Återkommer med en gammal fråga, om nån kanske har ett svar idag

Min farfar hade en tatuering som ser ut lite som en pyramid/triangel gjord av horisontella linjer, med fyra linjer på botten, tre ovanpå, två ovanpå dem och en i "toppen". Efter att ha letat runt lite så är en
tetractys det närmaste jag kan hitta, en symbol som är likadan fast med punkter istället för linjer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tetractys
Denna symbol har däremot, antar jag, inget med tatueringen att göra då jag har väldigt svårt att tänka mig att han hade något intresse för pythagoreansk filosofi. Hans övriga tatueringar är typ sjömanstatueringar, flaggor och lite initialer och grejer. Är det någon som känner igen den här "pyramid"-tatueringen, och i så fall vad den betyder eller var den förekom? Alternativen känns som att de antingen har något att göra med sjön, fängelse, armé eller något han bara tyckte såg coolt ut.
Gissningsvis gjordes den någon gång sent 30-tal eller på 40-talet - har aldrig stött på något liknande på gamla tatueringsbilder och fotografier, så det lutar kanske åt att det bara var något han tyckte såg coolt ut och som inte har någon mer mening än så. Men det vore intressant om någon vet något mer!