2018-03-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Nu är jag inte riktigt vass på att läsa norska så jag orkar inte klicka på länkarna - men vad innebär förbudet i praktiken? Vad är det som är förbjudet? Är det förbjudet att hålla möten, värva medlemmar/företag eller investera i moln? Gör ett företag sig mål för brottslig aktivitet om man väljer att godta kortet vid köp, eller vad? Ingen här som är kunnig i företagsjuridik?
hur faen kan det være svårt og forstå norsk all tid jeg forstår svenska ..
Citera
2018-03-25, 14:51
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Alla aktiviteter som initieras av Lyoness i alla dess former är førbjudna. Eventuellt kan nu gällande beslut ändras om Lyoness-gruppens øverklagande går igenom.

Jag läser det som att føretag som accepterar att ge rabatt till någon som kommer med ett Lyonesskort nu inte riskerar något annat än dåligt rykte om denna rabatt kopplas till just Lyoness. De slipper dock betala något till Lyoness på toppen eftersom Lyoness nekas ta enot betalning før sin førbjudna verksamhet.
Jag förstår, men ändå inte. Skulle t.ex. Intersport få näringsförbud är det lätt. Skulle de öppna en affär är det bara att gå in och stänga. Men Lyoness ser lite annorlunda ut. Att folk samlas och investerar i moln utomlands borde inte vara ett juridiskt hinder, eller (förutom att de är korkade och tror sig kunna tjäna pengar)? Däremot, som du säger, borde de INTE kunna knyta norska företag till sig samt dela ut kort och länka på hemsidan. Som jag förstår får norska medlemmar klara sig utan den inhemska marknaden, i annat fall köra på som vanligt.

Oavsett är det bra. Fler länder borde ta efter.

Citat:
Ursprungligen postat av Petter100
hur faen kan det være svårt og forstå norsk all tid jeg forstår svenska ..
Eh...? halv sju?

Jodå, jag förstår - men det tar tid att läsa. Jag har mycket lättare för danska, men det kan snarare bero på mitt geografiska ursprung.
Citera
2018-03-25, 16:34
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Jag förstår, men ändå inte. Skulle t.ex. Intersport få näringsförbud är det lätt. Skulle de öppna en affär är det bara att gå in och stänga. Men Lyoness ser lite annorlunda ut. Att folk samlas och investerar i moln utomlands borde inte vara ett juridiskt hinder, eller (förutom att de är korkade och tror sig kunna tjäna pengar)? Däremot, som du säger, borde de INTE kunna knyta norska företag till sig samt dela ut kort och länka på hemsidan. Som jag förstår får norska medlemmar klara sig utan den inhemska marknaden, i annat fall köra på som vanligt.

Eh...? halv sju?

Jodå, jag förstår - men det tar tid att läsa. Jag har mycket lättare för danska, men det kan snarare bero på mitt geografiska ursprung.

Nja, inga norrmän får värva någon eller tjäna något, inga transaktioner får gøras så de kan inte heller få betalt (man får inte tjäna pengar på olaglig verksamhet, detta riskerar att indras). Då måste de isåfall skaffa sig konton i andra länder - och med detta är det ju väldigt stor risk att man bryter mot andra lagar.

Det føretag som ger rabatt kan ju gøra det till vem som helst av vilken orsak som helst om de vill. De slipper dock betala något till Lyoness eftersom mottagaren är førbjuden att verka i Norge.

Med tanke på en mycket marginell uppsida før privatpersonerna är det nog därfør mer troligt att man kräver pengarna tillbaka från føretaget på grund av falsk marknadsføring, domen øppnar ju før att det som till nyligen var en sunk cost helt pløstligt blev en chans att få tillbaka allt.
Citera
2018-03-25, 21:30
Medlem
Citat:

Eh...? halv sju?

det står i lotteritilsynet sin rapport på nynorsk så egentlig fatter jeg du syntes det er vanskelig og lese..sorry for min spydighet ..ang svensk kontra norsk skjønner nok vi dere bedre en dere oss mens dere skjønner kansje dansk bedre en vi ..
Citera
2018-03-26, 13:11
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Nja, inga norrmän får värva någon eller tjäna något, inga transaktioner får gøras så de kan inte heller få betalt (man får inte tjäna pengar på olaglig verksamhet, detta riskerar att indras). Då måste de isåfall skaffa sig konton i andra länder - och med detta är det ju väldigt stor risk att man bryter mot andra lagar.

Det føretag som ger rabatt kan ju gøra det till vem som helst av vilken orsak som helst om de vill. De slipper dock betala något till Lyoness eftersom mottagaren är førbjuden att verka i Norge.

Med tanke på en mycket marginell uppsida før privatpersonerna är det nog därfør mer troligt att man kräver pengarna tillbaka från føretaget på grund av falsk marknadsføring, domen øppnar ju før att det som till nyligen var en sunk cost helt pløstligt blev en chans att få tillbaka allt.

Hur ser det ut för en norrman som aktivt arbetar för Lyoness i Sverige då? Bosatt i Norge, men hitresande för att locka investerare för den svenska marknaden?
Citera
2018-03-26, 17:04
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Hur ser det ut för en norrman som aktivt arbetar för Lyoness i Sverige då? Bosatt i Norge, men hitresande för att locka investerare för den svenska marknaden?

Tolkar det så att om deras globala beskattning är placerad i Sverige så kan de operera som vilken folkbokförd i Sverige som helst. Men de kan självklart inte skatta till Norge.
Senast redigerad av Gromgutten 2018-03-26 kl. 17:08.
Citera
2018-03-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian

Det er flere norske markeds førere som har team i Svergie .Gøteborg veit jeg om en president i Norge som har team ..om han kan leve på sitt svenske team når Norge blir stengt kan jeg inte tro ..Dere har holdt på lengre en Norge men mindre butikker med og mindre folk som handler ..
Citera
2018-03-26, 22:56
Medlem
Lyoness påstår de har samarbeid med tyske banker ..Det stemmer ikke

http://www.bekm.eu/bmw-credit-card-d...ack-world-etc/
Citera
2018-03-28, 09:20
Medlem
Clas som er direktør i lyoness Norge forteller her han har koll på lotteri og de har lagt til 480 nye butikker i Norge i februar og mars ..Dette stemmer inte med fakta .

https://streamable.com/qfdht
Citera
2018-04-04, 14:49
Medlem
Var är våra kära klappmongon?

Nu med Project X så ser jag hur alla de lokala sektanhängarna springer runt med helfjädrat stånd och försöker värva nya medlemmar. Däremot är det INGEN av dessa som försöker värva gratismedlemmar.
Citera
2018-04-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klapppmongo
Var är våra kära klappmongon?

Nu med Project X så ser jag hur alla de lokala sektanhängarna springer runt med helfjädrat stånd och försöker värva nya medlemmar. Däremot är det INGEN av dessa som försöker värva gratismedlemmar.
Jag saknar dem precis lika mycket som du gör.
Dem sitter troligtvis och knaprar kamagra och runkar till Project X.
Citera
2018-04-05, 12:43
Medlem
I Norge sitter de nå og tygger blå valium for i morgen den 6 april stenges Norge av lotteritilsynet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in