2011-09-17, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anpe91

Länken ovan beskriver ateism som du inte verkar förstå dig på. Ateism är endast avsaknad av tro, jag vet inte hur många gånger man ska behöva förklara det för dig eftersom du vägrar att lyssna på vad vi ateister har att säga om det du påstår att vi håller på med. Du är trångsynt och jag tror inte att någon i detta forum kommer att kunna ändra din åsikt eftersom du inte verkar behärska svenska ordentligt och dessutom inte är villig att öppna dig. Med andra ord så "tror" jag att du är ett internet troll som endast vill predika och hitta personer som tycker som du.

Jag försöker absolut inte låta kränkande eller så, men jag ser bara ingen anledning att fortsätta förklara vad ateism är när du ständigt ignorerar det som andra ateister skriver som svar och istället skriver samma sak om och om igen.

Ändå påstår du och säger att religioner existeras,trots att religionen är grundad som föreställningen på en eller flera gudar.
Religion har med gudatro att göra,men ateister vill inte tro på gudar men likväl säger att religioner finns.
Du kör med dubbelspel!
Citera
2011-09-17, 09:22
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
När du en dag dör så försvinner ditt minne för alltid.
Dina kunskaper om "religioner" upphör att existeras.
Religioner sitter alltså i människans hjärnan!
Alltså fantasi.

Minnen av allt jag gjort försvinner, det betyder inte att det aldrig skett (eller är fantasier). Religioner finns, oavsett om minnet försvinner efter en individ dör eller ej, det är irrelevant.
Citera
2011-09-17, 09:28
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ändå påstår du och säger att religioner existeras,trots att religionen är grundad som föreställningen på en eller flera gudar.
Religion har med gudatro att göra,men ateister vill inte tro på gudar men likväl säger att religioner finns.
Du kör med dubbelspel!

Bara för att en tro existerar så behöver jag inte tro på den. Det finns folk som tror att Jorden är platt men det betyder inte att det är sant. Likadant med religion, det finns personer som tror på gudar, jag tror inte på det och är därför ateist. Jag förstår inte varför du påstår att jag kör med en dubbelmoral, det enda jag säger är att religioner (personer eller grupper som tror på gudar) existerar och att jag nekar deras påstående att gudar existerar.
Citera
2011-09-17, 09:33
Bannlyst
Citat:
Minnen av allt jag gjort försvinner, det betyder inte att det aldrig skett (eller är fantasier). Religioner finns, oavsett om minnet försvinner efter en individ dör eller ej, det är irrelevant.

Nej!!!
Du påstår att religioner finns,så det innebär alltså att du tror på Gud eller flera Gudar.
Du motiverar alltså att det finns ett liv efter döden.
Det är ta mig fan en jävla irrelevant,din fjant!!!
Citera
2011-09-17, 09:36
Bannlyst
Citat:
Bara för att en tro existerar så behöver jag inte tro på den. Det finns folk som tror att Jorden är platt men det betyder inte att det är sant. Likadant med religion, det finns personer som tror på gudar, jag tror inte på det och är därför ateist. Jag förstår inte varför du påstår att jag kör med en dubbelmoral, det enda jag säger är att religioner (personer eller grupper som tror på gudar) existerar och att jag nekar deras påstående att gudar existerar.

Du tror inte på gudar,men påstår att religioner finns trots att religionen är baserad på gudatro.
Alltså du kör med dubbelspel!

Citera
2011-09-17, 09:38
Medlem
Att säga att ateism är en religion är som att säga att en tom tallrik är en maträtt.
Citera
2011-09-17, 09:41
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Nej!!!
Du påstår att religioner finns,så det innebär alltså att du tror på Gud eller flera Gudar.
Du motiverar alltså att det finns ett liv efter döden.
Det är ta mig fan en jävla irrelevant,din fjant!!!

Även om religioner existerar så betyder inte det att jag måste tro på det.
Jag tror inte att Jorden är platt, men det finns folk som tror det. Alltså delar vi inte samma tro.
Jag nekar religioners påstående att gudar existerar, inte att religioner (folk som har den tro jag saknar) existerar.
Jag förespråkar absolut inte ett liv efter döden, jag menar bara att vi inte vet exakt vad som sker efter den fysiska döden.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker när du skriver, och att kalla mig för fjant leder ingen vart.
Citera
2011-09-17, 09:53
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte att Jorden är platt, men det finns folk som tror det. Alltså delar vi inte samma tro.
Jag nekar religioners påstående att gudar existerar, inte att religioner (folk som har den tro jag saknar) existerar.
Jag förespråkar absolut inte ett liv efter döden, jag menar bara att vi inte vet exakt vad som sker efter den fysiska döden.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker när du skriver, och att kalla mig för fjant leder ingen vart.

