2011-06-14, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Äganderätten är ju en rättighet reglerad i positiv rätt. Huruvida vi äger jorden är väl en moralisk fråga, där man med äga menar rätt att utnyttja den, i den förståelsen blir svaret ja, av det enkla skälet att det saknas konkurrenter.
Om man med "äga jorden" däremot menar att ha kontroll över den så blir svaret helt klart nej. Tron att vi har makten över jorden är inget annat än hybris. Ni som tror det, så ni inte bilderna från Japan efter jordskavlet?
Människan med hela sin teknologiska arsenal är i varje ögonblick helt i händerna på de ekosystem hon er en liten liten del av.
Förstår hur du menar... Men om man tänker överlag, objektivt. Äger vi jorden, så som vi äger någonting annat. Äger vi egentligen någonting, eller är det bara ett system vi satt upp för att kunna anpassa oss till varandra?
Citera
2011-06-14, 01:45
Medlem
wannseeeichmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag kan inte riktigt se hur människan skulle ha större rätt att äga jorden jämfört med andra djur. Vi är alla lika, sen att vi är intelligentare tycker jag inte riktigt har med saken att göra.

Självklart skulle vi skydda jorden, den är ju vårt hem, den enda platsen vi kan känna oss trygga på i hela universum. Men betyder detta att vi äger den? Nepp.
Om människan skulle kunna äga jorden menar jag att någon högre makt måste ha givit den åt oss. För hur skulle vi annars kunna äga den? Genom att säga "nu är den här planteten vår, för vi är smartare än er"? Har vi rätt att ta någonting och säga att det är vårt? Exakt vad får oss att bli ägare till jorden, och inte resten av djuren på jorden?

Äganderätt är ett lustigt begrepp som nog kan vara rätt skoj att diskutera. Jag äger den här cykelramen som jag hittar på gatan tills att någon tar den ifrån mig eller på annat vis utmanar min äganderätt till cykelramen. Stämmer det? Eller är det ekorrens cykelram samtidigt?

Min poäng med vinkling av utomjordiskt hot är att människan är den enda art av liv som skulle bidra med aktivt motstånd om en främmande invasionsstyrka kom och villa *äga* planeten. Även om många av jordens andra livsväsen som isbjörnar, lejon och krokodiler är underbara så skulle de inte motsätta sig att utomjordingar kom och *ägde* planeten. Djur skulle helt enkelt skydda sin hjord/familj och eventuellt sitt revir. Men många djurs instinkt skulle till slut ta över och reviret överges om utomjordingar vill vara *just där*.

Djur är revirtänkande varelser. Kan man säga likadant om människan? Är Norge ett revir? kan revir sammanlänkas för att skapa större revir? Är EU ett sådant revir? Är hela planeten människans domän? Äger människan platser där människan inte varit än? Havsbotten - tillhör den människan eller det marina liv som lever där nere? Kan människan äga en plats den aldrig sett? Äger människan jorden enkom för att vi känner till hela jorden, att vi är varse helheten, medan ett djur kan skogen eller vattendraget den bor i?

Det har aldrig varit djur från planeten jorden på Månen (vad vi vet). Äger människan Månen? Varför? Bara för att vi varit där? För att det finns en flagga där från ett av våra revir (USA)?

Är det så att eftersom männsikan är den enda form av liv som aktivt skulle kämpa för jorden så äger hon jorden? Är det som med cykelramen - att jag äger den tills att någon annan säger annorlunda?
Citera
2011-06-14, 02:07
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wannseeeichmann
Min poäng med vinkling av utomjordiskt hot är att människan är den enda art av liv som skulle bidra med aktivt motstånd om en främmande invasionsstyrka kom och villa *äga* planeten. Även om många av jordens andra livsväsen som isbjörnar, lejon och krokodiler är underbara så skulle de inte motsätta sig att utomjordingar kom och *ägde* planeten. Djur skulle helt enkelt skydda sin hjord/familj och eventuellt sitt revir. Men många djurs instinkt skulle till slut ta över och reviret överges om utomjordingar vill vara *just där*.

