2014-09-17, 23:07
Medlem
Readyfreddies avatar
På fredag är det som sagt 10 år sedan det här hemska inträffade. Någon boende i Linköping som kan gå förbi och lägga någon blomma där?, kanske med en Flashback-hälsning.

Om inte annat så kanske gärningsmannen står och lurar i närheten.
Citera
2014-09-17, 23:35
Medlem
Jag har tipsat polisen OCH gw om både tänkbar GM och motiv.

Vad gäller GM var det starkaste indiciumet en skärskada i handen, agg mot BOs far samt att GM var instabil psykiskt.

Vad gäller motiv fanns rykten om att en större mängd pengar var inblandat, och att familjen uppmanats lämna landet (därom inget rykte utan förstahandsinformation).

10 år senare har de fortfarande ej hört av sig. Jag vet inte ens om tipsen via telefon el mail nått fram.

Förtroendeingivande? Har de behandlat alla tips så? Guldkornet kan i så fall vara spoilerat för länge sedan.
Citera
2014-09-18, 00:07
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgefyrkant
10 år senare har de fortfarande ej hört av sig. Jag vet inte ens om tipsen via telefon el mail nått fram. Förtroendeingivande? Har de behandlat alla tips så? Guldkornet kan i så fall vara spoilerat för länge sedan.

Nej, verkligen inte. Minsta näthandel skickar ju automatiskt ett mail när dom har registrerat ens order. Det är ju det minsta man kan begära. När ens tips har nått fram till en ansvarig kunde man fått veta det också.

Dom kanske hade för mycket att hålla reda på för tio år sedan så tipsa igen. Skulle ju vara en stolt stund för polisen om du har tipsat om rätt GM redan för tio år sedan...

Apropå guldkorn så använde utredarna precis det uttrycket om fynd dom gjort i Trädgårdsföreningen, fattar fortfarande inte vad dom kan ha menat eller det något märkliga ordvalet.
Citera
2014-09-18, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
På fredag är det som sagt 10 år sedan det här hemska inträffade. Någon boende i Linköping som kan gå förbi och lägga någon blomma där?, kanske med en Flashback-hälsning.

Om inte annat så kanske gärningsmannen står och lurar i närheten.

På fredag är det en månad till 10-årsdagen.
Citera
2014-09-18, 13:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
På fredag är det en månad till 10-årsdagen.

Javisst ja, trodde vi var inne i oktober redan.

Då kanske det finns tid att lösa det före årsdagen.
Citera
2014-09-18, 13:26
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figgefyrkant
Jag har tipsat polisen OCH gw om både tänkbar GM och motiv.

Vad gäller GM var det starkaste indiciumet en skärskada i handen, agg mot BOs far samt att GM var instabil psykiskt.

Vad gäller motiv fanns rykten om att en större mängd pengar var inblandat, och att familjen uppmanats lämna landet (därom inget rykte utan förstahandsinformation).

10 år senare har de fortfarande ej hört av sig. Jag vet inte ens om tipsen via telefon el mail nått fram.

Förtroendeingivande? Har de behandlat alla tips så? Guldkornet kan i så fall vara spoilerat för länge sedan.

Intressant! Berätta mer om den tänkbara gm.
Citera
2014-09-18, 14:56
Medlem
massepojkens avatar
Blir allt mer udda mail som dyker in i min mailbox.

Återigen handlar det om ett tips av oklar kvalite

Själva tanken bakom det hela är väldigt tilltalande därför nämner jag det här. Även om det verkar fullständigt osannolikt.

Om tipsarn gjort sig besväret att hitta på denna story för att sedan maila den till mig blir jag oerhört imponerad. Det finns tydligen en hel del kreativa och väldigt sjuka hjärnor där ute.

Han påstår:

-2004 pågick intensiva förhandlingar kring Jas Gripen i Linköping. För att skaffa information kring "vem som träffade vem" så köpte detta lands företag (konkurrent till Jas Gripen) satellitspionage av ett annat lite "större" land.

Tipsaren påstår att mordet skall ha dokumenterats via satellitspaning av en ren slump och nu har han tillgång till detta material, bla bilder som följer mördarens väg från mordplatsen till sin egen dörr.

Nu vill han sälja denna information då han själv inte kan ge sig in i "belöningsträsket" Priset är 500.000:-

Mailet är skrivet på knacklig engelska.

Med det lilla jag vet om satellitspaning så skulle väl detta tekniskt knappast varit möjligt 2004?

En oerhört sjuk story och jag ställer mig frågan vem som skickar denna typ av mail?
Någon som "tillverkat" falskt material och nu ser en chans att casha hem?
En udda typ av försök till blåsning isåfall.

Nu är ju kanske inte jag riktigt rätt person att försöka sig på sådant med då jag är gammal i gamet.
Men försöka duger..

