2004-10-20, 11:26
  #49
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blossa
Inte är det politikerna i alla fall.



Varför skulle sverige importera brottslighet, den tar sig hit av egna krafter!

Jag tycker det verkar lite blåögt att sitta här och skylla sådana här händelser på politiker. Visst saknar kriminal och psykiatrivården pengar, men det är inte så jävla illa att man släpper ut uppenbara knäppskallar på våra gator.


Sen vill jag bara tillägga att du inte verkar dela den människosyn som fatiskt bär upp hela demokratin. Döda en för att kanske rädda två, det är inte hållbart på något sätt. Du verkar också ha väldigt lite förtroende för "systemet" och är snabb på att peka på fel och brister, men du kommer aldrig med något konstruktivt förutom att "döda alla psykstörda as". Det leder ingen vart.

Självklart är detta en tragisk händelse som inte på något sätt får skyllas på bristande resurser, för det ska inte få ske. Det SKA finnas ekonomi för sådant. Inte bara för offrens familjers skull utan även för "galningens" skull. Är förmodligen inte många som tänker på hur han har det nu, men han är faktiskt också en människa. I alla fall om han har insett vad han har gjort.

PS. Många har publicerat ganska hämndlystna inläggg typ "skjuta honom i röven med pistol" osv. Hat föder hat i en aldrig slutande spiral. Tänk på det! DS.


/blossa


För det första så är det politikerna som ligger bakoma idiotin med att släppa ut psyksjuka i samhället. Har du hört talas om Psykiatri reformen 1994? Det ironiska i det hela är att Anna Lindhs man satt på delad ordförandepost i den kommisionen som utarbetade den.

Sen den som har gjort detta illdåd förtjäna inget annat än dödsstraff.
Citera
2004-10-20, 11:31
  #50
Medlem
Sellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blossa
Visst saknar kriminal och psykiatrivården pengar, men det är inte så jävla illa att man släpper ut uppenbara knäppskallar på våra gator.

Nähä, hur kommer det sig då att uppenbara knäppskallar helt uppenbart befinner sig på våra gator då?
Citera
2004-10-20, 11:32
  #51
Medlem
Garfield.coms avatar
Ett avskyvärt mord.
Citera
2004-10-20, 11:33
  #52
Medlem
Auditors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellout
Tydligen så har det setat autentiska väg skyltar uppsatta i Linköping, med texter som,

"Det finns inga barn längre."
"Varför har ni inte dött?"
"Nu ska vi döda dom allesammans och sen kan dom inte göra något mera."

Skyltarna var uppsatta i utställnings syfte, i samband med Lars Noréns pjäs "Krig".

Om en psykisk sjuk person ser en sådan skylt lär han med största sonnolikhet tro att texten är riktad till honom. Jag skulle tro att detta är en i hög grad bidragande orsak till dåden.

Se aftonbladet; http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,549627,00.html

ja.. konstnärer utan tallang brukar pyssla med skit rent ut sagt.
säkert fått statliga bidrag för det..
Citera
2004-10-20, 11:34
  #53
Medlem
Garfield.coms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
ja.. konstnärer utan tallang brukar pyssla med skit rent ut sagt.
säkert fått statliga bidrag för det..

Alltså konstig konst.
Citera
2004-10-20, 11:43
  #54
Medlem
daladanss avatar
Skrämmande,jag tänkte på sambons 10-åriga son när jag hörde nyheten om morden.
Kunde lika gärna varit han som blivit drabbad när han åkte buss till skolan.
Det känns inte bra att veta att en totalt hänsynslös mördare springer lös i den stad man bor i.

När de får fast monstret ifråga ska han spärras in i en liten cell på 2 kvadratmeter med bara ett hål i golvet och absolut mörker.
Där tycker jag han kan tillbringa resten av livet funderande på vad han gjort!
Citera
2004-10-20, 12:08
  #55
Medlem
Boogie-ads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det mest sjuka är inte galningen som gjorde det, utan de (som på papperet ska vara friska) som släppte ut fanskapet eller inte burade in honom i tid.

Sådana här galningar finns och har alltid funnits tyvärr. Men varför spärras de inte in? Det är samhället som låter dårar gå lösa som är det verkligt sjuka.

