• 1
  • 2
2011-06-13, 23:31
Medlem
Topic säger det mesta. Anser ni att människan äger jorden? Hamnade i en debatt om detta idag, och vill utveckla tankarna lite ^^
Citera
2011-06-13, 23:34
Medlem
micaeles avatar
Nej, således vore det ohyggligt intressant att få ta del utav argumenten som förespråkar detta. Människan har ingen företrädesrätt till jord eller annan planet. Vi anser oss ha det (tur det, så jag kan äga min tomt tills andra människor i banken tycker annat!) för att vi är smartare än andra djur, vad det nu skulle ge oss för högre rätt.
Citera
2011-06-13, 23:38
Medlem
erra62s avatar
Det är klart att människan äger jorden. Människor kan tänka strategiskt och är betydligt smartare än andra djur, och gör anspråk på naturen.
Citera
2011-06-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Nej, således vore det ohyggligt intressant att få ta del utav argumenten som förespråkar detta. Människan har ingen företrädesrätt till jord eller annan planet. Vi anser oss ha det (tur det, så jag kan äga min tomt tills andra människor i banken tycker annat!) för att vi är smartare än andra djur, vad det nu skulle ge oss för högre rätt.
Det är precis så jag tänker också. Som sagt, jag snackade om detta med några andra förut idag, och dom sa att "Eftersom att människan är smartare och är den varelse som kan 'förändra jorden', och även har makten att förstöra den, är det vi som äger jorden". Mycket märkligt resonemang kan man tycka...
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
Det är klart att människan äger jorden. Människor kan tänka strategiskt och är betydligt smartare än andra djur, och gör anspråk på naturen.
Vadå gör anspråk på nturen? Jorden har existerat i miljarder år innan människan kom till, vad har vi för rätt att plötsligt påstå att vi äger den? På vilket vis har vi större äganderätt till den än andra djur? För att vi är intelligentare?
Citera
2011-06-13, 23:53
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Vadå gör anspråk på nturen? Jorden har existerat i miljarder år innan människan kom till, vad har vi för rätt att plötsligt påstå att vi äger den? På vilket vis har vi större äganderätt till den än andra djur? För att vi är intelligentare?
Ja, eftersom vi är den enda varelse intelligent nog att göra anspråk på fysiska ting.
Citera
2011-06-13, 23:54
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja, eftersom vi är den enda varelse intelligent nog att göra anspråk på fysiska ting.
Oräkneliga bevis på att djur gör anspråk (hur man nu definierar det) på fysiska ting finner, så det är inget argument i sig. Djur tar hand om saker och gör dessa till egna, mutar in områden och håller inkräktare borta, osv.
Så hur gör vi oss än mer speciella? Genom att formulera papper på saken?
Citera
2011-06-13, 23:58
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Jag tänker gå tvärt emot Jörgen och Miracle i rent diskussionssyfte!

Jag tänker fokusera på vinklingen att om det kom hit utomjordingar i sina rymdskepp och ville ta över så skulle vi människor i en dialog förklara att vi bor här och att vi inte vill dela planeten med utomjordingar och att vi inte heller tänker flytta på oss. Om diskussionen inte leder till annat än väpnad konflikt så kommer vi människor att försvara vår planet som vi anser oss äga.

Dessutom är Månen vår! Andra himlakroppar är dock up for grabs av utomjordingarna även om vi inte gillar det. ^^

Sedan tänker jag tillägga att djur är snälla men att dom inte bestämmer över oss... än.
Citera
2011-06-14, 00:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Oräkneliga bevis på att djur gör anspråk (hur man nu definierar det) på fysiska ting finner, så det är inget argument i sig. Djur tar hand om saker och gör dessa till egna, mutar in områden och håller inkräktare borta, osv.
Så hur gör vi oss än mer speciella? Genom att formulera papper på saken?
Ja, genom att vi är kapabla till att på annat än rent primitivt sätt försvara det är vi mer speciella. Det är enligt mig människans intelligenta medvetande som skiljer oss från primitiva varelser som agerar utifrån instinkt. Det är vad jag anser gör människan speciell nog.
Citera
2011-06-14, 00:03
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja, genom att vi är kapabla till att på annat än rent primitivt sätt försvara det är vi mer speciella. Det är enligt mig människans intelligenta medvetande som skiljer oss från primitiva varelser som agerar utifrån instinkt. Det är vad jag anser gör människan speciell nog.
Huru definierar du annat än primitivt? Bråka med papper kan vi göra, men i slutändan blir vi djuriska och drar oss till vapen och rena slagsmål om ägorätt, när detta fallerar.
Vi må ha styrkan att jaga bort annat djur från mark i de flesta fall, men det ger oss inte automatiskt ägorätt över ett klot som vi i det stora hela är ohyggligt kortlivade på.
Citera
2011-06-14, 00:39
Medlem
Jonblunds avatar
Äganderätten är ju en rättighet reglerad i positiv rätt. Huruvida vi äger jorden är väl en moralisk fråga, där man med äga menar rätt att utnyttja den, i den förståelsen blir svaret ja, av det enkla skälet att det saknas konkurrenter.
Om man med "äga jorden" däremot menar att ha kontroll över den så blir svaret helt klart nej. Tron att vi har makten över jorden är inget annat än hybris. Ni som tror det, så ni inte bilderna från Japan efter jordskavlet?
Människan med hela sin teknologiska arsenal är i varje ögonblick helt i händerna på de ekosystem hon er en liten liten del av.
Citera
2011-06-14, 01:10
Medlem
Jag kan inte riktigt se hur människan skulle ha större rätt att äga jorden jämfört med andra djur. Vi är alla lika, sen att vi är intelligentare tycker jag inte riktigt har med saken att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av wannseeeichmann
Jag tänker gå tvärt emot Jörgen och Miracle i rent diskussionssyfte!

Jag tänker fokusera på vinklingen att om det kom hit utomjordingar i sina rymdskepp och ville ta över så skulle vi människor i en dialog förklara att vi bor här och att vi inte vill dela planeten med utomjordingar och att vi inte heller tänker flytta på oss. Om diskussionen inte leder till annat än väpnad konflikt så kommer vi människor att försvara vår planet som vi anser oss äga.

Dessutom är Månen vår! Andra himlakroppar är dock up for grabs av utomjordingarna även om vi inte gillar det. ^^

Sedan tänker jag tillägga att djur är snälla men att dom inte bestämmer över oss... än.
Självklart skulle vi skydda jorden, den är ju vårt hem, den enda platsen vi kan känna oss trygga på i hela universum. Men betyder detta att vi äger den? Nepp.
Om människan skulle kunna äga jorden menar jag att någon högre makt måste ha givit den åt oss. För hur skulle vi annars kunna äga den? Genom att säga "nu är den här planteten vår, för vi är smartare än er"? Har vi rätt att ta någonting och säga att det är vårt? Exakt vad får oss att bli ägare till jorden, och inte resten av djuren på jorden?
Citera
2011-06-14, 01:17
Bannlyst
vi äger jorden, precis som alla andra organismer äger den. vi är alla delar av jorden, och vi kom från jorden, och därför äger vi den, och den äger oss.

däremot kan vi inte äga andra livsformer, eftersom vi inte är delar av dom.

Citat:
för att vi är smartare än andra djur, vad det nu skulle ge oss för högre rätt.
att vi vet skillnaden mellan rätt och fel (till större grad) ger oss rätt att äga saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in