2011-06-08, 11:16
Medlem
Tycker som redan sagts att den ska hellst bara peppras och lite salt , sen kanske chili potatis(google) med en madeira eller någon gräddig sås?
Citera
2011-06-08, 12:49
Moderator
evilhoneys avatar
När jag får en bit oxfilé över så blir det nästan alltid Biff Rydberg av det. Tärnad, stekt potatis, stekt lök, brynt oxfilé i tärningar och en dijoncreme till (ja, jag hädar och skippar äggulan).
Citera
2011-06-08, 13:43
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
När jag får en bit oxfilé över så blir det nästan alltid Biff Rydberg av det. Tärnad, stekt potatis, stekt lök, brynt oxfilé i tärningar och en dijoncreme till (ja, jag hädar och skippar äggulan).
Mm, Biff Rydberg är verkligen gott. Jag gör som du och skippar äggulan, hädar även lite mer då jag tillsätter lite finhackad rå rödlök precis innan servering. Nu åker jag nog på stryk av Biff Rydberg-maffian.
Citera
2011-06-08, 14:07
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Mm, Biff Rydberg är verkligen gott. Jag gör som du och skippar äggulan, hädar även lite mer då jag tillsätter lite finhackad rå rödlök precis innan servering. Nu åker jag nog på stryk av Biff Rydberg-maffian.
Åh du din!!!
Hur gör du själva dijonkrämen? Jag blandar faktiskt bara dijon med creme fraiche men jag har funderat på att skvätta i lite colemans i också.
Citera
2011-06-08, 17:24
Medlem
jajahars avatar
Även jag säger Biff Rydberg! Senast så gjorde jag som så att jag köpte en hel djupfryst oxfilé till extrapris och väl hemma så tog jag metallsågen och delade upp filén så att denna rätt kan serveras flera gånger till ett relativt billigt pris.
Citera
2011-06-08, 17:29
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Tycker att det är rövknulleri att förstöra en oxfilé på det viset en oxfilé skall vara blodig inuti det finns så mkt annat kött man kan göra pyttipanna av.
Citera
2011-06-08, 17:33
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Tycker att det är rövknulleri att förstöra en oxfilé på det viset en oxfilé skall vara blodig inuti det finns så mkt annat kött man kan göra pyttipanna av.

Vem har sagt att inte oxfilé i denna form måste bli genomstekt? Man vänder köttkuberna lite snabbt i en het panna och lägger sedan åt sidan. Och nej, denna rätt liknar inte ens pytt i panna.
Citera
2011-06-08, 18:16
Medlem
Gör Rydberg på svansen och huvudet och på själva tournedon kan du väl rulla i peppar och servera med en grönpepparsås till?
Citera
2011-06-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Just det. Glömde i mitt förra inlägg skriva att köttet självklart bör peppras efter att man gett det en fin yta i panna.

~Paul~

gäller det allt kött? dvs att man först saltar, steker på, sen när det fått yta, pepprar
Citera
2011-06-08, 18:48
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
gäller det allt kött? dvs att man först saltar, steker på, sen när det fått yta, pepprar
Nej, saltet drar ur saften från köttet. Man saltar fina bitar kött på tallriken.
Citera
2011-06-08, 18:49
Medlem
BresusFistuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahar
Även jag säger Biff Rydberg! Senast så gjorde jag som så att jag köpte en hel djupfryst oxfilé till extrapris och väl hemma så tog jag metallsågen och delade upp filén så att denna rätt kan serveras flera gånger till ett relativt billigt pris.

Biff Rydberg är så jävla schysst. Ett annat förslag är oxfile Boris, jävligt 80-tal men nice - ge köttet en snabb vändning i het panna för fin stekyta. Innan har du stekt bacon, champinjoner, grön paprika, ett par pressade vitlöksklyftor samt kokat ihop detta ett gäng körsbärstomater till en gottröra. Ner med köttet i en folie samt på med röran - knöla ihop till paket. In i ugnen 200 grader ett kort tag men inte för länge så det blir genomstekt. Givetvis hasselbackspotatis till detta.

Ät, drick en flarra vin och somna framför tv:n.

Nice.
Citera
2011-06-08, 19:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Nej, saltet drar ur saften från köttet. Man saltar fina bitar kött på tallriken.
En hel del myter florerar när det gäller det här ämnet. De två vanligaste är att salt torkar ut kött och den andra är att det inte spelar någon roll när man tillför saltet.

Jag citerar Lisa Förare Winbladh som med hjälp av diverse oberoende testlabb och artiklar i t ex Cook's Illustrated säger såhär:

"Att salta innan köttet steks är mycket viktigt för smakens skull. Otaliga blindtester har visat att kött och fisk smakar bättre om de saltas före stekning eller grillning. Det vattenlösliga saltet löses snabbt upp i råvarans ytskikt vilket ger en mer harmonisk smak och väl fördelad sälta. En annan teori är att saltet på olika sätt påverkar Maillardreaktionen. Stekytan blir mindre besk och mer aromatisk. Att saltet hinner tränga in en smula i köttet gör också att smakerna blandas bättre i munnen. Saltas köttet för lång tid före stekning kan vätska tränga upp i köttet vilket kan försvåra bildandet av fin stekyta. Därför är det extra viktigt att ha den gamla hemkunskapsläxan i bakhuvudet: köttet ska gärna vara rumstempererat och ytan ska vara avtorkad innan du steker. Om du inte har en goffig marinad förstås."

Hon fortsätter vidare:

"Mina husgudar på Cook’s Illustrated har utfört experiment som visar att det går utmärkt att salta köttet långt i förväg. Men bara om du har tillräckligt med tålamod. Saltar du lätt på köttets yta tränger vätska ut från köttet på grund av ett fenomen som kallas osmos. Osmos innebär att naturen strävar efter att jämna ut koncentrationerna på båda sidor av halvgenomträngliga cellmembran så långt det är möjligt. Men bara små joner eller molekyler kan lätt ta sig igenom cellmembranen. Alltså tar de små vattenmolekylerna först och pilar ut ur köttcellerna för att späda ut saltet. Men eftersom saltjonerna är små börjar de också pila genom membranen – fast åt andra hållet. Detta gör att en del protein löses upp vilket gör att koncentrationen av lösta ämnen blir större inne i köttet. Nu sugs en del av vattnet tillbaka in i köttet. Hela processen tar ungefär 40 minuter.
Så du ska antingen salta bara någon minut före stekning eller runt 40 minuter för allra för bästa resultat vad gäller stekyta. Däremot fördjupas smaken om du saltar längre än någon minut innan. Välj själv! På Cook´s Illustrated ansåg testarna att man fick bäst och djupast smak genom salta fyra timmar före stekning. Förlusterna av den vätska som saltet driver ur köttet är försumbara jämför med förlusterna vid stekning."

Jag har läst otaliga artiklar i ämnet och sett en del videos. Konklusionen är alltid densamma, nämligen att folk har fått det där med saltning av kött om bakfoten och att denna myt har en otrevlig förmåga att hänga kvar i folks medvetanden.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in