Dessutom är jag skitfattig och har inte 500 k att gambla med.

Helt klart så intresserar denna tråd väldigt många läsare som aldrig själva skriver i tråden.

Fortsätt skicka era tips till mig:

isabellasigfridsdottir@yahoo.se
Senast redigerad av massepojken 2014-09-18 kl. 15:14.
Citera
2014-09-18, 15:12
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Blir allt mer udda mail som dyker in i min mailbox.

Jadu, det var verkligen udda!
Du kan ju höra med någon kunnig om det ens skulle kunna vara möjligt. Fast det låter mer som ett scam-försök, kolla om avsändaren kommer från Nigeria

En sak som gör att det känns falskt är att mailaren själv borde kunna hitta en bulvan som kunde lämna tipset och sen håva in 1,4 miljoner eller vad belöningen nu är uppe i.

Är det en scam så är det onekligen väldigt originellt.
Citera
2014-09-18, 15:25
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jadu, det var verkligen udda!
Du kan ju höra med någon kunnig om det ens skulle kunna vara möjligt. Fast det låter mer som ett scam-försök, kolla om avsändaren kommer från Nigeria

En sak som gör att det känns falskt är att mailaren själv borde kunna hitta en bulvan som kunde lämna tipset och sen håva in 1,4 miljoner eller vad belöningen nu är uppe i.

Är det en scam så är det onekligen väldigt originellt.

Någon form av scamförsök är det helt klart. Kul!

Idag verkar det finnas en ganska stor marknad för detta. Det svenska försvaret har tex ingen egen satellitspaning(oj så oväntat ) utan får köpa på det dom önskar på den kommersiella marknaden.

Fanns det en "kommersiell" marknad för detta redan 2004?

Detta är en spännade sida.

Inte direkt världens mest kända organisationer men definitivt en av de mest spännande. Topphemliga verkar dom vara.

www.nga.mil

Är det kanske så att det finns "satellitdokumentation" av ett stort antal mord under senare år?
Lite spännande tanke tycker jag.
Senast redigerad av massepojken 2014-09-18 kl. 15:32.
Citera
2014-09-18, 15:52
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Tipsa för bövelen, jag har varit av annat tankesätt förut, bättre att vara 100 % säker. Men nu tror jag tvärtom, minsta lilla tips, ledtråd kan vara det som fattas för att Linköpingspolisen ska hamna på rätt spår. Dessutom får du ju vara anonym.

Hårfärgen gör att det omöjligt är han. Etnicitet och DNA likaså. Men ändock märkligt att polisen aldrig fått tips om honom. Hur tidigt gick man ut med att GM hade DNA med kopplingar till norden och vilken färg det var på hårstrået man hittade i mössan?
Senast redigerad av ufomammut 2014-09-18 kl. 15:55.
Citera
2014-09-18, 15:56
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Hårfärgen gör att det omöjligt är han. Etnicitet och DNA likaså. Men ändock märkligt att polisen aldrig fått tips om honom. Hur tidigt gick man ut med att GM hade DNA med kopplingar till norden och vilken färg det var på hårstrået man hittade i mössan?

Den informationen släpptes ju samtidigt som bilden på mössan skulle jag tro. De var ju tvungen att testa blod och hårstrån i mössan innan de visste om den var kopplad till morden.
Citera
2014-09-18, 16:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Någon form av scamförsök är det helt klart. Kul!

Idag verkar det finnas en ganska stor marknad för detta. Det svenska försvaret har tex ingen egen satellitspaning(oj så oväntat ) utan får köpa på det dom önskar på den kommersiella marknaden.

Fanns det en "kommersiell" marknad för detta redan 2004?

Detta är en spännade sida.

Inte direkt världens mest kända organisationer men definitivt en av de mest spännande. Topphemliga verkar dom vara.

www.nga.mil

Är det kanske så att det finns "satellitdokumentation" av ett stort antal mord under senare år?
Lite spännande tanke tycker jag.

Jag googlade

NGA är en del av USA:s försvarssystem, som lyder under det amerikanska försvarsdepartementet. Man bedrev satellitspaning av hela jorden 2004.

"It has very precise capabilities of monitoring the geographic and physical terrain by satellite, all over the world, using the techniques of geospatial intelligence (GEOINT).

In other words, state of the art satellite imagery (available to military, intelligence, civilian as well as private commercial entities) provides “a real time set of eyes”. With regard, to the M-9.0 tsunami of December 26, satellite images were available almost immediately. The US military confirms in this regard, that it has access from its satellite systems “to vital intelligence in real time”. These real time images were used extensively in the Iraq and Afghan war theaters. (Hearings of Sen Armed Services Committee, 25 Feb 2004)."

http://www.globalresearch.ca/indian-ocean-tsunami-why-did-the-information-not-get-out/207
Senast redigerad av MossTrums 2014-09-18 kl. 16:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in