Citat:
Ursprungligen postat av
herrtanke
Nej det vet vi så klart inte, men det borde ändå vara värt att kolla upp loggböcker & frånvaro-anteckningar från aktuella morddagen i högstadie & gymnasieskolorna runt om i Linköping. Teorin har ju trots allt länge varit att GM har lokalkännedom. Bör väl finnas en rätt hyfsat stor sannolikhet att GM bodde/gick i skolan i Linköping vid tiden för dådet.
Polisen lagt ner mkt jobb för att kontrollera detta. Jag var relativt nyligt i kontakt med en lärare på en till mordplatsen närliggande skola. Hon berättade att polisen varit ihärdiga just kring detta. Hon nämde även att de besökt en kamrat till henne som var lärare på en annan skola en många kilometer från mordplatsen.
Polisen har även undersökt frånvaron av personal på Linköpings sjukhus samt på samtliga behandligshem för ungdomar.
Av någon oklar anledning har dom även kollat av missade tider på stadens körskolor.
Anledningen till att jag kollat av detta är min kommande reportageserie ang detta dubbelmord. Där jag bla försöker kartlägga vad polisen gjort och inte gjort.
So far tyder mkt på att detta inte är en så usel utredning som vi alla tror. Det tar bara stopp precis överallt. Återvändsgränder åt alla håll.
Initialt gick dom på universitetsstuderandes ev frånvaro, men efter GWs teori om en yngre GM har dom även lagt stora resurser på grundskola och gymnasium.
Detta spår är så intressant att det vore grovt tjänstefel att inte följa upp det med alla tänkbara resurser.
Trots detta kan dom givetvis ha missat men det är inte särskilt troligt. Skulle dom missat så är det nog i den yngre skolkategorin då detta undersöktes mkt senare.
Personligen tror jag inte GM finns bland dessa ungdomar. Men visst han kan ha haft en sagolik tur och slunkit genom kontrollerna.
Men oddsen talar verkligen emot detta.