2014-09-18, 17:19
Medlem
blueyellowlions avatar
Ja, det skulle ju kunna tänkas att man kan se på satellitbilder, om det fanns då. Google Maps är väl det. Fast man undrar ju om inte polisen skulle ha tillgång till detta och ha tänkt på det i så fall...?
Citera
2014-09-18, 17:33
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Ja, det skulle ju kunna tänkas att man kan se på satellitbilder, om det fanns då. Google Maps är väl det. Fast man undrar ju om inte polisen skulle ha tillgång till detta och ha tänkt på det i så fall...?

Tsunamin 2004 som krävde 300 000 människors liv satellitövervakades live av NGA utan att de varnade allmänheten i förväg.

Nine Years Ago, December 26, 2004: Indian Ocean Tsunami. Why did the Information Not Get Out?

http://www.globalresearch.ca/indian-ocean-tsunami-why-did-the-information-not-get-out/207

Underrättelsetjänster världen runt håller tyst för att inte röja sin verksamhet - så enkelt är det
Citera
2014-09-18, 17:38
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Uselt försök till liknelse. Saken är den att allting dateras i datorer och/eller loggböcker i skolan.
Minsta lilla frånvaro antecknas, bla då om någon är sjuk eller skolkar.
Hur många skolor kan det finnas i Linköping som har elever på högstadiet eller gymnasiet?
40-tal? 50-tal? Polisen bör helt enkelt be alla högstadie-skolor & gymnasieskolor i Linköping, som den 19 oktober 2004 hade elever frånvarande av en eller annan anledning. Elever som denna dagen daterats sjukanmälda, frånvarande/skolk, elever som var lediga.

Skulle ta många timmars arbete att titta upp, javisst. Men med tanke på att mordet begicks ca 07.50 på morgonen (skolan börjar vid 8- 8.30 för de flesta) och att GM inte verkat ha alla indianer i kanoten, han verkar sett till val av mordvapen, de bevis han lämnar efter sig vara relativt ung & korkad, kanske då rent av en person som går i skolan? Som alla vet tror bla GW det, så varför då inte be om loggböcker/anteckningar från alla högstadieskolor & gymnasieskolor från den aktuella dagen, för att få reda på vilka som var frånvarande & om någon stämmer in på gärningsmannaprofilen? Är det inte värt att kolla upp?
Men vi vet ju inte ens om gärningsmannen faktiskt är från Linköping.

Absolut kan man kolla upp sådant, det är väl en idé, men säg att man inte får napp i Linköping, ska man då gå vidare och kolla resten av Sverige eller var begränsar man sig?
Citera
2014-09-18, 17:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
---
Tipsaren påstår att mordet skall ha dokumenterats via satellitspaning av en ren slump och nu har han tillgång till detta material, bla bilder som följer mördarens väg från mordplatsen till sin egen dörr. ---

Det fetade kan man ta fasta på i tipsarens mail och slutsatsen blir att mördaren bor inte särskilt långt från mordplatsen. Vare sig bil eller buss använde han, för då hade satelliten tappat personen ur sikte om han inte hade ett chips i nacken
Citera
2014-09-18, 19:09
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Hårfärgen gör att det omöjligt är han. Etnicitet och DNA likaså. Men ändock märkligt att polisen aldrig fått tips om honom. Hur tidigt gick man ut med att GM hade DNA med kopplingar till norden och vilken färg det var på hårstrået man hittade i mössan?

kanske färgat håret, vet inte exakt när man gick ut med detta, men Lennarts blogg är förträfflig då det gäller fakta: http://lennartremstam.blogspot.se/2013/04/dubbelmordet-i-linkoping-2004.html
Senast redigerad av substitute 2014-09-18 kl. 19:31.
Citera
2014-09-18, 19:53
Medlem
substitutes avatar
Alltså, den här Pointer mössan. Ni som bodde i Linköping vid tiden för dubbelmordet - Någon måste ha sett en bekant, kompis, nära vän, gänget, granne som hade en sådan? Åldern spelar ingen roll, fäst er inte vid signalementet på en ung grabb - Det kan lika gärna vara någon i 40 års åldern, missbrukare, vemsomhelst.
Citera
2014-09-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Men vi vet ju inte ens om gärningsmannen faktiskt är från Linköping.

