2014-10-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Jag har alltså utgått från följande fakta i mitt föreg inlägg:
Gärningsmannen är ung, lång för sin ålder, nikotinist men inte knarkare, hittar i stan. Känner till M sen tidigare.

Glöm lejda torpeder, knarkande knasbollar och gamla fyllon. Jag sätter min femtilapp på att någon av mina "gärningsmän" stämmer, kanske är han en kombination av dem till och med?

Tycket du tar upp väldigt troliga alternativ. Jag är inne på liknande banor. Det är inget psykfall som har gjort detta, det har jag aldrig trott. Vad tror du om personen som observerats av en kvinna och även av den person som körde sopbilen ? Han har alltså stått och väntat på Åsgatan innan morden. Det tyder ju på att det var planerat att konfrontera pojken (eller kvinnan )?
Citera
2014-10-23, 14:53
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Jag har alltså utgått från följande fakta i mitt föreg inlägg:
Gärningsmannen är ung, lång för sin ålder, nikotinist men inte knarkare, hittar i stan. Känner till M sen tidigare.

Glöm lejda torpeder, knarkande knasbollar och gamla fyllon. Jag sätter min femtilapp på att någon av mina "gärningsmän" stämmer, kanske är han en kombination av dem till och med?
Bortser man från idrottaren så faller alla dina teorier platt.
Man får vara riktigt desperat om man som narkoman väcker en kran för att möta honom kl 8 en vardagsmorgon. Det ända i den teorin som håller är att brottet var motivlöst.
De övriga teorierna har en gemensam tråd o det är motiven.
Hade det funnits starka motiv så hade morden varit lösta i dag.
Även om anledningen till motivet är en skitsak så är dina teorier fulla med starka motiv då många personer känner till motivbilden.
Det man måste utgå från är att brottet saknar motiv eller att ett motiv inte kan knytas till en GM. Således handlar det om en torped. Nu behöver inte en torped vara en massmördare utan en lite av en kompis i periferin som helt enkelt har bestämt sig för att hämnas genom en käftsmäll. Dum som han var så tog han med sig en kniv.
Din teori om efterbliven är kul.
Jag har ADHD vilket även resulterat i ticks. Vet inte min exakta IQ. Men den var klart över genomsnittet. Jag har således lite svårt att förlika mig med att jag ska vara efterbliven.

Sorry.
Dina teorier köper jag inte.
Citera
2014-10-23, 15:42
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Det man måste utgå från är att brottet saknar motiv eller att ett motiv inte kan knytas till en GM. Således handlar det om en torped.

Först: det var absolut inte meningen att förolämpa dig eller någon annan med mitt inlägg.

Men jag förstår inte varför vi måste utgå från att brottet inte har något motiv?
Citera
2014-10-23, 15:48
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Tycket du tar upp väldigt troliga alternativ. Jag är inne på liknande banor. Det är inget psykfall som har gjort detta, det har jag aldrig trott. Vad tror du om personen som observerats av en kvinna och även av den person som körde sopbilen ? Han har alltså stått och väntat på Åsgatan innan morden. Det tyder ju på att det var planerat att konfrontera pojken (eller kvinnan )?

Om jag fattat dig rätt så menar du varför han stod i den där "tunneln" i "flera timmar"? Ja, det kan ju bero på att han försökt konfrontera M tidigare (utan framgång), att M haft syskon med sig, varför gärningsmannen måste vänta. Eller så beror det på att han länge tyckte att det var riktigt obehagligt att stöta på M/bli retad, och därför stått och tryckt i "tunneln". (Detta bygger då på att han skulle vara väldigt ung, som jag skrev.) Har jag förstått dig rätt? Om inte så får du gärna utveckla.

Jag har inte utgått från att det var kvinnan som var det primära offret här.

Vad tror du om det hela, vilka teorier/tankar har du?
Senast redigerad av halvfestligt 2014-10-23 kl. 15:52. Anledning: Syftningsfel igen.
Citera
2014-10-23, 16:24
Medlem
Citat:
Om jag fattat dig rätt så menar du varför han stod i den där "tunneln" i "flera timmar"? Ja, det kan ju bero på att han försökt konfrontera M tidigare (utan framgång), att M haft syskon med sig, varför gärningsmannen måste vänta. Eller så beror det på att han länge tyckte att det var riktigt obehagligt att stöta på M/bli retad, och därför stått och tryckt i "tunneln". (Detta bygger då på att han skulle vara väldigt ung, som jag skrev.) Har jag förstått dig rätt? Om inte så får du gärna utveckla.