Vad skiljer mänskligt beteende från djurens, annat än att människor anser sig besitta ett större revir? Skälet till att inga isbjörnar eller lejon skulle motsätta sig en utomjordisk invasion av jorden är att de inte betraktar det som ett hot mot deras revir. De har inget koncept om planeten jorden och kan inte betrakta den som "deras" eller "vår".

Men därmed inte sagt att de inte har några sådana koncept alls. Djurens är bara väldigt mycket snävare än människans. Och vad det är att inkräkta på områden som betraktas som "våra" är något som både djur och människor förstår.

Men det här betyder ju inte att vi äger jorden, eller att isbjörnen eller lejonet äger sitt revir. Äganderätt är bara en social konvention för enkel mänsklig samvaro.
Citera
2011-06-14, 02:22
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Huru definierar du annat än primitivt? Bråka med papper kan vi göra, men i slutändan blir vi djuriska och drar oss till vapen och rena slagsmål om ägorätt, när detta fallerar.
Vi må ha styrkan att jaga bort annat djur från mark i de flesta fall, men det ger oss inte automatiskt ägorätt över ett klot som vi i det stora hela är ohyggligt kortlivade på.
Vi kan försvara vår äganderätt med rationalitet vilket inte nödvändigtvis fungerar i alla situationer, men i alla fall står över primitiva instinkter i intelligens.
Citera
2011-06-14, 02:31
Medlem
Jag letar i boken om livet och universum men ingenstans står det att vår art skulle äga jorden.

Som sagt tidigare i tråden är det märkligt att folk tror att vi har rätt till den endast för att vi är de vi är. Jag ser inte logiken i att vi skulle äga jorden bara för vi råkar vara den smartaste arten här.

Låter som en enda stor masspsykos i form av rationalisering när folk börjar förstå att de värden samhället och deras liv bygger på, i likhet med alla andra värden, inte är allmängiltiga. Låt oss använda vetenskapen för att styrka våra gamla världen säger de. Tyvärr är det så att sambandet fakta -> värden eller bättre sagt: är -> bör inte existerar...
Citera
2011-06-14, 05:46
Medlem
Jorden skapade oss, jorden dödar oss, jorden har funnits i x miljoner år, vi finns i ca 80 år.

Jorden är större än oss, jorden klarar sig utan oss, vi klarar oss inte utan jorden.

Vi bor på jorden, anser någon att bakterier och övriga mikro-organismer som bor i oss därför äger oss?
Citera
2011-06-14, 09:19
Medlem
Lys avatar
Nej, människan äger inte jorden. Det vore absurt. Skulle den funnits i många miljoner år för att sen ägas av oss? Vi som är en av de värsta katastrofer som uppstått, destruktiva var vi än drar fram, skövlar naturen och utrotar djur. Ägande handlar om att äga saker. Möjligen kan man äga djur man fött upp. eller så "har" vi bara djur. Jag anser det vara en missuppfattning att människor kan äga mark. Folk köper och säljer mark, men det är fel. Jorden kan ingen äga. Jorden tillhör inte oss, det är vi som tillhör jorden. Vi är bara en av många arter som funnits här, vi har inte mer rätt än några andra att lägga beslag på jorden och hävda att den är vår, att vi "äger" den.
Citera
2011-06-14, 10:19
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Nej, människan äger inte jorden. Det vore absurt. Skulle den funnits i många miljoner år för att sen ägas av oss? Vi som är en av de värsta katastrofer som uppstått, destruktiva var vi än drar fram, skövlar naturen och utrotar djur. Ägande handlar om att äga saker. Möjligen kan man äga djur man fött upp. eller så "har" vi bara djur. Jag anser det vara en missuppfattning att människor kan äga mark. Folk köper och säljer mark, men det är fel. Jorden kan ingen äga. Jorden tillhör inte oss, det är vi som tillhör jorden. Vi är bara en av många arter som funnits här, vi har inte mer rätt än några andra att lägga beslag på jorden och hävda att den är vår, att vi "äger" den.
Jag håller med dig ur en filosofisk synvinkel att vi egentligen inte kan äga jorden eller marken. Vi har bara lånat och brukat den samt tagit makten över dessa resurser i form av att vara envåldshärskare över planeten. Detsamma gäller vårt förslavande av djur för vår egen konsumtion. Människan har tagit sig rätten i olika regelsystem att kunna äga mark och resurser. Ägandet av mark och resurser har "fördelats" genom påhittade regler och lagar.

