Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-08, 19:36
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Åh du din!!!
Hur gör du själva dijonkrämen? Jag blandar faktiskt bara dijon med creme fraiche men jag har funderat på att skvätta i lite colemans i också.
Haha, jag visste väl det.

Jag gör som du, men jag har nog en större andel dijonsenap i mixen, jämfört med vad de flesta har, då jag är väldigt förtjust i dijonsenap. Jag vet att vissa använder grädde istället för CF, men det tycker inte jag blir lika bra.

Att blanda i Colemans kanske är något man borde prova på. Jag har tidigare aldrig ens tänkt den tanken. Det vore uppskattat om du testade och rapporterade resultatet.

Lite konjak i pannan, när man steker köttkuberna, ger också en liten extra touch till denna rätt, men då kanske man har hädat så mycket att rätten inte längre får kallas för Biff Rydberg.
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Tycker att det är rövknulleri att förstöra en oxfilé på det viset en oxfilé skall vara blodig inuti det finns så mkt annat kött man kan göra pyttipanna av.
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Vem har sagt att inte oxfilé i denna form måste bli genomstekt? Man vänder köttkuberna lite snabbt i en het panna och lägger sedan åt sidan. Och nej, denna rätt liknar inte ens pytt i panna.
Just så.
Pytt i panna är för mig en helt annan rätt, även om ingredienser och tillagningssätt kan likna varandra.

Citera
2011-06-08, 19:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
gäller det allt kött? dvs att man först saltar, steker på, sen när det fått yta, pepprar
Ja, i stort sett. Varför man pepprar först efter att man skapat stekyta beror på att den finmalda pepparn har en förmåga att snabbt bli bränd och lämna en något besk underton. Vid efterföljande tillagning i ugn är värmekällans effekt inte lika aggressiv, varför pepparns smak tvärtom blir framhöjd.

~Paul~
Citera
2011-06-08, 19:45
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Tycker att det är rövknulleri att förstöra en oxfilé på det viset en oxfilé skall vara blodig inuti det finns så mkt annat kött man kan göra pyttipanna av.
Man steker ju inte sönder köttet för det första, potatisen ska ju helst vara råstekt osv, det är imho en helt annan division än vanlig rest-pytt. Dessutom är det perfekt att använda tex svansen eller överblivna bitar till, oftast köper iaf jag oxfilé i hel bit, inte skivad, och då går i alla fall inte allt åt till en enda rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Haha, jag visste väl det.

Jag gör som du, men jag har nog en större andel dijonsenap i mixen, jämfört med vad de flesta har, då jag är väldigt förtjust i dijonsenap. Jag vet att vissa använder grädde istället för CF, men det tycker inte jag blir lika bra.

Att blanda i Colemans kanske är något man borde prova på. Jag har tidigare aldrig ens tänkt den tanken. Det vore uppskattat om du testade och rapporterade resultatet.

Lite konjak i pannan, när man steker köttkuberna, ger också en liten extra touch till denna rätt, men då kanske man har hädat så mycket att rätten inte längre får kallas för Biff Rydberg.
Just så.
Pytt i panna är för mig en helt annan rätt, även om ingredienser och tillagningssätt kan likna varandra.

Jag ska rapportera! =)
Citera
2011-06-08, 19:49
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BresusFistus
Biff Rydberg är så jävla schysst. Ett annat förslag är oxfile Boris, jävligt 80-tal men nice - ge köttet en snabb vändning i het panna för fin stekyta. Innan har du stekt bacon, champinjoner, grön paprika, ett par pressade vitlöksklyftor samt kokat ihop detta ett gäng körsbärstomater till en gottröra. Ner med köttet i en folie samt på med röran - knöla ihop till paket. In i ugnen 200 grader ett kort tag men inte för länge så det blir genomstekt. Givetvis hasselbackspotatis till detta.

Ät, drick en flarra vin och somna framför tv:n.

Nice.

Googlade på denna rätt men kammade noll. Kan man få lite mer info på mängden ingredienser så vore jag tacksam.
Citera
2011-06-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, i stort sett. Varför man pepprar först efter att man skapat stekyta beror på att den finmalda pepparn har en förmåga att snabbt bli bränd och lämna en något besk underton. Vid efterföljande tillagning i ugn är värmekällans effekt inte lika aggressiv, varför pepparns smak tvärtom blir framhöjd.

~Paul~

aha tackar för info det hade jag ingen aning om!

ang saltdiskussionen har jag alltid saltat innan. hört/läst om det där som nämns att det påverkar negativt men aldrig märkt av det.

har man ett tillräckligt fint kött tycker jag inte att det behövs nån peppar. lite salt o smör/olja räcker ju
Citera
2011-06-09, 08:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Googlade på denna rätt men kammade noll. Kan man få lite mer info på mängden ingredienser så vore jag tacksam.
Du kan inte ha googlat speciellt väl. Testa en gång till .

~Paul~
Citera
2011-06-09, 08:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
aha tackar för info det hade jag ingen aning om!

ang saltdiskussionen har jag alltid saltat innan. hört/läst om det där som nämns att det påverkar negativt men aldrig märkt av det.

har man ett tillräckligt fint kött tycker jag inte att det behövs nån peppar. lite salt o smör/olja räcker ju
Ingen orsak att tacka. Håller med att det inte behövs mycket i samband med oxfilé, dock vill jag ha en liten nypa peppar eftersom den förstärker köttsmaken, EMM.

~Paul~
Citera
2011-06-09, 13:39
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan inte ha googlat speciellt väl. Testa en gång till .

~Paul~

Jag har googlat men hittar bara recept av Jan Boris Möller och andra Borisar samt en del bloggar o dyl som omnämner rätten Oxfilé Boris dock utan mängdangivelser. Bloggarna säger också att rätten är mycket god.
Citera
2011-06-09, 14:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har googlat men hittar bara recept av Jan Boris Möller och andra Borisar samt en del bloggar o dyl som omnämner rätten Oxfilé Boris dock utan mängdangivelser. Bloggarna säger också att rätten är mycket god.
Märkligt. Jag får 71 800 träffar på Biff Rydberg. Den första träffen är Tasteline: http://www.tasteline.com/Recept/biff_rydberg_2

~Paul~

PS Tillägg: Först nu läser jag att det är oxfilé Boris som du syftar på . Återkommer
Senast redigerad av dePaul 2011-06-09 kl. 14:38.
Citera
2011-06-09, 14:49
Medlem
dePauls avatar
Hittar heller inte mycket genom att googla. Dock har jag lagat denna rätt själv en gång i tiden. BresusFistus har ju lämnat en fullt adekvat beskrivning av hur man lagar den!

~Paul~
Citera
2011-06-09, 15:11
Medlem
jajahars avatar
Jag får testa BresusFistus beskrivning och göra grönsaksröran på känn.
Citera
2011-06-09, 19:08
Medlem
constants avatar
Har jag oxfilé och ska äta själv så skivar jag den ganska tunt (0.5 cm) och snabbsteker i rätt het panna. En riktig bea är aldrig fel, men vitlökssmör är också okej. Klyftpotatis kanske är kitshigt, men gott.

btw: Tack för tipset om peppar efter stekning, har aldrig ens tänkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in