2018-05-25, 22:26
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Det skulle inte förvåna mig om GM förekommer i vägra-arkivet.

Får ta reda på det.
Citera
2018-05-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ok då är det nog falsklarm när vittnet känner igen honom.

Ja, det är det högst sannolikt. Å andra sidan är det ju inte orimligt att en gärningsman framstår som "normal" när man träffar honom sporadiskt, särskilt så här långt efter händelsen. Men nej, tror det är dead end.
Citera
2018-05-25, 22:31
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Ja, det är det högst sannolikt. Å andra sidan är det ju inte orimligt att en gärningsman framstår som "normal" när man träffar honom sporadiskt, särskilt så här långt efter händelsen. Men nej, tror det är dead end.

Vad säger du om twigos vittnes uppgift?
Citera
2018-05-25, 22:47
Medlem
DjungelJenss avatar
Clandeztino hade en "förbjuden" teori för några dagar sedan, som slutade med en 6 månader lång avstängning för clandeztinos del.

Tänker inte gå in i detalj på vad den teorin gick ut på, då den är "förbjuden".

Men det fanns en koppling till mordet på Lena i Örebro som varit aktuellt senaste veckan. Vore kul att veta om twigo visat bild på S.D för sin far?

Saknar förresten jordgubbsflickans närvaro i tråden. Kändes som att hon hade en del att tillföra...
Citera
2018-05-25, 23:00
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Clandeztino hade en "förbjuden" teori för några dagar sedan, som slutade med en 6 månader lång avstängning för clandeztinos del.

Tänker inte gå in i detalj på vad den teorin gick ut på, då den är "förbjuden".

Men det fanns en koppling till mordet på Lena i Örebro som varit aktuellt senaste veckan. Vore kul att veta om twigo visat bild på S.D för sin far?

Saknar förresten jordgubbsflickans närvaro i tråden. Kändes som att hon hade en del att tillföra...

Jag saknar också jordgubbsflickan.
Citera
2018-05-25, 23:01
Medlem
Link04s avatar
Hoppas att hon är okej.
Citera
2018-05-26, 04:26
Medlem
Vill inte låta oförskämd och vill inte peka ut trollet för tillfället, men jag har under en tid fått en olustig känsla av en person i tråden. Tror verkligen inte vederbörande är inblandad men jag tycker det verkar som det trollas på ett märkligt och udda sätt, och mina varningsklockor ringer.
Citera
2018-05-26, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandyRandy
Vill inte låta oförskämd och vill inte peka ut trollet för tillfället, men jag har under en tid fått en olustig känsla av en person i tråden. Tror verkligen inte vederbörande är inblandad men jag tycker det verkar som det trollas på ett märkligt och udda sätt, och mina varningsklockor ringer.

Du kan ha rätt. Har också fått vibbar.
Tar upp en konkret fråga som varit uppe tidigare:
Man vet att GM skadade sin hand (höger?) i samband med morden. Hur djup var skadan? Blev han tvungen att söka hjälp? Han bör idag ha ett väl synligt ärr, troligen under lillfingret. Det finns ett antal personer som sagt nej till topsning. Ett sätt att avföra dem vore att ta reda på om någon har just ett sådant ärr. "Elementärt, Watson!" hör jag att ni säger nu. Kanske redan gjort, men jag har inte läst eller hört om något sådant.
Citera
2018-05-26, 08:44
Medlem
Citat:
Man vet att GM skadade sin hand (höger?) i samband med morden. Hur djup var skadan? Blev han tvungen att söka hjälp? Han bör idag ha ett väl synligt ärr, troligen under lillfingret. Det finns ett antal personer som sagt nej till topsning. Ett sätt att avföra dem vore att ta reda på om någon har just ett sådant ärr. "Elementärt, Watson!" hör jag att ni säger nu. Kanske redan gjort, men jag har inte läst eller hört om något sådant.

Kanske inte helt enkelt att ta reda på om någon har ett ärr under lillfingret, bara sådär?
Citera
2018-05-26, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad säger du om twigos vittnes uppgift?

Givet det erkänt svåra med vittnen så känner jag mig skeptisk. Inte till twigo eller vittnet i sig, men till själva grejen med vittnen och minnen. Nu sades det först att vittnet har 'fotografiskt minne' och i så fall skulle det väl höja trovärdigheten lite. Men säg såhär: Om vittnet hade sagt: "Ja, det är han, utan tvekan." så hade jag varit mer optimistisk. Nu är nog risken att den utpekade och den vittnet såg är lika men inte mer. Men jag vet ju inte.

Det är ju nu snart 14 år sedan dådet, både den utpekades utseende har ändrats, vittnet har blivit äldre.
Tror nog mer på 'släktforskningsspåret' i så fall även om jag tror det finns svårigheter även där. Men kanske kan det ge en indikation som sedan kan arbetas ner med hjälp av annan information så att man hamnar rätt.
Citera
2018-05-26, 11:17
Medlem
Citat:

Om GM körde den typen av hugg jag tror så borde han skurit sig vid handryggen eller uppåt pekfingret. Men det är ju omöjligt att veta, det stämmer nog som du säger. Vad det gäller vägrare så antar jag att man gör en 'bedömning' om personen vägrar av någon typ av övertygelse eller om han försöker dölja något. Måste ju ändå vara ett problem att det finns så pass många som vägrat.
Citera
2018-05-26, 11:42
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Givet det erkänt svåra med vittnen så känner jag mig skeptisk. Inte till twigo eller vittnet i sig, men till själva grejen med vittnen och minnen. Nu sades det först att vittnet har 'fotografiskt minne' och i så fall skulle det väl höja trovärdigheten lite. Men säg såhär: Om vittnet hade sagt: "Ja, det är han, utan tvekan." så hade jag varit mer optimistisk. Nu är nog risken att den utpekade och den vittnet såg är lika men inte mer. Men jag vet ju inte.

Det är ju nu snart 14 år sedan dådet, både den utpekades utseende har ändrats, vittnet har blivit äldre.
Tror nog mer på 'släktforskningsspåret' i så fall även om jag tror det finns svårigheter även där. Men kanske kan det ge en indikation som sedan kan arbetas ner med hjälp av annan information så att man hamnar rätt.

Stämmer det du säger. Verkar vara så att polisen samlar in vittnesuppgifterna sen klipper dom kontakt med vittnen. Pga DNA spåret i Linköping så är nog inga vittneskonfrontationer aktuella tror jag.

Du får kolla händerna på ica om du springer på honom, men som sagt han verkar vara en skön snubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in