Det existerar ingen egentlig universell rätt och moral utöver den som människan stiftat. Det är utifrån naturens egna ”lagar” och hur evolutionen fungerar som styr allt levande på vår planet.
Att det liv som är bäst anpassade till miljön överlever och att djur tar sig rätten till revir och att döda andra djur. Så gör också djuret människan.

Ur en praktisk synvinkel måste vi ha lagar och regler som styr vårt förhållande till mark, djur och annan egendom för att samhället ska fungera. Men detta är bara ett påhitt av oss människor och dessa regler fungerar olika i varierande kulturer. Lagarna upprätthålls genom makt och våld mot dem som inte accepterar den styrande maktens regler.
Citera
2011-06-14, 17:56
Medlem
Ja, jag anser att vi äger jorden för att:

- Vi kan. Vem ska stoppa oss?
Anser ej att man har rätt att göra allt man kan som individ men när vi talar om mänskligheten i stort som ju faktiskt är det mäktigaste medvetet agerande vi känner till faller det helt enkelt på detta: Vem skulle stoppa oss? Vi borde göra det bästa vi kan av våra liv. Om att värna om naturen och andra arter är något människan värderar ja då bör människan göra detta - just därför och inte av någon annan anledning. Ingen "Gud" sätter gränserna.

- Vi kan göra det mesta av detta ägande. Dvs. vi har ett större spektrum känslor att känna än andra varelser på jorden och att känna ser jag som meningen med livet. Jag tror att medan vi kan känna misstro, avund, nyfikenhet, tilltro, tvivel, känslan av att åstadkomma ett personligt mål så känner djur mer endimensionellt: mer eller mindre belåtenhet.

- Vi är den enda arten vi känner till som är reflekterande och medveten över sin existens. Detta är den viktigaste punkten för mig och räcker som ensamt argument.

Har inte så stor lust att argumentera kring detta och försöka övertyga någon att tycka precis som jag - det faller ändå på vad man har för värderingar och att ändra folks grundläggande värderingar kräver en hel del, oftast har bättre saker för mig idag.

DOCK anser jag inte att vi borde plåga djur i onödan. Men jag ser alltid till människan först. Jag ser ingen mening med att spara mer regnskog än vad vi vill ha eller att vi ska göra några slags ansträngningar för att bevara fler arter än dom vi vill ha nytta eller nöje av (äta kött / gå på Zoo).

Även om JAG inte anser att vi borde plåga djur (för nöje - för att en människa ska äta sig mätt ser jag det som OK) ser jag mig faktiskt inte ha rätten att instifta lagar som frihetsberövar andra människor som tycker annorlunda. Nu kommer vi in på detaljer som jag ej tänkt igenom riktigt ännu så sätter punkt här.

Hoppas ni förstår.
Senast redigerad av Shrooman 2011-06-14 kl. 18:02.
Citera
2011-06-14, 22:16
Medlem
Vi människor "äger" inte jorden. Däremot tar vi vad vi kan, eftersom att vi just kan. Eftersom det inte finns någonting som kan stoppa oss, breder vi ut oss så mycket vi kan och vill, simple as that.
Citera
2011-06-14, 23:28
Bannlyst
Nej, vilken idiot påstår att vi äger jorden? Den som anser att vi (människor) äger jorden är sannerligen en vilseledd dåre!

Hur kan vi äga jorden eller göra anspråk på någonting när vi inte ens har kontroll över vår egen kropp?
Citera
2011-06-14, 23:37
Medlem
therebells avatar
Människan äger jorden; till den utsträckning att jorden har blivit en öppen ""marknad" - där alla får en del av kakan. Vi som människor ser jorden som ett redskap, som skall brukas - och nyttjas till fullo!
Förvisso, kan denna sk. "marknad" ha sina för- och nackdelar. Att bruka jordens tillgångar, utan att "fråga om lov"... kan bara leda till en sak: Jorden dör ut - och människan följer dennes samma öde till möte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in