2010-07-24, 23:51
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Kanske det , skulle kanske lagt till att man ska vara skäligen misstänkt.
Jag anade att det var det du menade. Men du har fel. Lagen är ändrad så att DNA-prov även kan tas utan samtycke för att utesluta en person ur en brottsutredning. Personen behöver alltså inte vara misstänkt.
Citera
2010-07-25, 00:13
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Jag anade att det var det du menade. Men du har fel. Lagen är ändrad så att DNA-prov även kan tas utan samtycke för att utesluta en person ur en brottsutredning. Personen behöver alltså inte vara misstänkt.

Så sant. Undrar dock hur det fungerar praktiskt om någon tvärvägrar.
Citera
2010-07-25, 00:15
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Så sant. Undrar dock hur det fungerar praktiskt om någon tvärvägrar.
Högst sannolikt funkar det likadant som andra typer av tjänsteåtgärder polisen måste göra men där någon gör motstånd, man tvingar personen helt enkelt med våld.
Citera
2010-07-25, 00:27
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Högst sannolikt funkar det likadant som andra typer av tjänsteåtgärder polisen måste göra men där någon gör motstånd, man tvingar personen helt enkelt med våld.

Jo, men jag tänker mig en situation där polisen vill utesluta ett större antal och skickar ut brev till kanske 500 personer, varav 25 helt struntar i att höra av sig även efter påminnelse. Skulle polisen skicka ut piketbussen och plocka in dessa då?
Citera
2010-07-25, 01:03
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Jo, men jag tänker mig en situation där polisen vill utesluta ett större antal och skickar ut brev till kanske 500 personer, varav 25 helt struntar i att höra av sig även efter påminnelse. Skulle polisen skicka ut piketbussen och plocka in dessa då?
Det som du tar som exempel har ju hänt, dvs att polisen skickar brev till hundratals om topsning. Ja, man får ju anta att de som inte kommer blir hämtade av polisen.

Eftersom de flesta går med på det frivilligt för att de dels kan känna sig rädda för polisen och dels för att de är oskyldiga och vill visa det så är ju alla som håller sig undan topsning högintressanta för polisen.

Om man som skyldig får ett sådant där topsningsbrev så är man nog rätt körd hur man än gör?
Citera
2010-08-06, 21:44
Medlem
Ett öppet sinne skall man ha i en krim utredning.

Min personliga övertygelse är att förklaringen till mordet kan sökas hos pappan till 8-åringen. Någon som ville ge igen på pappan via sonen och kvinnan blev ett olyckligt vittne som måste tystas.
Utgår från att utredarna har granskat och granskar motiv bilder som pekar i den riktningen.
https://static.flashback.info/img/smilies2/wink.gif
Citera
2010-08-21, 17:31
Medlem
Man blir ju lite tveksam till att mördaren verkligen är så ung som det talas om då signalementet på det senaste knivdådet i Linköping vittnade om en ung man men som senare visade sig vara en 36-åring. Jag menar såklart knivdådet 20/8 i City.
Senast redigerad av Zigge.UMP 2010-08-21 kl. 17:32. Anledning: Stavfel
Citera
2010-08-22, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zigge.UMP
Man blir ju lite tveksam till att mördaren verkligen är så ung som det talas om då signalementet på det senaste knivdådet i Linköping vittnade om en ung man men som senare visade sig vara en 36-åring. Jag menar såklart knivdådet 20/8 i City.

men nörda va faaaan tror du själv det e dubbelmördaren???? hur pantad e duuu????
Citera
2010-08-22, 01:29
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirValium
men nörda va faaaan tror du själv det e dubbelmördaren???? hur pantad e duuu????

Han menar att det är "lätt hänt" att ta fel på åldern. Senaste fallet "ung man", visade sig vara en 36-åring. I dubbelmordet kanske "ung man" också visar sig vara en 30+åring.

Do you dig?
Citera
2010-08-23, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zizierzrogba
Han menar att det är "lätt hänt" att ta fel på åldern. Senaste fallet "ung man", visade sig vara en 36-åring. I dubbelmordet kanske "ung man" också visar sig vara en 30+åring.

Do you dig?

Ja precis så menade jag men måste ha uttryckt mig fruktansvärt dåligt med tanke på det pantade svaret! Men tack till dig
Citera
2010-09-27, 13:12
Medlem
Lars Norens och kulturgruppens ansvar för stämpling till mord utrett ännu?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article241034.ab
Citera
2010-10-14, 05:52
Medlem
Anhållne kontrolleras för dubbelmord

Citat:
Den 23-årige man som misstänks för flera våldtäkter i Örebro kan enligt polisen vara intressant i utredningen om dubbelmordet i Linköping, skriver Östgöta Correspondenten. Beskrivningen av 23-åringen skulle nämligen kunna stämma in på dubbelmördaren i Linköping.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1266208/Anhallne-kontrolleras-for-dubbelmord-.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in