Vad fan skriver du då att religioner finns...???
Du saknar en vettigt motivering om hur religioner hade uppstått och kan inte ens förklarar varför våra förfäder skapat gudatro.
Religion är gudatro.
Det är där du undviker till varje pris.
Ateister vill inte erkänna att dom har fel om sin tro.
Citera
2011-09-17, 09:57
Bannlyst
Citat:

Som sagt det var...du kör med dubbelspel.
Det finns inte folk som tror på att jorden är platt idag.
Alltså delar man med vetenskapliga bevis.
Citera
2011-09-17, 10:10
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Vad fan skriver du då att religioner finns...???
Du saknar en vettigt motivering om hur religioner hade uppstått och kan inte ens förklarar varför våra förfäder skapat gudatro.
Religion är gudatro.
Det är där du undviker till varje pris.
Ateister vill inte erkänna att dom har fel om sin tro.

Jag förstår verkligen inte hur du tänker.
Du frågar mig hur religioner har uppstått och hur de blev skapade, men om de inte existerar så kan de inte ha uppstått eller blivit skapade.
Religion är för det mesta baserat på gudar, men det är inte ett krav, det finns ateistiska religioner (och jag tror att vi gått igenom det ganska rejält i denna tråd).
Ateister "vill" inte erkänna att de har fel i sin "tro" eftersom de inte har någon gemensam tro.
"This is a rejection of a claim that some god exists, and that's all it is. It tells you what I don't believe, it doesn't tell you what I do believe." - http://www.youtube.com/watch?v=5-hVOltksic&t=3m22s
Citera
2011-09-17, 10:22
Medlem
spindrifts avatar
Ateism i sig kan man kanske inte definera som en tro. Men självfallet är tro en förutsättning för att kunna kalla sig ateist.

Att dra paralleller med tomtar och regnbågsfärgade elefanter missar det faktum att frågan om tro handlar om att förklara uppkomsten av något. Hur har universum och livet uppstått?
Vi kan inte svara på den frågan, och det som skiljer en ateist och en troende är att ateisten tror att det inte finns någon logik och intelligens bakom skapelsens uppkomst. Det förutsätter en tro på att fysik och materia allena kan ge upphov till det universum vi kan observera samt det medvetande och den intelligens vi besitter.

Tro och ateism är alltså båda försök att besvara en frågeställning, och båda förutsätter tro då vi faktiskt inte kan förklara hur universum, liv, medvetande och intelligens faktiskt uppstått. Med vetenskapen har vi fått en inblick i hur somliga processer fungerar på ett fysikaliskt plan, men själva uppkomsten är fortfarande bortom vårat vetande.
Citera
2011-09-17, 10:32
Medlem
anpe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Ateism i sig kan man kanske inte definera som en tro. Men självfallet är tro en förutsättning för att kunna kalla sig ateist.

Att dra paralleller med tomtar och regnbågsfärgade elefanter missar det faktum att frågan om tro handlar om att förklara uppkomsten av något. Hur har universum och livet uppstått?
Vi kan inte svara på den frågan, och det som skiljer en ateist och en troende är att ateisten tror att det inte finns någon logik och intelligens bakom skapelsens uppkomst. Det förutsätter en tro på att fysik och materia allena kan ge upphov till det universum vi kan observera samt det medvetande och den intelligens vi besitter.

Tro och ateism är alltså båda försök att besvara en frågeställning, och båda förutsätter tro då vi faktiskt inte kan förklara hur universum, liv, medvetande och intelligens faktiskt uppstått. Med vetenskapen har vi fått en inblick i hur somliga processer fungerar på ett fysikaliskt plan, men själva uppkomsten är fortfarande bortom vårat vetande.

Då har jag mycket som jag tror på, så som att det inte var en intelligens som startade universum, och att en intelligens inte skapade den intelligensen som skapade universum,och att en intelligens inte skapade den intelligens som inte skapade den intelligensen som skapade universum, ets..

Nej, ateism är avsaknad av tro på gudar.
"This is a rejection of a claim that some god exists, and that's all it is. It tells you what I don't believe, it doesn't tell you what I do believe." - http://www.youtube.com/watch?v=5-hVOltksic&t=3m22s

En ateist kan därför tro att vi är i Matrix, eller att detta bara är en dröm, eller what ever.. Ateism ger ingen förklaring på vad en person tror på, endast att den personen inte tror på gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in