Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Det kan vi inte veta. Men det är givetvis helt irrelevant. Det vi dock kan veta är följande: om det finns en yttersta/första/ursprunglig orsak (eller gud) så har denna inte en orsak, utan den existerar alltså av en slump. Detta vet vi av logisk nödvändighet.
Nej det kan vi inte veta.
Nej det är inte en logisk nödvändighet. Du utgår från premissen att det finns en linjär tidslinje där det enda orsakar det andra linjärt. Att den yttersta orsaken är bunden till samma lagar som det som den skapat.
Citat:
Okej, så du menar att medvetande är det ursprungliga tillståndet? Men varför behövs det då en så komplex biologisk apparat för att medvetandet ska kunna fungera just här och nu? Vore det inte rimligare, om medvetandet vore det enkla ursprungliga, att det var ständigt närvarande och fungerade i alla miljöer (annars skulle det ju vara olika principer för olika system och det säger du ju att det inte kan vara).
Det är en bra fråga. Varför finns det något överhuvudet taget? Varför finns det inte ett ändlöst stort medvetande där vi är fria energier i total harmoni?
Det kanske det finns, men vi är inte där än. Allt går från en nivå till en annan. (tror jag, pga att vi vet att det finns olika nivåer i naturen enl. kvantfysiken, och därför är det troligt att allt är indelat i olika nivåer
Men enligt Gnosticismen (som är en del av urläran) så är världen mitt i utvecklingtrappan. Dvs in te färdigutvecklad.
Citat:
För övrigt vet jag inte varför liv och medvetande måste vara en "avvikelse" från grundprincipen (även om denna inte är ett medvetande). Att olika saker tar sig olika uttryck (och medvetande är ett av dessa) tycks mig högst naturligt. Och du säger att medvetande inte är komplext, men jag skulle nog vilja hävda att det av allt att döma är det - jag har svårt att se hur det inte skulle vara det. Det är, såvitt vi vet, ett resultat av bearbetningen av en mängd data som samlats in på en högst komplex väg, och som sådant är det beroende av en extremt komplex insamlingsapparat och en extremt komplex bearbetningsapparat. Jag tror att ditt problem uppstår därför att du vill skilja medvetandet från den fysiska kroppen, men det förefaller omöjligt att göra det.
Men du utgår ju från att livet och medvetandet är ett lokalt fenomen på joden. tror du det?
Jag utgår från att liv och medvetande finns överallt i universum. Då vore det ju konsttigt om det uppstått massor av likadana slumpmässiga komplexa system. dessutom visar kosmos och människan många likheter (även om det inte skulle finnas annat biologiskt medvetet liv någon annastans).
Citat:
Vad något som inte är fysiskt är återstår givetvis också att förklara - det krävs rätt många ad hoc-förklaringar för att få ihop ditt resonemang...
Nej inga ad-hoc alls. Och vad är det som du menar att det är ad-hocs
till. Det beror ju på vad man utgår från. Utgår man från det reduktionismen och dess självskrivna regler så behöv det ad-hocs för att förklara musik.