Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är du som krånglat till det och babblar runt.
Det jag sa från början var att tankarna inte är beroende av sinnesintryck. Med perception menade jag varseblivning. Att begreppet innefattar tankeverksamhet ändrar inte saken i sig. Det jag antar att du vill få det till är att det inte finns någon skillnad mellan sinnesstimuli och tanke. Att genom att innefatta både och i begreppet ”perception” så menar du att det renodlade stimulit inte finns som begrepp.
Du har, baserat på att jag hävdat att perception inom kognitionsvetenskapen betyder mer än rådata från sinnesorgan
kallat mig ohederlig.
Nu har jag förklarat för dig att du har fel, argumenterat att t.om. din egen argumentation kräver att du erkänner det och du försöker backa genom att trivialisera dispyten, hävda att det är oviktigt. Det är inte oviktigt. Beroende på vad du hade för skäl att att käfta om vad "perception" betyder så är du antingen en oärlig debattör eller en debattör som lägger fram argument han inte ens förstår.
Citat:
Vad är det som jag inte svarat på? Shot again.
Du däremot undviker att sakligt besvara mina argument.
Jo jag har gjort det. Vem som helst som går tillbaka och läser några inlägg tillbaka ser att jag tar upp exempel på frågeställningar du lämnat obesvarade. Du vet, ställer frågorna igen, ibland t.om. länkar till förra inlägget. Kolla bara på biten ovan, det här är tredje gången jag får upprepa och du bara håller för öronen.
Problemet är inte att du har missat nånting, problemet är att du spelar dum.
Citat:
Jag kanske är trög, men menar du att matematik är baserat på metaforer? Dvs att matematik är något vi har lärt oss genom att studera naturen? Att man behöver detaljerade erfarenheter?
OM det är så måste det:
A - Förståelsen om matematik ökar med mängden sinneserfarenhet. Dvs ju mer man sett ju mer kan man räkna ut.
eller
B - Det är inte som i A, utan det behövs bara en viss initial mäng sinneserfarenhet för att ”trigga igång” systemet/tankeverksamheten.
JAg vill bara vara tydlig här och säga att jag inte på något vis motsätter mig att vi har undermedvetna metaforer som skapar vår verklighet. Det tror jag absolut.
Det jag inte tror är att själva logiken kommer ur bilder och upplevelser
Om jag ska vara mer generell så handlar det om att hjärnan är utvecklad av evolutionen för att styra en kropp. Processer som först enbart kunde styra rumsligt tänkande om saker har hittat ett andra användningsområde i mer abstrakt tänkande som t.ex. matematik.
Det går att visa genom fMRI att samma område i hjärnan som lyser upp när någon tänker på att greppa någonting med händerna även lyser upp när dom tänker på att greppa en idé.
Men sambandet går längre än så;
Eye Movement Can Affect Problem-Solving, Cognition. Alltså, rör ögonen på ett visst sätt och du löser problet snabbare.
Eller varför inte den
här där vuxna människor blir sämre på att räkna något så trivialt som 8-9-10-11 om man flyttar runt deras hand. Alltså, även när man inte faktiskt sitter och fäller upp fingrarna som man gjorde när man var liten används fortfarande samma del av hjärnan,
Tänkande fungerar inte som du tror.
Citat:
Jag tar det igen:
Om sinnet skapar kunskap och tankar, så skulle vi inte kunna tänka generellt. Förstår du vad som menas med det? Att vi skulle bygga uppfattningen av verkligheten som är bokstavlig och precis, där man skulle utgå från en erfarenhet i sänder.
Fortsätt för all del, fortsätt tills du kommer till biten där konceptuella metaforer hindrar deduktion.
Citat:
Ja, det kommer stimuli från sinnena till hjärnan. Sen tolkar hjärnan informationen. Vad är det med det? Jag eller någon annan har väl inte sagt något annat.
Mängden stimuli är dock exakt. Dvs det går att mäta hur mycket stimuli vi får.
Eller vad menade du?
Jag menar att vad som är vad är svårt att bena ut just eftersom hjärnan bearbetar informationen. En foton kommer och träffar näthinnan, en syncell skickar en signal längs synnerven. Det är precis som du säger enkelt och kvantifierbart. Men grejen är att efter det blir det... komplicerat. Helt plötsligt följer inte signalen en enda nerv utan skickas kors och tvärs i ett enormt nätverk av neuroner med ~100 000 000 000 000 sammankopplingar mellan hundra miljarder nervceller. Så visst, stimuli går att kvantifiera. Att skilja på vad av hjärnans operationer som är behandlande av stimuli och inte... nej, neurala nätverk fungerar inte så.
Citat:
Nej inte alls. Jag påstår att ALL matematik är 100% abstrakt och inte är kopplad till sinneserfarenheter. Allt kan brytas ner till binär information, dvs antingen något eller inget. Det du säger är ”metaforiska koncept” är bara tillkrånglande av verkligheten. Alla former kan beskrivas med ettor och nollor.
Kan du förstå att det finns en skillnad mellan matematik och mänsklig förståelse av matematik?