Jag har inte utgått från att det var kvinnan som var det primära offret här.

Vad tror du om det hela, vilka teorier/tankar har du?

Tunneln vet jag inte vad du menar med faktiskt? Jag menar att den som troligtvis är mördaren har stått och väntat på Åsgatan innan morden. Först sedd av en kvinna sedan av sopgubben. Har du inte kollat på länken ja klistrar in nu så kan du göra det så förstår du mer vad jag menar, och det Hasse Aro pratar om

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nya-ledtr%C3%A5dar-i-link%C3%B6pingmordet-2990212

Som jag fattar det har den troliga GM setts stå och "hänga" mer eller mindre åt Anna-Lenas håll till en början, för att senare röra sig längs Med Åsgatan så han får uppsikt över trappen som Mohammed kommer upp ifrån när han ska gå till skolan, där han också observeras av den som körde sopbilen. Jag sätter allt jag äger och har på att detta måste vara GM.
Citera
2014-10-23, 17:52
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Först: det var absolut inte meningen att förolämpa dig eller någon annan med mitt inlägg.

Men jag förstår inte varför vi måste utgå från att brottet inte har något motiv?
Om du nu ska citera ett stycke så kan du iaf läsa det stycket.
Eller en GM som inte kan knytas till ett motiv.
Spaningsmord med motiv, även om motiven är svaga brukar klaras upp. Just därför tjatar jag om att det saknas motiv. Motiv kanske inte alls saknas, men för polisen gör det det. De motiven jag kritiserade är så självklara att till o med Kling o Klang i Linköping bör ha hunnit kolla upp dem under tio års tid.
Citera
2014-10-23, 18:18
Medlem
Citat:
Spaningsmord med motiv, även om motiven är svaga brukar klaras upp. Just därför tjatar jag om att det saknas motiv. Motiv kanske inte alls saknas, men för polisen gör det det. De motiven jag kritiserade är så självklara att till o med Kling o Klang i Linköping bör ha hunnit kolla upp dem under tio års tid.

Polisen kan ju inte kolla upp allt tyvär. Omöjligt för dom och veta vem Mohammed hade något otalt med, det visste han troligtvis bara själv och därför är det svårt att hitta ett motiv, det kan ju vara något riktigt långsökt .Jag är inne på samma spår som skribenten skrev ner flera stycken av, tycker det låter mest rimligt. Glöm torpedspåret och sånt skit, det är verkligen att krångla till allting.
Citera
2014-10-23, 20:10
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nya-ledtr%C3%A5dar-i-link%C3%B6pingmordet-2990212

Jaha, då förstår jag vad du menar. Just det klippet hade jag såklart missat. Desto mer övertygad blev jag nu att vi är inne på rätt spår.
Citera
2014-10-23, 20:38
Medlem
Citat:
Jaha, då förstår jag vad du menar. Just det klippet hade jag såklart missat. Desto mer övertygad blev jag nu att vi är inne på rätt spår.

Fint. Ja gillar det du skrev ner, väldigt tänkbara alternativ enligt mig. Kan ju vara något väldigt långsökt som ligger bakom morden. Jag har svårt o tro att det var ett planerat mord, men att det spårar ur av någon okänd anledning..
Citera
2014-10-24, 01:02
Medlem
Citat:

Ja, håller med att det inte går att utesluta att motivet är något bagatellartat.

Jag menar att om mördaren är såpass ung som 15 år och, som GW och andra har varit inne på, bor i området, så kan motivet varit att reda ut något bråk som hände på gården dagen innan. Det kanske var något som inträffade bara mellan Mohammed och GM, typ att Mohammed råkade sparka en boll som fläckade ner GM's tröja och sen när GM kom hem så fick han skäll av sin morsa för att tröjan var smutsig, eller nåt. Kanske vice versa och Mohammed kallade GM för "jävla tönt". Det kan ju vara något som hände dem emellan bara.

