Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-26, 20:43
  #1705
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregarius
Jag förstår. Du verkar vara en människa som har en del sunt förnuft. Mitt råd är att du tar jägarexamen. Då träffar du människor som håller på med jakt. Endast då får du en redig uppfattning vad det handlar om.

För mig handlar det om mat och vapen. Det finns mycket otrevligt med jakt eftersom man har att göra med inälvor osv. det är otrevligt. Framför allt luktar det inte gott.

Ett annat plus är vapen. Jag har inte träffat en människa som inte tycker om att avfyra ett vapen. Det spelar ingen roll om han/hon är vänsterpartist eller miljöpartist och har en orealistisk syn på världen, det är kul att skjuta.

Han har ju enligt egen utsago jägarexamen. Han har ju blivit anmodad att bevisa det men enligt vad jag förstår har han inte kunnat göra det.
Citera
2013-10-26, 20:55
  #1706
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregarius
Jag hade inte licens då. Men jag hade levt i 18 år och tyckte jag var bättre än du! Det borde räcka.

...och sen växte du upp, blev ordentlig och fick såsmåningom vapenlicenser när tillståndsmyndigheten tyckte detta var lämpligt? Att en 18-åring kan tycka att hen är bättre än jag är inte så konstigt, 18-åringar lever ofta i en ganska så verklighetsfrämmande världsbild..., det är vetenskapligt bevisat att en ungdoms hjärna inte är färdigutvecklad!

Ungdomssynder är en sak, men det är lik förbaskat så att de förhindrar en från att få vapenlicens en tid efter att dom har fallit, så systemet att hålla rötägg och de med dåligt omdöme borta från vapen fungerar alldeles utmärkt.
På värnarsidan finns inte motsvarande kontroll av naturliga skäl, och dessutom består som sagt en stor del av verksamheten i det som de kallar för "civil olydnad" och som resten av samhället kallar för "brott".
Citera
2013-10-26, 20:56
  #1707
Medlem
Ja, en del människor, särskilt de som lever i en medelstor stad, har svårt att tänka som en realist. Ofta är målet för enkelt.
Citera
2013-10-26, 20:59
  #1708
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregarius
Ja, en del människor, särskilt de som lever i en medelstor stad, har svårt att tänka som en realist. Ofta är målet för enkelt.

Tror inte att det egentligen beror på vart man bor, utan hur man lever. Men det är ett sidospår, i synnerhet på FB där allting måste målas i svart eller vitt (obegränsat med varg eller inga alls) för att menigheten skall förstå.
Citera
2013-10-26, 21:05
  #1709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Tror inte att det egentligen beror på vart man bor, utan hur man lever. Men det är ett sidospår, i synnerhet på FB där allting måste målas i svart eller vitt (obegränsat med varg eller inga alls) för att menigheten skall förstå.
Jag håller med. Bra sagt.

Blaserklubben?




Edit: Edit.
__________________
Senast redigerad av Gregarius 2013-10-26 kl. 21:39.
Citera
2013-10-27, 11:12
  #1710
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregarius
Blaserklubben?
Nej, Plaster håller jag mig långt ifrån!
Nå, det är säkert jättefina bössor ur ett bruks-perspektiv, men inget som lockar mig. Säljer man "premium-bössor" och byter ut stålet i viktiga delar som varbygel mot plast så anser jag att man säljer en chimär, även om funktionen och hållbarheten är densamma. Jag köper gärna en plastig bössa, men då skall den vara billig/lågpris med hyfsad funktion, inte dyr och med "premium-ambitioner".
Nå, det är ett klart sidospår, och bara en personlig åsikt, inget mer.
Citera
2013-10-27, 11:43
  #1711
Medlem
Citat:
Nej, Plaster håller jag mig långt ifrån!

Jag har faktiskt en gammal trästock. Men som de gamla säger. Åsikter är som rövar; delade och illaluktande.
Citera
2013-10-28, 14:32
  #1712
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jag är nykterist och frisk!
Källa på det.


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Det var ju inte länge sen en person som åkte med bil på vägen med sin dotter och en kula paserade genom bilrutan, det låter väldigt lämpligt.
Källa på det.


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Naturligtvis är det ett brott att inte göra eftersök på ett skadeskjutet djur eller anmäla det om djuret inte hittas.
Eftersök skall genomföras, men hittas inte djuret efter ett väl genomfört eftersök så behöver det inte anmälas.
Det kan då röra sig om ett djur som har blivit påskjutet men att skottet helt enkelt har varit en ren bom.
Här bör man komma ihåg att Polisen inte har kompetens eller möjlighet att genomföra ett eftersök, utan Polisen tar hjälp av jägare som på ideell basis genomför eftersök på trafikskadat vilt.


Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Senast igår åkte jag på en asfalterad 80 väg, det fanns en liten skylt som det stod jakt pågår, hundar på vägen.
Det finns ingen skyldighet att sätta upp några sådande skyltar.
Den som skjutsade dig skall kunna stanna.
Citera
2013-10-29, 00:43
  #1713
Medlem
InvalidSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Nej, Plaster håller jag mig långt ifrån!
Nå, det är säkert jättefina bössor ur ett bruks-perspektiv, men inget som lockar mig. Säljer man "premium-bössor" och byter ut stålet i viktiga delar som varbygel mot plast så anser jag att man säljer en chimär, även om funktionen och hållbarheten är densamma. Jag köper gärna en plastig bössa, men då skall den vara billig/lågpris med hyfsad funktion, inte dyr och med "premium-ambitioner".
Nå, det är ett klart sidospår, och bara en personlig åsikt, inget mer.

Med min ringa vapenkunskap men stora intresse så är min åsikt liknande. Men, plast och stålbössor kan, även om de är mest gjorda för funktionens skull även vara fina och träffsäkra. Att byta ut interndelar mot plast är jag generellt sett mot, dock. Det är en onödig kompromiss, oftast klarar de slitage sämre och viktskillnad är minimal. Men om jag skulle investera en stor mängd pengar på ett "traditionellt" vackert vapen (inte tacticool, då) så är det trä och stål som gäller.

Edit: Glömde frågan som jag var här för att ställa, jävla dum jag är.

Hur ser det ut med machoattityder och chauvinism i era jägarlag? Jag har inget emot att vara manlig, men vissa har ju skeva idéer om hur man ska vara.
Citera
2013-10-29, 09:15
  #1714
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul

Hur ser det ut med machoattityder och chauvinism i era jägarlag? Jag har inget emot att vara manlig, men vissa har ju skeva idéer om hur man ska vara.
Många som jagar i mitt jaktlag bor mitt ute i obygden och då blir attityderna därefter. Det är inga hipsters direkt (om man inte menar att de styckar, gör korv själva och är klädda i funktionskläder).

Jag upplever inga överdrivna machoattityder, det är mer lite gammaldags mansideal. Man får lite snea blickar när man halar upp en flaska rött på jaktlagsfesten men värre än så är det inte.
Citera
2013-10-29, 12:31
  #1715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Han har ju enligt egen utsago jägarexamen. Han har ju blivit anmodad att bevisa det men enligt vad jag förstår har han inte kunnat göra det.

Detsamma gäller dig men har inte kunnat göra det.
Citera
2013-10-29, 12:41
  #1716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Källa på det.


Källa på det.


Eftersök skall genomföras, men hittas inte djuret efter ett väl genomfört eftersök så behöver det inte anmälas.
Det kan då röra sig om ett djur som har blivit påskjutet men att skottet helt enkelt har varit en ren bom.
Här bör man komma ihåg att Polisen inte har kompetens eller möjlighet att genomföra ett eftersök, utan Polisen tar hjälp av jägare som på ideell basis genomför eftersök på trafikskadat vilt.


Det finns ingen skyldighet att sätta upp några sådande skyltar.
Den som skjutsade dig skall kunna stanna.

Källor: http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5411361 http://ltz.se/nyheter/krokom/1.62817...enom-bilrutan-

De andra svaren du skrivit är så korkade att jag inte ens tänker bemöta dom.

Vad det gäller att en ordentlig lagstiftning saknas helt inom jakten så kommer ytterligare ett bevis på det: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...s-under-jakten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback