaren i Sverige har då berättat både för mig och mina föräldrar, och tar även upp det nuförtiden, att vi som har dessa sjukdomar är klart överrepresenterade i samhällets Elit, Hur vet han det? Han behandlar flera av dom.

Kolla in den här listan med kända personer som antingen har eller tros ha ADD eller ADHD.

Architects/Arkitekter

Frank Lloyd Wright

Artists/Konstnärer

Salvador Dali

Pablo Picasso

Vincent Van Gogh

Athletes/Idrottsmän
Terry Bradshaw
Michael P
Pete Rose
Nolan Ryan
Michael Jordan
Jason Kidd

Authors/Författare
Charlotte and Emily Bronte
Samuel Clemens
Emily Dickenson
Edgar Allan Poe
Ralph Waldo Emerson
Robert Frost
George Bernard Shaw
Henry David Thoreau
Leo Tolstoy
Tennessee Williams
Virginia Woolf
William Butler Yeats

Composer/Kompositör
Wolfgang Amadeus Mozart

Entrepeneurs and Business Leaders/Företagsledare
Andrew Carnegie
Malcolm Forbes
Henry Ford
Bill Gates
David Neeleman
Paul Orfalea
Ted Turner

Explorers/Upptäcksresande
Christopher Columbus

Lewis and Clark

Entertainers/Skådespelare/skor

Ann Bancroft
Jim Carrey
Steve McQueen
Jack Nicholson
Ty Pennington
Elvis Presley
Evil and Robbie Knievel
Sylvester Stallone
Robin Williams
Wright Brothers

Inventors/Uppfinnare
Alexander Graham Bell
Thomas Edison

Benjamin Franklin

Photographers/Fotografer

Ansel Adams

Physicist/Fysiker

Albert Einstein

Political Figures/Politiker

James Carville

John F. Kennedy

Källa: http://www.add-adhd-treatments.com/Famous-People.html

När det gäller tex. Tourette syndrom så kan jag nämna Tom Cruise, Cher, John Lennon, Whoopi Goldberg, Robin Williams, Carl Lewis, Suzanne Somers och Sylvester Stallone och det är bara några få i mängden (One A.D.D.) Även Mozart är en annan person som ofta nämnas i sammanhanget. Han skall ha haft ett tvångsmässigt beteende, olika former av tics och mycket rastlös. Ytterligare historiskt kända personer som tros ha haft Tourettes syndrom är Napoleon, Peter den store och Molière.

Flera av dessa medicinerar med Centralstimulerande läkemedel, vilket du i vissa fall kan få bekräftat av att besöka deras bloggar eller ta del av medicinsk forskning utförd efter personens död, finns i flera fall publicerad och kräver bara en sökning på google.

Det du säger har ingen grund, men om du kan uppvisa forskning som styrker det du säger så ska jag gladeligen ta tillbaka det jag nu sagt.
Citera
2011-07-04, 12:55
Bannlyst
Hej jag har höjt min dos Ritalin från 10mg till 20mg men denna gången så fick jag kapslar vad är skillnaden??
Citera
2011-07-05, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ja det finns det, bland annat Tourettes syndrom, Aspergers syndrom och i vissa fall vid biopolära sjukdomar, men där ska man vara försiktig då det kan framkalla manier.

Jag har diagnosen aspergers. Jag har svårt att fokusera på en sak samtidigt. Jag blir ofta rastlös. Inte så att jag springer runt och plockar på grejer och så, utan mer att jag måste ja nåt att göra hela tiden, dock mindre saker. Likväl har jag svårt att sitta still.

Och så är det inlärningen då. Nu går jag inte i skola längre så det är inget större problem, men jag har haft enorma problem att dels ta in information som jag inte tycker är intressant/viktigt (aspergers-syndrom antagligen) och att koncentrera mig på vad läraren säger.

Jag är också väldigt "orkeslös". Man skulle kunna kalla mig slacker, men det är inte rättvist. Jag kan bara inte företa mig saker. Det är för omvälvande.

Skulle cs (Ritalina, Metamina, Concerta - finns det fler?") kunna hjälpa mig?

Sen har jag ju social fobi också, men det har jag Lyrica mot så det är inga problem. Dock vet jag inte hur den mixen (CS + Lyrica) skulle funka.

