Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-07, 01:17
  #121
Medlem
Slashcares avatar
Stör mig på att de introducerar ta-bilder-med-volymknapp och sync-over-the-air. Bara två exempel på funktioner ur denna presskonferens som Apple tidigare och upprepade gånger har stoppat och ratat utvecklare för.
Citera
2011-06-07, 01:31
  #122
Avstängd
Nordboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashcare
Stör mig på att de introducerar ta-bilder-med-volymknapp och sync-over-the-air. Bara två exempel på funktioner ur denna presskonferens som Apple tidigare och upprepade gånger har stoppat och ratat utvecklare för.

Låter ungefär som när de klanka ner på andra telefoner när iPhone 4 hade stora antennproblem. Steve Jobs ljög på utan problem. Personligen skulle jag aldrig köpa Appleprodukter då det bara är skräp.
Citera
2011-06-07, 01:50
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfernstrom
Nja... du skall nog inte köpa Apple-aktier just nu. Marknaden är inte så glad över de "nyheter" som presenterades.
Ner 1,57%
http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:AAPL

https://www.flashback.org/sp31027515

Läs första raden :- )

Att reaktionen är negativ på kort sikt är givet. Förväntningarna lär varit större än så. Min rad om köp av AAPL handlar mest om framtida intjänandeförmåga. Å andra sidan är väl den i allra högsta grad redan inprisad och mer därtill, men frågan är om inte Apple kommer lyckas att klämma ur ännu mer ur målgruppen på sikt. Alla har ännu inte en Airport, en TimeCapsule, en Mac Mini, en iMac, en MacBook, en AppleTV, en iPad etc. med Apples marginaler och förmåga att knyta samman produkter och hitta folk som är villiga att betala överpriser för helheten, ja då finns nog uppsida där ändå.

Samtidigt finns givetvis ett orosmoln bortom horisonten. Den målgrupp som Apple riktar sig emot är antagligen väldigt trendkänslig. Nog för att Apple aktivt arbetar för att göra det svårt som möjligt att bryta sig ur iWorld och verkar riktigt stabilt, samtidigt kunde heller inte Titanic sjunka. Utvecklingen är så snabb, och produktcykler korta, det gör det givetvis långt svårare att sia om framtiden...

Men ja, återigen - dagens nyheter är knappast något man hänger i Julgranen. Antagligen blir iPhone 5 inte direkt någon wow-nyhet heller. Faktum är att den skulle behövt komma här, då skulle svagheten inte ses på samma sätt. Nu kommer istället telefonen antagligen släppas om ett kvartal eller två, och om inte Jobs har ett förjävla ess i skjortärmen, mer eller mindre helt utan nyheter av värde. Taskigt läge, särskilt med tanke på de kraftfulla lanseringar Windows haft i dagarna (WP7.5/Mango, W8).
Citera
2011-06-07, 01:52
  #124
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashcare
Stör mig på att de introducerar ta-bilder-med-volymknapp och sync-over-the-air. Bara två exempel på funktioner ur denna presskonferens som Apple tidigare och upprepade gånger har stoppat och ratat utvecklare för.
Lame!
Hade redan Wifi-sync inlagt på min iPhone och när de annonserade nya kamera-funktionen så drog jag bara snabbt ner CameraButtons från Cydia. Så de funktionerna kan man få om man inte är något får som springer i Apples ledband.

Undrar nu om jag kan få hela mitt musikbibliotek på 80 gb torrentad musik uppgraderat till 256 kbit AAC för 150 spänn via iTunes Match, eller om det bara funkar med aiff.
Skulle vara trevligt att få den både i bättre format och "laglig".
Citera
2011-06-07, 02:14
  #125
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Lame!
Hade redan Wifi-sync inlagt på min iPhone och när de annonserade nya kamera-funktionen så drog jag bara snabbt ner CameraButtons från Cydia. Så de funktionerna kan man få om man inte är något får som springer i Apples ledband.

