Resultat: ?
En riktigt tragisk olycka
24,77%
430 röster
Man ska inte stjäla
80,41%
1396 röster
2011-06-07, 23:58
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeeMeNow
Nu har jag inte läst hela tråden och har inte heller lyckats få fram någon info om bilen från andra forum så jag vet inte huruvida bilen var original eller inte. Men de flesta högerstyrda Supror har en fartspärr vid 180, var fartspärren däremot bortplockad och motorn lite uppskrämd är det fullt möjligt att komma upp i över 300...

Vet som jag nyss skrev inte om bilen var original eller inte men en Supra i originalutförande är inget monster, de är faktiskt rätt slöa.

Tycker det är fruktansvärt tråkigt det som hänt i alla fall!

Ägaren har informerat:
Citat:
Bilen är som sagt en 93:a, supra mk4. Den var besiktigad för mindre än 2 veckor sedan. Och nästintill orginal med ljudbygge i.
https://www.flashback.org/sp31034667
Citera
2011-06-08, 00:40
Medlem
kondomlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Sorry, mer OT: Jag hoppas fler kan känna som du, för när man läser vissa inlägg här så blir man lätt mörkrädd.
Ingen är värd ett sådan straff och speciellt inte för de troliga brott det handlade om, bilstöld, fortkörning, ev. rattfylleri.
Tack - ett välkommet initiativ

Skönt att höra att det finns fler medmänniskor!

Citat:
Ursprungligen postat av SeeMeNow
Nu har jag inte läst hela tråden och har inte heller lyckats få fram någon info om bilen från andra forum så jag vet inte huruvida bilen var original eller inte. Men de flesta högerstyrda Supror har en fartspärr vid 180, var fartspärren däremot bortplockad och motorn lite uppskrämd är det fullt möjligt att komma upp i över 300...

Vet som jag nyss skrev inte om bilen var original eller inte men en Supra i originalutförande är inget monster, de är faktiskt rätt slöa.

Tycker det är fruktansvärt tråkigt det som hänt i alla fall!

Finns ju en del olika motorer. 330hk till 220hk. Tvivlar på att 330hästars varianterna är "rätt slöa".
Citera
2011-06-08, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnUlf
Jag är inte säker, men inte till arbetsplatsen, isåfall till Karlskoga busstation.. Borde va till busstationen då ursprunget för alla våra resor är därifrån (Karlskoga).

Det kanske är detta som är den missade pusselbiten i din teori om hämnd.

Ni är 6 pers som avreser från denna busstation mot Norge. Mikael gör bort sig och skickas hem, då är det stora möjligheter att Mikael helt enkelt fick en retur enbart till Karlskoga. Han kommer fram helhög och pissur och ska då försöka ta sig hem till Örebro. Han väljer att knalla bort till din firma för att låna en bil och ta sig hem, alternativt ta sig till Degerfors där hans polare finns, han kanske har en luddig plan att man sen ska köra från Degerfors tillbaka till Karlskoga och ställa tillbaka den lånade bilen, för båda bilägarna är som sagt i Norge och har ingen aning om vad som händer hemma, han kan lokalerna och vet var nycklarna finns.

I denna röra med Degerfors poppar så 2 polare till upp och av någon anledning så får man för sig att dra ett race med din fina bil när man väl kommit fram till Karlskoga, så man parkerar den andra bilen och sen sitter alla 4 i din och man sticker ut på vägen mot Degefors och ger järnet. Sen vänder man någonstans och ger järnet tillbaka- får ett möte med en polis och sen vet vi hur det slutade.

Om nu polisen hittar nycklarna i bilen är det stor risk att ditt f-bolag kommer att jäklas, samtidigt infaller en knorr, ni var alla 6 försäkrade pga ert uppdrag i Norge, denna försäkring ska gälla från "dörr-till dörr"-dvs från hemmet-arbete-tillbaka till hemmet. Eftersom Mikael aldrig kom hem helt utan gjorde en "mellanlandning i Karlskoga bör alltså denna försäkring vara gällande trots hans stupida handlande så oavsett vem som satt vid ratten vid dödsögonblicket så bör denna "drulleförsäkring" som firman tecknat vara gällande och då har du ev chans att gå på denna om nu ditt f-bolag skulle jävlas (klassiker med nycklar - blir alltid problem)

Håller min teori om Mikael ?

P.S Om Mikael nu hade efterlevande barn kan de åberopa medel från denna arbetsgivare-försäkring som täcker er på era uppdrag. Utan att dra in företaget för mycket i denna katastrof så tror jag att du nog har god pejl hur det juridiska låg till när Mikael löpte amok.
Senast redigerad av stuxnet 2011-06-08 kl. 00:54.
Citera
2011-06-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuxnet
Det kanske är detta som är den missade pusselbiten i din teori om hämnd.

Ni är 6 pers som avreser från denna busstation mot Norge. Mikael gör bort sig och skickas hem, då är det stora möjligheter att Mikael helt enkelt fick en retur enbart till Karlskoga. Han kommer fram helhög och pissur och ska då försöka ta sig hem till Örebro. Han väljer att knalla bort till din firma för att låna en bil och ta sig hem, alternativt ta sig till Degerfors där hans polare finns, han kanske har en luddig plan att man sen ska köra från Degerfors tillbaka till Karlskoga och ställa tillbaka den lånade bilen, för båda bilägarna är som sagt i Norge och har ingen aning om vad som händer hemma, han kan lokalerna och vet var nycklarna finns.

