• 1
  • 2
2011-06-08, 00:07
Medlem
Lyxade på mig lite oxfilé för ovanlighetens skull. Har en rätt go cajunkrydda som jag använder rätt flitigt men är ju lite väl enformigt så funderar lite på vad för kul man kan hitta på annars. Har ingen sous vide-maskin eller liknande btw om nån får för sig att skriva det.

Vad brukar ni göra om ni vill göra något skoj? Tipsa gärna.

PS: Parmaskinka runt om är ju en klassiker men kört det lite mycket så det är inte så kul heller.
Citera
2011-06-08, 00:13
Bannlyst
Bearnaise och vitlökssmör, enkelt och helvetiskt gott.
Citera
2011-06-08, 00:14
Medlem
Aakes avatar
http://www.receptcentralen.se/fest/inbakad-oxfile/
Citera
2011-06-08, 00:16
Medlem
Dubbelmarinera den där badboyen med lite klyftpotatis till med en bra gräddis sås!!

https://www.ica.se/Recept/dubbelmari...oxfile-338688/

Löjligt gott
Citera
2011-06-08, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flauw
Bearnaise och vitlökssmör, enkelt och helvetiskt gott.

Bearnaisesås är nog ett av de mest överskattade grejerna inom mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
http://www.receptcentralen.se/fest/inbakad-oxfile/

Det blir typ en wellington då? Det har jag aldrig gjort, blir nog en hit. Skulle gärna förbereda köttet med nån marinad eller så, blir det bättre om jag bara häller i lite olja och soja och låter det götta till sig eller är det bara jag som tror att köttet blir lite mörare och goare då?
Citera
2011-06-08, 00:34
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Bearnaisesås är nog ett av de mest överskattade grejerna inom mat.

Det blir typ en wellington då? Det har jag aldrig gjort, blir nog en hit. Skulle gärna förbereda köttet med nån marinad eller så, blir det bättre om jag bara häller i lite olja och soja och låter det götta till sig eller är det bara jag som tror att köttet blir lite mörare och goare då?
Oxfilé behöver du inte marinera gör en sås jämte ba å ha på oxfilen sedan
Citera
2011-06-08, 00:36
Medlem
Stek det på högsta värmen ca 2 minuter på varje sida med olivolja, salt och peppar på den.
Skiva en vitlöksklyfta på mitten och dra den över köttet och låt den få vila, sen är det bara att lägga upp den och hälla över skyn på köttet och börja gotta sig .
Citera
2011-06-08, 00:43
Medlem
trickydicks avatar
Kör den i micron och krydda rejält med Aromat™. Serveras med ketchup och Lidl potatissallad.
Citera
2011-06-08, 02:43
Medlem
Flashbackhorans avatar
Tycker att min slaktare sa en väldigt smart sak "man ska aldrig ha på något annat än peppar och salt på en riktigt god köttbit, då kan man lika gärna äta falukorv"
Sen nått som är så enkelt men sjukt gott till just oxfile är grönsparis, man kokar den el dente sen ångar man av lägger i en klick smör och saltar.
Vill man ha lite mer matigt så är ju en klasiker, potatisgratäng med massor av vitlök sjukt gott till
Citera
2011-06-08, 08:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kör den i micron och krydda rejält med Aromat™. Serveras med ketchup och Lidl potatissallad.

För att återgå till ämnet. Oxfilé har en tämligen diskret smak som diverse rubs och marinader effektivt utplånar. Att köra grytor är på denna styckningsdetalj är verkligen vansinnigt. Till dylika förehavanden bör man använda lämpligare och framför allt billigare kött som t ex högrev eller bog.

Mitt råd är att helt enkelt binda ihop köttet så att det håller sin form, därefter salta och eventuellt beströ med disktreta örtsorter/örsort samt ge köttet en fin yta i stekpanna/stekgryta. Därefter omplacerar du filén till ugnen och kör på låg värme till önskad innertemperatur.

Som tillbehör är det självklart att köra på någon typ av potatisrätt, dock undviker jag gratäng som har en tendens att ta över hela anrättningen. Den är helt enkelt för tung. Som garnityr kan det vara trevligt med diverse bönor (t ex harricot verts), samt en trevlig sommarsallad till.

~Paul~
Citera
2011-06-08, 10:46
Medlem
CrazyCopKillers avatar
Innan du steker den med salt och peppar, så hade det passat att göra en enkel carpacio med salt peppar, olivolja rucola och/eller färsk persilja
Citera
2011-06-08, 10:48
Medlem
dePauls avatar
Just det. Glömde i mitt förra inlägg skriva att köttet självklart bör peppras efter att man gett det en fin yta i panna.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in