2014-10-10, 18:54
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, så är det ju i och för sig, men jag är mer orolig att den störde, riktige mördaren har gjort sig av med medhjälparen. I så fall sitter han helt säker eftersom det aldrig blir någon DNA-träff som kan kopplas till honom själv, och blir det träff på en död person så kan denne inte berätta.
Jag tror medhjälparen måste sitta väldigt lugn i båten för att inte dra ögonen till sig och att döda någon måste vara det mest riskfyllda man kan göra.

Blir medhjälparen angiven så kommer han garanterat berätta vem som verkligen gjorde vad och det kommer nog ge problem för den andre också.

Det är verkligen en prekär och annorlunda situation de satte sig i...
Citera
2014-10-10, 19:15
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det är verkligen en prekär och annorlunda situation de satte sig i...

Ja, i ett riktigt mardrömsscenario så har mördaren ihjäl medhjälparen och får det att se ut som självmord. Han tipsar i sin tur polisen om honom som trolig gärningsman. Man får träff på DNAt och den riktige mördaren får sina 1,4 miljoner, varav 400 000 från familjen till den pojke han mördade. Han ses också som en god medborgare som tack vare sin insats löste mysteriet.
Polisen bjuder honom (numera trippelmördare) på tårta och är mer än nöjda över att ha lyckats lösa den stora mordgåtan och vill inte undersöka saken närmare.

Alla vinner nu på pappret. Utom den stackars medhjälparen som efter att själv ha mördats nu efter sin död och utan att kunna försvara sig döms som både barn- och dubbelmördare.
Citera
2014-10-10, 20:42
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ja, i ett riktigt mardrömsscenario så har mördaren ihjäl medhjälparen och får det att se ut som självmord. Han tipsar i sin tur polisen om honom som trolig gärningsman. Man får träff på DNAt och den riktige mördaren får sina 1,4 miljoner, varav 400 000 från familjen till den pojke han mördade. Han ses också som en god medborgare som tack vare sin insats löste mysteriet.
Polisen bjuder honom (numera trippelmördare) på tårta och är mer än nöjda över att ha lyckats lösa den stora mordgåtan och vill inte undersöka saken närmare.

Alla vinner nu på pappret. Utom den stackars medhjälparen som efter att själv ha mördats nu efter sin död och utan att kunna försvara sig döms som både barn- och dubbelmördare.

Ja jävlar ja. Finns inte så mycket mer att säga.
Citera
2014-10-10, 22:49
Medlem
Readyfreddies avatar
Man hittar många konstigheter när man letar i arkiven, vad tror ni om det här då? Och det verkar alltså inte vara mössan i tidningskorgen man syftar på.

Aftonbladet 2004-10-20
"Ett klädfynd sätts också i samband med mördarens flykt.
- Vad det är och var det låg kan jag inte tala om, säger Branthammer.
En dna-analys kan identifiera klädesplaggets ägare när en misstänkt mördare grips."

"Mördaren tappade sannolikt klädesplagget under flykten från mordplatsen mot Terränggatan"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10496020.ab

Han menar Tränggatan men hela artikeln är väldigt dåligt skriven. I en annan artikel som jag inte hittar just nu stod också att det var "ett mindre klädesplagg" som hittats längs den troliga flyktvägen.

Ett mindre klädesplagg för mig är en vante eller eftersom det lär ha funnits DNA-spår på det en näsduk, snusnäsduk, bandana eller nåt.
Om jag inte missat något så kan mannen i beige jacka varit barhuvad före (vittne) och under attacken, efter att han huggit klart springer han iväg med händerna i fickorna (vittne).

Det kan ju vara rimligt att han då tar upp sin mössa för att torka av händerna. I det momentet följer klädesplagget han haft i fickan med ut. Man gör ett DNA-test, vilket så klart inte matchar det man hittar på kniven eller mössan och då går man inte vidare.
Citera
2014-10-10, 23:04
Medlem
Citat:
Man hittar många konstigheter när man letar i arkiven, vad tror ni om det här då? Och det verkar alltså inte vara mössan i tidningskorgen man syftar på.

Aftonbladet 2004-10-20
En dna-analys kan identifiera klädesplaggets ägare när en misstänkt mördare grips."

"Mördaren tappade sannolikt klädesplagget under flykten från mordplatsen mot Terränggatan"

Han menar Tränggatan men hela artikeln är väldigt dåligt skriven. I en annan artikel som jag inte hittar just nu stod också att det var "ett mindre klädesplagg" som hittats längs den troliga flyktvägen.

Ett mindre klädesplagg för mig är en vante eller eftersom det lär ha funnits DNA-spår på det en näsduk, snusnäsduk, bandana eller nåt.
Om jag inte missat något så kan mannen i beige jacka varit barhuvad före (vittne) och under attacken, efter att han huggit klart springer han iväg med händerna i fickorna (vittne).

Det kan ju vara rimligt att han då tar upp sin mössa för att torka av händerna. I det momentet följer klädesplagget han haft i fickan med ut. Man gör ett DNA-test, vilket så klart inte matchar det man hittar på kniven eller mössan och då går man inte vidare.

Vante är så klart det första man kommer att tänka på & det som känns rimligast. Men det kan annars vara en halsduk, en scarf eller ett skärp.
Citera
2014-10-10, 23:43
Medlem
LeonVances avatar
Eftersom mördaren inte själv skadade sig på kniven så lär han väl haft handskar på sig. Man kan inte gärna hugga några som väldigt många gånger som här skedde med en sådan kniv utan handskar utan att skada sig själv.
Citera
2014-10-11, 00:16
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Eftersom mördaren inte själv skadade sig på kniven så lär han väl haft handskar på sig. Man kan inte gärna hugga några som väldigt många gånger som här skedde med en sådan kniv utan handskar utan att skada sig själv.

