2010-07-11, 16:11
  #769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ryd räknas inte som "utanför", det är en av innerstadsstadsdelarna. Mellan mordplatsen och Herrgår'n mitt bland Ryds studentbostäderna, är det mindre än 4 km=max en timmes promenad. Studenter finns även vid Flamman, ca 1.5 km från mordplatsen.

ok då. Då tror jag ännu mer på den teorin.
Citera
2010-07-24, 04:15
  #770
Medlem
Såg en man som påminde om bilden i tidningen springa en genväg mellan Åsgatan och barnhemsgatan. Det var en ny genväg som jag inte trodde fanns. I handen hade han en kniv. Jag trodde han hade brottom till köket.....men vem vet???
Genvägen finns i närheten av de två renoverade hus på en gata brevid. De håller på att renovera där...
Men det var inte de som renoverar husen.
Mannen var sportigt klädd och keps och ljust hår. Han var inte last gammal runt 40 och inte heller ung runt 16 år...170-1.80 lång...
Han såg mig.....
Han kunde springa väldigt bra och jag tror att han tränar någon sport....han sprang väldigt speciellt...
Citera
2010-07-24, 12:02
  #771
Medlem
LakritstroIIets avatar
Eftersom kvinnan sade innan hon dog att "han var så ung" om gärningsmannen så tror jag verkligen att gärningsmannen var exceptionellt ung. Alltså runt 14-16 år.

Frågan är hur en sådan här person kan undgå att DNA-topsas så länge? Människor som begår den här typen av brott återfaller alltid i ny brottslighet och då topsas han ju.

I och med att kvinnan reflekterade över hur ung han var så tror jag att vi talar om en person som bor hemma. Skälet till att han inte åkt in i polisens topsningsraid vara att han var där tillfälligt för att hälsa på tex mamma eller pappa (skilda föräldrar).

Men som sagt, jag tror det troligaste varför polisen missat honom är helt enkelt att han var alldeles för ung vid brottstillfället för att ens komma ifråga på att topsas. Att han så här långt senare inte åkt fast för något som resulterat i en topsning kan det finnas alla möjliga skäl till. Ett kan vara att han och familjen flyttat utomlands, ett annat att han sitter på psyket...en tredje men lite mindre troligt är att han tillfrisknat och inte begår några fler brott.
__________________
Senast redigerad av LakritstroIIet 2010-07-24 kl. 12:05.
Citera
2010-07-24, 12:23
  #772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Eftersom kvinnan sade innan hon dog att "han var så ung" om gärningsmannen så tror jag verkligen att gärningsmannen var exceptionellt ung. Alltså runt 14-16 år.

Frågan är hur en sådan här person kan undgå att DNA-topsas så länge? Människor som begår den här typen av brott återfaller alltid i ny brottslighet och då topsas han ju.

I och med att kvinnan reflekterade över hur ung han var så tror jag att vi talar om en person som bor hemma. Skälet till att han inte åkt in i polisens topsningsraid vara att han var där tillfälligt för att hälsa på tex mamma eller pappa (skilda föräldrar).

Men som sagt, jag tror det troligaste varför polisen missat honom är helt enkelt att han var alldeles för ung vid brottstillfället för att ens komma ifråga på att topsas. Att han så här långt senare inte åkt fast för något som resulterat i en topsning kan det finnas alla möjliga skäl till. Ett kan vara att han och familjen flyttat utomlands, ett annat att han sitter på psyket...en tredje men lite mindre troligt är att han tillfrisknat och inte begår några fler brott.

Teorin att han skulle vara väldigt ung är ju också något som Leif GW Persson tagit upp, han har gått så långt ner som 13 år. Något som talar emot detta, och som GW och alla andra verkar missa, är att mördaren ska ha varit 180-190 cm lång. Den längden är extremt ovanlig bland 13-åringar, även relativt ovanlig bland 16-åringar. Skulle det ändå stämma så har han växt en hel del sedan mordet, så om någon vet någon riktigt lång 19-22-åring i området, säg 190-205 cm, med ett avvikande beteende och signalement som stämmer i övrigt, så tipsa gärna polisen. Som sagt är det märkligt att man inte hittat rätt person trots så många DNA-test, så allting är värt att prova.
Citera
2010-07-24, 13:30
  #773
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Teorin att han skulle vara väldigt ung är ju också något som Leif GW Persson tagit upp, han har gått så långt ner som 13 år. Något som talar emot detta, och som GW och alla andra verkar missa, är att mördaren ska ha varit 180-190 cm lång. Den längden är extremt ovanlig bland 13-åringar, även relativt ovanlig bland 16-åringar. Skulle det ändå stämma så har han växt en hel del sedan mordet, så om någon vet någon riktigt lång 19-22-åring i området, säg 190-205 cm, med ett avvikande beteende och signalement som stämmer i övrigt, så tipsa gärna polisen. Som sagt är det märkligt att man inte hittat rätt person trots så många DNA-test, så allting är värt att prova.