Citat:
Du däremot har sagt att ”det krävs åratal av sinneserfarenhet för att förstå 1+1=2"
Jag har sagt att du inte kan visa mig ett exempel på någon som inte har åratal av sinneserfarenhet och ändå förstår 1+1=2. Det var andra gången jag behövde rätta dig om det här 526, ska vi sikta på tre?
Citat:
Jag kan googla fram ett antal poulärvetenskapliga böcker om tankar du vill.
Vad är det för empriska undersökningar de hänvisar till?
Googla så mycket du vill, om det verkar vara intressanta böcker så kanske jag t.om. läser dom. Om du är intresserad av högre matematik som konceptuella metaforer gå och läs. Annars kan du sluta flytta målposterna, det är inte ett ärligt sätt att argumentera.
Citat:
Du har liksom aldrig ”slagit mig på fingrarna”. Det är du som pratar om magkänsla. Jag antar att du syftar på intuition. Du har ju sagt att ”intuition är värelöst”. Är det vetenskapligt att påstå något sådant? Antar att du menar att man inte får fram bevis i form av logiska beviskedjor. Men det är heller inte syftet med att tänka intuitivt.
Dock skulle inte de stora vetenskapsmännen hålla med dig om att det är värdelöst.
Det låter inte som att du är helt balanserad i ditt eget tänkande. Du vet med höger och vänster hjärnhalva.
Man brukar säga att det finns två sätt att tänka. Det högra halvan tänker känslomässigt och intuitivt, den vänstra logiskt och rationellt. Menar du att den ena hjärnhalvan är mindrevärd än den andra? Att den liksom ”tänker fel” eller hur menar du egentligen?
Jag har sagt att intuition är värdelöst, intuition
är värdelöst vad gäller att
ensamt bilda sanna övertygelser. Jag har inga som helst problem med att du börjar med intuition och sedan går vidare därifrån, att du från "det här verkar rimligt" stolpar upp vad det innebär, hur du kan ta reda på om det stämmer.
Ska du byta eller stanna i monty hall? Intuition ger fel svar, många fler exempel finns färdiga och fler går att konstruera. Det finns systematiska brister i intuitionen som måste korrigeras för, det gör att vad gäller att ta reda på vad som stämmer går det inte att tänka "hmmm, att det finns en gud
känns rimligt" och sen vara nöjd där. Det är varken logik eller en pålitlig epistemologisk procedur.
Och jo, jag har tidigare påpekat för dig att det finns en enorm skillnad mellan att känna efter vad som är rimligt och logik. Du kan inte kalla "det här
känns rimligt" för logik.
Citat:
Suck . . du har långt kvar. Jag orkar verkligen inte
Nej jag vet, vi har varit inne på det här förut och du utvecklar liksom aldrig varför dina idéer om att det ska finnas en princip som styr hur saker fungerar inte kan appliceras på metafysisk naturalism.
Men det är såhär det funkar när man diskuterar med dig. Du orkar banka på stora trumman dagarna i ända om att det är "rationellt" och "logiskt" att tro som du gör, men när man ber dig förklara hur det logiska/rationella resonemanget går då är det helt plötsligt dags för tupplur, trött i armen efter allt trummande antar jag.
"Jag har rationella skäl till att tro som jag gör"
Jaså, vilka?
"Nejmen titta på klockan nu måste jag springa, men vi börjar om diskussionen från ruta ett någon annan dag. Död åt scientister!"
Citat:
Ja just det . . det dummaste du hört. Det kallas kvantfluktationer
Kvantfluktuationer är inte ett hål till nästa dimension 526. Att du inte förstår innebär inte att du kan sitta och hitta på om kvantfysik.
Du förstår tydligen inte ens vad en dimension är, hur ska du kunna förstå kvantfysik?
Har jag fel? Förklara då hur du gör ett
hål i en
dimension och på vilket sätt detta är fallet i "varje partikel".
Citat:
Nej inte alls. det är min personliga tro.
Det rationella i det är bl.a att det inte finns någon anledning att tro att något är delat. Att är ett.
Jag skulle hämta kameran och filma när jag delar en apelsin eller nåt men jag antar att du kan föreställa dig hur det skulle se ut utan att jag kladdar ner.
Eftersom du är platonist så antar jag att du menar nånting i stil med den monism som diskuteras i parmenides.
Det argumenteras ju för fan med zenos paradoxer, baserade på bristande kunskap i högre matematik. Du brukar ju prata om att dom tänkt rätt, att vetenskapen bekräftar det man trott länge. Här har du ett exempel på filosofiskt skitsnack som går att falsifiera både teoretiskt med matematik och empiriskt genom att ställa sig upp och ta
ett enda steg. Kan man ha mer grundligt fel än så?
Angående wikipedialänkarna, wiki har nedsläckt idag och du som inte är med i den scientistiska konspirationen har tyvärr inte tillgång för stunden. Tyvärr kan jag inte dela med mig av koden jag fick av Dawkins, om flera ip-nummer använder samma stängs den av.