Absolut kan man kolla upp sådant, det är väl en idé, men säg att man inte får napp i Linköping, ska man då gå vidare och kolla resten av Sverige eller var begränsar man sig?

Nej det vet vi så klart inte, men det borde ändå vara värt att kolla upp loggböcker & frånvaro-anteckningar från aktuella morddagen i högstadie & gymnasieskolorna runt om i Linköping. Teorin har ju trots allt länge varit att GM har lokalkännedom. Bör väl finnas en rätt hyfsat stor sannolikhet att GM bodde/gick i skolan i Linköping vid tiden för dådet.
Citera
2014-09-19, 11:12
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det fetade kan man ta fasta på i tipsarens mail och slutsatsen blir att mördaren bor inte särskilt långt från mordplatsen. Vare sig bil eller buss använde han, för då hade satelliten tappat personen ur sikte om han inte hade ett chips i nacken

Mkt observant!

Jag har nu mailat tipsaren där jag efterfrågar bevis på att detta skulle vara sant.
Jag har begärt att få se 5 olika satelittbilder som bevisar att de är från 2004. Flera av de platser jag valt ser idag helt annorlunda ut än 2004.

Blir inte alldeles lätt för tipsaren att försöka förfalska dessa.

Om jag får bilderna kommer jag givetvis publicera i tråden för allmän bedömning.

Men helt klart är att många mord idag finns dokumenterade hos väldens underättelsetjänster.
Tricky situation att hantera onekligen.

Riktigt smutsig bransch och vi hoppas på fler som Snowden!
Senast redigerad av massepojken 2014-09-19 kl. 11:18.
Citera
2014-09-19, 11:46
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Nej det vet vi så klart inte, men det borde ändå vara värt att kolla upp loggböcker & frånvaro-anteckningar från aktuella morddagen i högstadie & gymnasieskolorna runt om i Linköping. Teorin har ju trots allt länge varit att GM har lokalkännedom. Bör väl finnas en rätt hyfsat stor sannolikhet att GM bodde/gick i skolan i Linköping vid tiden för dådet.

Polisen lagt ner mkt jobb för att kontrollera detta. Jag var relativt nyligt i kontakt med en lärare på en till mordplatsen närliggande skola. Hon berättade att polisen varit ihärdiga just kring detta. Hon nämde även att de besökt en kamrat till henne som var lärare på en annan skola en många kilometer från mordplatsen.

Polisen har även undersökt frånvaron av personal på Linköpings sjukhus samt på samtliga behandligshem för ungdomar.
Av någon oklar anledning har dom även kollat av missade tider på stadens körskolor.

Anledningen till att jag kollat av detta är min kommande reportageserie ang detta dubbelmord. Där jag bla försöker kartlägga vad polisen gjort och inte gjort.

So far tyder mkt på att detta inte är en så usel utredning som vi alla tror. Det tar bara stopp precis överallt. Återvändsgränder åt alla håll.

Initialt gick dom på universitetsstuderandes ev frånvaro, men efter GWs teori om en yngre GM har dom även lagt stora resurser på grundskola och gymnasium.

Detta spår är så intressant att det vore grovt tjänstefel att inte följa upp det med alla tänkbara resurser.

Trots detta kan dom givetvis ha missat men det är inte särskilt troligt. Skulle dom missat så är det nog i den yngre skolkategorin då detta undersöktes mkt senare.

Personligen tror jag inte GM finns bland dessa ungdomar. Men visst han kan ha haft en sagolik tur och slunkit genom kontrollerna.

