• 6
  • 7
2011-06-27, 19:01
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandAloneSteve
Den som har makten över ett objekt äger det. Så länge jag kan förvärva ett objekt och hålla det i min ägo äger jag det. Tar jag din bil ifrån dig och kan undanhålla/försvara den är det min. Det vill säga allt jag kontrollerar äger jag, oavsett om det är föremål, landytor, djur eller för den delen andra människor.

Vad kommer etiken och människosynen in i ditt resonemang? Vårt samhällssystem har vissa normer och värderingar som förhindrar anarki och försvar den enskilda människans egenvärde.
Citera
2011-06-28, 08:21
Medlem
StandAloneSteves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Vad kommer etiken och människosynen in i ditt resonemang? Vårt samhällssystem har vissa normer och värderingar som förhindrar anarki och försvar den enskilda människans egenvärde.

Makt är rätt. Vi lever i ett samhälle där makten är fördelad på individer vilket inte förespråkar en anarki och där människan har ett egenvärde. Jag säger bara att det är de som sitter på makten som har rätt att avgöra vem som äger vad och vad som är moraliskt riktigt.
Citera
2011-06-29, 03:19
Medlem
Yosoytus avatar
Citat:
Makt är rätt. Vi lever i ett samhälle där makten är fördelad på individer vilket inte förespråkar en anarki och där människan har ett egenvärde. Jag säger bara att det är de som sitter på makten som har rätt att avgöra vem som äger vad och vad som är moraliskt riktigt.

Vi har länge levt i principen "makt är rätt". Den sjunger på sin sista vers. Den sjunger fortfarande. Nu högre och mer desperat än nånsin för den känner att människan nu är redo för den nya principen "rätt är makt". Den nya tiden är här.

/Namaste
Citera
2011-06-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
...
Som jag ser det har vi lika mycket rätt att rent universellt hävda att vi äger småsaker som pennor, eller korvkioskar eller vad du nu sa, som att hävda att vi äger jorden. Eftersom att allting bara är en del av alltet, som ingen äger, har du ingen "rätt" att äga någonting. Det är endast ett koncept som människan har uppfunnit för att alla ska kunna leva på samma jord. Utan äganderätten hade vårt samhälle inte fungerat alls.

Människan är en mycktet liten del av universum. Tillräckligt liten för att den inte ska spela någon rom helst roll för någonting alls i det stora hela, vår existens är relativt meningslös. Vi människor har skapat ett system, som vi tycker funkar bra. Alltså, denna art, som inte har något inflytande på någonting i universum än sig själva, skapar ett system, och hävdar att den äger vissa delar av alltet. Jag tycker att detta är bland det dummaste jag hört. Och även om vi bortser från att vårt system inte gäller universellt, för att kunna göra anspråk, och äga någonting, måste man kunna kontrollera det, eller vad är det ni säger? Vi kan utrota en viss del av livet på jorden, kanske allt liv, jag vet inte, men jorden är ju jorden. Och naturfenomenen kan vi ju inte precis kontrollera (kommer vi förmodligen aldrig kunna). Förklara logiken för mig, för jag förstår faktiskt inte den tankegången alls.
Citera
2011-06-29, 20:47
Medlem
Mortiss avatar
Citat:
Då är jag med dig. Maktförhållanden i samhället är de facto ojämt fördelat.
Citera
2011-07-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Text

Men med ditt resonemang så äger du inte din kropp eller dina tankar heller. Du ser inte det som problematiskt?
Citera
2011-07-03, 23:19
Medlem
Mortons avatar
Citat:

Är du en av dem som sitter på makten och kan avgöra vad som är moraliskt riktigt? Om inte, hur kan du då slå fast att makt är rätt?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in