2011-06-09, 19:25
Medlem
FreddeDs avatar
Salta, peppra och släng på grillen. Potatisgratäng och delikatess-fabrikens bea.
He val it bätter!
Citera
2011-06-09, 20:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har jag oxfilé och ska äta själv så skivar jag den ganska tunt (0.5 cm) och snabbsteker i rätt het panna. En riktig bea är aldrig fel, men vitlökssmör är också okej. Klyftpotatis kanske är kitshigt, men gott.

btw: Tack för tipset om peppar efter stekning, har aldrig ens tänkt på det.
Ett litet förtydligande. När det gäller vanlig stekning på moderat värme och fett i pannan så kan man mycket väl peppra redan innan. Mina förbehåll gällde halstring på mycket hög värme för ett stort köttstycke som med sin tyngd riktigt trycker på.

Tänk på att så tunna skivor som du skär är ganska vanskliga att steka utan att riskera torka ut dem. Det är ganska svårt att pricka tiden. En något tjockare skiva (3-5 cm) ger en större slarvmarginal och pga sin storlek blir saftigare.

~Paul~
Citera
2011-06-09, 20:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddeD
He val it bätter!
En lämpligare tillagningsteknik?

~Paul~
Citera
2011-06-09, 20:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tänk på att så tunna skivor som du skär är ganska vanskliga att steka utan att riskera torka ut dem.
Ganska tunna skivor, kort tid, het panna. Men visst, lätt att steka för länge.
Citera
2011-06-09, 21:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ganska tunna skivor, kort tid, het panna. Men visst, lätt att steka för länge.
Hm, med hög värme och med så pass tunna skivor så behövs det nog inte mer än ca 20 sekunder på den ena sidan och 15 på den andra .

~Paul~
Citera
2011-06-09, 21:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, med hög värme och med så pass tunna skivor så behövs det nog inte mer än ca 20 sekunder på den ena sidan och 15 på den andra .

~Paul~
Typ.
Citera
2011-06-09, 21:05
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Har jag oxfilé och ska äta själv så skivar jag den ganska tunt (0.5 cm) och snabbsteker i rätt het panna. En riktig bea är aldrig fel, men vitlökssmör är också okej. Klyftpotatis kanske är kitshigt, men gott.

btw: Tack för tipset om peppar efter stekning, har aldrig ens tänkt på det.
Men för helvte varför förstör du så fint kött som oxfilé, det skall vara tjocka skivor som är blodiga inuti när man brynt ytorna hastigt i het stekpanna.
Citera
2011-06-09, 21:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
...det skall vara tjocka skivor som är blodiga inuti när man brynt ytorna hastigt i het stekpanna.
Smaksak, skivor som är halvcentimetertjocka som steks snabbt blir otroligt goda. Jag skrev att det är om jag ska laga mat till mig själv, bjuder jag eller går på krogen vill jag nog ha en rejäl bit.
Citera
2011-06-10, 10:47
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Men för helvte varför förstör du så fint kött som oxfilé, det skall vara tjocka skivor som är blodiga inuti när man brynt ytorna hastigt i het stekpanna.

Har du någonsin hört talas om uttrycket "different strokes for different folks"?
Uppenbarligen inte, din köttfascist.
Citera
2011-06-10, 11:22
Medlem
Serges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Lyxade på mig lite oxfilé för ovanlighetens skull. Har en rätt go cajunkrydda som jag använder rätt flitigt men är ju lite väl enformigt så funderar lite på vad för kul man kan hitta på annars. Har ingen sous vide-maskin eller liknande btw om nån får för sig att skriva det.

Vad brukar ni göra om ni vill göra något skoj? Tipsa gärna.

PS: Parmaskinka runt om är ju en klassiker men kört det lite mycket så det är inte så kul heller.

Oxfilé Wellington är inte dumt. Finns gott om recept om man googlar lite.

Men vad du än gör så kladda inte runt med en massa marinader och kryddor.
Citera
2011-06-10, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Konstigt att så många är förtusta i Wellington. Enligt min åsikt är det en överkomplicerad rätt som på intet sätt motsvarar smakmässigt den ansträngning som krävs för att skapa den.

Men OK, som skryträtt funkar den ganska väl

~Paul~
Citera
2011-06-10, 12:56
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Citat:

Bara för skivorna är tunna betyder inte de att de inte kan vara blodiga, när jag steker tunnare eller ojämna skivor så vill jag hellre ha min bit rå i mitten än rosa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in