Det har också tidigt förekommit signalement där längden uppgetts vara 170-180 cm, t ex här:

http://gt.expressen.se/Nyheter/1.149783/20-aring-jagas-for-morden-i-linkoping

Andra signalement har angett 180 cm eller 180-190 cm. Troligast är kanske att det handlar om en normal svensk genomsnittslängd runt 180 cm.
Citera
2010-07-24, 15:34
  #774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Det har också tidigt förekommit signalement där längden uppgetts vara 170-180 cm, t ex här:

http://gt.expressen.se/Nyheter/1.149783/20-aring-jagas-for-morden-i-linkoping

Andra signalement har angett 180 cm eller 180-190 cm. Troligast är kanske att det handlar om en normal svensk genomsnittslängd runt 180 cm.

OK, runt 180 cm är mest sannolikt, eller kanske 175-185 cm. Om hypotesen att han var i nedre tonåren vid tillfället är riktigt är det dock mycket sannolikt att han idag är över 190 cm.
Citera
2010-07-24, 17:04
  #775
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Teorin att han skulle vara väldigt ung är ju också något som Leif GW Persson tagit upp, han har gått så långt ner som 13 år. Något som talar emot detta, och som GW och alla andra verkar missa, är att mördaren ska ha varit 180-190 cm lång. Den längden är extremt ovanlig bland 13-åringar, även relativt ovanlig bland 16-åringar. Skulle det ändå stämma så har han växt en hel del sedan mordet, så om någon vet någon riktigt lång 19-22-åring i området, säg 190-205 cm, med ett avvikande beteende och signalement som stämmer i övrigt, så tipsa gärna polisen. Som sagt är det märkligt att man inte hittat rätt person trots så många DNA-test, så allting är värt att prova.
Intressant.

Jag tror att de övre längduppgifterna är fel. Dessutom tenderar folk att uppfatta folk som längre än vad de faktiskt är.

Jag tror skälet till varför den här killen missats av polisen är flera, dels kanske han inte varit mantalsskriven i Linköping (tex skilsmässobarn) eller på besök, han kan ha gjort sig skyldig till ny bagatellartad brottslighet men missats att DNA-topsas och/eller kanske han sitter intagen på psyk. Jag tror ett av de mest sannolika skälen är att han är så pass ung att han undgått polisens intresse.

Frågan är om man vet hur 8-åringen var som person? Det finns ju barn i den åldern som gärna provocerar äldre barn. Kanske svårt för polisen att få reda på då folk som mördas tenderar att bli änglar. Skälet är att det ger en fingervisning om motivet, jag är tveksam till att 8-åringen var ett på förhand specifikt mål för den här gärningsmannen. Vad är era åsikter om det?
Citera
2010-07-24, 17:24
  #776
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Intressant.

Jag tror att de övre längduppgifterna är fel. Dessutom tenderar folk att uppfatta folk som längre än vad de faktiskt är.

Jag tror skälet till varför den här killen missats av polisen är flera, dels kanske han inte varit mantalsskriven i Linköping (tex skilsmässobarn) eller på besök, han kan ha gjort sig skyldig till ny bagatellartad brottslighet men missats att DNA-topsas och/eller kanske han sitter intagen på psyk. Jag tror ett av de mest sannolika skälen är att han är så pass ung att han undgått polisens intresse.

Frågan är om man vet hur 8-åringen var som person? Det finns ju barn i den åldern som gärna provocerar äldre barn. Kanske svårt för polisen att få reda på då folk som mördas tenderar att bli änglar. Skälet är att det ger en fingervisning om motivet, jag är tveksam till att 8-åringen var ett på förhand specifikt mål för den här gärningsmannen. Vad är era åsikter om det?

Det har också förekommit att vissa vägrat DNA-test.

http://tv.expressen.se/Nyheter/1.245418/null
Citera
2010-07-24, 20:59
  #777
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Det har också förekommit att vissa vägrat DNA-test.

http://tv.expressen.se/Nyheter/1.245418/null
Det har skett en lagändring som innebär att man numera inte kan neka.
Citera
2010-07-24, 21:13
  #778
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Det har skett en lagändring som innebär att man numera inte kan neka.

Ja, om det rör sig om ett brott som ger fängelse.
Citera
2010-07-24, 22:42
  #779
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Ja, om det rör sig om ett brott som ger fängelse.
Jag tror nog de flesta är överens om att ett dubbelmord renderar fängelse...
Citera
2010-07-24, 23:43
  #780
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakritstroIIet
Jag tror nog de flesta är överens om att ett dubbelmord renderar fängelse...

Kanske det , skulle kanske lagt till att man ska vara skäligen misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in