Och så vidare; om det var ett motiv till gärningen, det vill säga att GM inte var en "ensam galning", så kan man förmoda att motivet går att härleda till en konflikt som endast GM och Mohammed var inblandade i. Och att denna konflikt utspelade sig i en hyfsat privat sfär, eftersom ingen annan kan ha känt till den. Det borde i sin tur betyda att GM och Mohammed bodde hyfsat nära. Detta har det ju spekulerats en hel del kring, bland annat av GW i Veckans brott där han påpekade att man kunde dra vissa slutsatser av den förmodade gärningsmannens rörelsemönster som ju, enligt 13 vittnen och diverse teknisk bevisning, leder i en halvcirkel via ICA genom Trädgårdsföreningen och efter det tillbaka mot brottsplatsen. Varför skulle GM, som, får man anta, varit så rädd för att bli påkommen av polis att han slängt bort sin mössa (som ju hittades) och tog av sig sin jacka (kan man förmoda eftersom tanten som ser killen med det "förvridna ansiktet" som sitter på parkbänken talar om dennes tunna klädsel) frivilligt röra sig tillbaka mot mordplatsen där det nu är fullt av poliser? Det mest logiska svaret är att han bodde i närheten och därför var tvungen.

Man kan också vända på det och undra varför GM blev sittande tunnklädd på en parkbänk istället för att springa hem. Kanske för att han var för rädd för att gå hem då hemmet låg för nära brottsplatsen. (Jag vet att jag resonerade tvärtom förra gången jag tog upp det, alltså att GM måste haft långt hem då han annars skulle ha sprungit raka vägen hem och struntat i att slänga av sig till exempel mössa och endast brytt sig om att komma hem... Men ja, jag reflekterade inte kring att GM förmodligen var väldigt rädd för att bli påkommen. Men troligast iallafall att GM, om han bodde i närheten, bodde på "andra sidan" brottsplatsen från ICA sett och inte till exempel bakom ICA-huset, för då hade nog sprungit raka vägen istället för att sitta på parkbänken.)
Citera
2014-10-24, 03:01
Medlem
Tror om ja ska vara ärlig gärningsmannen knappt vet vad han gjort. Om han skulle vetat det hade brutit ihop för länge sedan. Tror att personen bodde med sin mor när all hände i lkpg. Hans mor misstänker möjligen att hennes son är gärningsman men kommer aldrig angiva honom.

Nu bor inte ens gärningsmannen i lkpg. Skulle tippa på sthlm. Flyttade upp pga studier men hoppade av och kanske har ett jobb just nu som tidningsbud, lagerjobb eller whatever. Är typ en normal jävla påg men några polare och som går mkt på fotboll typ Bajen. Bor i en etta och kommer bo i samma jävla etta förmodligen hela sitt liv. Kanske skummar förbi denna tråd då och då kanske rentav varje dag men är inte orolig ett piss. Jävligt säker på att han Lever allafall. Säker på att han aldrig kommer skaffa familj IFALL han mot alla odds skulle åka dit. Vill inte utsätta sina barn för det. Låter dumt och säga men tror han kan vara en snäll kille som aldrig i framtiden kommer göra ett skit olagligt. Tänker bara chilla igenom livet.

Det som hände den morgonen det hände bara. Fick ett sånt våldsamt jävla psykbrott och kunde inte kontrollera det. Tror han kan vara runt 25 nu kanske. Då runt 15. Kan varit att han inte har några pengar. Kanske torskat ett prov, nån i familjen som fått nåt dödsbesked, hans mor far ska skiljas. Han trivdes inte bara med livet helt enkelt. Muhammed kan sagt nåt. Det spårar ur totalt. Muhammed kanske sjöng nånting eller bara var allmänt glad . Gm massakerar totalt Anna-Lena ropar. Gm tänker vad fan vill du då? Dödar henne också. Ingen tvekan. Föräldrarna får reda på det på dagen, kvällen att deras son är dubbemördare. Han skyller ifrån sig- jag var så arg pga av er skilsmässa, sjukdom typ eller vad fan som helst. Föräldrarna får sympatier och gör precis allt för att skydda honom. Falska vittnesuppgifter???

Om gärningsmannen stog och väntade på Muhammed faller min teori för tror faktiskt inte han gjorde det. Skulle vilja att man får reda på ren fakta nu. Inget jävla bullshit. Samla alla vittnerna på en kaffe med bulle och tänk igenom vad fan såg vi egentligen? Är man ett vittne till ett dubbelmord måste man för helvete tänka på sånt här varje dag. Dom måste väl vara inne och kolla här också??

Orkar inte skriva mer nu. Over and out.
Citera
2014-10-24, 08:12
Medlem
Jag tror att han stod och väntade men inte nödvändigtvis på just pojken, utan på någon ickestorstark människa, för han ville ha ihjäl nån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in