I denna röra med Degerfors poppar så 2 polare till upp och av någon anledning så får man för sig att dra ett race med din fina bil när man väl kommit fram till Karlskoga, så man parkerar den andra bilen och sen sitter alla 4 i din och man sticker ut på vägen mot Degefors och ger järnet. Sen vänder man någonstans och ger järnet tillbaka- får ett möte med en polis och sen vet vi hur det slutade.

Om nu polisen hittar nycklarna i bilen är det stor risk att ditt f-bolag kommer att jäklas, samtidigt infaller en knorr, ni var alla 6 försäkrade pga ert uppdrag i Norge, denna försäkring ska gälla från "dörr-till dörr"-dvs från hemmet-arbete-tillbaka till hemmet. Eftersom Mikael aldrig kom hem helt utan gjorde en "mellanlandning i Karlskoga bör alltså denna försäkring vara gällande trots hans stupida handlande så oavsett vem som satt vid ratten vid dödsögonblicket så bör denna "drulleförsäkring" som firman tecknat vara gällande och då har du ev chans att gå på denna om nu ditt f-bolag skulle jävlas (klassiker med nycklar - blir alltid problem)

Håller min teori om Mikael ?

Nej, den håller inte enligt mig då han kom hem fredag eftermiddag/kväll och detta hände natten mellan söndag-måndag
Citera
2011-06-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du har helt rätt, 95% hänger på föraren. Det finns ju en uppsjö filmbevis på utube där drivna förare i små skräpbilar, typ Suzuki och Nissan med lätthet städar av rikingar i sina Porsches och Ferraris på Nürburgring. Sabine Schmitz hade utan problem åkt i fatt zigenargänget i en Ford Transit.

http://www.youtube.com/watch?v=5KiC0...feature=fvwrel

En rutinerad förare i en V70 har självfallet inga problem med att hänga med en påtänd yngling i en Toyota Supra -93, en bil som han sannolikt aldrig tidigare suttit i, än mindre kört.

Han ska inte bara hänga med, han ska komma ikapp en bil som har rätt stort försprång.
Citera
2011-06-08, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnUlf
Nej, den håller inte enligt mig då han kom hem fredag eftermiddag/kväll och detta hände natten mellan söndag-måndag

Kan vara så enkelt att han skämdes och inte ville att hans farsa/sambo skulle få veta att han blivit hemskickad, så han valde att kontakta sina polare och leva loppan med dom i Degerfors och sen komma hem på "utsatt tid", och här någonstans uppkom då idiotgrejen med att "låna kompisens" bil.
Senast redigerad av stuxnet 2011-06-08 kl. 01:01.
Citera
2011-06-08, 01:04
Medlem
Inlägg 650, och fortfarande ingen exakt klarhet i vilka de fyra i bilen var..

Senaste budet är alltså:
Zeljko Ristic
Tino (Roni?) Florin
Mikael Da Silva
Calle Malmqvist
Citera
2011-06-08, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SininneS

Senaste budet är alltså:
Zeljko Ristic
Roni Florin
Mikael Da Silva
Calle Malmqvist

BINGO!
Citera
2011-06-08, 01:19
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SininneS

Senaste budet är alltså:
Zeljko Ristic
Tino (Roni?) Florin
Mikael Da Silva
Calle Malmqvist

Ja.
Zeljko och Micke är bekräftade via Facebook RIP´s och dyl.
De andra två är inte lika väl bekräftade hittills, även om Roni ska ha bekräftats i andra hand och Calle i typ tredje hand.
Reserverar mig för ev. feltolkningar och felläsningar som i så fall enbart beror på mig och mitt oförstånd.
Citera
2011-06-08, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongbatong
Jag har inte läst alla inlägg på den här tråden men som hårt arbetande och ärlig svensk medborgare så anser jag att mig själv och många andra medborgare i Sverige går vinnande ur denna olycka. Hellre 4 döda outbildade biltjyvar än 4 döda nyutbildade civilingenjörer. Visst det låter hemskt men sant är det.

Om vi skiter i empati och bara går på samhällslig lönsamhet så tror jag det var dåligt att de dog. Personer i den åldern har bara bidragit till kostnader så långt i livet. Det är väl ändå troligt att de någon gång framöver klippt sig och skaffat sig ett jobb. Men kanske är jag för optimistiskt lagd...
Citera
2011-06-08, 01:41
Medlem
Citat:
Ja.
Zeljko och Micke är bekräftade via Facebook RIP´s och dyl.
De andra två är inte lika väl bekräftade hittills, även om Roni ska ha bekräftats i andra hand och Calle i typ tredje hand.
Reserverar mig för ev. feltolkningar och felläsningar som i så fall enbart beror på mig och mitt oförstånd.

Calle kan man nog sätta som bekräftad om man kollar denna..

http://sv-se.facebook.com/callem1?sk=wall

"Melli Da Silva"
vila i frid, jag hoppas att ni vet hur älskade ni är

En bit ner skriver hans syster (antar jag...)

"Tilda Maria Malmqvist"
Jag menar fullständigt allvar Calle, du MÅSTE komma tillbaka. DU MÅSTE!
Senast redigerad av Vasily 2011-06-08 kl. 01:44.
Citera
2011-06-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ägaren har informerat:

https://www.flashback.org/sp31034667

Där ser man. Tack för länken.

Citat:
Ursprungligen postat av kondomlasse
Finns ju en del olika motorer. 330hk till 220hk. Tvivlar på att 330hästars varianterna är "rätt slöa".
Har både åkt ett antal o även kört en Supra i originalutförande, jag menar inte rätt slöa som i att man drar dem i en Nissan Micra från 80-talet, men Polisens D5a måste väl ändå gå helt okej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in