Halloj alla i detta "heta" ämne, är Lyoness ett pyramidspel ?.
Svaret är definitivt nej men det finns alltid folk som är negativa, dåligt pålästa och vet därför inte över huvud taget vet vad de pratar om

. Jag kan direkt konstatera att Niklass, Robinson-Meral, Johan83 och Helius(”som hatar nätverksförsäljning…..”) hör till det "släktet". Synd att det ska behöva vara så.
Vi börjar med begreppet "Pyramidspel". Börja ställ er frågan; vad är det EGENTLIGEN ? Ta som ex. ett stort välkänt företag typ Ericson, ett hyffsat stort svenskt företag som kanske en och annan av er känner till, eller hur ?. Där har vi en ledning i toppen som sannolikt tjänar en och annan krona mer än de som är på golvet och sliter och sätter ihop produkterna. Det är också sannolikt så att hur mycket de på golvet än sliter så ger det inte så förbaskat mycket mera i lönekuvertet, möjligen lite extra "smågrus". Rätt el. fel ? Däremot de i toppen kommer sannolikt, oavsett extra slit, kunna tillgodoräkna sig en fet bonus genom smarta konstruktioner av s.k. incitamentsprogram, oavsett om företaget går bra eller dåligt. Så långt är vi med eller ? I stort sett ALLA företag ser ut så här i strukturen, mer eller mindre. Är du anställd i ett företag, så jobbar du med andra ord redan i/med ett ”pyramidspel”, inte sant ?
Det fina i kråksången med Lyoness är att det inte nödvändigtvis är den som sitter i toppen som tjänar bättre än den som befinner sig längre ner i ”karriärstegen” utan det är helt enkelt den som jobbar på mest och framförallt konsumerar (smart) via Lyoness, som tjänar bäst, vilket jag tycker inte är mer än rättvist, eller ? Det kanske rent utav är så att de ”negativa” här har den uppfattningen/åsikten att alla ska ha det lika bra, oavsett insats och förutsättning och därför har redan har bestämt sig för att Lyoness är något skumt el. pyramidspelsaktigt. Kan det vara så ? Eller kanske du redan blivit bränd genom att ha gått med ett direkt oseröst nätverkskoncept som i de allra flesta fall handlar om att man först måste köpa på sig VAROR, som sedan ska krängas iväg utav bara den, för att tjäna lite småpengar….?
Många frågor att ställa sig, avslutar med den sista ang. pyramidspels-spekulationen; Ni ”negativa” Niklass, Robinson-Meral eller Johan83, svara nu ärligt: tror ni på fullt allvar att de företag som redan är anslutna, och kommer att ansluta sig till Lyoness, vågar riskera sitt varumärke/renommé för att vara med i ett pyramidspel ? Några få ex. på företag är: PUMA, Dell, Adobe, Microsoft Store, Euroflorist, ebooks.com, Lensworld, otel.com, HotelClub, LEGO, FragranceX.com, Lidl med många flera………….
Lyoness är i sin linda här i Sverige och under uppbyggnad/marknadsföringsfas genom ”mun till mun-metoden”, det som många kallar för netmarketing eller MLM (Multi Level Marketing) som också dessvärre förhastat kopplas ihop med pyramidspelsteorier. Det är istället ett förträffligt sätt för företag, även oseriösa, att marknadsföra sig på och dra till sig nya kundsegment och skapa kundlojalitet (jämför t.ex. med ICA el. MedMera-kort) ,dessutom utan några stora marknadsföringskostnader. Det är de som istället håller på med detta, d.v.s. vi Business/Premium-partners som gör jobbet och kommer i en snar framtid få payback för detta jobb, var så säker.
Till Alex447; du är på rätt spår, däremot så stämmer det inte riktigt att ”det handlas inget i dagsläget… ” för det gör det visst, då du kan näthandla även över andra länders anslutna företag, och de är MÅNGA, och när du befinner dig i ett land som redan har etablerade fysiska butiker, restauranger, bensinstationer, taxiåkerier m.m. så kan du ju använda dig av Cashback-kortet el. t.o.m. av Lyoness Appen som är helt förträfflig. Jag var nere i Ungern för 2 veckor sedan på ett Lyoness-konvent, och använda mig av streckkoden i Lyoness Appen, när jag åkte taxi. Pröjsade taxiresorna och chaffören plippade med sin scanner över streckkoden i mobildisplayen och pling, 2 min senare kommer smset som bekräftar att jag fick avtalad rabatt OCH bonusen. Samma sak så besökte vi en Lyonessansluten restaurang, vi var ett gäng på 10 pers som åt, pröjsade med kreditkort, och registrerade köpet med Cashback-kortet, 2 min senare pling i mobben igen, rabatt och bonus igen, det var helt grymt ! Innan resan så bokade jag för övrigt flygresan via två Lyonessanslutna nätbolag, och så fort som jag pröjsade med mitt kreditkort, resan och hotellet, så var det samma visa igen, pling i mobben och rabatten dragen OCH bonusen.
Och till Dasha; det är faktiskt inte bara jobbiga web-shoppar just nu, det tar ett tag att lära sig att använda dem rätt bara, men håll ut, vi är inte så långt bort från att svenska mer välkända företag kommer att ansluta sig, dock tror jag nog vi får vänta ett tag på att företag som H&M, Stadium och ICA ansluter sig, men man vet aldrig…..
Nu tänker jag inte lägga ut texten mer ang. pyramidspels-spekulationsteorierna här.
Håll till godo med infot och jag ber er nu LÄSA vad jag skrivit och TÄNKA en vända till innan ni kastar er över tangentbordet för att ösa ur er en massa smörja.
Ha en bra dag !