...
Det finns alltid omvägar och lösningar för allt. Nu handlade det lite mer om Apples agerande gentemot utvecklarna som ville komma in med sina program och funktioner på marknaden men blev stoppade av Apple som nu väljer att själva använda sig utav det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordboo
Låter ungefär som när de klanka ner på andra telefoner när iPhone 4 hade stora antennproblem. Steve Jobs ljög på utan problem. Personligen skulle jag aldrig köpa Appleprodukter då det bara är skräp.
Förstår inte jämförelsen.
Citera
2011-06-07, 02:23
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Så iCloud är inte så free som de sägs då.
Jag måste betala 30 dollar per år för detta?
Om min musik är 320kbs, .flac eller annat?
Hur fungerar då iCloud? Som sagt, Apple måste få ihop sina pengar som de gav skivbranschen.


Jo iCloud är i sig gratis, men denna funktion som matchar din musik mot vad som finns i Music Store kostar 30 dollar per år, och det tycker jag inte är mycket att gnälla över.

Kan du inte gnälla lite på att Apple tar 29 dollar för sitt nya OS X Lion, det är ju snuskigt dyrt eller hur, för alla andra tar ju väldigt mycket mindre.

Samma sak med de andra web/moln-tjänsterna för musik som t ex Amazon har, de är ju myyycket billigare än Apples iCloud, Amazon tar ju bara 200 dollar för 20 000 låtar medan Apple's iCloud tar vansinniga 29 dollar för 20 000 låtar, så där kan du ju gnälla lite med. Vad Google kommer att ta har de inte sagt nåt om än men det skulle förvåna mig om de blir mycket billigare än Apple.

Dina egna låtfiler som du har på din dator i ditt iTunes kommer inte att röras eller ändras på något vis. Det enda som sker är att de låtar du har där inte behöver laddas upp till molnet på nätet för att kunna spelas i dina mobila enheter, utan samma låtar (om en matchning hittas hos Apple) kommer att puschas till dina mobila enheter. Är din egen låt i lägre än 256 kbps så får du den uppgraderad till 256 kbps. Är din egen låt i t ex 320 eller FLAC så får du den fortfarande i 256 kbps från Apple. Din egen FLACfil ligger kvar orörd på din dator.

Skulle du vilja ha just din egen fil med högre bitrate på din enhet så kan du givetvis synka dit den om du vill det.

Dr Tinnitus
Citera
2011-06-07, 02:32
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Så man förväntas alltså först köpa musiken, och sedan betala 30 dollar för att få lyssna på den? Varför förvånas jag inte. :- )

Men somsagt, målgruppen jag ringade in ovan är det säkert utmärkt för. Jag börjar inse vad Jobs huvudsakliga geni är...

Hur du fått din musik är väl helt ointressant?

Har folk inte CD-skivor hemma? Är de alltid gratis menar du?

Man kan ha köpt CD, fått CD, lånat CD, stulit CD, all denna musik kan man nu få behandlad precis som om det var köpt på iTunes, är inte det bra tycker du?

Och nej, du är väl ändå inte så korkad att du tror att du MÅSTE betala 30 dollar för att få lyssna på den musik du redan har på egna CD rippade till ditt iTunes? Du kan fortfarande göra precis som idag, men den nya möjligheten är alltså att du kan få samma låtar synkade till dina mobila enheter från iTunes Music Store var du än är utan att behöva kuta hem och synka in dem själv via din egen dator. Denna möjlighet kostar 29 dollar.


Dr Tinnitus
Citera
2011-06-07, 02:36
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Ähh - "So we created a brand new" bla bla... Se 0:50

http://www.youtube.com/watch?v=BJL4ReQ5QH0

Notifieringen är stulen direkt från Android, ändå har de mage nog att säga "brand new"... Och så fortsätter han med att berätta om låsskärmen (och allt detta finns redan i Android)...

Liksom det är sånt som gör att jag verkligen ogillar Apple. De försöker framställa allt som redan finns till något nytt och revolutionerande.


Hur jäkla svårt är det att se det som att de menar brand new för iPhone då?

Sen kan det fortfarande vara så att även om saker kanske ser liknande ut så kan det vara skillnader i exakt hur det funkar, smidighet m.m.

Bara för att alla bilar haft 4 hjul i 100 år så är inte alla bilar exakt lika för det i väghållning m.m.


Dr Tinnitus
Citera
2011-06-07, 02:42
  #129
Medlem
nokssons avatar
tankte fraga om iTunes match.

Jag har sjalv 5,3k latar. for 30 dollar kan man forvanta sig att se hela sin musik bibla ratt ID3 taggat.
Citera
2011-06-07, 02:49
  #130
Medlem
Sen så är det nästan komiskt att se horderna av professionella gnällspikar som ska klaga och gnälla på alls Apple gör. Spelar absolut ingen roll vad Apple är gör, om det så var att skänka mobiler gratis och de hade 24 processorer 14 SD-kort, 95 GB internminne, ihoprullbar grymmosuperAmoled-skärm på 95 tum, 2 kvartals batteritid, väger 4 gram och är 0,76589 mm tjock. Vissa skulle ändå bara gnälla gnöla klaga och svina om att Apple bara är värdelöst skit.

Ett fenomen för forskning om mänskligt beteende att studera....


För egen del, som hellre gillar att försöka se positivt på värden runt mig och se fördelar och möjligheter istället för att bara försöka se allt i dystergrått och negativt, så tycker jag att kvällens WDCC visade på många trevliga funktioner, som i sig kan ge nya möjligheter för användare och utvecklare. Dessutom var ju de priser som nämndes inte alls nåt att grina illa över. De som inte vill måste ju inte betala eller ens köpa en Apple produkt.

Men ynka 29 dollar för t ex ett nytt operativsystem är väl inte nåt man kan klaga på? Vad tar Microsoft?



Dr Tinnitus
Citera
2011-06-07, 02:58
  #131
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
...
Men ynka 29 dollar för t ex ett nytt operativsystem är väl inte nåt man kan klaga på? Vad tar Microsoft?



Dr Tinnitus
Beroende på vilken version så ser jag att det finns från 727kr och uppåt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...ms=l=s71045956

Priset på Lion är galet lågt och ska under inga som helst omständigheter klagas på! Möjligen på att det är för lågt.
Däremot kan man ifrågasätta att det uteslutande kommer att säljas via Mac App Store. Jag som hade tänkt köpa en ny hårddisk till datorn lagom till släppet för att installera operativet direkt på den undrar lite hur jag ska göra. Om det inte går att själv skapa en installations-skiva/USB när man köpt uppdateringen, vilket vore ganska smart, så får jag väl först installera SN och sedan uppgradera.
Kanske lika bra att köpa disken redan nu så man hinner installera och komma igång med allt igen innan släppet..?
__________________
Senast redigerad av Slashcare 2011-06-07 kl. 03:01.
Citera
2011-06-07, 07:09
  #132
Medlem
miklons avatar
Som jag förstår det är iCloud egentligen inte någon molntjänst, utan snarare en internetbaserad synkningstjänst. Dvs, man använder inte iCloud för att lagra sin data, utan iCloud ser bara till att datan är synkad mellan alla Apple-enheter man har? Eller har jag missförstått något?

Edit: I övrigt så tycker jag att det känns ganska tydligt att Apple börjar tappa sitt ledarskap när det kommer till innovation. För några år sedan så var de här eventsen jättekul för alla med intresse för branschen, för det var alltid spännande att se vad Apple hade att komma med. Numera handlar det inte så mycket om att se vad Apple kommer med som är nytt och revolutionerande, utan nu handlar det mer om att Mac/iPhone/iPad-ägarna får se vad som kommer till deras plattform. Jag menar, att iPhone får ett vettigt notifikations-system är ju schysst för alla iPhone-ägare, men det är ju inte så att man som utomstående häpnar direkt.

Apple har schysst hårdvara och bra operativsystem och de har ett ekosystem runt sina produkter som är belönande för de som väljer att köra deras produkter. I den kategorin faller även iCloud känns det som. Kör man primärt OS X/iOS så tillför ju iCloud ett mervärde, men det är långt ifrån något revolutionerande och det är ingen dealmaker. Det visar inte på något ledarskap i branschen, utan det visar snarare på att Apple bestämt sig för att befästa sina positioner och nischa in sig på marknaden istället för att leda utvecklingen.
__________________
Senast redigerad av miklon 2011-06-07 kl. 07:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback