Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-08, 01:38
  #1117
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axyon
förstår inte hysterin kring jägare, människan har i alla tider jagat vilt, varför skulle det vara annorlunda nu?
......

Vi är nu 7 000 000 000 människor. Om alla ska utöva sina påstådda traditioner, rättigheter och behov blir det inte mycket kvar när det är klart
Citera
2011-02-09, 20:04
  #1118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narlysimpelton
Vi är nu 7 000 000 000 människor. Om alla ska utöva sina påstådda traditioner, rättigheter och behov blir det inte mycket kvar när det är klart

Utan att känna dig så vågar jag gissa att själv är en större belastning än vad dina förfäder var.
Citera
2011-02-09, 20:38
  #1119
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Vi är nu 7 000 000 000 människor. Om alla ska utöva sina påstådda traditioner, rättigheter och behov blir det inte mycket kvar när det är klart

Jakten är ju kopplad till ägandet av mark, och såtillvida vi inte upptäcker några nya kontinenter eller torrlägger mark ur havet som holländarna så påverkar inte folkmängden jakttrycket. Det är ju oväsentligt att det bor nio miljoner människor i landet; på min mark jagar jag och min familj, och så har det varit de senaste 388 åren.
Citera
2011-02-16, 03:22
  #1120
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Utan att känna dig så vågar jag gissa att själv är en större belastning än vad dina förfäder var.

Så lär det nog vara och det gäller nog en majoritet av jordens befolkning inklusive dem som har hållit i sin mark i 388 år
Citera
2011-02-21, 16:11
  #1121
Medlem
Agda.83s avatar
Viltkött är det mest ekologiska kött vi kan få i oss i dagens läge.

Faktiskt så ska jag erkänna att jag inte ätit INDUSTRIKÖTT sedans september förra året och det tycker jag är otroligt härlig.
Ni som äter kött men bara är emot jägare och dess intressen..? Hur kan har ni mage till att sätta i er en grillad flintastek på sommaren och psykiskt må bra av det?

Ska jag påminna er om att dessa djur enbart lever för att bli uppätna?
Citera
2011-02-25, 18:48
  #1122
Medlem
nonamepliiizs avatar
Visste inte riktigt i vilken trad jag skulle stalla denna fragan...kanske ni vet?
Undrar om man far jaga fran hast i Sverige?
Undrar ocksa om det ar lagligt och mojligt langre att fa tag pa ett Svenskt varg skinn?
mvh
Citera
2011-02-25, 21:54
  #1123
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamepliiiz
Visste inte riktigt i vilken trad jag skulle stalla denna fragan...kanske ni vet?
Undrar om man far jaga fran hast i Sverige?
Undrar ocksa om det ar lagligt och mojligt langre att fa tag pa ett Svenskt varg skinn?
mvh

Troligtvis fel tråd

Ja på bägge.
Men på vargskinnet måste det vara intyg.
Citera
2011-03-03, 21:26
  #1124
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Nu vill jag inte dra alla jägare över en kam!

Men dom jägare jag känner till har antingen problem med kvinnor eller spriten.
i vissa fall dessa 2 problem i kombination .

Jag känner många jägare och jag kan ärligt säga att ja inte vet någon av dom som har problem med kvinnor och sprit
Citera
2011-03-03, 21:29
  #1125
Medlem
mytologis avatar
gissa hur länge ja blev mobbad i skolan för att jag var intreserad av jakt
Citera
2011-03-03, 22:25
  #1126
Medlem
Von0bens avatar
Jägare jagar inte för att få mat på bordet, utan för nöjes skull.
Ofta är de riktiga hycklare.

Som när de försöker förklara sitt jagande med "naturupplevelsen".
Det går utmärkt att vara ute i naturen utan att ha bössan med sig.

Eller när de ädelt säger att de jagar varg för att de vill minska bilolyckorna. Minsann. Ädla motiv.
..Sedan vill de jaga varg för att vargen dödar älgar..

..eller att man vill döda varg för att vargen biter ihjäl en jakthund..

Tydligen är jägarna mot att det existerar en naturlig balans mellan djuren i vår natur.
Det är väl bättre att vargen dödar älg och det finns en naturlig balans, än att jägarna ska pesta ner våra skogar för sitt nöjes skull? Att släppa en hund lös i skog och mark när man är ute på jakt borde man inse själv att det finns en risk med. Håll hunden hemma för fan.
Citera
2011-03-03, 23:05
  #1127
Medlem
Elparadisos avatar
Har inget emot jakt, det är en nödvändighet. MEN, måste jägare vara så satans dryga? Bor själv på landsbygden och är innerligt trött på jägare från storstäderna som dyker upp och tror att de plötsligt äger markerna de jagar på! Visar noll hänsyn, dyker på en och frågar "var ska du gå?" när man går med hunden istället för att på ett vettigt sätt upplysa om att jakt pågår. Skyltning vet man inte vad det är, och har flertalet gånger tittat mot en gevärsmynning som vårdslöst "råkar" peka mot mig när det uppstår dispyter.

Får man inte lära sig vanligt folkvett när man tar jägarexamen? Det här med hur man ska bära sitt vapen är det många som skiter fullständigt i vilket är otroligt dåligt.

Kan meddela att det hela inte blir bättre av att jägare har noll lydnad på sina hundar som springer ända fram till vårt hus trots att det ligger flera hundra meter ifrån grannens mark där dessa vårdslösa jägare håller till.

Edit: JA, jag generaliserar! Det finns självklart jägare som är både kunniga och trevliga, men de finns tyvärr inte på jaktmarkerna i min närhet...
Citera
2011-03-04, 07:27
  #1128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elparadiso
Har inget emot jakt, det är en nödvändighet. MEN, måste jägare vara så satans dryga? Bor själv på landsbygden och är innerligt trött på jägare från storstäderna som dyker upp och tror att de plötsligt äger markerna de jagar på! Visar noll hänsyn, dyker på en och frågar "var ska du gå?" när man går med hunden istället för att på ett vettigt sätt upplysa om att jakt pågår. Skyltning vet man inte vad det är, och har flertalet gånger tittat mot en gevärsmynning som vårdslöst "råkar" peka mot mig när det uppstår dispyter.

Får man inte lära sig vanligt folkvett när man tar jägarexamen? Det här med hur man ska bära sitt vapen är det många som skiter fullständigt i vilket är otroligt dåligt.

Kan meddela att det hela inte blir bättre av att jägare har noll lydnad på sina hundar som springer ända fram till vårt hus trots att det ligger flera hundra meter ifrån grannens mark där dessa vårdslösa jägare håller till.

Edit: JA, jag generaliserar! Det finns självklart jägare som är både kunniga och trevliga, men de finns tyvärr inte på jaktmarkerna i min närhet...

Jakthundar kan dra iväg kilometervis, så det är inget konstigt att att dom dyker upp vid ditt hus.
Äger marken? nej men dom äger jakträtten.
Skyltar finns inget krav på.
Säker vapenhantering ingår i jägarexamen, men en del kan ha dåligt minne.
Nöje?..javisst, vem har en hobby som han inte gillar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback