2004-10-19, 23:04
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyT
det värsta är, att mördaren är psyskiskt störd, men ändå lyckas hålla sig gömd, sen när dom får tag på honom så berättar han bara att "den onde" intalade honom och göra det, så åker han in på psyk och är ute efter 5 år. :mad:
... ännu värre, så länge personen ej är gripen, föreligger risk att flera oskyldiga kan komma till skada. Bäst vore om förövaren tagit sig själv av daga vid det här laget. Då slipper vi både dyrbara utredningar, rättegångar etc, samt 'vård, omsorg' och därefter ängslan över när hans första permissionen beviljas.
Citera
2004-10-19, 23:35
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Och Om det är sant att Anna Linds make var med och fattade beslutet om psykiatrireformen så måste jag för övrigt erkänna att jag njuter en smula av den poetiska rättvisan.

Fick den tanken med faktiskt....
Beslutsfattarna sitter alltid på så höga hästar att de inte ser/bryr sig om vad deras beslut får för konsekvenser..

förutom han nu...
Citera
2004-10-19, 23:36
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
... ännu värre, så länge personen ej är gripen, föreligger risk att flera oskyldiga kan komma till skada. Bäst vore om förövaren tagit sig själv av daga vid det här laget. Då slipper vi både dyrbara utredningar, rättegångar etc, samt 'vård, omsorg' och därefter ängslan över när hans första permissionen beviljas.

Dom skickar han till Växjö sen å låser in han på Sankt sifgrids.. Sen ger de han permision efter en vecka å låter han rymma så de ska slippa problemet
ekonomiskt så är det rätt smart.. men men...
Citera
2004-10-19, 23:37
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiaq2000
Och om det skulle gå att förhindra utan att döda människor då?

Förresten, har du funderat på att om man avrättar hela sveriges befolkning i preventivt syfte så kommer vi bli av med all brottslighet!

umm.. han nämnde bara grova återfalls förbrytare. Viss skillnad på dem och vanliga brottslingar i mina ögon iaf....

*edit, eller det gjorde han inte.. men.. det hade vatt en vettig gräns för dödsstraff. Upprepade grova mord/vålds brott och det blir stolen.. det skulle inte drabba nån oskylldig direkt...

Därmed inte sagt att denna nya stjärna är en person som är återfalls förbbrytare.. men han lär bli det om inget görs åt psykvården.
Citera
2004-10-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Jag håller med, vi betalar priset för svenssons röstande på daltare och kommunister vart fjärde år.

Jag väntade bara på den här. Du kan aldrig bygga upp ett system som är fullständigt felsäkert, det går inte, idioter kommer alltid ut.

Att ens länka politik till det här är idioti, men du kanske inte förstår bättre.
Citera
2004-10-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiaq2000
Och om det skulle gå att förhindra utan att döda människor då?

Förresten, har du funderat på att om man avrättar hela sveriges befolkning i preventivt syfte så kommer vi bli av med all brottslighet!

SUCK....Och så kommer det en sån där helt igenom totalt idiotisk kommentar som inte på något sätt har med det jag säger att göra.

Jag tycker att vi bör oskadliggöra mördare, pederaster och våldtäktare, inte hela Sveriges befolkning,
T.o.m. du borde kunna förstå vad jag menar eller....
Citera
2004-10-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfrank
Jag väntade bara på den här. Du kan aldrig bygga upp ett system som är fullständigt felsäkert, det går inte, idioter kommer alltid ut.

Att ens länka politik till det här är idioti, men du kanske inte förstår bättre.

Njaä, tänk efter. Vilka är det som sitter och släpper ut den ena dåren efter den andra. Och vilka är det som har importerat den grova brottsligheten som vi faktiskt har importerat, eller ska du förneka det också ?
Citera
2004-10-20, 01:10
Bannlyst
Citat:
Njaä, tänk efter. Vilka är det som sitter och släpper ut den ena dåren efter den andra.

Inte är det politikerna i alla fall.

Citat:
Och vilka är det som har importerat den grova brottsligheten som vi faktiskt har importerat, eller ska du förneka det också ?

Varför skulle sverige importera brottslighet, den tar sig hit av egna krafter!

Jag tycker det verkar lite blåögt att sitta här och skylla sådana här händelser på politiker. Visst saknar kriminal och psykiatrivården pengar, men det är inte så jävla illa att man släpper ut uppenbara knäppskallar på våra gator.

Sen vill jag bara tillägga att du inte verkar dela den människosyn som fatiskt bär upp hela demokratin. Döda en för att kanske rädda två, det är inte hållbart på något sätt. Du verkar också ha väldigt lite förtroende för "systemet" och är snabb på att peka på fel och brister, men du kommer aldrig med något konstruktivt förutom att "döda alla psykstörda as". Det leder ingen vart.

Självklart är detta en tragisk händelse som inte på något sätt får skyllas på bristande resurser, för det ska inte få ske. Det SKA finnas ekonomi för sådant. Inte bara för offrens familjers skull utan även för "galningens" skull. Är förmodligen inte många som tänker på hur han har det nu, men han är faktiskt också en människa. I alla fall om han har insett vad han har gjort.

PS. Många har publicerat ganska hämndlystna inläggg typ "skjuta honom i röven med pistol" osv. Hat föder hat i en aldrig slutande spiral. Tänk på det! DS.

/blossa
Citera
2004-10-20, 06:32
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blossa
Inte är det politikerna i alla fall.

Mjo... I de fall en patient har särskild utskrivningsprövning så är det faktiskt numera ett gäng nämndemän som avgör om frisläppande kan bli aktuellt, och inte - som man skulle kunna tro - någon psykiatriker med insyn i fallet.
Citera
2004-10-20, 08:34
Medlem
BigDukes avatar
Tyckte jag kände igen grabbens farsa på bilden. Kom på efter ett tag att det är ju han som äger PC-Superstore nere i stan
Citera
2004-10-20, 09:42
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigDuke
Tyckte jag kände igen grabbens farsa på bilden. Kom på efter ett tag att det är ju han som äger PC-Superstore nere i stan

Jepp, Hussein Ammouri är ju nästan en kändis om man läser it-bransch-nyheter regelbundet.
Citera
2004-10-20, 11:13
Medlem
Sellouts avatar
Tydligen så har det setat autentiska väg skyltar uppsatta i Linköping, med texter som,

"Det finns inga barn längre."
"Varför har ni inte dött?"
"Nu ska vi döda dom allesammans och sen kan dom inte göra något mera."

Skyltarna var uppsatta i utställnings syfte, i samband med Lars Noréns pjäs "Krig".

Om en psykisk sjuk person ser en sådan skylt lär han med största sonnolikhet tro att texten är riktad till honom. Jag skulle tro att detta är en i hög grad bidragande orsak till dåden.

Se aftonbladet; http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,549627,00.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in