En väldigt bra idé som jag inte alls tänkt på, GM har kört med handskar på sig. Det är logiskt också för att inte lämna fingeravtryck efter sig.
Fast då har han nog tappat något annat eftersom offrens blod lär ha funnits på dom.

Som det verkar är skadorna främst orsakade av stick och inte hugg. Kan det betyda att GM vet hur man hanterar kniven? Och håller så att säga handen mer bakom skaftet så man inte glider.

Jag var inne på att medhjälparen som är ovan med kniv hugger A-L och då halkar på kniven och skär upp lillfingret. Man ser ju tydligen att höger lillfinger är skadat på handavtrycket.
Felet där ligger i att det bara är en persons blod på mössan.
Citera
2014-10-11, 00:52
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
En väldigt bra idé som jag inte alls tänkt på, GM har kört med handskar på sig. Det är logiskt också för att inte lämna fingeravtryck efter sig.
Fast då har han nog tappat något annat eftersom offrens blod lär ha funnits på dom.

Som det verkar är skadorna främst orsakade av stick och inte hugg. Kan det betyda att GM vet hur man hanterar kniven? Och håller så att säga handen mer bakom skaftet så man inte glider.

Jag var inne på att medhjälparen som är ovan med kniv hugger A-L och då halkar på kniven och skär upp lillfingret. Man ser ju tydligen att höger lillfinger är skadat på handavtrycket.
Felet där ligger i att det bara är en persons blod på mössan.

Ganska säker på att jag läst/sett någon polis som förklarat att mördaren högg. Men det är väl baserat på att just lillfingret skadades.
Citera
2014-10-11, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WasteOfAir
Det kanske är en tjejs DNA de har, jag gillar teorin om två gärningsmän. Kan ni inte sammanfatta det nya.
Det borde inte vara möjligt. Nu är jag inte helt hemma på forensisk genetik och hur man gör med analyser men jag utgår från att man gjort en analys av DNA:t. Män har en kromosomuppsättning på 44 + XY medan kvinnor har en uppsättning på 44 + XX, så där kan man utesluta att DNA:t kommer från en kvinna.
Citera
2014-10-11, 12:12
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Det borde inte vara möjligt. Nu är jag inte helt hemma på forensisk genetik och hur man gör med analyser men jag utgår från att man gjort en analys av DNA:t. Män har en kromosomuppsättning på 44 + XY medan kvinnor har en uppsättning på 44 + XX, så där kan man utesluta att DNA:t kommer från en kvinna.

Men inte till 100%. Det finns någon åkomma gör att en kvinna har manligt DNA. Men sannolikheten för detta är så liten så det är meningslöst att spekulera i.
Citera
2014-10-11, 16:00
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:

Aftonbladet 2004-10-20

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=492288

Polisen i Linköping hittade under gårdagen blodiga kläder, en mössa och en tröja, i närheten av platsen för tisdagens dubbelmord. Plaggen har överlämnats till Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, för undersökning.
Citera
2014-10-11, 17:10
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=492288

Polisen i Linköping hittade under gårdagen blodiga kläder, en mössa och en tröja, i närheten av platsen för tisdagens dubbelmord. Plaggen har överlämnats till Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL, för undersökning.

Jo, det där har jag koll på och det ska vara något annat. Hittades vid någon bäckravin vid sjukhuset, några dagar efter morden. Det mindre klädesplagget ska ha hittats direkt efteråt.
Jag vet inte om dom avskrev det blodiga byltet just för att det inte var blod utan något annat, eller så gick det inte att få ut något DNA, kanske inte troligt. Rimligen hade det varit offrens blod på kläderna och det spåret hade man ju inte släppt.

Jag har funderat på det där och tycker inte det är helt otroligt att mördaren svänger av mot sjukhuset och gör sig av med mössan och den stickade tröjan där vid ravinen.
Ett inte helt otänkbart scenario är att han har en cykel ståendes utanför sjukhuset, känner att han har för mycket kläder på sig med två jackor och en tjock tröja, dessutom en förmodat blodig mössa.
Han kanske går upp i någon dunge för att byta om och gör sig sen av med byltet i ravinen.

Det kan passa teorin om starka cykellår, och att han bor i en fattigare förort. Medhjälparen kan inte följa med utan måste vänta tills den andre varit hemma och bytt kläder och kanske tvättat den hans svarta jacka. Sen återvänder han till mötesplatsen utanför Tropikhuset och medhjälparen kan ta bussen hem till familjen på sin ort och slipper komma hem utan både jacka och mössa.

Bra att du tog upp den punkten!

Här får vi oss förresten, väldigt orättvist tycker jag, en känga för att skriva främlingsfientligt. Det var väl en del i början och sen om deras affärer men jag tror ingen här tycker det är mindre tragiskt bara för att Mohammed hade utländska föräldrar.

Pdf-fil:
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0CEsQ FjAH&url=http%3A%2F%2Fwww.corren.se%2Fimg%2F2009%2 F6%2F11%2F4912199.pdf&ei=PkY5VPzAJsWBywPy74LoDw&us g=AFQjCNHIyBmjD0_b42Szw5u0i24kJ3mBKw&bvm=bv.771615 00,d.bGQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in