Eftersom jag själv jobbar på en sluten avdelning på ett psyke här i lilla sverige så kan jag ju säga att, det är inte läkarnas fel eller vi som jobbar på psyk att det går omkring en massa psykos på gatorna..
Innan vi kan stänga dörren och låsa så måste personen ifråga först hamna på papper (LPT Lagen om patient tvångsvård eller LRV-S rättspsykiatriskvård med särskild utskrivningsprövning = Länsrätten avgör) Och dom som är mycket sjuka men ännu inte har gjort nånting brukar va proffs på att "hålla ihop" sig och inte verka så farliga osv = man kan inte göra nånting innan det har hänt nått..

Tyvärr men det är nog sveriges lag som suger i detta fallet, och den måste göras nånting åt PRONTO.

*EDIT detta svar funkar till fler än det jag citerade.
Citera
2004-10-20, 12:37
  #56
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellout
Tydligen så har det setat autentiska väg skyltar uppsatta i Linköping, med texter som,

"Det finns inga barn längre."
"Varför har ni inte dött?"
"Nu ska vi döda dom allesammans och sen kan dom inte göra något mera."

Skyltarna var uppsatta i utställnings syfte, i samband med Lars Noréns pjäs "Krig".

Om en psykisk sjuk person ser en sådan skylt lär han med största sonnolikhet tro att texten är riktad till honom. Jag skulle tro att detta är en i hög grad bidragande orsak till dåden.

Se aftonbladet; http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,549627,00.html
Är den vidrige Norén indirekt inblandad igen... *suck*

I s m Malexandermorden (Östergötland likaså) så var Lars Noréns teaterprojekt 7:3 på tapeten. Där deltog polismördaren Tony Olsson och rånaren Mats Nilsson. I pjäsen fick fångarna möjlighet att lufta sina nazistiska åsikter. T.O. fick dessutom friheten att övenatta i någon pjäsinblandad naiv kärrings lägenhet, varifrån han givetvis planerade fortsatt brottlighet. :mad:


Norén, destruktivt svårmodig j-vel. Vämjeligare än t o m Bergmann.
Citera
2004-10-20, 12:43
  #57
Medlem
Sellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daladans
När de får fast monstret ifråga ska han spärras in i en liten cell på 2 kvadratmeter med bara ett hål i golvet och absolut mörker.
Där tycker jag han kan tillbringa resten av livet funderande på vad han gjort!

Och i en sjuk hjärna som blivit instängd på 2 kvm rör sig förnuftiga tankar som leder till insikt?
Citera
2004-10-20, 12:43
  #58
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auditor
ja.. konstnärer utan tallang brukar pyssla med skit rent ut sagt.
säkert fått statliga bidrag för det..


Men vilken osannolik jävla otur Lars Norén har med sina projekt! först Tony Olsson som amatörskådis, bankrån och Malexanderhändelsen och så detta, om det nu skulle finnas någon koppling...märkligt är det i alla händelser. Men Norén är i sina bästa stunder givetvis en begåvad alstrare av starka texter, och ska inte skyllas för det inträffade när det enda han gör är att skildra världen som den faktiskt är.
Citera
2004-10-20, 12:57
  #59
Medlem
Sellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Men Norén är i sina bästa stunder givetvis en begåvad alstrare av starka texter, och ska inte skyllas för det inträffade när det enda han gör är att skildra världen som den faktiskt är.

Nej, men man borde kanske tänka ett steg längre innan man sätter upp skyltar som dessa. Det var en liknande utsällning i Lund för några veckor sedan. Där hade man också satt upp olika texter i vanliga vägskyltar. Min första reaktion när jag såg skyltarna var just den att det skulle vara väldigt enkelt för psykosfall att misstolka hela skiten. Det skulle antagligen räcka med att en pundare som varit vaken några dagar för länge skulle få syn på skyltarna och få ännu skevare verklighets uppfattning. Skyltarna väcker en stark upplevelse även för friska människor.
Citera
2004-10-20, 13:04
  #60
Medlem
Bob Marleys Spökes avatar
Farbror blå famlar återigen i mörker.
Nu bör alla teorier luftas för att få fram en profil.
Det jag spontant kom och tänka på att barnet kanske blev överfallen av en sexuellt störd person.
Han kan ha tagit tag i barnet och släpat honom mot något ställe.
Ungen har fått panik och stretat emot, varvid gärningsmannen får panik och sticker ihjäl pojken.
Lärarinnan kan ha försökt komma till undsättning varvid brottslingen har sett sig nödgad att tysta vittnet.
Lås inte tankemönstret på säterpatienter.
Vidga medvetandet. :mad:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in