Men oddsen talar verkligen emot detta.
Senast redigerad av massepojken 2014-09-19 kl. 11:58.
Citera
2014-09-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Polisen lagt ner mkt jobb för att kontrollera detta. Jag var relativt nyligt i kontakt med en lärare på en till mordplatsen närliggande skola. Hon berättade att polisen varit ihärdiga just kring detta. Hon nämde även att de besökt en kamrat till henne som var lärare på en annan skola en många kilometer från mordplatsen.

Polisen har även undersökt frånvaron av personal på Linköpings sjukhus samt på samtliga behandligshem för ungdomar.
Av någon oklar anledning har dom även kollat av missade tider på stadens körskolor.

Anledningen till att jag kollat av detta är min kommande reportageserie ang detta dubbelmord. Där jag bla försöker kartlägga vad polisen gjort och inte gjort.

So far tyder mkt på att detta inte är en så usel utredning som vi alla tror. Det tar bara stopp precis överallt. Återvändsgränder åt alla håll.

Initialt gick dom på universitetsstuderandes ev frånvaro, men efter GWs teori om en yngre GM har dom även lagt stora resurser på grundskola och gymnasium.

Detta spår är så intressant att det vore grovt tjänstefel att inte följa upp det med alla tänkbara resurser.

Trots detta kan dom givetvis ha missat men det är inte särskilt troligt. Skulle dom missat så är det nog i den yngre skolkategorin då detta undersöktes mkt senare.

Personligen tror jag inte GM finns bland dessa ungdomar. Men visst han kan ha haft en sagolik tur och slunkit genom kontrollerna.

Men oddsen talar verkligen emot detta.

Otroligt viktigt att dem följt upp möjligheten att GM även kan vara bara barnet. Ja frånvaro den aktuella dagen måste ju kollas upp. En annan sak jag funderat över, som jag även antar att polisen funderat över, är valet av mordvapen. Hur kan en människa välja en butterflykniv för ett sådant brott? Är GM korkad? Bor GM fortfarande hemma hos föräldrar, & väljer därför ett vapen "som ingen skulle sakna"? Eller vad drar man för slutsatser av mordvapnet?

Sedan har ju även polisen topsat en hel del. Möjligheten för allmänheten att frivilligt få topsa sig borde finnas. Då skulle man kunna börja avskriva en hel drös med människor.
Senast redigerad av herrtanke 2014-09-19 kl. 13:31.
Citera
2014-09-19, 15:43
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
En annan sak jag funderat över, som jag även antar att polisen funderat över, är valet av mordvapen. Hur kan en människa välja en butterflykniv för ett sådant brott? Är GM korkad? Bor GM fortfarande hemma hos föräldrar, & väljer därför ett vapen "som ingen skulle sakna"? Eller vad drar man för slutsatser av mordvapnet?

Man kan dra en rimlig slutsats som är att det inte var meningen att mörda varken en eller två personer. Man skulle ge Mohammed ett kok stryk eller rispa honom i ansiktet, för det behövs ingen bra kniv.

Jag tror att han som utför dådet använder sin trogna följeslagare till kniv som han alltid har med sig i jackfickan för att känna sig lite extra cool.

Ja, GM är nog ganska korkad, eller åtminstone alldeles för impulsiv och aggressiv.
Citera
2014-09-19, 17:31
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
freddie, du säger mycket klokt, GW får man ta för den har är men det är alltid bra med någon som har en annan uppfattning/synvinkel på ett brott. Jag har läst hundratals FUP:ar och den svenska polisen tenderare ofta att tänka lite enkelspårigt - polistänk om man säger så. Kanske det behövs någon utifrån som kan vrida o vända på det hela i bland.
Veckans stolpskott. Ett förundersökningsprotokoll är ingen redovisning av utredningen och alla spår man tittat på utan endast det som ligger till grund för ett åtal. Därför är det just enkelspårigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in