Bonusfråga: Vilka doser är det man ska ha av dessa mediciner? Läkare snålar ju gärna nåt enormt.
Citera
2011-07-05, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svartmyran
Jag har diagnosen aspergers. Jag har svårt att fokusera på en sak samtidigt. Jag blir ofta rastlös. Inte så att jag springer runt och plockar på grejer och så, utan mer att jag måste ja nåt att göra hela tiden, dock mindre saker. Likväl har jag svårt att sitta still.

Och så är det inlärningen då. Nu går jag inte i skola längre så det är inget större problem, men jag har haft enorma problem att dels ta in information som jag inte tycker är intressant/viktigt (aspergers-syndrom antagligen) och att koncentrera mig på vad läraren säger.

Jag är också väldigt "orkeslös". Man skulle kunna kalla mig slacker, men det är inte rättvist. Jag kan bara inte företa mig saker. Det är för omvälvande.

Sen har jag ju social fobi också, men det har jag Lyrica mot så det är inga problem. Dock vet jag inte hur den mixen (CS + Lyrica) skulle funka.

Bonusfråga: Vilka doser är det man ska ha av dessa mediciner? Läkare snålar ju gärna nåt enormt.

Går bra att kombinera med Lyrica i vilka doser kan jag inte säga
Citera
2011-07-05, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Braxen82
Går bra att kombinera med Lyrica i vilka doser kan jag inte säga

Okej.

Citat:

Hilfe! Måste ha svar inom nån dag, ska till läkarn.
Citera
2011-07-06, 03:49
Medlem
pearsons avatar
Citat:
Okej.

Hilfe! Måste ha svar inom nån dag, ska till läkarn.

Hej, ledsen att jag inte hunnit svara, har varit iväg på lite semester.

Medicinen skulle med stor sannolikhet kunna hjälpa dig, då dessa mediciner ger dig förbättrad koncentration vare sig du har en sjukdom eller inte, men effekterna av medicinerna märks i större omfattning hos personer med tex. ADHD som för övrigt har problem med koncentration mm. Du har aldrig funderat på om du kanske har ADHD? Det brukar vara mer regel än undantag att personer med tex. din diagnos lider av flera tillstånd som tex. ADHD, ADD. Förklara för din läkare hur du känner och om du verkligen lider av detta så ge dig inte, ligg på läkaren...tjata och ge inte upp, standard vid landstingsvård då dom oftast inte får tummen ur röven om du inte drar ut den själv.

Om det nu skulle bli aktuellt för dig att behandlas med CS försök då att få Ritalina och inte Concerta, då den brukar ge ganska kraftiga biverkningar, och tyvärr är det oftast den som skrivs ut när du går till landstinget. Min läkare har gjort en utvärdering av ca 100 patienter, och av dessa fungerade Concerta på 2 av dom på lång sikt, och de inrapporterade biverkningarna från patienterna var flera.

Men de problem du beskriver är inte helt ovanliga vid Aspergers.
Citera
2011-07-06, 12:32
Bannlyst
Citat:
Hej, ledsen att jag inte hunnit svara, har varit iväg på lite semester.

Medicinen skulle med stor sannolikhet kunna hjälpa dig, då dessa mediciner ger dig förbättrad koncentration vare sig du har en sjukdom eller inte, men effekterna av medicinerna märks i större omfattning hos personer med tex. ADHD som för övrigt har problem med koncentration mm. Du har aldrig funderat på om du kanske har ADHD? Det brukar vara mer regel än undantag att personer med tex. din diagnos lider av flera tillstånd som tex. ADHD, ADD. Förklara för din läkare hur du känner och om du verkligen lider av detta så ge dig inte, ligg på läkaren...tjata och ge inte upp, standard vid landstingsvård då dom oftast inte får tummen ur röven om du inte drar ut den själv.

Om det nu skulle bli aktuellt för dig att behandlas med CS försök då att få Ritalina och inte Concerta, då den brukar ge ganska kraftiga biverkningar, och tyvärr är det oftast den som skrivs ut när du går till landstinget. Min läkare har gjort en utvärdering av ca 100 patienter, och av dessa fungerade Concerta på 2 av dom på lång sikt, och de inrapporterade biverkningarna från patienterna var flera.

Men de problem du beskriver är inte helt ovanliga vid Aspergers.

Tack så mycket för svar. Ska verkligen trycka på min rastlöshet och mina koncentrationssvårigheter när jag har mötet med läkarn om någon dag.

Bra info där om Metamina kontra Concerta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in