Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Skapar nu ett huvudråd här i Medicin och hälsa för Centralstimulerande mediciner som, Ritalina, Metamina, Concerta med flera, då jag ser allt fler som postar i forumskategorin "Droger - Centralstimulantia" och får korkade svar av personer som har för avsikt att ta preparaten för att bli påtända och inte har någon som helst erfarenhet av de sjukdomar preparaten skrivs ut för och hur man regerar under långtidsbehandling. Jag har tagit de flesta preparaten i flera perioder, under flera år av mitt liv för ADHD och Tourettes syndrom, Om någon har några frågor eller bara vill ha någon att snacka lite om medicinens effekter, fördelar, nackdelar, biverkningar så ska jag svara så gott jag kan.
DENNA TRÅD ÄR ALLTSÅ FÖR PERSONER SOM HAR FÖR AVSIKT ATT DISKUTERA PREPARATEN UR MEDICINSK SYNPUNKT FÖR BEHANDLING AV DIVERSE SJUKDOMSTILLSTÅND!
Hej! Jag är 35 år och fick diagnosen ADHD samt misstänkt drag av Asperger i vintras. Började med Concerta nu i somras. De problem jag sökt för blev MYCKET värre - min förmåga att organisera blev så dålig så jag hade svårt att sköta mitt arbete (egen firma). Hemmet förföll totalt, och trädgården ska vi inte ens nämna.
Blev också orolig, stressad (men en annan sorts stress), kom inte i säng förrän 3 på nätterna eftersom jag "fastnade" mer än innan. Plus många av de fysiska biverkningarna. Fördelarna var få men betydde mycket för mig - jag var mer närvarande i situationen och blev inte lika blockerad i stressiga situationer. Och frustrationen var som bortblåst. Men jag blev också avtrubbad mentalt på nåt vis, blev inte lika glad längre, inte heller lika ledsen. Kände mig som en knarkare.
Nu var meningen att jag skulle gå ner på lägsta dosen igen, för att se om det funkar bättre för mig. Men nåt gick fel med receptet, så jag blev utan en dag. Och mådde genast så mycket bättre. Så nu har jag varit helt utan concerta några dagar, för att jämföra tänkte jag, innan jag börjar på den lägre dosen igen.
Har även börjat ta magnesium, eftersom jag läste att magnesiumbrist kan ha liknande symptom som ADHD. Och nu när jag varit utan concerta några dagar känner jag mig varken stressad eller frustrerad än så länge. Men kanske lite tidigt att ropa hej.
Till saken - de säger att folk med aspergerdrag kan reagera så här på dessa mediciner. Någon som upplevt samma sak?
De säger att det finns en annan medicin de kan skriva ut när man väl har fått en asperger-diagnos, men jag vet inte om jag orkar gå igenom en hel utredning till. Den medicinen verkar ju rent livsfarlig? Plus att mina aspergerdrag är relativt vaga, har inte lidit så mycket av det.
Slutligen undrar jag om fler har positiva erfarenheter av magnesium och ADHD?