Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag tror att A är en något snävare kategori, den verkar kräva en viss grad av rationalitet och möjligtvis ställningstagande. Jag skulle säga att det rör sig om en situation där alla A är B, men där alla B inte är A.
Om A = "BlackJewel":
1. "BlackJewel är ateist"
2. "BlackJewel tror inte på någon gud".
Om B = "Ett lejon":
3. "Ett lejon tror inte på någon gud"
4. "Ett lejon är ateist"
Sats 4 demonstrerar min poäng. Det är fel att uttrycka sig så enligt våra språknormer. Visst, exemplet haltar lite därför att även sats 3 är tveksam — lejon tror överhuvudtaget inte — men det finns andra grupper för vilka exemplet är legitimt, t.ex. barn, idioter, personer som aldrig har introducerats för någon gudsidé osv.
Jahaa du menar så, det var spännande.... ... det finns en rörelse i sats B !
Som jag fattar, observerar du relationen i B : ateisten tror inte på någon gud, medan A : ateist är själva varat, ateistens egenvärde/personens värdering av sig själv - eller?
Först tyckte jag att jag kände en poäng där.. där B uttrycker ett avstånd mellan ateist och gud - tron finns där och ateisten når eller vill inte ge isg ut på sträckan, däremot A : konstaterar sig vara färdig och konstaterar att det ibnte ens finns en sträcka, en väg.. ett avstånd.. som ev. behöver utrönas : kanske lite mer bestämmande eller tvärsäkert beroende på person/ateist (viljan, som inte är stillastående).
Har säkert rört ihop det lite nu. Men jag uppfattar nyans i det du säger, helt klart. Kan vara gnosticism som gör lite skillnad i friktionerna, även om jag icke är hemma i gnosticism alls.