2018-05-26, 15:10
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Givet det erkänt svåra med vittnen så känner jag mig skeptisk. Inte till twigo eller vittnet i sig, men till själva grejen med vittnen och minnen. Nu sades det först att vittnet har 'fotografiskt minne' och i så fall skulle det väl höja trovärdigheten lite. Men säg såhär: Om vittnet hade sagt: "Ja, det är han, utan tvekan." så hade jag varit mer optimistisk. Nu är nog risken att den utpekade och den vittnet såg är lika men inte mer. Men jag vet ju inte.

Det är ju nu snart 14 år sedan dådet, både den utpekades utseende har ändrats, vittnet har blivit äldre.
Tror nog mer på 'släktforskningsspåret' i så fall även om jag tror det finns svårigheter även där. Men kanske kan det ge en indikation som sedan kan arbetas ner med hjälp av annan information så att man hamnar rätt.

Detta med fotografiskt minne alltså... det händer ju emellanåt att man stöter på en och annan stolle som påstår sig ha fotografiskt minne. Men tror inte att jag någonsin träffat någon som verkligen kunnat leva upp till det.

Det vore ju en verklig tillgång om det fanns ett huvudvittne med fotografiskt minne i detta fall.

Men är denna typ av avvikande minnesfunktion verkligen existerande hos normalfungerande individer? Jag har alltid förknippat fotografiskt minne med olika typer av autism-tillstånd.

Men å-andra-sidan.... jag har ofta haft fel.
Citera
2018-05-26, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Detta med fotografiskt minne alltså... det händer ju emellanåt att man stöter på en och annan stolle som påstår sig ha fotografiskt minne. Men tror inte att jag någonsin träffat någon som verkligen kunnat leva upp till det.

Det vore ju en verklig tillgång om det fanns ett huvudvittne med fotografiskt minne i detta fall.

Men är denna typ av avvikande minnesfunktion verkligen existerande hos normalfungerande individer? Jag har alltid förknippat fotografiskt minne med olika typer av autism-tillstånd.

Men å-andra-sidan.... jag har ofta haft fel.

Nej fotografiskt minne är bara ett slarvigt begrepp för att beskriva en extremt bra minnesförmåga. Det är ju inte så att dom kan plocka fram en exakt minnesbild av synintrycket för en given tidpunkt.
Citera
2018-05-26, 20:21
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystikern87
Nej fotografiskt minne är bara ett slarvigt begrepp för att beskriva en extremt bra minnesförmåga. Det är ju inte så att dom kan plocka fram en exakt minnesbild av synintrycket för en given tidpunkt.

Tror inte man ska haka upp sig på fotominnet. Det viktiga är att det är ett av polisens vittnen.
Citera
2018-05-26, 20:25
Medlem
Sen måste vi pussla tid och plats
Citera
2018-05-26, 20:26
Medlem
Link04s avatar
Är nog så att vittnet har ett bra ansiktsminne, som mystikern ovan skriver. Då känner vittnet av om det är nära eller inte.
Citera
2018-05-26, 20:33
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tror inte man ska haka upp sig på fotominnet. Det viktiga är att det är ett av polisens vittnen.

Ja, du har rätt. Men det känns lite märkligt att slänga sig med begrepp som "fotografiskt minne" om vittnen i en av Sveriges största mordutredningar, om det inte finns någon sanningshalt i det. Förstår inte varför man ska använda den extremen om det inte verkligen är så.

Det är en stor skillnad på ett "bra bildminne" och ett "fotografiskt minne".

Skulle till och med hävda att ett vittne som påstår sig ha ett "fotografiskt minne", utan att faktiskt ha det till och med underminerar sin trovärdighet som vittne.
Senast redigerad av DjungelJens 2018-05-26 kl. 20:36.
Citera
2018-05-26, 20:37
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Ja, du har rätt. Men det känns lite märkligt att slänga sig med begrepp som "fotografiskt minne" om vittnen i en av Sveriges största mordutredning, om det inte finns någon sanningshalt i det. Förstår inte varför man ska använda den extremen om det inte verkligen är så.

Det är en stor skillnad på ett "bra bildminne" och ett "fotografiskt minne".

Skulle till och med hävda att ett vittne som påstår sig ha ett "fotografiskt minne", utan att faktiskt ha det till och med underminerar vittnets trovärdighet.

Blev nog lite olyckligt när twigo körde på fotominne. Tror helt klart att han menade vad han sa däremot. Ska inte snöa in oss på vad fotografiskt minne är, det kommer inte att leda nånvart.

Polis har bedömt vittnet som trovärdigt, så då är det nog så.
Citera
2018-05-26, 20:40
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Blev nog lite olyckligt när twigo körde på fotominne. Tror helt klart att han menade vad han sa däremot. Ska inte snöa in oss på vad fotografiskt minne är, det kommer inte att leda nånvart.

Polis har bedömt vittnet som trovärdigt, så då är det nog så.

Det är ju huvudsaken. Tror inte heller vi ska snöa in på det (även om det är precis vad jag just gjort).
Citera
2018-05-26, 20:40
Medlem
Hoppas polisen gör en uppföljning på detta iallafall vi har inget att förlora
Citera
2018-05-26, 22:28
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Hoppas polisen gör en uppföljning på detta iallafall vi har inget att förlora

Polisen kommer göra ett test på den här personen. Vittnet plus koppling till adress nära Åsgatan.
Senast redigerad av Link04 2018-05-26 kl. 22:30.
Citera
2018-05-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Du kan ha rätt. Har också fått vibbar.
Tar upp en konkret fråga som varit uppe tidigare:
Man vet att GM skadade sin hand (höger?) i samband med morden. Hur djup var skadan? Blev han tvungen att söka hjälp? Han bör idag ha ett väl synligt ärr, troligen under lillfingret. Det finns ett antal personer som sagt nej till topsning. Ett sätt att avföra dem vore att ta reda på om någon har just ett sådant ärr. "Elementärt, Watson!" hör jag att ni säger nu. Kanske redan gjort, men jag har inte läst eller hört om något sådant.

Hur vet man att det just var handen som skadades? Jag vet att man hittat blod men hur kan man veta att det är handen. Rimligt antagande såklart, men ändå.
Citera
2018-05-26, 23:42
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikke1980
Hur vet man att det just var handen som skadades? Jag vet att man hittat blod men hur kan man veta att det är handen. Rimligt antagande såklart, men ändå.

Tror just bara att det är ett "rimligt antagande" att det var handen som blev skadad. Det är väl inte precis tekniskt fastställt. Men det känns ju som sagt... rimligt att anta att det var handen som skadades.

Däremot vet jag inte om det är rimligt att anta att gärningsmannen har något uttalat/synligt ärr, 14 år efter händelsen. Det tror jag inte vi kan räkna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in